Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Systemy informacji przestrzennej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy informacji przestrzennej
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 18 3,50,62egzamin
laboratoriaL6 18 3,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki na poziomie wyższych studiów technicznych, podstawowe pojęcia z zakresu geografii fizycznej oraz informatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu infrastruktury przestrzennej i systemów geoinformacyjnych.
C-2Zapoznanie studentów z systemami informacji przestrzennej, odworowaniami kartograficznymi oraz analizami przestrzennymi.
C-3Nabycie umiejętności posługiwania się oprogramowaniem systemów informacji przestrzennej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do oprogramowania systemów informacji przestrzennej (ArcGIS, QGIS, GRASS),2
T-L-2Tworzenie map.2
T-L-3Modele i konwersje danych.2
T-L-4Zarządzanie warstwami.2
T-L-5Symbolizacja danych. Etykietowanie map tekstem i grafiką.1
T-L-6Kompozycja i drukowanie mapy.1
T-L-7Praca ze stylami i symbolami.1
T-L-8Praca z tabelami. Wykresy.1
T-L-9Tworzenie raportów.1
T-L-10Zapytania do map.2
T-L-11Praca z rastrami.1
T-L-12Analizy.2
18
wykłady
T-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej, zastosowania systemów informacji przestrzennej.1
T-W-2Struktura systemów informacji przestrzennej, ich zadania, elementy składowe, kierunki rozwoju.1
T-W-3Układy odniesienia i współrzędnych, odwzorowania kartograficzne1
T-W-4Transformacja współrzędnych.1
T-W-5Cechy danych i informacji przestrzennej.2
T-W-6Analizy przestrzenne.2
T-W-7Modele danych przestrzennych: rastrowe i wektorowe.2
T-W-8Warstwy informacyjne, obiekty, atrybuty.2
T-W-9Metody pozyskiwania geodanych.2
T-W-10Analiza funkcjonalna systemów informacji przestrzennej.2
T-W-11Zastosowania systemów informacji przestrzennej.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do laboratorium - praca własna studenta42
A-L-3Pisanie sprawozdań z laboratorium - praca własna studenta.40
A-L-4Konsultacje do laboratorium3
A-L-5Udział w zaliczeniu laboratoriów2
105
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury - praca własna studenta32
A-W-3Konsultacje do wykładu2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu - praca własna studenta15
A-W-5Rozwiązywanie postawionych problemów - praca własna studenta36
A-W-6Egzamin2
105

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratoria: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie zagadnień analizowania i zarządzania informacją przestrzenną.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła na podstawie wykonywanych zadań i sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne (zestaw pytań i problemów). Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O5/03_W01
Student zna klasyfikację systemów informacji przestrzennej, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych, odwzorowania kartograficzne, cechy informacji przestrzennej, klasyfikację i modele geodanych, metody pozyskiwania i analizy geodanych.
IC_1A_W15C-2, C-1T-W-11, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-L-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O5/03_U01
Student potrafi współpracować we zespole i/lub nim kierować na poszczególnych etapach opracowywania i eksploatacji systemu informacji przestrzennej.
IC_1A_U05, IC_1A_U11, IC_1A_W15C-3T-L-4, T-L-10, T-L-12, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-L-7, T-L-6, T-L-5M-1S-1
IC_1A_O5/03_U02
Student potrafi optymalizować strukturę i funkcjonalność projektowanego lub eksploatowanego systemu informacji przestrzennej.
IC_1A_U12C-3T-W-11, T-W-8, T-W-2, T-W-10, T-W-6, T-L-12M-1S-1
IC_1A_O5/03_U03
Student potrafi wykonywać analizę problemów z zakresu informacji przestrzennej.
IC_1A_U17C-3T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-10, T-L-12, T-L-3, T-L-9M-1S-1
IC_1A_O5/03_U04
Student potrafi wykonywać analizy przestrzenne geodanych z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.
