Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarządzania jakością
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 10 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL8 10 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących budowy, organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności stosowania metod i narzędzi budowy, utrzymywania i zarządzania jakością.
C-2Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
C-3Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-4Budowa systemu zarządzania jakością według norm serii ISO 9000, 14001, 18001.
C-5Budowa zintegrowanego systemu zarządzania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie do projektu "System zarządzania jakością..."2
T-L-2Przygotowanie projektu6
T-L-3Prezentacja projektu2
10
wykłady
T-W-1Problematyka jakości - ujęcie filozoficzne, produktowe, utylitarne.2
T-W-2System zarządzania przedsiębiorstwem a system zarządzania jakością.2
T-W-3Koncepcje zarządzania jakością.2
T-W-4Normy zarządzania jakością serii ISO 9000, 14001, 18001.2
T-W-5Budowa zintegrowanego systemu zarządzania.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie projektu20
A-L-3Przygotowanie do zajęć30
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Konsultacje do wykładów2
A-W-3Praca własna: czytanie literatury, przygotowanie do egzaminu45
A-W-4Obecność na egzaminie3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
M-2Laboratorium - prezentacja wybranych systemów zarządzania jakością połączona z dyskusją panelową.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Laboratorium - ocena prezentacji wybranego systemu zarządzania jakością.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa jest sprawdzeniem poziomu wiedzy oraz jakości prezentacji. Ocena z przedmiotu = 0,6*ocena z zaliczenia części wykładowej + 0,4*ocena z części laboratoryjnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O3/10_W01
Dostarczany zasób wiedzy (oraz informacji) dotyczącej zarządzania jakością poszerza poziom wiedzy ogólnej, kształtowanej przez ekonomię, nauki organizacji i zarządzania oraz wiedzę techniczną. Student zapozna się z narzędziami stosowanymi w różnych fazach cyklu PDCA, mających zastosowanie w zintegrowanych systemach zarządzania jakością. Będzie posiadał wiedzę umożliwiającą wybór adekwatnego systemu zarządzania jakością w zależności od rozpoznanego przypadku, zdefiniować jego zakres oraz zaproponować rozwiązanie
C-5, C-1, C-4, C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O3/10_U01
Zajęcia umożliwiają uzyskanie umiejętności dobierania narzędzi zarządzania jakością najbardziej odpowiednch dla danej sytuacji gospodarczej. W tym celu student będzie wykorzystywał umiejętność analizy sytuacji, opracowywania założeń, wnioskowania i decydowania o doborze narzędzi i technik zarządzania jakością. Student w oparciu o osiągniętą wiedzę winien przygotowywać, podejmować i weryfikować działania naprawcze bądź korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową
C-5, C-1, C-4, C-3, C-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O3/10_K01
Postawa studenta winna uwzględniać oprócz rozwiniętego poczucia znaczenia jakości w wymiarze ponadczasowym, obszarowym oraz kulturowym także świadomość aspektów i skutków działalności człowieka oraz znaczenia postaw humanizmu wobec różnorodnych środowisk. Osiągane kompetencje zawierają postawę uznania i tolerancji wobec odmiennych sposobów uzyskiwania celów z rozwiniętym poczuciem odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Postawa rozbudowywana będzie stale docenianiem znaczenia roli społecznej absolwenta studiów technicznych i wzmacniana potrzebami dokształcania, w szczególności samokształcenia.
C-5, C-1, C-4, C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O3/10_W01
Dostarczany zasób wiedzy (oraz informacji) dotyczącej zarządzania jakością poszerza poziom wiedzy ogólnej, kształtowanej przez ekonomię, nauki organizacji i zarządzania oraz wiedzę techniczną. Student zapozna się z narzędziami stosowanymi w różnych fazach cyklu PDCA, mających zastosowanie w zintegrowanych systemach zarządzania jakością. Będzie posiadał wiedzę umożliwiającą wybór adekwatnego systemu zarządzania jakością w zależności od rozpoznanego przypadku, zdefiniować jego zakres oraz zaproponować rozwiązanie
2,0Nie posiada wiedzy na poziomie podstawowych zagadnień problematyki jakości.
3,0Ograniczone rozpoznanie i rozumienie treści oraz zagadnień jakości i zarządzania jakościa. Pozwala na nazwanie i wyjaśnianie pojęć bez ich interpretacji oraz poszikiwania związków przyczynowo-skutkowych.
3,5Posiadane wiadomości pozwalają rozwiązywać podstawowe zagadnienia i zadania w zakresie jakości i zarządzania jakością. Dotyczy to doboru instrumentów zarządzania jakością, planowania i budowy systemu zintegrowanego.
4,0Nabyta wiedza umożliwia analizę składowych systemu zarządzania jakością, kategoryzowanie związków pomiędzy poszczególnymi systemami oraz rozumienie i powiązanie struktury organizacyjnej w zintegrowany system.
4,5Posiadana wiedza pozwala kompilować poznane standardy i koncepcje dostosowując je do realiów gospodarczych, umożliwia uzasadnienie dokonanego wyboru, budowę syntea na poziomie systemu zarządzania jakością.
5,0Wiedza jest podstawą prezentacji własnych ocen wartościujących w zakresie metod, narzędzi, proponowanych systemów, obrony proponowanych rozwiązań oraz oceny skutków ich wdrożenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O3/10_U01
Zajęcia umożliwiają uzyskanie umiejętności dobierania narzędzi zarządzania jakością najbardziej odpowiednch dla danej sytuacji gospodarczej. W tym celu student będzie wykorzystywał umiejętność analizy sytuacji, opracowywania założeń, wnioskowania i decydowania o doborze narzędzi i technik zarządzania jakością. Student w oparciu o osiągniętą wiedzę winien przygotowywać, podejmować i weryfikować działania naprawcze bądź korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową
2,0Brak umiejętności przywołania pojęć, kategorii, systemów, koncepcji i rozwiązań w zakresie jakości i zarządzania jakościa.
3,0Umiejętnośćwykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do podstawowych kategorii, narzędzi zarządzania. Umiejętność przewidywania skutków rozwiązań niewielka.
3,5Wykorzystanie informacji, wiedzy do rozwiązywania podstawowych zagadnień jakości, w tym umiejętność zastosowania narzędzi zarządzania w określonej sytuacji.
4,0Umiejętność analizy składowych problemu, znajdowania związków pomiędzy koncepcjami. Dobór systemu zarządzania jakością do określonej sytuacji i podmiotu gospodarczego.
4,5Umiejętność syntezy zjawisk, zdarzeń, koncepcji oraz uwarunkowań ich zastosowania.
5,0Budowa ocen na podstawie interpretacji zdarzeń, doboru koncepcji do sytuacji, uwzględniania celu i warunków budowy systemu zarządzania jakością. Umiejętność argumentacji i obrony proponowanej koncepcji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O3/10_K01
Postawa studenta winna uwzględniać oprócz rozwiniętego poczucia znaczenia jakości w wymiarze ponadczasowym, obszarowym oraz kulturowym także świadomość aspektów i skutków działalności człowieka oraz znaczenia postaw humanizmu wobec różnorodnych środowisk. Osiągane kompetencje zawierają postawę uznania i tolerancji wobec odmiennych sposobów uzyskiwania celów z rozwiniętym poczuciem odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Postawa rozbudowywana będzie stale docenianiem znaczenia roli społecznej absolwenta studiów technicznych i wzmacniana potrzebami dokształcania, w szczególności samokształcenia.
2,0Niska ocena oraz świadomość przydatności problematyki jakości w posiadanych kompetencjach.
3,0Akceptacja przydatności i percepcja problematyki jakości niewielka. Ograniczone powiązania wiedzy i kompetencji.
3,5Demonstrowana świadomość posiadanych kompetencji. Postawa aktywna, wyrażana chęć pogłębiania wiedzy, akceptacja poszukiwań rozwiązań.
4,0Świadomość nabytych i posiadanych kompetencji towarzyszy konieczność ich powiększania. Postawa w pełni kreatywna, akceptacja i dostrzeganie pozytywnych elementów stanu oraz budowy jakości.
4,5Determinacja i zdolność kreowania postawy akceptującej, kreatywnej, otwartej wobec problemów, w tym problematyki zarządzania jakością. Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej.
5,0Zorganizowany, świadomy celu. Akceptacja odmienności, rozwinięta wrażliwość i odpowiedzialność za wynik i przyjęte rozwiązania. Kreatywność w działaniu oraz myśleniu.

Literatura podstawowa

  1. J. Łunarski, Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, WNT, Warszawa, 2008
  2. J. Łańcucki, Znormalizowane systemy zarządzania, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, 2010
  3. J. Kowalczyk, Doskonalenie zarządzania organizacją w praktyce, CeDeWu. Wydawnictwa Fachowe, Warszawa, 2011
  4. S. Wawak, Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Helion, Gliwice, 2011

Literatura dodatkowa

  1. J. Łuczak, A. Matusiak-Flejszman, Metody i techniki zarządzania jakością, Quality Progress, Poznań, 2007
  2. A. Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2005
  3. M. Żemigała, Jakość w systemie zarządzania przedsiębiorstwem, Placet, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie do projektu "System zarządzania jakością..."2
T-L-2Przygotowanie projektu6
T-L-3Prezentacja projektu2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problematyka jakości - ujęcie filozoficzne, produktowe, utylitarne.2
T-W-2System zarządzania przedsiębiorstwem a system zarządzania jakością.2
T-W-3Koncepcje zarządzania jakością.2
T-W-4Normy zarządzania jakością serii ISO 9000, 14001, 18001.2
T-W-5Budowa zintegrowanego systemu zarządzania.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie projektu20
A-L-3Przygotowanie do zajęć30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Konsultacje do wykładów2
A-W-3Praca własna: czytanie literatury, przygotowanie do egzaminu45
A-W-4Obecność na egzaminie3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O3/10_W01Dostarczany zasób wiedzy (oraz informacji) dotyczącej zarządzania jakością poszerza poziom wiedzy ogólnej, kształtowanej przez ekonomię, nauki organizacji i zarządzania oraz wiedzę techniczną. Student zapozna się z narzędziami stosowanymi w różnych fazach cyklu PDCA, mających zastosowanie w zintegrowanych systemach zarządzania jakością. Będzie posiadał wiedzę umożliwiającą wybór adekwatnego systemu zarządzania jakością w zależności od rozpoznanego przypadku, zdefiniować jego zakres oraz zaproponować rozwiązanie
Cel przedmiotuC-5Budowa zintegrowanego systemu zarządzania.
C-1Nabycie umiejętności stosowania metod i narzędzi budowy, utrzymywania i zarządzania jakością.
C-4Budowa systemu zarządzania jakością według norm serii ISO 9000, 14001, 18001.
C-3Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-2Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-W-1Problematyka jakości - ujęcie filozoficzne, produktowe, utylitarne.
T-W-2System zarządzania przedsiębiorstwem a system zarządzania jakością.
T-W-3Koncepcje zarządzania jakością.
T-W-4Normy zarządzania jakością serii ISO 9000, 14001, 18001.
T-W-5Budowa zintegrowanego systemu zarządzania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
M-2Laboratorium - prezentacja wybranych systemów zarządzania jakością połączona z dyskusją panelową.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratorium - ocena prezentacji wybranego systemu zarządzania jakością.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa jest sprawdzeniem poziomu wiedzy oraz jakości prezentacji. Ocena z przedmiotu = 0,6*ocena z zaliczenia części wykładowej + 0,4*ocena z części laboratoryjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy na poziomie podstawowych zagadnień problematyki jakości.
3,0Ograniczone rozpoznanie i rozumienie treści oraz zagadnień jakości i zarządzania jakościa. Pozwala na nazwanie i wyjaśnianie pojęć bez ich interpretacji oraz poszikiwania związków przyczynowo-skutkowych.
3,5Posiadane wiadomości pozwalają rozwiązywać podstawowe zagadnienia i zadania w zakresie jakości i zarządzania jakością. Dotyczy to doboru instrumentów zarządzania jakością, planowania i budowy systemu zintegrowanego.
4,0Nabyta wiedza umożliwia analizę składowych systemu zarządzania jakością, kategoryzowanie związków pomiędzy poszczególnymi systemami oraz rozumienie i powiązanie struktury organizacyjnej w zintegrowany system.
4,5Posiadana wiedza pozwala kompilować poznane standardy i koncepcje dostosowując je do realiów gospodarczych, umożliwia uzasadnienie dokonanego wyboru, budowę syntea na poziomie systemu zarządzania jakością.
5,0Wiedza jest podstawą prezentacji własnych ocen wartościujących w zakresie metod, narzędzi, proponowanych systemów, obrony proponowanych rozwiązań oraz oceny skutków ich wdrożenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O3/10_U01Zajęcia umożliwiają uzyskanie umiejętności dobierania narzędzi zarządzania jakością najbardziej odpowiednch dla danej sytuacji gospodarczej. W tym celu student będzie wykorzystywał umiejętność analizy sytuacji, opracowywania założeń, wnioskowania i decydowania o doborze narzędzi i technik zarządzania jakością. Student w oparciu o osiągniętą wiedzę winien przygotowywać, podejmować i weryfikować działania naprawcze bądź korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową
Cel przedmiotuC-5Budowa zintegrowanego systemu zarządzania.
