Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
Sylabus przedmiotu Przetwarzanie obrazów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przetwarzanie obrazów | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa umiejętność programowania w języku proceduralnym (preferowane C, MATLAB) |
W-2 | znajomość algebry liniowej |
W-3 | znajomość podstawowych algorytmów numerycznych i struktur danych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z ogólnymi metodami przetwarzania obrazów cyfrowych |
C-2 | przekazanie praktycznych umiejętności dotyczących filtracji obrazów w celu poprawy ich jakości |
C-3 | zapoznanie studentow z metodami stratnej kompresji obrazu |
C-4 | Wykształcenie w studentach krytycznego spojrzenia na zagadnienie jakości obrazu cyfrowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Instruktaż do zajęć. Wprowadzenie do MATLABA w zastosowaniu do przetwarzania obrazów | 1 |
T-L-2 | Operacje arytmetyczne i geometryczne na obrazie, obliczanie jasności i kontrastu | 2 |
T-L-3 | Wyrównywanie i rozciąganie histogramu obrazu, operacje liniowe i nieliniowe | 2 |
T-L-4 | Dwuwymiarowa filtracja splotowa obrazu, filtry krawędziowe, uśredniające. Detekcja punktów i krawędzi | 2 |
T-L-5 | Dyskretna transformata Fouriera - wariant jedno i dwuwymiarowy. Filtracja obrazu w dziedzine częstotliwości | 1 |
T-L-6 | Operacje morfologiczne na obrazie binarnym | 1 |
T-L-7 | Wektoryzacja obrazu rastrowego - problemy lokalizacji obiektów, wektoryzacja konturu otwartego i wieloelementowego | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Reprezentacja obrazu w pamięci komputera, proces pozyskiwania obrazów. Podstawowe cechy obrazów cyfrowych | 2 |
T-W-2 | Operacje arytmetycznie i geometryczne na obrazie wektorowym i rastrowym | 1 |
T-W-3 | Histogram obrazu i operacje na histogramie | 1 |
T-W-4 | Splot - zastosowanie w przestrzennej filtracji obrazu | 2 |
T-W-5 | Przekształcenie Fouriera - filtracja i interpolacja obrazu w dziedzinie częstotliwości | 1 |
T-W-6 | Dyskretna Transformata Fouriera, kompresja obrazu w standardzie JPEG | 1 |
T-W-7 | Poprawa jakości obrazów cyfrowych w zadaniach identyfikacji osób, przedmiotów, treści tekstowej | 1 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładu w formie testowej | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w laboratoriach | 10 |
A-L-2 | dopracowanie oprogramowania realizowanego na zajęciach labaratoryjnych | 25 |
A-L-3 | udział w konsultacjach przedmiotowych | 5 |
A-L-4 | przygotowanie do końcowego zaliczenia | 18 |
58 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 10 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładu | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia końcowego | 8 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacja teoretycznych zagadnień podczas wykładu informacyjnego |
M-2 | Praktyczna realizacja wybranych algorytmów - podczas ćwiczeń laboratoryjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zadania praktyczne (w formie programów komputerowych i prostych badań eksperymentalnych) do realizacji w trybie indywidualnym |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie laboratorium jako podsumowanie i ewentualne dodatkowe sprawdzenie wiedzy w formie odpowiedzi ustnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D/08_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe zagadnieniami przetwarzania obrazów, powinien być w stanie tłumaczyć wybrane metody filtracji obrazów (m.in. poprawa ich jakości, ekstrakcja ech), objasniać wybrane standardy kompresji (np. JPEG) oraz scharakteryzować inne operacje na obrazie mające zastosowanie w systemach multimedialnych (operacje morfologiczne, interpolacja, wektoryzacja). | I_1A_W13, I_1A_W17, I_1A_W01, I_1A_W05, I_1A_W16 | — | — | C-1, C-4, C-3 | T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-7 | M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D/08_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student będzie umiał analizować algorytmy z zakresu przetwarzania obrazów, dobioerać odpoweidnie środki do ich realizacji w formie programów komputerowych oraz będzie w stanie prowadzić proste ekesprymenty mające na celu znalezienie zależności pomiędzy danymi wejściowymi a wyjściowymi w okreslonych problemach praktycznych | I_1A_U19, I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U15 | — | — | C-2 | T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-7 | M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D/08_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, ukierunkowany zostanie na poszukiwanie rozwiązań w sposób kreatywny | I_1A_K01 | — | — | C-4 | T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-7 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D/08_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe zagadnieniami przetwarzania obrazów, powinien być w stanie tłumaczyć wybrane metody filtracji obrazów (m.in. poprawa ich jakości, ekstrakcja ech), objasniać wybrane standardy kompresji (np. JPEG) oraz scharakteryzować inne operacje na obrazie mające zastosowanie w systemach multimedialnych (operacje morfologiczne, interpolacja, wektoryzacja). | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | student posiada wiedzę dotyczącą prostych algorytmów przetwarzania obrazów | |
3,5 | student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanych algorytmów przetwarzania obrazów | |
4,0 | student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanych algorytmów przetwarzania obrazów i potrafi je syntetycznie porównać | |
4,5 | student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanych algorytmów przetwarzania obrazów i potrafi je syntetycznie porównać oraz dokonać oceny efektywności w typowych przypadkach | |
5,0 | student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanych algorytmów przetwarzania obrazów i potrafi je syntetycznie porównać oraz dokonać oceny efektywności w typowych przypadkach a także potrafi zaproponować konkretne rozwiązania w zależności od początkowych założeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D/08_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student będzie umiał analizować algorytmy z zakresu przetwarzania obrazów, dobioerać odpoweidnie środki do ich realizacji w formie programów komputerowych oraz będzie w stanie prowadzić proste ekesprymenty mające na celu znalezienie zależności pomiędzy danymi wejściowymi a wyjściowymi w okreslonych problemach praktycznych | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | Student potrafi wymienić i zrealizować proste algorytmy przetwarzania obrazów | |
3,5 | Student potrafi zrealizować średniozaawansowane algorytmy przetwarzania obrazów | |
4,0 | Student potrafi zrealizować zaawansowane algorytmy przetwarzania obrazów | |
4,5 | Student potrafi krytycznie przeanalizować i zrealziować algorytmy przetwarzania obrazów uwzględniając proste warunki początkowe | |
5,0 | Student potrafi krytycznie przeanalizować i zrealziować algorytmy przetwarzania obrazów uwzględniając zaawansowane warunki początkowe |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D/08_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, ukierunkowany zostanie na poszukiwanie rozwiązań w sposób kreatywny | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | student rozumie potrzebę zwiększania swojej wiedzy i potrafi realizowac postawione zadania | |
3,5 | student czuje potrzebę zwiekszania swojej wiedzy i potrafi samodzielnie decydować o sposobach realizacji zadania | |
4,0 | student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy i potrafi samodzielnie opracować drogę postępowania oraz samodzielnie zrealizować zadanie | |
4,5 | student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz rozumie cel dzielenia się wiedzą a także potrafi określać wymagania, planowac rozwiązania oraz realizowac zdania | |
5,0 | student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz dzieli się swoją wiedzą i potrafi określać wymagania, planowac rozwiązania oraz realizowac zdania ora w sposób dynamiczny dostosowywać się do zmieniających się uwarunkowań |
Literatura podstawowa
- Kukharev Georgy, Przetwarzanie i analiza obrazów cyfrowych, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1997, skrypt uczelniany
- Wróbel Z., Koprowski R., Przetwarzanie obrazu w programie MATLAB, AOW EXIT, Warszawa, 2004
- Tadeusiewicz R., Korohoda P., Komputerowa analiza i przetwarzanie obrazów, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1997
- Pavlidis Theo, Grafika i przetwarzanie obrazów. Algorytmy, WNT, Warszawa, 1987
Literatura dodatkowa
- Zabrodzki J. (red), Grafika komputerowa metody i narzędzia, WNT, Warszawa, 1994
- Pratt W. K., Digital image processing, JOHN WILEY & SONS, New York, 1991
- Watkins, C.D., Sadun, A., Marenka, S., Nowoczesne metody przetwarzania obrazu, WNT, Warszawa, 1995
- Tadeusiewicz, R., Flasinski, M., Rozpoznawanie obrazów, PWN, Warszawa, 1991