IC_1A_U21C-3T-W-6, T-L-4, T-L-10, T-L-12, T-L-8, T-L-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O5/03_W01
Student zna klasyfikację systemów informacji przestrzennej, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych, odwzorowania kartograficzne, cechy informacji przestrzennej, klasyfikację i modele geodanych, metody pozyskiwania i analizy geodanych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących systemów informacji przestrzennej, ich podstaw prawnych, układów odniesienia i współrzędnych, odwzorowań kartograficznych, podstawowych modeli geodanych, podstawowych metod pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
3,0Student zna podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, wybrane odwzorowania kartograficzne, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
3,5Student zna podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
4,0Student zna klasyfikację i podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
4,5Student zna klasyfikację i podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne oraz infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i modele geodanych oraz metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
5,0Student zna klasyfikację i podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne oraz infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, cechy informacji przestrzennej, klasyfikację i modele geodanych, metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji oraz metody analizy geodanych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O5/03_U01
Student potrafi współpracować we zespole i/lub nim kierować na poszczególnych etapach opracowywania i eksploatacji systemu informacji przestrzennej.
2,0Student nie potrafi realizować zagadnień cząstkowych przydzielonych przez kierownika zespołu.
3,0Student potrafi realizować zagadnienia cząstkowe przydzielone przez kierownika zespołu w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi poprawnie realizować zagadnienia cząstkowe przydzielone przez kierownika zespołu.
4,0Student potrafi poprawnie realizować zagadnienia cząstkowe przydzielone przez kierownika zespołu i opracować harmonogram prac.
4,5Student potrafi zaprojektować zadanie z zakresu systemów informacji przestrzennej, opracować harmonogram prac, zadania szczegółowe, dokonać właściwego przydziału zadań członkom zespołu.
5,0Student potrafi zaprojektować zadanie z zakresu systemów informacji przestrzennej, opracować harmonogram prac, zadania szczegółowe, dokonać właściwego przydziału zadań członkom zespołu oraz kierować zespołem.
IC_1A_O5/03_U02
Student potrafi optymalizować strukturę i funkcjonalność projektowanego lub eksploatowanego systemu informacji przestrzennej.
2,0Student nie potrafi dobrać struktury systemu informacji przestrzennej zgodnie z jego koncepcją.
3,0Student potrafi dobrać poprawną strukturę i funkcjonalność systemu informacji przestrzennej zgodnie z jego koncepcją.
3,5Student potrafi dobrać poprawną strukturę i funkcjonalność systemu informacji przestrzennej zgodnie z jego koncepcją oraz dokonać analizy funcjonalnej eksploatowanego systemu.
4,0Student potrafi usprawnić strukturę i funkcjonalność eksploatowanego systemu informacji przestrzennej.
4,5Student potrafi zaprojektować optymalną strukturę systemu informacji przestrzennej odpowiednio do jego celów i realizowanych funkcji.
5,0Student potrafi zaprojektować optymalną strukturę systemu informacji przestrzennej odpowiednio do jego celów i realizowanych funkcji oraz zreorganizować system eksploatowany pod kątem jego optymalizacji funkcjonalnej..
IC_1A_O5/03_U03
Student potrafi wykonywać analizę problemów z zakresu informacji przestrzennej.
2,0Student nier potrafi analizować problemów z zakresu przetwarzania danych przestrzennych.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym przeanalizować zagadnienia z zakresu informacji przestrzennej.
3,5Student potrafi przeanalizować zagadnienia z zakresu informacji przestrzennej.
4,0Student potrafi sprawnie analizować zagadnienia z zakresu przetwarzania informacji przestrzennej.
4,5Student potrafi samodzielnie formułować problemy z zakresu przetwarzania informacji przestrzennej.
5,0Student potrafi samodzielnie formułować problemy z zakresu przetwarzania informacji przestrzennej oraz identyfikować zadania z tego zakresu.
IC_1A_O5/03_U04
Student potrafi wykonywać analizy przestrzenne geodanych z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.
2,0Student nie potrafi wykonywać podstawowe analizy geometryczne i geostatystyczne.
3,0Student potrafi wykonywać podstawowe analizy geometryczne i geostatystyczne.
3,5Student potrafi wykonywać podstawowe analizy geometryczne i geostatystyczne oraz poprawnie dobierać funkcje systemu.
4,0Student potrafi sprawnie wykonywać analizy przestrzenne geodanych.
4,5Student potrafi wykonywać zaawansowane analizy przestrzenne geodanych w co najmniej jednym środowisku programowym.
