Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)

Sylabus przedmiotu Programowanie w językach skryptowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie w językach skryptowych
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 10 1,20,50zaliczenie
wykładyW7 10 0,80,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1biegła umiejętność programowania w języku C lub pochodnym (C++, C#, Java)
W-2podstawowa znajomość języka HTML
W-3wiedza nt zagadnień związanych z programowaniem zagadnień komunikacyjnych z użyciem mechanizmu gniazd
W-4umięjętnośc posługiwania zintegrowanymi środowiskami programisty

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1umiejętność wykorzystania środków dostępnych w reprezentatywnych językach skryptowych
C-2umiejętność rozwiązywania problemów pojawiających się w pracy programisty i/lub administratora systemu komputerowego przy pomocy języków skryptowych
C-3umiejętność stosowania wiedzy na temat sfer zastosowań, dostępności, przydatności i adekwatności różnych języków skryptowych
C-4praktyczne doświadczenie w implementacji i uruchamianiu kodu zapisanego w językach skryptowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Implementacja analizatora zawartości strumienia tekstu przy użycie wybranego języka programowania ogólnego przeznaczenia2
T-L-2Rozbudowa analizatora z wykorzystaniem wybranej implementacji maszyny wyrażeń regularnych1
T-L-3Implementacja analogu analizatora z wykorzystaniem języka AWK2
T-L-4Implementacja analogu analizatora z wykorzystaniem języka Perl2
T-L-5Implementacja wybranego narzędzia systemowego z wykorzystaniem języka Perl2
T-L-6Projekt i implementacja interaktywnego dokumentu z wykorzystaniem języka ECMA Script1
10
wykłady
T-W-1Miejsce i znaczenie języków skryptowych, języki o znaczeniu historycznym współczesne, przegląd języków skryptowych pod kątem zakresu stosowalności, środowiska wykonawcze1
T-W-2Język wyrażeń regularnych i jego implementacje w różnych środowiskach2
T-W-3AWK – leksyka, składnia, semantyka, przegląd przykładów stosowania2
T-W-4Perl – leksyka, składnia, dane, struktury sterowania. Perl – funkcje i moduły2
T-W-5ECMA Script – leksyka, składnia, semantyka, model obiektu dokumentu2
T-W-6ECMA Script – mechanizmy i zastosowania typu client-side i server-side1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1indywidualne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych8
A-L-2implementacja zadań laboratoryjnych (praca własna)10
A-L-3konsultacje (osobiste)2
A-L-4konsultacje (z użyciem elektronicznych środków komunikacji)2
A-L-5uczestnictwo w zajęciach14
36
wykłady
A-W-1samodzielne studiowanie tematyki wykładów14
A-W-2uczestnictwo w zajęciach10
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3anegdota
M-4ćwiczenia laboratoryjne (praca on-site)
M-5ćwiczenia laboratoryjne (praca off-site)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zgodności wykonanych zadań laboratoryjnych ze specyfikacją wymagań
S-2Ocena formująca: ocena poprawności implementacji na podstawie wyników testów akceptacyjnych
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe (test wielokrotnego wyboru)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O1/07_W01
wiedza dotycząca miejsca i znaczenia języków skryptowych we współczesnych systemach informacyjnych
I_1A_W06, I_1A_W14C-1T-W-1M-2, M-3S-3
I_1A_O1/07_W02
leksyka, składnia i semantyka wybranych języków skryptowych
I_1A_W05, I_1A_W06C-2, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O1/07_U01
wykorzystanie języków skryptowych adekwatnych do platformy sprzętowej, środowiska operacyjnego i kategorii rozwiązywanego problemu
I_1A_U19, I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U03C-2, C-1T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-2, M-1, M-5, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O1/07_K01
rozwiązywanie problemów jednostkowych z wykorzystaniem dostępnych źródeł informacji i pracy grupowej
I_1A_K01, I_1A_K03C-4M-5, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O1/07_W01
wiedza dotycząca miejsca i znaczenia języków skryptowych we współczesnych systemach informacyjnych
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań
3,5biegła znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań
4,0biegła znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań; wiedza dotycząca mechanizmów wykonawczych udostępnianych w konkretnych językach na konkretnych platformach
4,5biegła znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań; poszerzona wiedza dotycząca mechanizmów wykonawczych udostępnianych w konkretnych językach na konkretnych platformach
5,0biegła znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań; poszerzona wiedza dotycząca mechanizmów wykonawczych udostępnianych w konkretnych językach na konkretnych platformach; wiedza na temat dostępnych aktualnie środowisk programistycznych przeznaczonych do pracy z konkretnymi językami skryptowymi
I_1A_O1/07_W02
leksyka, składnia i semantyka wybranych języków skryptowych
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego
3,5biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego
4,0biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego; znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca pisanie własnego kodu źródłowego
4,5biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego; biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca pisanie własnego kodu źródłowego
