Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S3)

Sylabus przedmiotu Wybrane metody przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej - Przedmiot obieralny II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Wybrane metody przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej - Przedmiot obieralny II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 5 1,50,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza studentów z przedmiotów podstawowych z Informatyki, w tym: podsatw informatyki i języków programowania, algorytmizacji i struktur danych, jednego lub kilku jeżyków obiektowych, baz danych, systemów rozproszonych i metod numerycznych matematyki stosowanej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie studentami podstaw technik poszukiwania informacji niestrukturyzowanych w rozmaitych źródłach danych (bazach danych, bazach wiedzy, hurtowniach danych), metod nauczania maszynowego, analizy informacji multimedialnych, elementów lingwistyki komputerowej, oraz posługiwania się usługami geoinformacyjnymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykonanie badań według proponowanego przez wykładowcę tematu5
5
wykłady
T-W-1Poszukiwanie Boolowskie: opracowanie zapytań Boolowskich i posługiwanie się rozszerzonym modelem Boolowskim do poszukiwania informacji i budowy rangingu poszukiwania2
T-W-2Techniki badania leksykonu i tworzenie list słowotwórczych.2
T-W-3Tworzenie słowników i poszukiwanie rozmyte.2
T-W-4Techniki budowu indeksu.2
T-W-5Kompresja indeksu.2
T-W-6Tworzenie rankingu terminów, ważenie terminów i budowa modelu przestrzeni wektorowej.2
T-W-7Metody oceny jakości poszukiwania informacji niestrukturyzowanych.2
T-W-8Sprzężenie zwrotne według relewantności i tworzenie zapytań rozszerzonych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Konsultacje5
A-L-3Prezentacja wyników badań, dyskusja1
A-L-4Analiza proponowanej literatury12
A-L-5Znajomość z istniejącymy rozwiązaniami z proponowanego tematu, analiza wyników, napisanie kodów programó (w razie potrzeby)15
A-L-6Wykonanie zadań domowych6
44
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznawanie ze źródłami literackimi.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.8
A-W-4Konsultacje z przedmiotu.5
A-W-5Badania z proponowanych przez wykładowca tematów8
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady, dyskucje, prezenrtacje, praca badawcza samodzielna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne, ocena jakości prezentacji i wykonanych badań samodzielnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_B/02/04_W01
Wiedza w dziedzinie zaawansowanych metod matematycznych i nowoczesnych technologii komputerowych opracowywania informacji nieustrukturyzowanych w środowiskach rozproszonych, takich jak Web, a także współczesnych metod poszukiwania informacyjnego w warunkach nieściśle określonych.
I_3A_W01C-1T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_B/02/04_U01
Absolwent posida umiejętność prowadzenia badań nowoczesnych metod analizy informacji nieustrukturyzowanej oraz posługiwania się metodami i technikami komputerowymi podczas rozwiązania problemów analizy informacji nieustrukturyzowanej nadchodzącej z różnych źródeł danych, w tym sieci komputerowych.
I_3A_U01C-1T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_B/02/04_K01
Absolwent potrafi samodzielnie formulować tematy badań naukowych w dziedzinie rozwoju nowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej i prowadzić eksperymenty w celu udoskonalenia metod i technik komputerowych w tej dziedzinie.
I_3A_K03C-1T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_3A_B/02/04_W01
Wiedza w dziedzinie zaawansowanych metod matematycznych i nowoczesnych technologii komputerowych opracowywania informacji nieustrukturyzowanych w środowiskach rozproszonych, takich jak Web, a także współczesnych metod poszukiwania informacyjnego w warunkach nieściśle określonych.
2,0Absolwent nie zna podstawowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, nie w stanie ocenić skuteczności istniejących metod i technologii w tej dziedzinie i nie w stanie wykonywać własne eksperymenty w celu analizy efektywności zaawansowanych metod i technik przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej.
3,0Absolwent zna podstawowe metody przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, ale ma niewystarczającą orientację w dziedzinie zaawansowanych metod i technik istniejących metodach i technikach przetwarzanmia informacji nieustrukturyzowanej, co utrudnia mu wykonanie samodzielnych badań i głębokiej analizy nowoczesnych metod i technik.
3,5Absolwent zna podstawowe metody przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, ma dobrą wiedzę z istniejących metod i technik przetwarzanmia informacji nieustrukturyzowanej i w stanie samodzielnie wykonywać badania tych metod i technik. Jednak spotyka się z pewnymi trudnościami w razie wykorzystania metod i technik w rozwiązaniu określonych problemów poszukiwania informacji nieustrukturyzowanej.
