Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Systemy multimedialne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy multimedialne
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW7 30 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa umiejętność programowania strukturalnego i obiektowego
W-2Znajomość podstawowych aspektów pracy w multimedialnych systemach operacyjnych
W-3Znajomość podstawowych algorytmów numerycznych i struktur danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami opisu, kompresji i transmisji danych multimedialnych w systemach komputerowych
C-2Ukształtowaie umiejętności z zakresu wybranych metod kompresji danych multimedialnych
C-3Zapoznanie studentów z zagadnieniami przetwarzania duzych zbiorów treści multimedialnych: obrazów, dźwięków, plików video

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1instruktaż do zajęć laboratoryjnych2
T-L-2algorytmy kodowania danych multimedialnych (np. BWT, MTF)2
T-L-3algorytmy kompresji bezstratnej danych multimedilanych (RLE, ByteRun, LZW)4
T-L-4desktyptory wizualne w MPEG-74
T-L-5deskryptory audio w MPEG-72
T-L-6zaliczenie laboratorium1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do multimediów, pozyskiwanie, przetwarzanie i interpretacja2
T-W-2Bezstratna kompresja danych multimedialnych2
T-W-3Modele psycho-fizyczne w apsekcie przetwarzania i kompresji danych multimedilanych2
T-W-4Standardy multimedialne MPEG-1 i MEPG-22
T-W-5Telewizja cyfrowa DVB2
T-W-6Standard MPEG-42
T-W-7Wprowadzenie do standardu opisu treści multimedilanych MPEG-72
T-W-8Deskryptory wizualne (teksturalne) w MPEG-72
T-W-9Deskryptory wizualne (kształt) w MPEG-72
T-W-10Deskryptory audio w MPEG-72
T-W-11Przechowywanie i transmisja danych multimedialnych2
T-W-12Strumieniowanie danych audio-video2
T-W-13Rzeczywistość rozszerzona (augmented reality)2
T-W-14Synteza dżwięku i mowy w systemach komputerowych2
T-W-15Zaliczenie wykładu w formie testu pisemnego2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1samodzielne przygotowanie do zajęć15
A-L-2uczestnictwo w zajęciach15
A-L-3Udział w zaliczeniu1
31
wykłady
A-W-1udział studenta w wykładach30
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach.4
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne, podczas których studenci realizują postawione zadania (programowanie wybranych algorytmów, proste eksperymenty badawcze)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonanych podczas ćwiczeń lab. zadań indywidualnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu; uwzględniające cały zakres materiału

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O5/03_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wynienić, zdefiniowac i objaśnić wybrane standardy zapisu, kompreji i opisu treści multimedilanych, np. MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4 i MPEG-7.
I_1A_W13, I_1A_W04, I_1A_W23, I_1A_W05C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-5, T-W-14, T-W-6, T-W-12, T-W-13M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O5/03_U01
Student w wyniku odbytych zajęć powinien umieć oprogramować wybrane algorytmy kompresji bezstratnej, np. LZW, BWT, MTF, czy też RLE i ByteRun oraz wybrane deskryptory wizualne i audialne ze standardu MPEG-7.
I_1A_U20, I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U04, I_1A_U16, I_1A_U19, I_1A_U03, I_1A_U05C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O5/03_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, zmotywowany zostanie do poszukiwania rozwiązań w sposób kreatywny
I_1A_K01, I_1A_K04C-3M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O5/03_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wynienić, zdefiniowac i objaśnić wybrane standardy zapisu, kompreji i opisu treści multimedilanych, np. MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4 i MPEG-7.
2,0student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną
3,0student potrafi wymienić standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych
3,5student potrafi wymienić standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz dokonac ich opisu
4,0student potrafi przeanalizować i syntetycznie podsumować standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz zna wybrane algorytmy na poziomie podstawowym
4,5student potrafi przedstawić analizę standardów zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych w aspekcie typowych zastosowań oraz zna wybrane algorytmy na poziomie zaawansowanych
5,0student potrafi porównać standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz dokonać klasyfikacji ich cech charakterystycznych a także potrafi opisać i przeanalizować wybrane algorytmy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O5/03_U01
Student w wyniku odbytych zajęć powinien umieć oprogramować wybrane algorytmy kompresji bezstratnej, np. LZW, BWT, MTF, czy też RLE i ByteRun oraz wybrane deskryptory wizualne i audialne ze standardu MPEG-7.
