Wydział Informatyki - Informatyka (N3)
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia zrównoleglenia oprogramowania - Przedmiot obieralny III:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia zrównoleglenia oprogramowania - Przedmiot obieralny III | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Bielecki <Wlodzimierz.Bielecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka na poziomie wyższych studiów technicznych Programowanie w językach C, C++ |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi technikami pozwalającymi na automatyczne zrównoleglenie oprogramowania sekwencyjnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Znajdowanie grubo-ziarnistej równoległosci | 3 |
T-L-2 | Znajdowanie drobno-ziarnistej rónoległości | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Drobno- i gruboziarnista równoległość oprogramowania, wydajność kodu równoległego(lokalność, przyspieszenie i efektywność, prawa Amdahla i Gustafsona) | 3 |
T-W-2 | Arytmetyka Presburgera, reprezentacja zależności w pętlach programowych, tranzytywne domknięcie relacji zależności. | 3 |
T-W-3 | Techniki znajdowania grubo-ziarnistej równoległości. | 3 |
T-W-4 | Techniki znajdowania drobno-ziarnistej równoległości. | 3 |
T-W-5 | Techniki generowania kodu równoległego. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 5 |
A-L-2 | Konsultacje | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 34 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 5 |
A-W-3 | Rozwiązywanie zadań domowych oraz przygotowanie do wykładu | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 14 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykad informacyjny/konwersatoryjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena stopnia wykonania zadań praktycznych pod koniec każdych |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie końcowe poprzez sprawdzenie efektów kształcenia: |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/03/03_W01 Doktorant opanował wiedze teoretyczną (techniki zrównoleglenia i generowania kodu równoległego) oraz praktyczną (znajomość wybranych narzędzi do zrównoleglenia) | I_3A_W03, I_3A_W01, I_3A_W02 | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/03/03_U01 Doktorant umie praktycznie rozwiązywać zadania z zakresu zrównoleglenia oprogramowania sekwencyjnego. | I_3A_U01, I_3A_U04 | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/03/03_K01 Doktorant ma świadomość wykorzystywania i znaczenia wiedzy teoretycznej (z zakresu zrównoleglenia oprogramowania sekwencyjnego). | I_3A_K01, I_3A_K02 | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/03/03_W01 Doktorant opanował wiedze teoretyczną (techniki zrównoleglenia i generowania kodu równoległego) oraz praktyczną (znajomość wybranych narzędzi do zrównoleglenia) | 2,0 | Student nie opanował materiału w stopniu zadowalającym |
3,0 | Doktorant w zadowalającym stopniu opanował tematykę wykładu, zna główne definicje i twierdzenia gubi się w szczegółach technik zrównoleglenia. | |
3,5 | Doktorant opanował tematykę wykładu, zna główne techniki gubi się w szczegółach technik zrównoleglenia. | |
4,0 | Doktorant opanował treści prezentowane w toku wykładów zna podstawowe definicje i techniki zrównoleglenia. | |
4,5 | Doktorant opanował treści prezentowane w toku wykładów zna prezentowane definicje, techniki wraz z ich wytłumaczeniem. | |
5,0 | Doktorant opanował w pełni tematykę wykładu, nie gubi się w szczegółach teoretycznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/03/03_U01 Doktorant umie praktycznie rozwiązywać zadania z zakresu zrównoleglenia oprogramowania sekwencyjnego. | 2,0 | Doktorant nie umie samodzielnie rozwiązywać nawet najprostszych zadań oraz nie zna podstawowych technik zrównoleglenia. |
3,0 | Doktorant umie rozwiązywać proste zadania oraz umie implementować podstawowe techniki w stopniu zadowalającym | |
3,5 | Doktorant umie rozwiązywać proste zadania oraz umie zastosować podstawowe techniki | |
4,0 | Doktorant umie rozwiązywać stawiane przed nim zadania oraz o umie zastosować techniki przedstawione na wykładach. | |
4,5 | Doktorant umie rozwiązywać stawiane przed nim zadania oraz umie zastosować techniki przedstawione na wykładach. rozumie związki z teorią. | |
5,0 | Doktorant umie rozwiązywać stawiane przed nim zadania oraz umie zastosować techniki przedstawione na wykładach. rozumie związki z teorią. jest świadomy ograniczeń technik oraz dobrze rozumie związki teorii z praktyką. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/03/03_K01 Doktorant ma świadomość wykorzystywania i znaczenia wiedzy teoretycznej (z zakresu zrównoleglenia oprogramowania sekwencyjnego). | 2,0 | Doktorant nie rozumie znaczenia wiedzy teoretycznej z zakresu automatycznego zrównoleglenia. |
3,0 | Doktorant rozumie znaczenie wiedzy teoretycznej z zakresu automatycznego zrównoleglenia. | |
3,5 | Doktorant rozumie znaczenie wiedzy teoretycznej z zakresu automatycznego zrównoleglenia. ma świadomość propagowania tego typu wiedzy w środowisku inżynierówi praktyków. | |
4,0 | Doktorant rozumie znaczenie wiedzy teoretycznej z zakresu automatycznego zrównoleglenia. ma świadomość propagowania tego typu wiedzy w środowisku odatkowo w sposób pomysłowy umie przedyskutować różne rozwiązania. | |
4,5 | Dodatkowo, umie wyszukać i zrozumieć dodatkowe informacje na temat najnowszych technik zrównoleglenia oprogramowania sekwencyjnego. | |
5,0 | Ponadto, potrafi skutecznie bronić własnych propozycji oraz rozwiązań |
Literatura podstawowa
- W. Bielecki, M. Pałkowski, Ekstrakcja drobno-i gruboziarnistej równoległości w pętlach programowych, ZUT Szczecin, Szczecin, 2011
- Midkiff Samuel, Automatic Parallelization: An Overview of Fundamental Compiler Techniques, Morgan, 2012
- Alain Darte, Yves Robert, Frederic Vivien, Frédéric Vivien, Scheduling and Automatic Parallelization, Birkhauser, 2001