5,0Student potrafi wykonywać zaawansowane analizy przestrzenne geodanych w różnych środowiskach programowych.

Literatura podstawowa

  1. Bielecka E., Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania., Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa, 2006
  2. Falcenloben D., Geoinformacja. Wprowadzenie do systemów organizacji danych i wiedzy., Wydawnictwo Gall, Katowice, 2011
  3. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., GIS. Obszary zastosowań., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  4. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind D.W., GIS. Teoria i praktyka., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kozak J., Wprowadzenie do Systemów Informacji Geograficznej - ćwiczenia, TEXT, Kraków, 1997
  2. Kwiecień J., Systemy Informacji Geograficznej. Podstawy., Wydawnictwo Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej, Bydgoszcz, 2004
  3. Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do oprogramowania systemów informacji przestrzennej (ArcGIS, QGIS, GRASS),2
T-L-2Tworzenie map.2
T-L-3Modele i konwersje danych.2
T-L-4Zarządzanie warstwami.2
T-L-5Symbolizacja danych. Etykietowanie map tekstem i grafiką.1
T-L-6Kompozycja i drukowanie mapy.1
T-L-7Praca ze stylami i symbolami.1
T-L-8Praca z tabelami. Wykresy.1
T-L-9Tworzenie raportów.1
T-L-10Zapytania do map.2
T-L-11Praca z rastrami.1
T-L-12Analizy.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej, zastosowania systemów informacji przestrzennej.1
T-W-2Struktura systemów informacji przestrzennej, ich zadania, elementy składowe, kierunki rozwoju.1
T-W-3Układy odniesienia i współrzędnych, odwzorowania kartograficzne1
T-W-4Transformacja współrzędnych.1
T-W-5Cechy danych i informacji przestrzennej.2
T-W-6Analizy przestrzenne.2
T-W-7Modele danych przestrzennych: rastrowe i wektorowe.2
T-W-8Warstwy informacyjne, obiekty, atrybuty.2
T-W-9Metody pozyskiwania geodanych.2
T-W-10Analiza funkcjonalna systemów informacji przestrzennej.2
T-W-11Zastosowania systemów informacji przestrzennej.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do laboratorium - praca własna studenta42
A-L-3Pisanie sprawozdań z laboratorium - praca własna studenta.40
A-L-4Konsultacje do laboratorium3
A-L-5Udział w zaliczeniu laboratoriów2
105
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury - praca własna studenta32
A-W-3Konsultacje do wykładu2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu - praca własna studenta15
A-W-5Rozwiązywanie postawionych problemów - praca własna studenta36
A-W-6Egzamin2
105
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/03_W01Student zna klasyfikację systemów informacji przestrzennej, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych, odwzorowania kartograficzne, cechy informacji przestrzennej, klasyfikację i modele geodanych, metody pozyskiwania i analizy geodanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W15Posiada wiedzę z zasad działania systemów informatycznych przynajmniej jednego z następujących obszarów: e - biznes, e – zdrowie, media elektroniczne, poligrafia, zarządzanie wiedzą, przemysłowe systemy sterowania, metody sztucznej inteligencji, systemy wbudowane
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z systemami informacji przestrzennej, odworowaniami kartograficznymi oraz analizami przestrzennymi.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu infrastruktury przestrzennej i systemów geoinformacyjnych.
Treści programoweT-W-11Zastosowania systemów informacji przestrzennej.
T-W-7Modele danych przestrzennych: rastrowe i wektorowe.
T-W-8Warstwy informacyjne, obiekty, atrybuty.
T-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej, zastosowania systemów informacji przestrzennej.
T-W-2Struktura systemów informacji przestrzennej, ich zadania, elementy składowe, kierunki rozwoju.
T-W-9Metody pozyskiwania geodanych.
T-W-10Analiza funkcjonalna systemów informacji przestrzennej.
T-W-5Cechy danych i informacji przestrzennej.
T-W-6Analizy przestrzenne.
T-W-3Układy odniesienia i współrzędnych, odwzorowania kartograficzne
T-W-4Transformacja współrzędnych.