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej
3,0Student potrafi zaprogramować wybrane, elementarne algorytmy
3,5Student potrafi zaprogramować większość z przedstawionych algorytmów
4,0Student potrafi krytycznie przeanalizować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą proste ograniczenia (sprzętowe, programowe)
4,5Student potrafi krytycznie przeanalizować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą zaawansowane ograniczenia (sprzętowe, programowe)
5,0Student potrafi krytycznie przeanalizować i podsumować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą zaawansowane ograniczenia (sprzętowe, programowe) a także jest w stanie dokonać połączenia algorytmów w ciąg zaawansowanego przetwarzania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O5/03_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, zmotywowany zostanie do poszukiwania rozwiązań w sposób kreatywny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej
3,0student rozumie potrzebę zwiększania swojej wiedzy
3,5student czuje potrzebę zwiekszania swojej wiedzy
4,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy
4,5student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz rozumie cel dzielenia się wiedzą
5,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz dzieli się swoją wiedzą

Literatura podstawowa

  1. L. Tray, Multimedia in Action, Academic Press, 1955
  2. R.A. Earnshaw, J.A. Vince, Multimedia Systems & Applications, Academic Press, 1995
  3. S.J. Gibbs, D.C. Tsichtitzis, Multimedia Programming, Addison-Wesley, 1995
  4. A. Przelaskowski, Kompresja danych Podstawy, metody bezstratne, kodery obrazów, BTC, Warszawa, 2005
  5. A. Drozdek, Wprowadzenie do kompresji danych, WNT, Warszawa, 2007, Wydanie 2
  6. Khalid Sayood, Kompresja danych - wprowadzenie, READ ME, Warszawa, 2002
  7. Władysław Skarbek, Multimedia: Algorytmy i standardy kompresji, PLJ, Warszawa, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1instruktaż do zajęć laboratoryjnych2
T-L-2algorytmy kodowania danych multimedialnych (np. BWT, MTF)2
T-L-3algorytmy kompresji bezstratnej danych multimedilanych (RLE, ByteRun, LZW)4
T-L-4desktyptory wizualne w MPEG-74
T-L-5deskryptory audio w MPEG-72
T-L-6zaliczenie laboratorium1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do multimediów, pozyskiwanie, przetwarzanie i interpretacja2
T-W-2Bezstratna kompresja danych multimedialnych2
T-W-3Modele psycho-fizyczne w apsekcie przetwarzania i kompresji danych multimedilanych2
T-W-4Standardy multimedialne MPEG-1 i MEPG-22
T-W-5Telewizja cyfrowa DVB2
T-W-6Standard MPEG-42
T-W-7Wprowadzenie do standardu opisu treści multimedilanych MPEG-72
T-W-8Deskryptory wizualne (teksturalne) w MPEG-72
T-W-9Deskryptory wizualne (kształt) w MPEG-72
T-W-10Deskryptory audio w MPEG-72
T-W-11Przechowywanie i transmisja danych multimedialnych2
T-W-12Strumieniowanie danych audio-video2
T-W-13Rzeczywistość rozszerzona (augmented reality)2
T-W-14Synteza dżwięku i mowy w systemach komputerowych2
T-W-15Zaliczenie wykładu w formie testu pisemnego2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1samodzielne przygotowanie do zajęć15
A-L-2uczestnictwo w zajęciach15
A-L-3Udział w zaliczeniu1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział studenta w wykładach30
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach.4
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O5/03_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wynienić, zdefiniowac i objaśnić wybrane standardy zapisu, kompreji i opisu treści multimedilanych, np. MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4 i MPEG-7.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W13zna podstawy grafiki komputerowej i technik wizualizacji
I_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
I_1A_W23ma wiedzę w zakresie systemów internetowych
I_1A_W05ma wiedzę w zakresie algorytmizacji i zasad tworzenia struktur danych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami opisu, kompresji i transmisji danych multimedialnych w systemach komputerowych
C-2Ukształtowaie umiejętności z zakresu wybranych metod kompresji danych multimedialnych
C-3Zapoznanie studentów z zagadnieniami przetwarzania duzych zbiorów treści multimedialnych: obrazów, dźwięków, plików video
Treści programoweT-L-2algorytmy kodowania danych multimedialnych (np. BWT, MTF)
T-L-3algorytmy kompresji bezstratnej danych multimedilanych (RLE, ByteRun, LZW)
T-L-4desktyptory wizualne w MPEG-7
T-L-5deskryptory audio w MPEG-7
T-L-6zaliczenie laboratorium
T-W-1Wprowadzenie do multimediów, pozyskiwanie, przetwarzanie i interpretacja
T-W-2Bezstratna kompresja danych multimedialnych
T-W-3Modele psycho-fizyczne w apsekcie przetwarzania i kompresji danych multimedilanych
T-W-4Standardy multimedialne MPEG-1 i MEPG-2
T-W-7Wprowadzenie do standardu opisu treści multimedilanych MPEG-7
T-W-9Deskryptory wizualne (kształt) w MPEG-7
T-W-8Deskryptory wizualne (teksturalne) w MPEG-7
