Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: systemy komputerowe i technologie mobilne

Sylabus przedmiotu Inteligentne agenty programowe w komunikacji internetowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inteligentne agenty programowe w komunikacji internetowej
Specjalność internet w zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,40,38zaliczenie
wykładyW1 15 1,60,62egzamin

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

dla tego przedmiotu nie są określone cele przedmiotu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Testowanie przykładowych agentów konwersacyjnych dostępnych w Internecie.2
T-L-2Projekt prostego systemu agentowego - specyfikacja WŚES.3
T-L-3Internet jako środowisko zadaniowe, określanie wartości cech.2
T-L-4Reprezentacja wiedzy w systemie agentowymkonwersacyjnym z użyciem ontologii4
T-L-5Reprezentacja wiedzy w systemie agentowym z użyciem trójek I-A-W, reguł oraz wnioskowanie.4
15
wykłady
T-W-1Zagadnienia podstawowe: pojęcie agenta, cechy agenta, składowe systemu agentowego.3
T-W-2Środowisko zadaniowe agenta.3
T-W-3Chatterboty i inne agenty stosowane w komunikacji internetowej4
T-W-4Wiedza w systemach agentowych konwersacyjnych: rola i metody reprezentacji.2
T-W-5Wnioskowanie w systemach agentowych3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie zajęć z zadań własnych studenta6
A-L-3Konsultacje i zaliczenie zajęć2
A-L-4Praca własna studenta nad przygotowaniem sprawozdań z laboratorium4
A-L-5Praca zespołowa przy realizacji projektu12
39
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć (egzamin)3
A-W-3Studiowanie literatury i przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładu6
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

dla tego przedmiotu nie są określone metody nauczania ani narzędzia dydaktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiedzy podanej na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji wyników pracy zespołowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D15/05_W01
Student posiada wiedzę w zakresie koncepcji, cech charakterystycznych, ogólnej budowy i zasad działania systemów agentowych stosowanych w komunikacji internetowej.
I_2A_W04, I_2A_W09T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D15/05_U01
Student potrafi wykonać analizę techniczno-funkcjonalną oraz projekt prostego systemu agentowego operującego w środowisku Internetu
I_2A_U07, I_2A_U08, I_2A_U12T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D15/05_K01
Student potrafi współpracować w zespole realizującym projekt inteligentnego agenta, potrafi przedstawić i obronić przed grupą opracowaną koncepcję, rozumie potrzebę planowania i harmonogramowania pracy zespołu oraz istotność odpowiedzialności grupowej.
I_2A_K06, I_2A_K01, I_2A_K05T-L-4, T-L-5, T-L-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D15/05_W01
Student posiada wiedzę w zakresie koncepcji, cech charakterystycznych, ogólnej budowy i zasad działania systemów agentowych stosowanych w komunikacji internetowej.
2,0Student nie zna podstawowych definicji systemu agentowego oraz właściwości środowiska agentowego.
3,0Student zna podstawowe definicje systemu agentowego, właściwości środowiska agentowego.
3,5Student rozumie i potrafi objaśnić pojęcie systemu agentowego oraz potrafi wyjaśnić wyjaśnić znaczenie i przebieg analizy wyniki-środowisko-sensory-efektory,
4,0Student zna wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu systemów agentowych oraz potrafi poprawnie wyjaśnić rolę wiedzy w systemach agentowych.
4,5Student potrafi rozpoznać problem wymagający podejścia agentowego, zdefiniować architektury agentów programowych oraz metody wnioskowania.
5,0Student potrafi wyjaśnić różnice między różnymi architekturami agentów programowych oraz między różnymi podejściami do uczenia się i metodami wnioskowania w systemach agentowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D15/05_U01
Student potrafi wykonać analizę techniczno-funkcjonalną oraz projekt prostego systemu agentowego operującego w środowisku Internetu
2,0Student nie potrafi wynkonać analizy techniczno funkcjonalnej ani projektu prostego systemu agentowego pomimo szczegółowych wytycznych.
3,0Student wykonać projekt potrafi prostego systemu agentowego na podstawie wytycznych i przeprowadzić analizę środowiska agentowego
3,5Student wykonać projekt potrafi prostego systemu agentowego na podstawie wytycznych i przeprowadzić analizę wyniki-środowisko-efektory-sensory prostego systemu agentowego
4,0Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicz
4,5Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicznym oraz zaproponować do niego odpowiednią architekturę (model) .
5,0Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicznym, zaproponować do niego odpowiednią architekturę

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D15/05_K01
Student potrafi współpracować w zespole realizującym projekt inteligentnego agenta, potrafi przedstawić i obronić przed grupą opracowaną koncepcję, rozumie potrzebę planowania i harmonogramowania pracy zespołu oraz istotność odpowiedzialności grupowej.
2,0Nie potrafi współpracować w zespole projektowym, nie wykonuje przydzielonej mu pracy i unika odpowiedzialności za wynik pracy zespołu.
3,0Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, nie angażując się w organizację pracy zespołu ani prezentację wyników.
3,5Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników.
4,0Wykonuje całkowiecie powierzone mu przez zespół zadanie, wspiera członków zespołu w wykonywanej przez nich pracy, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników.
4,5Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole.
5,0Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole i potrafi podczas dyskusji uzasadnić i obronić opracowany projekt inteligentnego agenta.

