Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu LaTeX - system składu tekstów inżynierskich - Przedmiot obieralny II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | LaTeX - system składu tekstów inżynierskich - Przedmiot obieralny II | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Remigiusz Olejnik <Remigiusz.Olejnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Mąka <Tomasz.Maka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umięjętność posługiwania się komputerem z systemem operacyjnym Linux lub MS Windows. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Praktyczna umiejętność składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Składanie tekstów o rosnącym stopniu skomplikowania; dobór kroju i stopnia czcionki; projektowanie układu tekstu; skład tabel, złożonych wzorów matematycznych i tekstów matematycznych; tworzenie i wstawianie rysunków; analiza plików stylu i projektowanie własnych stylów dla czasopism, książek, raportu i pracy dyplomowej; scalenie wyniku wszystkich ćwiczeń w jednolity dokument mający formę książki, ze spisem treści, bibliografią, załącznikami i indeksem. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie - instalacja i konfigurowanie LaTeX-a, pliki wejściowe, określanie układu dokumentu. | 2 |
T-W-2 | Struktura logiczna, otoczenia i tabele. | 2 |
T-W-3 | Przetwarzanie ilustracji w dokumencie. | 2 |
T-W-4 | Skład formuł matematycznych. | 2 |
T-W-5 | Tworzenie bibliografii, załączników, indeksów. | 2 |
T-W-6 | Tworzenie własnego szablonu. | 2 |
T-W-7 | Beamer — prezentacje w LaTeX-u | 2 |
T-W-8 | Poprawianie błędów: komunikaty o błędach i ostrzeżenia w LaTeX-u i TeX-u, możliwości korekcji błędów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć 7*1 h. | 7 |
A-L-3 | Indywidualne dokończenie dokumentu. | 10 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-W-3 | Zaliczenie | 2 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 3 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne składanie dokumentu o rosnącym stopniu skomplikowania. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Laboratorium - zaliczenie na podstawie oceny złożonego podczas zajęć dokumentu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/2/2_W01 Posiada wiedzę z zakresu składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX. | I_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/2/2_U01 Posiada praktyczne umięjętności składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX. | I_1A_U05 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/2/2_W01 Posiada wiedzę z zakresu składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX. | 2,0 | Nie posiada elementarnej wiedzy dotyczącej podstawowych technik składu tekstu w systemie LaTeX: nieskomplikowana struktura logiczna dokumentu, jedna klasa dokumentu, jedno otoczenie. |
3,0 | Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych technik składu tekstu w systemie LaTeX: nieskomplikowana struktura logiczna dokumentu, jedna klasa dokumentu, jedno otoczenie. | |
3,5 | Posiada wiedzę dotyczącą instalacji i konfiguracji systemu LaTeX. Posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą podstawowych technik składu tekstu w systemie LaTeX: średnio skomplikowana struktura logiczna dokumentu, kilka klas dokumentów, kilka otoczeń, elementy składu matematycznego. | |
4,0 | Posiada wiedzę dotyczącą instalacji i konfiguracji systemu LaTeX. Posiada szeroką wiedzę dotyczącą technik składu tekstu w systemie LaTeX: skomplikowana struktura logiczna dokumentu, wiele klas dokumentów, wiele otoczeń, zaawansowany skład formuł matematycznych, skład tabel, podstawy przetwarzania ilustracji w dokumencie. | |
4,5 | Posiada wiedzę dotyczącą instalacji i konfiguracji systemu LaTeX. Posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą technik składu tekstu w systemie LaTeX: skomplikowana struktura logiczna dokumentu, wiele klas dokumentów, wiele otoczeń, zaawansowany skład formuł matematycznych, skład tabel, przetwarzanie ilustracji w dokumencie, podstawy tworzenia struktur uzupełniających - bibliografia, załączniki, indeksy. | |
5,0 | Posiada wiedzę dotyczącą instalacji i konfiguracji systemu LaTeX. Posiada bardzo szeroką wiedzę dotyczącą zaawansowanych technik składu tekstu w systemie LaTeX: skomplikowana struktura logiczna dokumentu, wiele klas dokumentów, wiele otoczeń, zaawansowany skład formuł matematycznych, skład tabel, przetwarzanie ilustracji w dokumencie, tworzenie złożonych struktur uzupełniających - bibliografia, załączniki, indeksy, tworzenie własnego szablonu, tworzenie prezentacji wykorzystującego pakiet beamer. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/2/2_U01 Posiada praktyczne umięjętności składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX. | 2,0 | Nie posiada praktycznych umiejętności składania tekstów inżynierskich w systemie LaTeX: nieskomplikowana struktura logiczna dokumentu, jedna klasa dokumentu, jedno otoczenie. |
3,0 | Posiada praktyczne umiejętności składania tekstów inżynierskich w systemie LaTeX z wykorzystaniem podstawowych technik: nieskomplikowana struktura logiczna dokumentu, jedna klasa dokumentu, jedno otoczenie. | |
3,5 | Posiada praktyczne umiejętności instalacji i konfiguracji systemu LaTeX. Posiada poszerzone praktyczne umiejętności składania tekstów inżynierskich w systemie LaTeX z wykorzystaniem podstawowych technik: średnio skomplikowana struktura logiczna dokumentu, kilka klas dokumentów, kilka otoczeń, elementy składu matematycznego. | |
4,0 | Posiada praktyczne umiejętności instalacji i konfiguracji systemu LaTeX. Posiada szerokie praktyczne umiejętności składania tekstów inżynierskich w systemie LaTeX: skomplikowana struktura logiczna dokumentu, wiele klas dokumentów, wiele otoczeń, zaawansowany skład formuł matematycznych, skład tabel, podstawy przetwarzania ilustracji w dokumencie. | |
4,5 | Posiada praktyczne umiejętności instalacji i konfiguracji systemu LaTeX. Posiada poszerzone praktyczne umiejętności składania tekstów inżynierskich w systemie LaTeX: skomplikowana struktura logiczna dokumentu, wiele klas dokumentów, wiele otoczeń, zaawansowany skład formuł matematycznych, skład tabel, przetwarzanie ilustracji w dokumencie, podstawy tworzenia struktur uzupełniających - bibliografia, załączniki, indeksy. | |
5,0 | Posiada praktyczne umiejętności instalacji i konfiguracji systemu LaTeX. Posiada bardzo szerokie praktyczne umiejętności składania tekstów inżynierskich w systemie LaTeX z wykorzystaniem zaawansowanych technik: skomplikowana struktura logiczna dokumentu, wiele klas dokumentów, wiele otoczeń, zaawansowany skład formuł matematycznych, skład tabel, przetwarzanie ilustracji w dokumencie, tworzenie złożonych struktur uzupełniających - bibliografia, załączniki, indeksy, tworzenie własnego szablonu, tworzenie prezentacji wykorzystującego pakiet beamer. |
Literatura podstawowa
- L. Lamport, LaTeX System opracowywania dokumentów. Podręcznik i przewodnik użytkownika, WNT, Warszawa, 2004
- A. Diller, LaTeX. Wiersz po wierszu, Helion, Gliwice, 2001
- T. Przechlewski, Praca magisterska i dyplomowa z programem LaTeX, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- P. Łupkowski, LaTeX. Leksykon kieszonkowy, Helion, Gliwice, 2007