C-1Nabycie umiejętności stosowania metod i narzędzi budowy, utrzymywania i zarządzania jakością.
C-4Budowa systemu zarządzania jakością według norm serii ISO 9000, 14001, 18001.
C-3Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-2Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
M-2Laboratorium - prezentacja wybranych systemów zarządzania jakością połączona z dyskusją panelową.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratorium - ocena prezentacji wybranego systemu zarządzania jakością.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa jest sprawdzeniem poziomu wiedzy oraz jakości prezentacji. Ocena z przedmiotu = 0,6*ocena z zaliczenia części wykładowej + 0,4*ocena z części laboratoryjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności przywołania pojęć, kategorii, systemów, koncepcji i rozwiązań w zakresie jakości i zarządzania jakościa.
3,0Umiejętnośćwykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do podstawowych kategorii, narzędzi zarządzania. Umiejętność przewidywania skutków rozwiązań niewielka.
3,5Wykorzystanie informacji, wiedzy do rozwiązywania podstawowych zagadnień jakości, w tym umiejętność zastosowania narzędzi zarządzania w określonej sytuacji.
4,0Umiejętność analizy składowych problemu, znajdowania związków pomiędzy koncepcjami. Dobór systemu zarządzania jakością do określonej sytuacji i podmiotu gospodarczego.
4,5Umiejętność syntezy zjawisk, zdarzeń, koncepcji oraz uwarunkowań ich zastosowania.
5,0Budowa ocen na podstawie interpretacji zdarzeń, doboru koncepcji do sytuacji, uwzględniania celu i warunków budowy systemu zarządzania jakością. Umiejętność argumentacji i obrony proponowanej koncepcji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O3/10_K01Postawa studenta winna uwzględniać oprócz rozwiniętego poczucia znaczenia jakości w wymiarze ponadczasowym, obszarowym oraz kulturowym także świadomość aspektów i skutków działalności człowieka oraz znaczenia postaw humanizmu wobec różnorodnych środowisk. Osiągane kompetencje zawierają postawę uznania i tolerancji wobec odmiennych sposobów uzyskiwania celów z rozwiniętym poczuciem odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Postawa rozbudowywana będzie stale docenianiem znaczenia roli społecznej absolwenta studiów technicznych i wzmacniana potrzebami dokształcania, w szczególności samokształcenia.
Cel przedmiotuC-5Budowa zintegrowanego systemu zarządzania.
C-1Nabycie umiejętności stosowania metod i narzędzi budowy, utrzymywania i zarządzania jakością.
C-4Budowa systemu zarządzania jakością według norm serii ISO 9000, 14001, 18001.
C-3Poznanie koncepcji zarządzania jakością.
C-2Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-W-1Problematyka jakości - ujęcie filozoficzne, produktowe, utylitarne.
T-W-2System zarządzania przedsiębiorstwem a system zarządzania jakością.
T-W-3Koncepcje zarządzania jakością.
T-W-4Normy zarządzania jakością serii ISO 9000, 14001, 18001.
T-W-5Budowa zintegrowanego systemu zarządzania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach z życia gospodarczego
M-2Laboratorium - prezentacja wybranych systemów zarządzania jakością połączona z dyskusją panelową.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratorium - ocena prezentacji wybranego systemu zarządzania jakością.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa jest sprawdzeniem poziomu wiedzy oraz jakości prezentacji. Ocena z przedmiotu = 0,6*ocena z zaliczenia części wykładowej + 0,4*ocena z części laboratoryjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niska ocena oraz świadomość przydatności problematyki jakości w posiadanych kompetencjach.
3,0Akceptacja przydatności i percepcja problematyki jakości niewielka. Ograniczone powiązania wiedzy i kompetencji.
3,5Demonstrowana świadomość posiadanych kompetencji. Postawa aktywna, wyrażana chęć pogłębiania wiedzy, akceptacja poszukiwań rozwiązań.
4,0Świadomość nabytych i posiadanych kompetencji towarzyszy konieczność ich powiększania. Postawa w pełni kreatywna, akceptacja i dostrzeganie pozytywnych elementów stanu oraz budowy jakości.
4,5Determinacja i zdolność kreowania postawy akceptującej, kreatywnej, otwartej wobec problemów, w tym problematyki zarządzania jakością. Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej.
5,0Zorganizowany, świadomy celu. Akceptacja odmienności, rozwinięta wrażliwość i odpowiedzialność za wynik i przyjęte rozwiązania. Kreatywność w działaniu oraz myśleniu.