T-L-1Wprowadzenie do oprogramowania systemów informacji przestrzennej (ArcGIS, QGIS, GRASS),
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratoria: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie zagadnień analizowania i zarządzania informacją przestrzenną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne (zestaw pytań i problemów). Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.
S-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła na podstawie wykonywanych zadań i sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących systemów informacji przestrzennej, ich podstaw prawnych, układów odniesienia i współrzędnych, odwzorowań kartograficznych, podstawowych modeli geodanych, podstawowych metod pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
3,0Student zna podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, wybrane odwzorowania kartograficzne, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
3,5Student zna podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
4,0Student zna klasyfikację i podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne, układy odniesienia i współrzędnych obecnie stosowane w kraju, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i podstawowe modele geodanych oraz podstawowe metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
4,5Student zna klasyfikację i podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne oraz infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, klasyfikację i modele geodanych oraz metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji.
5,0Student zna klasyfikację i podstawowe pojęcia dotyczące systemów informacji przestrzennej, ich podstawy prawne oraz infrastruktury przestrzennej kraju, układy odniesienia i współrzędnych, a także odwzorowania kartograficzne z nimi związane, metody transformacji współrzędnych, cechy informacji przestrzennej, klasyfikację i modele geodanych, metody pozyskiwania geodanych i ich wizualizacji oraz metody analizy geodanych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/03_U01Student potrafi współpracować we zespole i/lub nim kierować na poszczególnych etapach opracowywania i eksploatacji systemu informacji przestrzennej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U05Umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
IC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
IC_1A_W15Posiada wiedzę z zasad działania systemów informatycznych przynajmniej jednego z następujących obszarów: e - biznes, e – zdrowie, media elektroniczne, poligrafia, zarządzanie wiedzą, przemysłowe systemy sterowania, metody sztucznej inteligencji, systemy wbudowane
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności posługiwania się oprogramowaniem systemów informacji przestrzennej.
Treści programoweT-L-4Zarządzanie warstwami.
T-L-10Zapytania do map.
T-L-12Analizy.
T-L-3Modele i konwersje danych.
T-L-1Wprowadzenie do oprogramowania systemów informacji przestrzennej (ArcGIS, QGIS, GRASS),
T-L-2Tworzenie map.
T-L-11Praca z rastrami.
T-L-8Praca z tabelami. Wykresy.
T-L-9Tworzenie raportów.
T-L-7Praca ze stylami i symbolami.
T-L-6Kompozycja i drukowanie mapy.
T-L-5Symbolizacja danych. Etykietowanie map tekstem i grafiką.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratoria: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie zagadnień analizowania i zarządzania informacją przestrzenną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła na podstawie wykonywanych zadań i sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi realizować zagadnień cząstkowych przydzielonych przez kierownika zespołu.
3,0Student potrafi realizować zagadnienia cząstkowe przydzielone przez kierownika zespołu w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi poprawnie realizować zagadnienia cząstkowe przydzielone przez kierownika zespołu.
4,0Student potrafi poprawnie realizować zagadnienia cząstkowe przydzielone przez kierownika zespołu i opracować harmonogram prac.
4,5Student potrafi zaprojektować zadanie z zakresu systemów informacji przestrzennej, opracować harmonogram prac, zadania szczegółowe, dokonać właściwego przydziału zadań członkom zespołu.
5,0Student potrafi zaprojektować zadanie z zakresu systemów informacji przestrzennej, opracować harmonogram prac, zadania szczegółowe, dokonać właściwego przydziału zadań członkom zespołu oraz kierować zespołem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/03_U02Student potrafi optymalizować strukturę i funkcjonalność projektowanego lub eksploatowanego systemu informacji przestrzennej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U12Ma umiejętności w zakresie prowadzenia działań projakościowych przedsięwzięć informatycznych
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności posługiwania się oprogramowaniem systemów informacji przestrzennej.
Treści programoweT-W-11Zastosowania systemów informacji przestrzennej.
T-W-8Warstwy informacyjne, obiekty, atrybuty.
T-W-2Struktura systemów informacji przestrzennej, ich zadania, elementy składowe, kierunki rozwoju.
T-W-10Analiza funkcjonalna systemów informacji przestrzennej.
T-W-6Analizy przestrzenne.
