Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)

Sylabus przedmiotu Podstawy pracy kierowniczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy pracy kierowniczej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Roszkowski <Maciej.Roszkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw zarządzania przedsiębiorstwem.
W-2Znajomość podstaw zarządzania personelem.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie współczesnych uwarunkowań pracy kierowniczej.
C-2Poznanie technik samooceny i doskonalenia stylu kierowania.
C-3Nabycie umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami pracy kierowniczej.
C-4Doskonalenie umiejętności interpersonalnych i społecznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Studia przypadków w zakresie: - działalności kierownika w organizacji z uwzględnieniem rodzajów i stylów kierowania, - procesu planowania i podejmowania decyzji, - procesu organizowania i kontrolowania.15
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka kierownika w organizacji. Pojęcia i rodzaje stylów kierowania. Proces planowania i podejmowania decyzji. Proces organizowania i kontrolowania.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury10
A-A-3Zaliczenie przedmiotu i udział w konsultacjach2
27
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego10
A-W-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie przez studentów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Test wiedzy na zakończenie kursu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_A/03_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student opisuje podstawowe charakterystyki stylów kierowania.
I_2A_W03C-3S-3
I_2A_A/03_W02
Student proponuje zastosowanie poznanych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów kierowania ludźmi
I_2A_W03C-1, C-2, C-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_A/03_U01
Student poprawnie analizuje specyfikę sytuacji kierowniczych i formułuje praktyczne dyrektywy postępowania
I_2A_U13C-1, C-4, C-3S-1
I_2A_A/03_U02
Student stosuje w praktyce techniki pracy kierowniczej
I_2A_U07C-4, C-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_A/03_K01
Student doskonali kompetencje w zakresie pracy zespołowej
I_2A_K06, I_2A_K01, I_2A_K02C-2, C-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_A/03_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student opisuje podstawowe charakterystyki stylów kierowania.
2,0Student nie potrafi podać żadnych charakterystyk stylu kierowania.
3,0Student poprawnie opisuje charakterystyki podstawowych stylów kierowania.
3,5Student potrafi wskazać zalety i wady podstawowych stylów kierowania.
4,0Student posiada wiedzę o sytuacyjnych uwarunkowaniach stylu kierowania.
4,5Student potrafi wskazać i poprawnie zinterpretować przykłady stosowania róznych stylów kierowania.
5,0Student poprawnie opisuje współczesne koncepcje przywództwa.
I_2A_A/03_W02
Student proponuje zastosowanie poznanych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów kierowania ludźmi
2,0Ztudent nie potrafi wskazać żadnego zastosowania poznanych technik pracy kierowniczej do rozwiązywania problemów kierowania ludźmi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje tylko niektóre techniki pracy kierowniczej do rozwiązywania problemów kierowania ludźmi.
3,5Student zna zastosoawnie wszystkich poznanych technik pracy kierowniczej do rozwiązywania problemów kierowania ludźmi.
4,0Student potrafi w analityczny sposób porówna poznane techniki pracy kierowniczej wskazując na ich wady i zalety.
4,5Student dobiera odpowiednie techniki pracy kierowniczej do rozwiązywania nietypowych problemów kierowania ludźmi.
5,0Student potrafi poprowadzić dyskusję nad uzytecznością nowych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemow kierowania ludźmi.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_A/03_U01
Student poprawnie analizuje specyfikę sytuacji kierowniczych i formułuje praktyczne dyrektywy postępowania
2,0Student nie potrafi zaanalizować zadnej sytuacji kierowniczej i sformułować wniosków.
3,0Student poprawnie analizuje tylko proste sytuacje i proponuje praktyczne, proste rozwiązania.
3,5Student potrafi zanalizowac bardziej złożone sytuacje kierownicze i zaproponować odpowiednie strategie postępowania.
4,0Student potrafi samodzielnie wskazać przykłady nietypowych sytuacji i zapropnować zastosowanie odpowiednich dyrektyw postępowania.
4,5Student tworzy charakterystyki nowych sytuacji kierowniczych i proponuje odpowiednie dyrektywy postępowania.
5,0Student tworzy nowe charakterystyki sytuacji kierowniczych, proponuje odpowiednie dyrektywy postępowania i przekonuje innych do swoich racji.
I_2A_A/03_U02
Student stosuje w praktyce techniki pracy kierowniczej
2,0Student nie potrafi stosować żadnych technik pracy kierowniczej.
3,0Student poprawnie wykorzystuje tylko kilka technik pracy kierowniczej.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane techniki pracy kierowniczej.
4,0Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane techniki pracy kierowniczej oraz potrafi w analityczny sposób je porównać wskazując na ich wady i zalety.
4,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane techniki pracy kierowniczej, potrafi je porównać oraz przy ich pomocy identyfikować nowe narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu.
5,0Student potrafi w sposób twórczy stosować techniki pracy kierowniczej i uzasadnić stosowanie wybranych narzędzi do rozwiązywania problemów kierowania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_A/03_K01
Student doskonali kompetencje w zakresie pracy zespołowej
2,0Student nie wykazuje chęci i motywacji do działania w grupie.
3,0Student uczestniczy w pracach grupy. Sporadycznie zabiera glos i wyraża wlasne opinie i sądy.
3,5Student aktywnie uczestniczy w pracach grupy. często zabiera głos i przekonuje innych do swoich racji.
4,0Student zachęca innych do aktywności nz rzecz realizacji zadania grupowego. częśto przedstawia wyniki pracy grupowej.
4,5Student wspiera innych w realizacji zadania grupowego. Dba o dobry klimat i atmosferę w zespole.
5,0Student przyjmuje na siebie rolę lidera.