T-W-10Deskryptory audio w MPEG-7
T-W-11Przechowywanie i transmisja danych multimedialnych
T-W-5Telewizja cyfrowa DVB
T-W-14Synteza dżwięku i mowy w systemach komputerowych
T-W-6Standard MPEG-4
T-W-12Strumieniowanie danych audio-video
T-W-13Rzeczywistość rozszerzona (augmented reality)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne, podczas których studenci realizują postawione zadania (programowanie wybranych algorytmów, proste eksperymenty badawcze)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonanych podczas ćwiczeń lab. zadań indywidualnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu; uwzględniające cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną
3,0student potrafi wymienić standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych
3,5student potrafi wymienić standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz dokonac ich opisu
4,0student potrafi przeanalizować i syntetycznie podsumować standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz zna wybrane algorytmy na poziomie podstawowym
4,5student potrafi przedstawić analizę standardów zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych w aspekcie typowych zastosowań oraz zna wybrane algorytmy na poziomie zaawansowanych
5,0student potrafi porównać standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz dokonać klasyfikacji ich cech charakterystycznych a także potrafi opisać i przeanalizować wybrane algorytmy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O5/03_U01Student w wyniku odbytych zajęć powinien umieć oprogramować wybrane algorytmy kompresji bezstratnej, np. LZW, BWT, MTF, czy też RLE i ByteRun oraz wybrane deskryptory wizualne i audialne ze standardu MPEG-7.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U20ma umiejętności samokształcania się
I_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U04ma podstawowe umiejętności w zakresie programowania i podnoszenia niezawodności systemów wbudowanych
I_1A_U16ma umiejętność wykrywania związków i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i tworzenia modeli komputerowych
I_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
I_1A_U03umie oceniać przydatność i stosować różne paradygmaty programowania, języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
I_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
Cel przedmiotuC-2Ukształtowaie umiejętności z zakresu wybranych metod kompresji danych multimedialnych
Treści programoweT-L-2algorytmy kodowania danych multimedialnych (np. BWT, MTF)
T-L-3algorytmy kompresji bezstratnej danych multimedilanych (RLE, ByteRun, LZW)
T-L-4desktyptory wizualne w MPEG-7
T-L-5deskryptory audio w MPEG-7
Metody nauczaniaM-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne, podczas których studenci realizują postawione zadania (programowanie wybranych algorytmów, proste eksperymenty badawcze)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonanych podczas ćwiczeń lab. zadań indywidualnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu; uwzględniające cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej
3,0Student potrafi zaprogramować wybrane, elementarne algorytmy
3,5Student potrafi zaprogramować większość z przedstawionych algorytmów
4,0Student potrafi krytycznie przeanalizować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą proste ograniczenia (sprzętowe, programowe)
4,5Student potrafi krytycznie przeanalizować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą zaawansowane ograniczenia (sprzętowe, programowe)
5,0Student potrafi krytycznie przeanalizować i podsumować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą zaawansowane ograniczenia (sprzętowe, programowe) a także jest w stanie dokonać połączenia algorytmów w ciąg zaawansowanego przetwarzania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O5/03_K01w wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, zmotywowany zostanie do poszukiwania rozwiązań w sposób kreatywny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K04rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zagadnieniami przetwarzania duzych zbiorów treści multimedialnych: obrazów, dźwięków, plików video
Metody nauczaniaM-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne, podczas których studenci realizują postawione zadania (programowanie wybranych algorytmów, proste eksperymenty badawcze)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonanych podczas ćwiczeń lab. zadań indywidualnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu; uwzględniające cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej
3,0student rozumie potrzebę zwiększania swojej wiedzy
3,5student czuje potrzebę zwiekszania swojej wiedzy
4,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy
4,5student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz rozumie cel dzielenia się wiedzą
5,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz dzieli się swoją wiedzą