T-L-12Analizy.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratoria: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie zagadnień analizowania i zarządzania informacją przestrzenną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła na podstawie wykonywanych zadań i sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać struktury systemu informacji przestrzennej zgodnie z jego koncepcją.
3,0Student potrafi dobrać poprawną strukturę i funkcjonalność systemu informacji przestrzennej zgodnie z jego koncepcją.
3,5Student potrafi dobrać poprawną strukturę i funkcjonalność systemu informacji przestrzennej zgodnie z jego koncepcją oraz dokonać analizy funcjonalnej eksploatowanego systemu.
4,0Student potrafi usprawnić strukturę i funkcjonalność eksploatowanego systemu informacji przestrzennej.
4,5Student potrafi zaprojektować optymalną strukturę systemu informacji przestrzennej odpowiednio do jego celów i realizowanych funkcji.
5,0Student potrafi zaprojektować optymalną strukturę systemu informacji przestrzennej odpowiednio do jego celów i realizowanych funkcji oraz zreorganizować system eksploatowany pod kątem jego optymalizacji funkcjonalnej..
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/03_U03Student potrafi wykonywać analizę problemów z zakresu informacji przestrzennej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U17Ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności posługiwania się oprogramowaniem systemów informacji przestrzennej.
Treści programoweT-W-7Modele danych przestrzennych: rastrowe i wektorowe.
T-W-8Warstwy informacyjne, obiekty, atrybuty.
T-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia i definicje, podstawy prawne infrastruktury przestrzennej, zastosowania systemów informacji przestrzennej.
T-W-2Struktura systemów informacji przestrzennej, ich zadania, elementy składowe, kierunki rozwoju.
T-W-9Metody pozyskiwania geodanych.
T-W-10Analiza funkcjonalna systemów informacji przestrzennej.
T-W-5Cechy danych i informacji przestrzennej.
T-W-6Analizy przestrzenne.
T-L-4Zarządzanie warstwami.
T-L-10Zapytania do map.
T-L-12Analizy.
T-L-3Modele i konwersje danych.
T-L-9Tworzenie raportów.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratoria: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie zagadnień analizowania i zarządzania informacją przestrzenną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła na podstawie wykonywanych zadań i sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nier potrafi analizować problemów z zakresu przetwarzania danych przestrzennych.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym przeanalizować zagadnienia z zakresu informacji przestrzennej.
3,5Student potrafi przeanalizować zagadnienia z zakresu informacji przestrzennej.
4,0Student potrafi sprawnie analizować zagadnienia z zakresu przetwarzania informacji przestrzennej.
4,5Student potrafi samodzielnie formułować problemy z zakresu przetwarzania informacji przestrzennej.
5,0Student potrafi samodzielnie formułować problemy z zakresu przetwarzania informacji przestrzennej oraz identyfikować zadania z tego zakresu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/03_U04Student potrafi wykonywać analizy przestrzenne geodanych z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U21Ma umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów wspomaganych komputerowo
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności posługiwania się oprogramowaniem systemów informacji przestrzennej.
Treści programoweT-W-6Analizy przestrzenne.
T-L-4Zarządzanie warstwami.
T-L-10Zapytania do map.
T-L-12Analizy.
T-L-8Praca z tabelami. Wykresy.
T-L-9Tworzenie raportów.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Laboratoria: indywidualne i zespołowe rozwiązywanie zagadnień analizowania i zarządzania informacją przestrzenną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywania problemów i dyskusji. Laboratoria: ocena ciągła na podstawie wykonywanych zadań i sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonywać podstawowe analizy geometryczne i geostatystyczne.
3,0Student potrafi wykonywać podstawowe analizy geometryczne i geostatystyczne.
3,5Student potrafi wykonywać podstawowe analizy geometryczne i geostatystyczne oraz poprawnie dobierać funkcje systemu.
4,0Student potrafi sprawnie wykonywać analizy przestrzenne geodanych.
4,5Student potrafi wykonywać zaawansowane analizy przestrzenne geodanych w co najmniej jednym środowisku programowym.
5,0Student potrafi wykonywać zaawansowane analizy przestrzenne geodanych w różnych środowiskach programowych.