Literatura podstawowa

  1. J. Radomski, Umiejetności kierownicze, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, Szczecin, 2009
  2. S. Tokarski, Kierowanie, Difin, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. pr. zbior. red. D. Stewart, Praktyka kierowania, PWE, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Studia przypadków w zakresie: - działalności kierownika w organizacji z uwzględnieniem rodzajów i stylów kierowania, - procesu planowania i podejmowania decyzji, - procesu organizowania i kontrolowania.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka kierownika w organizacji. Pojęcia i rodzaje stylów kierowania. Proces planowania i podejmowania decyzji. Proces organizowania i kontrolowania.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury10
A-A-3Zaliczenie przedmiotu i udział w konsultacjach2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego10
A-W-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_A/03_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student opisuje podstawowe charakterystyki stylów kierowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W03Posiada wiedzę o przedsiębiorczości oraz sposobach efektywnego kierowania zespołami ludzkimi
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami pracy kierowniczej.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test wiedzy na zakończenie kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podać żadnych charakterystyk stylu kierowania.
3,0Student poprawnie opisuje charakterystyki podstawowych stylów kierowania.
3,5Student potrafi wskazać zalety i wady podstawowych stylów kierowania.
4,0Student posiada wiedzę o sytuacyjnych uwarunkowaniach stylu kierowania.
4,5Student potrafi wskazać i poprawnie zinterpretować przykłady stosowania róznych stylów kierowania.
5,0Student poprawnie opisuje współczesne koncepcje przywództwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_A/03_W02Student proponuje zastosowanie poznanych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów kierowania ludźmi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W03Posiada wiedzę o przedsiębiorczości oraz sposobach efektywnego kierowania zespołami ludzkimi
Cel przedmiotuC-1Poznanie współczesnych uwarunkowań pracy kierowniczej.
C-2Poznanie technik samooceny i doskonalenia stylu kierowania.
C-3Nabycie umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami pracy kierowniczej.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test wiedzy na zakończenie kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ztudent nie potrafi wskazać żadnego zastosowania poznanych technik pracy kierowniczej do rozwiązywania problemów kierowania ludźmi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje tylko niektóre techniki pracy kierowniczej do rozwiązywania problemów kierowania ludźmi.
3,5Student zna zastosoawnie wszystkich poznanych technik pracy kierowniczej do rozwiązywania problemów kierowania ludźmi.
4,0Student potrafi w analityczny sposób porówna poznane techniki pracy kierowniczej wskazując na ich wady i zalety.
4,5Student dobiera odpowiednie techniki pracy kierowniczej do rozwiązywania nietypowych problemów kierowania ludźmi.
5,0Student potrafi poprowadzić dyskusję nad uzytecznością nowych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemow kierowania ludźmi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_A/03_U01Student poprawnie analizuje specyfikę sytuacji kierowniczych i formułuje praktyczne dyrektywy postępowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U13Potrafi dobrać, porównać i ocenić rozwiązania projektowe w wybranym obszarze zastosowań
Cel przedmiotuC-1Poznanie współczesnych uwarunkowań pracy kierowniczej.
C-4Doskonalenie umiejętności interpersonalnych i społecznych.
C-3Nabycie umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami pracy kierowniczej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaanalizować zadnej sytuacji kierowniczej i sformułować wniosków.
3,0Student poprawnie analizuje tylko proste sytuacje i proponuje praktyczne, proste rozwiązania.
3,5Student potrafi zanalizowac bardziej złożone sytuacje kierownicze i zaproponować odpowiednie strategie postępowania.
4,0Student potrafi samodzielnie wskazać przykłady nietypowych sytuacji i zapropnować zastosowanie odpowiednich dyrektyw postępowania.
4,5Student tworzy charakterystyki nowych sytuacji kierowniczych i proponuje odpowiednie dyrektywy postępowania.
5,0Student tworzy nowe charakterystyki sytuacji kierowniczych, proponuje odpowiednie dyrektywy postępowania i przekonuje innych do swoich racji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_A/03_U02Student stosuje w praktyce techniki pracy kierowniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
Cel przedmiotuC-4Doskonalenie umiejętności interpersonalnych i społecznych.
C-3Nabycie umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami pracy kierowniczej.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie przez studentów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stosować żadnych technik pracy kierowniczej.
3,0Student poprawnie wykorzystuje tylko kilka technik pracy kierowniczej.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane techniki pracy kierowniczej.
4,0Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane techniki pracy kierowniczej oraz potrafi w analityczny sposób je porównać wskazując na ich wady i zalety.
4,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane techniki pracy kierowniczej, potrafi je porównać oraz przy ich pomocy identyfikować nowe narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu.
5,0Student potrafi w sposób twórczy stosować techniki pracy kierowniczej i uzasadnić stosowanie wybranych narzędzi do rozwiązywania problemów kierowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_A/03_K01Student doskonali kompetencje w zakresie pracy zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
I_2A_K01Ma świadomość organizacji własnego czasu pracy i jest zdeterminowany aby osiągnąć założone cele
I_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Cel przedmiotuC-2Poznanie technik samooceny i doskonalenia stylu kierowania.
C-4Doskonalenie umiejętności interpersonalnych i społecznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje chęci i motywacji do działania w grupie.
3,0Student uczestniczy w pracach grupy. Sporadycznie zabiera glos i wyraża wlasne opinie i sądy.
3,5Student aktywnie uczestniczy w pracach grupy. często zabiera głos i przekonuje innych do swoich racji.
4,0Student zachęca innych do aktywności nz rzecz realizacji zadania grupowego. częśto przedstawia wyniki pracy grupowej.
4,5Student wspiera innych w realizacji zadania grupowego. Dba o dobry klimat i atmosferę w zespole.
5,0Student przyjmuje na siebie rolę lidera.