Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | I_2A_A/05/02_W01 | student ma wiedze w zakresie rozwoju informatyki |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | I_2A_W10 | Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | zapoznanie studenta z historią rozwoju informatyki |
---|
Treści programowe | T-W-2 | John von Neumann. Architektury odmienne od „klasycznej” propozycji von Neumanna: pamięć trójkowa, Manchester Dataflow, komputery systoliczne, architektura Harvard, mikrokontrolery, komputery analogowe i hybrydowe. Systemy wsadowe i języki opisu pracy (IBM JCL). Cobol. |
---|
T-W-1 | Alan Turing i Claude Shannon. Mechaniczne maszyny matematyczne (abakus, suwak logarytmiczny, arytmometr Babbage'a, systemy Holleritha, Enigma). MS DOS oraz Windows 1, 2 i 3. Fortran. |
T-W-3 | Konrad Zuse. Konstrukcje, które zmieniły świat: IBM S/360, PDP-11, mikroprocesory Intel 8080, 8048 i C51, Motorola 6800; klony zza „żelaznej kurtyny”: JS RIAD, SM-3, SM-4. Systemy RT-11/RSX-11 i potomkowie. Algol i potomkowie (Pascal, Simula, Algol 68) |
T-W-4 | Leon Łukaszewicz i Jacek Karpiński. Pamięć: -operacyjna (rury rtęciowe, przerzutniki lampowe, pamięć ferrytowa, przerzutniki półprzewodnikowe, memrystory); -masowa (bębny magnetyczne, dyski magnetyczne, taśmy magnetyczne); -„przenośna” (kasety magnetofonowe, dyskietki, CD i DVD). System OS/360 i potomkowie. Język PL/I i potomkowie (PL/M) |
T-W-5 | Edsger Dijkstra i Donald Knuth. Urządzenia wejścia/wyjścia (drukarki, czytniki kart, czytniki taśmy, taśma perforowana, karty perforowane, dalekopisy, terminale, mysz). System George 3. Język Ada. |
T-W-6 | Leonard Adleman i Richard Feynman. Rewolucja mikrokomputerowa (TRS-80, Commodore, Atari, Amstrad/Schneider, ZX-81, ZX-Spectrum, IBM/PC). System CP/M i potomkowie. Język Forth. |
T-W-7 | Steve Jobbs, Steve Wozniak i Bill Gates. Sieci rozległe – od ARPAnet do CloudComputing; wirusy, robaki, DOS, DDOS. System OS/2. Lisp i Prolog jako przedstawiciele rodziny języków nieimperatywnych. |
Metody nauczania | M-2 | Wykład informacyjny |
---|
M-3 | Anegtoda. |
M-1 | Wykład problemowy. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemny test zaliczeniowy. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | student zna podstawowe fazy rozwoju informatyki |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |