Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Programowanie aplikacji dla technologii mobilnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie aplikacji dla technologii mobilnych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Samborska-Owczarek <Anna.Samborska-Owczarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw programowania obiektowego w języku Java. |
W-2 | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu infrastruktury Internetu i usług sieciowych. |
W-3 | Wiedza z dziedziny architektury systemów komputerowych. |
W-4 | Wiedza w zakresie dziedziny komunikacja człowiek-komputer. |
W-5 | Podstawowa wiedza z inżynierii oprogramowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych zagadnień związnych z tworzeniem aplikacji działających na urządzeniach mobilnych takich jak smartphone'y i tablety, w tym: specyfikę urządzeń mobilnych (np. istotne ograniczenia sprzętowe i ich konsekwencje), cechy i składowe głównych platform umożliwiających działanie aplikacji na takich urządzeniach oraz wiadomości z zakresu pozycjonowania urządzeń mobilnych i usług bazujących na lokalizacji. |
C-2 | Zapoznanie studenta z różnorodnością rozwiązań w dziedzinie technologii mobilnych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności praktycznych w dziedzinie tworzenia aplikacji dla technologii mobilnych: projektowanie, implementacja, testowanie. |
C-4 | Wykształcenie umiejętności samodzielnego poszukiwania rozwiązań dla tworzenia interfejsów użytkownika w systemach przenośnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie ze środowiskiem tworzenia aplikacji (Android SDK, Eclipse IDE, ADT Plugin). | 3 |
T-L-2 | Podstawy tworzenia szkieletu aplikacji (zasoby, aktywności, intencje, manifest aplikacji). | 2 |
T-L-3 | Podstawy tworzenia sprzęgu użytkownika. | 2 |
T-L-4 | Przechowywanie informacji: usługa SQLLite i komponent SharedPreferences. | 2 |
T-L-5 | Pozycjonowanie urządzenia z pomocą systemu GPS. | 2 |
T-L-6 | Komunikacja klient-serwer. | 2 |
T-L-7 | Łączność krótkodystansowa (Bluetooth) i dostęp do informacji z sensorów. | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Zaprojektowanie i wykonanie aplikacji realizującej usługi bazujące na lokalizacji. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do systemów mobilnych: specyfika (cechy, możliwości i ograniczenia) urządzeń mobilnych, podstawowe architektury, rodzaje aplikacji i obszary zastosowań. | 3 |
T-W-2 | Najważniejsze platformy programowe stosowane w urządzeniach mobilnych: Android, iOS, Windows Phone, J2ME. | 3 |
T-W-3 | Pozycjonowanie urządzeń mobilnych. | 3 |
T-W-4 | Usługi bazujące na lokalizacji. | 2 |
T-W-5 | Nawigacja z pomocą systemów mobilnych | 2 |
T-W-6 | Środki realizacji komunikacji w systemie o architekturze klient-serwer. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Praca na zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowywanie sprawozdań z laboratoriów | 14 |
A-L-3 | Udział w zaliczeniu formy zajęć | 2 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 1 |
32 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Wykonywanie projektu w grupach | 32 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-P-4 | Udział w zaliczeniu formy zajęć | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie ze wstępna literaturą przedmiotu | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 4 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna i merytoryczna na temat realizowanych przez studentów projektów grupowych |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z zastosowaniem komputerów i urządzeń mobilnych |
M-4 | Demonstracje praktyczne realizowane przez studentów |
M-5 | Ćwiczenia projektowe w zespołach, burza mózgów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena postępów nabywania umiejętności praktycznych na zajęciach laboratoryjnych (na podstawie sprawozdań i wejściówek) |
S-2 | Ocena formująca: Ocena postępów w realizacji projektu grupowego (na podstawie przedstawionej dokumentacji) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z kolokwium z wiedzy teoretycznej przedstawianej na wykładzie |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z realizacji projektu grupowego, na podstawie wykonanej prezentacji wyników projektu i wykonanej dokumentacji |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z umiejętności praktycznych na bazie wykonanej dokumentacji i stworzonego oprogramowania |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/06_W01 Student zna aspekty teoretyczne i praktyczne związane z tworzeniem aplikacji działających na urządzeniach mobilnych, w szczególności kwestie możliwości sprzętowych oraz programowych tych platform. | I_1A_W06, I_1A_W21 | — | — | C-1, C-4, C-3, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-P-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-5, M-1 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/06_U01 Student potrafi zaprojektować oraz zaprogramować aplikację działającą na urządzeniu mobilnym. | I_1A_U08, I_1A_U01 | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/06_K01 Student potrafi współpracować w zaspole w celu rozwiązaniu konkretnego problemu, rozumie potrzebę planowania i koordynowania działań w członków grupy oraz kwestię odpowiedzialności grupowej. | I_1A_K03 | — | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/06_W01 Student zna aspekty teoretyczne i praktyczne związane z tworzeniem aplikacji działających na urządzeniach mobilnych, w szczególności kwestie możliwości sprzętowych oraz programowych tych platform. | 2,0 | Nie potrafi wymienić i nazwać istniejących technologii programistycznych i sprzętowych dla urządzeń mobilnych. |
3,0 | Ma podstwy teoretyczne związane z tworzeniem aplikacji działających na urządzeniach mobilnych. | |
3,5 | Potrafi dobierać technologie sprzętowe i programistyczne odpowiednio do zastosowań w tworzeniu aplikacji dla urządzeń mobilnych. | |
4,0 | Potrafi wytłumaczyć dobór technologii sprzętowych i programistycznych odpowiednio do zastosowań i je opisać. | |
4,5 | Potrafi rozpoznać trudności i zaproponować rozwiązania pozwalające ominąć potencjalne problemy realizacyjne. | |
5,0 | Potrafi zaproponować uniwersalne rozwiązania programistyczne działającej na szerokiej grupie urządzeń mobilnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/06_U01 Student potrafi zaprojektować oraz zaprogramować aplikację działającą na urządzeniu mobilnym. | 2,0 | |
3,0 | potrafi wykonać i zaprojektować prostą aplikację na urządzenie mobilne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/06_K01 Student potrafi współpracować w zaspole w celu rozwiązaniu konkretnego problemu, rozumie potrzebę planowania i koordynowania działań w członków grupy oraz kwestię odpowiedzialności grupowej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi współpracować w zaspole w celu rozwiązaniu konkretnego problemu, rozumie potrzebę planowania i koordynowania działań w członków grupy oraz kwestię odpowiedzialności grupowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wigley A., Moth D., Foot P, Mobile Development Handbook, Microsoft Press, 2007
- Küpper A., Location-Based Services: Fundamentals and Operation, Wiley, 2005
- Hashimi S., Komatineni S., MacLean D., Android 2. Tworzenie aplikacji, Helion, 2010
Literatura dodatkowa
- Topley K., J2ME. Almanach, Helion, 2003
- Salmre I., Writing Mobile Code: Essential Software Engineering for Building Mobile Applications, Addison-Wesley Professional, 2005