4,0Absolwent dobre zna podstawowe metody przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, ma wiedzę z istniejących metod i technik przetwarzanmia informacji nieustrukturyzowanej i w stanie samodzielnie wykonywać badania tych metod i technik. Ma ogólną znajomość metod i technik i ich przeznaczenie w rozwiązaniu określonych problemów poszukiwania informacji nieustrukturyzowanej.
4,5Absolwent dobre zna podstawowe metody przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, ma dobrą wiedzę z istniejących metod i technik przetwarzanmia informacji nieustrukturyzowanej, w stanie samodzielnie wykonywać badania tych metod i technik i korzystać z nich w rozwiązaniu określonych problemów poszukiwania informacji nieustrukturyzowanej w systemach rozproszonych.
5,0Absolwent bardzo dobrze zna podstawowe metody przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, ma bardzo dobrą wiedzę z istniejących metod i technik przetwarzanmia informacji nieustrukturyzowanej, w stanie samodzielnie planować iwykonywać badania tych metod i technik i korzystać z nich w rozwiązaniu określonych problemów poszukiwania informacji nieustrukturyzowanej w systemach rozproszonych, w tym systemach Webowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_3A_B/02/04_U01
Absolwent posida umiejętność prowadzenia badań nowoczesnych metod analizy informacji nieustrukturyzowanej oraz posługiwania się metodami i technikami komputerowymi podczas rozwiązania problemów analizy informacji nieustrukturyzowanej nadchodzącej z różnych źródeł danych, w tym sieci komputerowych.
2,0Absolwent nie wykazuje umiejętności w dziedzinie wykorzystania podstawowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, nie w stanie ocenić skuteczności istniejących metod i technologii w tej dziedzinie i nie w stanie wykonywać własne eksperymenty w celu analizy efektywności zaawansowanych metod i technik przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej.
3,0Absolwent wykazuje pewne umiejętności w dziedzinie wykorzystania podstawowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, ale nie w stanie samodzielnie oceniać skuteczność istniejących metod i technologii w tej dziedzinie i nie w stanie wykonywać własne eksperymenty w celu analizy efektywności zaawansowanych
3,5Absolwent wykazuje pewne umiejętności w dziedzinie wykorzystania podstawowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, może samodzielnie oceniać skuteczność istniejących metod i technologii w tej dziedzinie, ale nie w stanie wykonywać własne eksperymenty w celu analizy efektywności zaawansowanych
4,0Absolwent wykazuje umiejętności w dziedzinie wykorzystania podstawowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, może samodzielnie oceniać skuteczność istniejących metod i technologii w tej dziedzinie, może wykonywać własne eksperymenty w celu analizy efektywności zaawansowanych
4,5Absolwent wykazuje dobre umiejętności w dziedzinie wykorzystania podstawowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, może samodzielnie oceniać skuteczność istniejących metod i technologii w tej dziedzinie, może wykonywać własne eksperymenty w celu analizy efektywności zaawansowanych
5,0Absolwent wykazuje bardzo dobre umiejętności w dziedzinie wykorzystania podstawowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, może samodzielnie oceniać skuteczność istniejących metod i technologii w tej dziedzinie, może planować i wykonywać własne eksperymenty w celu analizy efektywności zaawansowanych, a także wyjawia kreatywność w dziedzinie udoskonalenia badanych metod i technik.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_3A_B/02/04_K01
Absolwent potrafi samodzielnie formulować tematy badań naukowych w dziedzinie rozwoju nowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej i prowadzić eksperymenty w celu udoskonalenia metod i technik komputerowych w tej dziedzinie.
2,0Absolwent nie potrafi samodzielnie formulować tematy badań naukowych w dziedzinie rozwoju nowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej i nie potrafi prowadzić eksperymenty w celu udoskonalenia metod i technik komputerowych w tej dziedzinie.
3,0Absolwent wyjawia pewne kompetencję w dziedzinie formulowania planu badań i posługiwanie się istniejącymi metodami przetwarzania informacji nieustrukturyzowanych.
3,5Absolwent wyjawia pewne kompetencję w dziedzinie formulowania planu badań i p[osługiwania się istniejącymi metodami przetwarzania informacji nieustrukturyzowanych, a także posiada pewną kompetencję w zastosowaniu nowoczesnych metod badań.
4,0Absolwent wyjawia kompetencję w dziedzinie formulowania planu badań i posługiwaniu się istniejącymi metodami przetwarzania informacji nieustrukturyzowanych, a także posiada dobrą kompetencję w zastosowaniu nowoczesnych metod badań.
4,5Absolwent wyjawia dobrą kompetencję w dziedzinie formulowania planu badań i posługiwaniu się istniejącymi metodami przetwarzania informacji nieustrukturyzowanych, posiada dobrą kompetencję w zastosowaniu nowoczesnych metod badań i wyjawia inicjatywę w poszukiwaniu nowycyh podejśc do rozwiązania sformulowanych problemów.
5,0Absolwent wyjawia bardzo dobrą kompetencję w dziedzinie formulowania planu badań i posługiwaniu się istniejącymi metodami przetwarzania informacji nieustrukturyzowanych, posiada bardzo dobrą kompetencję w zastosowaniu nowoczesnych metod badań, wyjawia inicjatywę i kreatywność w poszukiwaniu nowycyh oryginalnych podejśc do rozwiązania sformulowanych problemów.

Literatura podstawowa

  1. Christopher D. Manning, Prabhakar Ranghavan, and Henrich Schutze, Introduction to Information Retreival, Camdridge University Press, USA, 2008
  2. Chauhuri, Surajit et. al., Probabilistic information retreival approach for ranking of database query results, ACM Trans. Database Syst., USA, 2006, 31(3), P. 1134-1168.
  3. Cohen, Paul R., Empirical Methods for Artificial Intelligence, MIT Press, USA, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Cohen, William W., and Yoram Singer, Context-sensitive learning methods for text catagorization, TOIS, USA, 1999, 17(2), P.141-173
  2. Croft, W. Bruce, and John Lafferty, Language Modelling for Information Retreival, Springer, Germany, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykonanie badań według proponowanego przez wykładowcę tematu5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poszukiwanie Boolowskie: opracowanie zapytań Boolowskich i posługiwanie się rozszerzonym modelem Boolowskim do poszukiwania informacji i budowy rangingu poszukiwania2
T-W-2Techniki badania leksykonu i tworzenie list słowotwórczych.2
T-W-3Tworzenie słowników i poszukiwanie rozmyte.2
T-W-4Techniki budowu indeksu.2
T-W-5Kompresja indeksu.2
T-W-6Tworzenie rankingu terminów, ważenie terminów i budowa modelu przestrzeni wektorowej.2
T-W-7Metody oceny jakości poszukiwania informacji niestrukturyzowanych.2
T-W-8Sprzężenie zwrotne według relewantności i tworzenie zapytań rozszerzonych.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Konsultacje5
A-L-3Prezentacja wyników badań, dyskusja1
A-L-4Analiza proponowanej literatury12
A-L-5Znajomość z istniejącymy rozwiązaniami z proponowanego tematu, analiza wyników, napisanie kodów programó (w razie potrzeby)15
A-L-6Wykonanie zadań domowych6
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznawanie ze źródłami literackimi.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.8
A-W-4Konsultacje z przedmiotu.5
A-W-5Badania z proponowanych przez wykładowca tematów8
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_B/02/04_W01Wiedza w dziedzinie zaawansowanych metod matematycznych i nowoczesnych technologii komputerowych opracowywania informacji nieustrukturyzowanych w środowiskach rozproszonych, takich jak Web, a także współczesnych metod poszukiwania informacyjnego w warunkach nieściśle określonych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_W01Absolwent posiada zaawansowaną wiedzę o charakterze podstawowym dla dziedziny Informatyka związana z obszarem prowadzonych badań naukowych obejmująca najnowsze osiągnięcia
Cel przedmiotuC-1Opanowanie studentami podstaw technik poszukiwania informacji niestrukturyzowanych w rozmaitych źródłach danych (bazach danych, bazach wiedzy, hurtowniach danych), metod nauczania maszynowego, analizy informacji multimedialnych, elementów lingwistyki komputerowej, oraz posługiwania się usługami geoinformacyjnymi.
Treści programoweT-L-1Wykonanie badań według proponowanego przez wykładowcę tematu
T-W-2Techniki badania leksykonu i tworzenie list słowotwórczych.
T-W-3Tworzenie słowników i poszukiwanie rozmyte.
T-W-4Techniki budowu indeksu.
T-W-5Kompresja indeksu.
T-W-1Poszukiwanie Boolowskie: opracowanie zapytań Boolowskich i posługiwanie się rozszerzonym modelem Boolowskim do poszukiwania informacji i budowy rangingu poszukiwania
T-W-6Tworzenie rankingu terminów, ważenie terminów i budowa modelu przestrzeni wektorowej.