5,0biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego; biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca pisanie własnego kodu źródłowego; znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca pisanie własnego wielomodułowego kodu źródłowego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O1/07_U01
wykorzystanie języków skryptowych adekwatnych do platformy sprzętowej, środowiska operacyjnego i kategorii rozwiązywanego problemu
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0umiejętnośc wykorzystania gotowego kodu źródłowego celem przystosowania do rozwiązania postawionych zadań
3,5biegła umiejętnośc wykorzystania gotowego kodu źródłowego celem przystosowania do rozwiązania postawionych zadań
4,0umiejętnośc pisania i uruchamiania własnego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań
4,5biegła umiejętnośc pisania i uruchamiania własnego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań
5,0biegła umiejętnośc pisania i uruchamiania własnego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań; umiejętność wykorzystania narzędzi uruchomieniowych do testowania i wdrażania kodu źródłowego rozwiązującego postawione zadania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O1/07_K01
rozwiązywanie problemów jednostkowych z wykorzystaniem dostępnych źródeł informacji i pracy grupowej
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących
3,5wyróżniająca zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących
4,0wyróżniająca zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących; zdolność do instalacji i konfiguracji narzędzi wersjonujących
4,5wyróżniająca zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących; wyróżniająca zdolność do instalacji i konfiguracji narzędzi wersjonujących
5,0wyróżniająca zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących; wyróżniająca zdolność do instalacji i konfiguracji narzędzi wersjonujących; zdolność do stosowania narzędzi organizujących pracę grupową

Literatura podstawowa

  1. Free Software Fundation, Gawk: Effective AWK programming, Free Software Fundation, Boston, 2011, 4, http://www.gnu.org/software/gawk/manual/gawk.pdf
  2. Tom Christiansen, Larry Wall, Jon Orwant, „Perl programowanie”, Wydawnictwo RM, Warszawa, 2001
  3. ECMA, ECMAScript Language Specification, ECMA, Geneva, 2011, 5,1, http://www.ecma-international.org/publications/files/ECMA-ST/Ecma-262.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Tom Christiansen, Nathan Torkington, Perl. Receptury, Wydawnictwo RM, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Implementacja analizatora zawartości strumienia tekstu przy użycie wybranego języka programowania ogólnego przeznaczenia2
T-L-2Rozbudowa analizatora z wykorzystaniem wybranej implementacji maszyny wyrażeń regularnych1
T-L-3Implementacja analogu analizatora z wykorzystaniem języka AWK2
T-L-4Implementacja analogu analizatora z wykorzystaniem języka Perl2
T-L-5Implementacja wybranego narzędzia systemowego z wykorzystaniem języka Perl2
T-L-6Projekt i implementacja interaktywnego dokumentu z wykorzystaniem języka ECMA Script1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce i znaczenie języków skryptowych, języki o znaczeniu historycznym współczesne, przegląd języków skryptowych pod kątem zakresu stosowalności, środowiska wykonawcze1
T-W-2Język wyrażeń regularnych i jego implementacje w różnych środowiskach2
T-W-3AWK – leksyka, składnia, semantyka, przegląd przykładów stosowania2
T-W-4Perl – leksyka, składnia, dane, struktury sterowania. Perl – funkcje i moduły2
T-W-5ECMA Script – leksyka, składnia, semantyka, model obiektu dokumentu2
T-W-6ECMA Script – mechanizmy i zastosowania typu client-side i server-side1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1indywidualne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych8
A-L-2implementacja zadań laboratoryjnych (praca własna)10
A-L-3konsultacje (osobiste)2
A-L-4konsultacje (z użyciem elektronicznych środków komunikacji)2
A-L-5uczestnictwo w zajęciach14
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1samodzielne studiowanie tematyki wykładów14
A-W-2uczestnictwo w zajęciach10
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/07_W01wiedza dotycząca miejsca i znaczenia języków skryptowych we współczesnych systemach informacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
I_1A_W14zna wybrane metody i techniki służące do komunikacji człowieka z komputerem
Cel przedmiotuC-1umiejętność wykorzystania środków dostępnych w reprezentatywnych językach skryptowych
Treści programoweT-W-1Miejsce i znaczenie języków skryptowych, języki o znaczeniu historycznym współczesne, przegląd języków skryptowych pod kątem zakresu stosowalności, środowiska wykonawcze
Metody nauczaniaM-2wykład informacyjny
M-3anegdota
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe (test wielokrotnego wyboru)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań
3,5biegła znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań
4,0biegła znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań; wiedza dotycząca mechanizmów wykonawczych udostępnianych w konkretnych językach na konkretnych platformach
4,5biegła znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań; poszerzona wiedza dotycząca mechanizmów wykonawczych udostępnianych w konkretnych językach na konkretnych platformach