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Testowanie przykładowych agentów konwersacyjnych dostępnych w Internecie.2
T-L-2Projekt prostego systemu agentowego - specyfikacja WŚES.3
T-L-3Internet jako środowisko zadaniowe, określanie wartości cech.2
T-L-4Reprezentacja wiedzy w systemie agentowymkonwersacyjnym z użyciem ontologii4
T-L-5Reprezentacja wiedzy w systemie agentowym z użyciem trójek I-A-W, reguł oraz wnioskowanie.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia podstawowe: pojęcie agenta, cechy agenta, składowe systemu agentowego.3
T-W-2Środowisko zadaniowe agenta.3
T-W-3Chatterboty i inne agenty stosowane w komunikacji internetowej4
T-W-4Wiedza w systemach agentowych konwersacyjnych: rola i metody reprezentacji.2
T-W-5Wnioskowanie w systemach agentowych3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie zajęć z zadań własnych studenta6
A-L-3Konsultacje i zaliczenie zajęć2
A-L-4Praca własna studenta nad przygotowaniem sprawozdań z laboratorium4
A-L-5Praca zespołowa przy realizacji projektu12
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć (egzamin)3
A-W-3Studiowanie literatury i przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładu6
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D15/05_W01Student posiada wiedzę w zakresie koncepcji, cech charakterystycznych, ogólnej budowy i zasad działania systemów agentowych stosowanych w komunikacji internetowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W04Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych technik programowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
I_2A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną metodycznie i teoretycznie wiedzę w zakresie metod i technik projektowania systemów informatycznych
Treści programoweT-W-4Wiedza w systemach agentowych konwersacyjnych: rola i metody reprezentacji.
T-W-1Zagadnienia podstawowe: pojęcie agenta, cechy agenta, składowe systemu agentowego.
T-W-5Wnioskowanie w systemach agentowych
T-W-3Chatterboty i inne agenty stosowane w komunikacji internetowej
T-W-2Środowisko zadaniowe agenta.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiedzy podanej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych definicji systemu agentowego oraz właściwości środowiska agentowego.
3,0Student zna podstawowe definicje systemu agentowego, właściwości środowiska agentowego.
3,5Student rozumie i potrafi objaśnić pojęcie systemu agentowego oraz potrafi wyjaśnić wyjaśnić znaczenie i przebieg analizy wyniki-środowisko-sensory-efektory,
4,0Student zna wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu systemów agentowych oraz potrafi poprawnie wyjaśnić rolę wiedzy w systemach agentowych.
4,5Student potrafi rozpoznać problem wymagający podejścia agentowego, zdefiniować architektury agentów programowych oraz metody wnioskowania.
5,0Student potrafi wyjaśnić różnice między różnymi architekturami agentów programowych oraz między różnymi podejściami do uczenia się i metodami wnioskowania w systemach agentowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D15/05_U01Student potrafi wykonać analizę techniczno-funkcjonalną oraz projekt prostego systemu agentowego operującego w środowisku Internetu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U08Potrafi wykorzystywać narzędzia sprzętowo-programowe wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
I_2A_U12Ma umiejętność stosowania zaawansowanych technik programowania i metodyki projektowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
Treści programoweT-L-3Internet jako środowisko zadaniowe, określanie wartości cech.
T-L-1Testowanie przykładowych agentów konwersacyjnych dostępnych w Internecie.
T-L-4Reprezentacja wiedzy w systemie agentowymkonwersacyjnym z użyciem ontologii
T-L-5Reprezentacja wiedzy w systemie agentowym z użyciem trójek I-A-W, reguł oraz wnioskowanie.
T-L-2Projekt prostego systemu agentowego - specyfikacja WŚES.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena prezentacji wyników pracy zespołowej
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wynkonać analizy techniczno funkcjonalnej ani projektu prostego systemu agentowego pomimo szczegółowych wytycznych.
3,0Student wykonać projekt potrafi prostego systemu agentowego na podstawie wytycznych i przeprowadzić analizę środowiska agentowego
3,5Student wykonać projekt potrafi prostego systemu agentowego na podstawie wytycznych i przeprowadzić analizę wyniki-środowisko-efektory-sensory prostego systemu agentowego
4,0Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicz
4,5Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicznym oraz zaproponować do niego odpowiednią architekturę (model) .
5,0Student potrafi przeanalizować koncepcję złożonego systemu agentowego pod względem funkcjonalnym i technicznym, zaproponować do niego odpowiednią architekturę
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D15/05_K01Student potrafi współpracować w zespole realizującym projekt inteligentnego agenta, potrafi przedstawić i obronić przed grupą opracowaną koncepcję, rozumie potrzebę planowania i harmonogramowania pracy zespołu oraz istotność odpowiedzialności grupowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
I_2A_K01Ma świadomość organizacji własnego czasu pracy i jest zdeterminowany aby osiągnąć założone cele
I_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
Treści programoweT-L-4Reprezentacja wiedzy w systemie agentowymkonwersacyjnym z użyciem ontologii
T-L-5Reprezentacja wiedzy w systemie agentowym z użyciem trójek I-A-W, reguł oraz wnioskowanie.
T-L-2Projekt prostego systemu agentowego - specyfikacja WŚES.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena prezentacji wyników pracy zespołowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi współpracować w zespole projektowym, nie wykonuje przydzielonej mu pracy i unika odpowiedzialności za wynik pracy zespołu.
3,0Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, nie angażując się w organizację pracy zespołu ani prezentację wyników.
3,5Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników.
4,0Wykonuje całkowiecie powierzone mu przez zespół zadanie, wspiera członków zespołu w wykonywanej przez nich pracy, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników.
4,5Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole.
5,0Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole i potrafi podczas dyskusji uzasadnić i obronić opracowany projekt inteligentnego agenta.