T-W-7Metody oceny jakości poszukiwania informacji niestrukturyzowanych.
T-W-8Sprzężenie zwrotne według relewantności i tworzenie zapytań rozszerzonych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Absolwent nie zna podstawowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, nie w stanie ocenić skuteczności istniejących metod i technologii w tej dziedzinie i nie w stanie wykonywać własne eksperymenty w celu analizy efektywności zaawansowanych metod i technik przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej.
3,0Absolwent zna podstawowe metody przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, ale ma niewystarczającą orientację w dziedzinie zaawansowanych metod i technik istniejących metodach i technikach przetwarzanmia informacji nieustrukturyzowanej, co utrudnia mu wykonanie samodzielnych badań i głębokiej analizy nowoczesnych metod i technik.
3,5Absolwent zna podstawowe metody przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, ma dobrą wiedzę z istniejących metod i technik przetwarzanmia informacji nieustrukturyzowanej i w stanie samodzielnie wykonywać badania tych metod i technik. Jednak spotyka się z pewnymi trudnościami w razie wykorzystania metod i technik w rozwiązaniu określonych problemów poszukiwania informacji nieustrukturyzowanej.
4,0Absolwent dobre zna podstawowe metody przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, ma wiedzę z istniejących metod i technik przetwarzanmia informacji nieustrukturyzowanej i w stanie samodzielnie wykonywać badania tych metod i technik. Ma ogólną znajomość metod i technik i ich przeznaczenie w rozwiązaniu określonych problemów poszukiwania informacji nieustrukturyzowanej.
4,5Absolwent dobre zna podstawowe metody przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, ma dobrą wiedzę z istniejących metod i technik przetwarzanmia informacji nieustrukturyzowanej, w stanie samodzielnie wykonywać badania tych metod i technik i korzystać z nich w rozwiązaniu określonych problemów poszukiwania informacji nieustrukturyzowanej w systemach rozproszonych.
5,0Absolwent bardzo dobrze zna podstawowe metody przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, ma bardzo dobrą wiedzę z istniejących metod i technik przetwarzanmia informacji nieustrukturyzowanej, w stanie samodzielnie planować iwykonywać badania tych metod i technik i korzystać z nich w rozwiązaniu określonych problemów poszukiwania informacji nieustrukturyzowanej w systemach rozproszonych, w tym systemach Webowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_B/02/04_U01Absolwent posida umiejętność prowadzenia badań nowoczesnych metod analizy informacji nieustrukturyzowanej oraz posługiwania się metodami i technikami komputerowymi podczas rozwiązania problemów analizy informacji nieustrukturyzowanej nadchodzącej z różnych źródeł danych, w tym sieci komputerowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_U01Absolwent posiada umiejętność prowadzenia badań naukowych w zakresie Informatyka z wykorzystaniem najnowszej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie studentami podstaw technik poszukiwania informacji niestrukturyzowanych w rozmaitych źródłach danych (bazach danych, bazach wiedzy, hurtowniach danych), metod nauczania maszynowego, analizy informacji multimedialnych, elementów lingwistyki komputerowej, oraz posługiwania się usługami geoinformacyjnymi.
Treści programoweT-L-1Wykonanie badań według proponowanego przez wykładowcę tematu
T-W-2Techniki badania leksykonu i tworzenie list słowotwórczych.
T-W-3Tworzenie słowników i poszukiwanie rozmyte.
T-W-4Techniki budowu indeksu.
T-W-5Kompresja indeksu.
T-W-1Poszukiwanie Boolowskie: opracowanie zapytań Boolowskich i posługiwanie się rozszerzonym modelem Boolowskim do poszukiwania informacji i budowy rangingu poszukiwania
T-W-6Tworzenie rankingu terminów, ważenie terminów i budowa modelu przestrzeni wektorowej.
T-W-7Metody oceny jakości poszukiwania informacji niestrukturyzowanych.
T-W-8Sprzężenie zwrotne według relewantności i tworzenie zapytań rozszerzonych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Absolwent nie wykazuje umiejętności w dziedzinie wykorzystania podstawowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, nie w stanie ocenić skuteczności istniejących metod i technologii w tej dziedzinie i nie w stanie wykonywać własne eksperymenty w celu analizy efektywności zaawansowanych metod i technik przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej.