5,0biegła znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań; poszerzona wiedza dotycząca mechanizmów wykonawczych udostępnianych w konkretnych językach na konkretnych platformach; wiedza na temat dostępnych aktualnie środowisk programistycznych przeznaczonych do pracy z konkretnymi językami skryptowymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/07_W02leksyka, składnia i semantyka wybranych języków skryptowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W05ma wiedzę w zakresie algorytmizacji i zasad tworzenia struktur danych
I_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
Cel przedmiotuC-2umiejętność rozwiązywania problemów pojawiających się w pracy programisty i/lub administratora systemu komputerowego przy pomocy języków skryptowych
C-1umiejętność wykorzystania środków dostępnych w reprezentatywnych językach skryptowych
Treści programoweT-W-3AWK – leksyka, składnia, semantyka, przegląd przykładów stosowania
T-W-2Język wyrażeń regularnych i jego implementacje w różnych środowiskach
T-W-4Perl – leksyka, składnia, dane, struktury sterowania. Perl – funkcje i moduły
T-W-6ECMA Script – mechanizmy i zastosowania typu client-side i server-side
T-W-5ECMA Script – leksyka, składnia, semantyka, model obiektu dokumentu
Metody nauczaniaM-2wykład informacyjny
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zgodności wykonanych zadań laboratoryjnych ze specyfikacją wymagań
S-2Ocena formująca: ocena poprawności implementacji na podstawie wyników testów akceptacyjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego
3,5biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego
4,0biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego; znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca pisanie własnego kodu źródłowego
4,5biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego; biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca pisanie własnego kodu źródłowego
5,0biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego; biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca pisanie własnego kodu źródłowego; znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca pisanie własnego wielomodułowego kodu źródłowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/07_U01wykorzystanie języków skryptowych adekwatnych do platformy sprzętowej, środowiska operacyjnego i kategorii rozwiązywanego problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
I_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U03umie oceniać przydatność i stosować różne paradygmaty programowania, języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
Cel przedmiotuC-2umiejętność rozwiązywania problemów pojawiających się w pracy programisty i/lub administratora systemu komputerowego przy pomocy języków skryptowych
C-1umiejętność wykorzystania środków dostępnych w reprezentatywnych językach skryptowych
Treści programoweT-W-3AWK – leksyka, składnia, semantyka, przegląd przykładów stosowania
T-W-4Perl – leksyka, składnia, dane, struktury sterowania. Perl – funkcje i moduły
T-W-6ECMA Script – mechanizmy i zastosowania typu client-side i server-side
T-W-5ECMA Script – leksyka, składnia, semantyka, model obiektu dokumentu
Metody nauczaniaM-2wykład informacyjny
M-1wykład problemowy
M-5ćwiczenia laboratoryjne (praca off-site)
M-4ćwiczenia laboratoryjne (praca on-site)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zgodności wykonanych zadań laboratoryjnych ze specyfikacją wymagań
S-2Ocena formująca: ocena poprawności implementacji na podstawie wyników testów akceptacyjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0umiejętnośc wykorzystania gotowego kodu źródłowego celem przystosowania do rozwiązania postawionych zadań
3,5biegła umiejętnośc wykorzystania gotowego kodu źródłowego celem przystosowania do rozwiązania postawionych zadań
4,0umiejętnośc pisania i uruchamiania własnego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań
4,5biegła umiejętnośc pisania i uruchamiania własnego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań
5,0biegła umiejętnośc pisania i uruchamiania własnego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań; umiejętność wykorzystania narzędzi uruchomieniowych do testowania i wdrażania kodu źródłowego rozwiązującego postawione zadania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/07_K01rozwiązywanie problemów jednostkowych z wykorzystaniem dostępnych źródeł informacji i pracy grupowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-4praktyczne doświadczenie w implementacji i uruchamianiu kodu zapisanego w językach skryptowych
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia laboratoryjne (praca off-site)
M-4ćwiczenia laboratoryjne (praca on-site)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zgodności wykonanych zadań laboratoryjnych ze specyfikacją wymagań
S-2Ocena formująca: ocena poprawności implementacji na podstawie wyników testów akceptacyjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących
3,5wyróżniająca zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących
4,0wyróżniająca zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących; zdolność do instalacji i konfiguracji narzędzi wersjonujących
4,5wyróżniająca zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących; wyróżniająca zdolność do instalacji i konfiguracji narzędzi wersjonujących
5,0wyróżniająca zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących; wyróżniająca zdolność do instalacji i konfiguracji narzędzi wersjonujących; zdolność do stosowania narzędzi organizujących pracę grupową