Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Metody projektowania baz i hurtowni danych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody projektowania baz i hurtowni danych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Wątróbski <Jaroslaw.Watrobski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 7 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu baz i hurtowni danych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności projektowania baz danych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności projektowania hurtowni danych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie sposobu sporządzania sprawodzań z laboratorium | 2 |
T-L-2 | Opracownie przykładowych zadań z zakresu modelowania struktur baz i hurtowni danych - modelowanie baz danych z użyciem diagramów związkow encji, modelowanie faktów i wymiarów metodami opartymi na diagramach związków encji | 4 |
T-L-3 | Opracowanie przykładowych zadań z zakresu modelowania struktur baz i hurtowni danych z użyciem UML | 4 |
T-L-4 | Modelowanie danych w hurtowni danych z zadanym planem strategicznym | 3 |
T-L-5 | Dobór częstości aktualizacji hurtowni danych - studiium przypadku | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie założeń i wyodrębnienie grup projektowych | 2 |
T-P-2 | Realizacja projektu hurtowni danych | 10 |
T-P-3 | Omówienie i prezentacja wyników projektów. Ocena | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe architektury baz i hurtowni danych. Przegląd metod projektowania wielowymiarowego hutowni danych | 3 |
T-W-2 | Zastosowanie metod strukturalnych do projektowania logicznych struktur baz i hurtowni danych | 2 |
T-W-3 | Zastosowanie wielopoziomowego UML do modelowania hurtowni danych | 3 |
T-W-4 | Metody adaptacyjne w projektowaniu hurtowni danych | 2 |
T-W-5 | Projektowanie granulacji czasu w bazach i hurtowniach danych oraz agregacji wymiarów w hurtowni danych | 2 |
T-W-6 | Metody projektowania wielowersyjnych hurtowni danych | 1 |
T-W-7 | Narzędzia komputerowego wspomagania projetowania baz i hurtowni danych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
A-L-3 | przygotowanie do laboratorium | 22 |
39 | ||
projekty | ||
A-P-1 | udział w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja projektu | 24 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
41 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
A-W-3 | zaliczenie | 2 |
A-W-4 | Kosultacje | 2 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacjami i przykładami |
M-2 | Ćwiczenia laboratyjne i realizacja zadań praktycznych |
M-3 | Realizacja projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca - Egzamin pisemny z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łącznie 10 pytań; |
S-2 | Ocena formująca: Laboratorium : Ogólna ocena na podstawie sprawozdań i obecności |
S-3 | Ocena podsumowująca: Projekt: ogólna ocena na podstawie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O7/03_W01 O metodach projektowania baz i hurtowni danych jak też stosowania metodycznego podejścia do projektowania baz i hurtowni danych | I_1A_W08 | — | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O7/03_U01 Umiejętność projektowania baz i hurtowni danych. Umiejętność użycia odpowiednich metod w procesie projektowania baz i hurtowni danych | I_1A_U11 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O7/03_W01 O metodach projektowania baz i hurtowni danych jak też stosowania metodycznego podejścia do projektowania baz i hurtowni danych | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów na ocenę 3.0 |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o wybranych metodach projektowania baz i hurtowni danych. | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę o metodach projektowania baz danych i hurtowni danych oraz wybranych mozliwościach ich wykorzystania w problemach praktycznych | |
4,0 | Student ma wiedzę o metodach projektowania baz i hurtowni danych, ma wiedzę o obszarach ich praktycznego wykorzystania | |
4,5 | Student ma szczegółową wiedzę o metodach projektowania baz i hurtowni danych, ma wiedzę o obszarach ich praktycznego wykorzystania. | |
5,0 | Student ma szczegółową wiedzę o metodach projektowania baz i hurtowni danych, ma wiedzę o obszarach ich praktycznego wykorzystania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O7/03_U01 Umiejętność projektowania baz i hurtowni danych. Umiejętność użycia odpowiednich metod w procesie projektowania baz i hurtowni danych | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów na ocenę 3.0 |
3,0 | Student posiada umiejętności projektowania baz i hurtowni danych z użyciem standartów projektowania baz danych i standartu UML. Student zna pojęcia wielowersyjnych i adaptacyjnych baz danych. | |
3,5 | Student posiada umiejętności projektowania baz i hurtowni danych z użyciem standartów projektowania baz danych i standartu UML.Student zna pojęcia wielowersyjnych i adaptacyjnych baz danych, pojęcie granulacji czasu w bazach danych | |
4,0 | Student posiada umiejętności projektowania baz i hurtowni danych z użyciem standartów projektowania baz danych i standartu UML. Student umie projektować adaptacyjne i wielowersyjne bazy danych. | |
4,5 | Student posiada umiejętności projektowania baz i hurtowni danych z użyciem standartów projektowania baz danych i standartu UML. Student umie projektować adaptacyjne i wielowersyjne bazy danych również z użyciem narzędzi CASE. | |
5,0 | Student posiada umiejętności projektowania baz i hurtowni danych z użyciem standartów projektowania baz danych i standartu UML. Student umie projektować adaptacyjne i wielowersyjne bazy danych również z użyciem narzędzi CASE. |
Literatura podstawowa
- Todman C, Projektowanie hurtowni danych, WNT, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Bębel B., Morzy M., Królikowski Z., Wrembel R., Konstruowanie hurtowni danych i projektowanie ich schematów logicznych, Poznań, 2003, rozdział w książce: Zarządzanie wiedzą w systemach informacyjnych, ed. W. Abramowicz, A. Nowicki, M. Owoc