3,0Absolwent wykazuje pewne umiejętności w dziedzinie wykorzystania podstawowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, ale nie w stanie samodzielnie oceniać skuteczność istniejących metod i technologii w tej dziedzinie i nie w stanie wykonywać własne eksperymenty w celu analizy efektywności zaawansowanych
3,5Absolwent wykazuje pewne umiejętności w dziedzinie wykorzystania podstawowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, może samodzielnie oceniać skuteczność istniejących metod i technologii w tej dziedzinie, ale nie w stanie wykonywać własne eksperymenty w celu analizy efektywności zaawansowanych
4,0Absolwent wykazuje umiejętności w dziedzinie wykorzystania podstawowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, może samodzielnie oceniać skuteczność istniejących metod i technologii w tej dziedzinie, może wykonywać własne eksperymenty w celu analizy efektywności zaawansowanych
4,5Absolwent wykazuje dobre umiejętności w dziedzinie wykorzystania podstawowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, może samodzielnie oceniać skuteczność istniejących metod i technologii w tej dziedzinie, może wykonywać własne eksperymenty w celu analizy efektywności zaawansowanych
5,0Absolwent wykazuje bardzo dobre umiejętności w dziedzinie wykorzystania podstawowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej, może samodzielnie oceniać skuteczność istniejących metod i technologii w tej dziedzinie, może planować i wykonywać własne eksperymenty w celu analizy efektywności zaawansowanych, a także wyjawia kreatywność w dziedzinie udoskonalenia badanych metod i technik.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_B/02/04_K01Absolwent potrafi samodzielnie formulować tematy badań naukowych w dziedzinie rozwoju nowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej i prowadzić eksperymenty w celu udoskonalenia metod i technik komputerowych w tej dziedzinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_K03Absolwent potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie studentami podstaw technik poszukiwania informacji niestrukturyzowanych w rozmaitych źródłach danych (bazach danych, bazach wiedzy, hurtowniach danych), metod nauczania maszynowego, analizy informacji multimedialnych, elementów lingwistyki komputerowej, oraz posługiwania się usługami geoinformacyjnymi.
Treści programoweT-L-1Wykonanie badań według proponowanego przez wykładowcę tematu
T-W-2Techniki badania leksykonu i tworzenie list słowotwórczych.
T-W-3Tworzenie słowników i poszukiwanie rozmyte.
T-W-4Techniki budowu indeksu.
T-W-5Kompresja indeksu.
T-W-1Poszukiwanie Boolowskie: opracowanie zapytań Boolowskich i posługiwanie się rozszerzonym modelem Boolowskim do poszukiwania informacji i budowy rangingu poszukiwania
T-W-6Tworzenie rankingu terminów, ważenie terminów i budowa modelu przestrzeni wektorowej.
T-W-7Metody oceny jakości poszukiwania informacji niestrukturyzowanych.
T-W-8Sprzężenie zwrotne według relewantności i tworzenie zapytań rozszerzonych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Absolwent nie potrafi samodzielnie formulować tematy badań naukowych w dziedzinie rozwoju nowych metod przetwarzania informacji nieustrukturyzowanej i nie potrafi prowadzić eksperymenty w celu udoskonalenia metod i technik komputerowych w tej dziedzinie.
3,0Absolwent wyjawia pewne kompetencję w dziedzinie formulowania planu badań i posługiwanie się istniejącymi metodami przetwarzania informacji nieustrukturyzowanych.
3,5Absolwent wyjawia pewne kompetencję w dziedzinie formulowania planu badań i p[osługiwania się istniejącymi metodami przetwarzania informacji nieustrukturyzowanych, a także posiada pewną kompetencję w zastosowaniu nowoczesnych metod badań.
4,0Absolwent wyjawia kompetencję w dziedzinie formulowania planu badań i posługiwaniu się istniejącymi metodami przetwarzania informacji nieustrukturyzowanych, a także posiada dobrą kompetencję w zastosowaniu nowoczesnych metod badań.
4,5Absolwent wyjawia dobrą kompetencję w dziedzinie formulowania planu badań i posługiwaniu się istniejącymi metodami przetwarzania informacji nieustrukturyzowanych, posiada dobrą kompetencję w zastosowaniu nowoczesnych metod badań i wyjawia inicjatywę w poszukiwaniu nowycyh podejśc do rozwiązania sformulowanych problemów.
5,0Absolwent wyjawia bardzo dobrą kompetencję w dziedzinie formulowania planu badań i posługiwaniu się istniejącymi metodami przetwarzania informacji nieustrukturyzowanych, posiada bardzo dobrą kompetencję w zastosowaniu nowoczesnych metod badań, wyjawia inicjatywę i kreatywność w poszukiwaniu nowycyh oryginalnych podejśc do rozwiązania sformulowanych problemów.