Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
Sylabus przedmiotu Programowanie w językach skryptowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie w językach skryptowych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | biegła umiejętność programowania w języku C lub pochodnym (C++, C#, Java) |
W-2 | podstawowa znajomość języka HTML |
W-3 | wiedza nt zagadnień związanych z programowaniem zagadnień komunikacyjnych z użyciem mechanizmu gniazd |
W-4 | umięjętnośc posługiwania zintegrowanymi środowiskami programisty |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | umiejętność wykorzystania środków dostępnych w reprezentatywnych językach skryptowych |
C-2 | umiejętność rozwiązywania problemów pojawiających się w pracy programisty i/lub administratora systemu komputerowego przy pomocy języków skryptowych |
C-3 | umiejętność stosowania wiedzy na temat sfer zastosowań, dostępności, przydatności i adekwatności różnych języków skryptowych |
C-4 | praktyczne doświadczenie w implementacji i uruchamianiu kodu zapisanego w językach skryptowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Implementacja analizatora zawartości strumienia tekstu przy użycie wybranego języka programowania ogólnego przeznaczenia | 2 |
T-L-2 | Rozbudowa analizatora z wykorzystaniem wybranej implementacji maszyny wyrażeń regularnych | 1 |
T-L-3 | Implementacja analogu analizatora z wykorzystaniem języka AWK | 2 |
T-L-4 | Implementacja analogu analizatora z wykorzystaniem języka Perl | 2 |
T-L-5 | Implementacja wybranego narzędzia systemowego z wykorzystaniem języka Perl | 2 |
T-L-6 | Projekt i implementacja interaktywnego dokumentu z wykorzystaniem języka ECMA Script | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Miejsce i znaczenie języków skryptowych, języki o znaczeniu historycznym współczesne, przegląd języków skryptowych pod kątem zakresu stosowalności, środowiska wykonawcze | 1 |
T-W-2 | Język wyrażeń regularnych i jego implementacje w różnych środowiskach | 2 |
T-W-3 | AWK – leksyka, składnia, semantyka, przegląd przykładów stosowania | 2 |
T-W-4 | Perl – leksyka, składnia, dane, struktury sterowania. Perl – funkcje i moduły | 2 |
T-W-5 | ECMA Script – leksyka, składnia, semantyka, model obiektu dokumentu | 2 |
T-W-6 | ECMA Script – mechanizmy i zastosowania typu client-side i server-side | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | indywidualne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 8 |
A-L-2 | implementacja zadań laboratoryjnych (praca własna) | 10 |
A-L-3 | konsultacje (osobiste) | 2 |
A-L-4 | konsultacje (z użyciem elektronicznych środków komunikacji) | 2 |
A-L-5 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 14 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | wykład informacyjny |
M-3 | anegdota |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne (praca on-site) |
M-5 | ćwiczenia laboratoryjne (praca off-site) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena zgodności wykonanych zadań laboratoryjnych ze specyfikacją wymagań |
S-2 | Ocena formująca: ocena poprawności implementacji na podstawie wyników testów akceptacyjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe (test wielokrotnego wyboru) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O1/07_W01 wiedza dotycząca miejsca i znaczenia języków skryptowych we współczesnych systemach informacyjnych | I_1A_W06, I_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-2, M-3 | S-3 |
I_1A_O1/07_W02 leksyka, składnia i semantyka wybranych języków skryptowych | I_1A_W05, I_1A_W06 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O1/07_U01 wykorzystanie języków skryptowych adekwatnych do platformy sprzętowej, środowiska operacyjnego i kategorii rozwiązywanego problemu | I_1A_U19, I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5 | M-2, M-1, M-5, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O1/07_K01 rozwiązywanie problemów jednostkowych z wykorzystaniem dostępnych źródeł informacji i pracy grupowej | I_1A_K01, I_1A_K03 | — | — | C-4 | — | M-5, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O1/07_W01 wiedza dotycząca miejsca i znaczenia języków skryptowych we współczesnych systemach informacyjnych | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0 |
3,0 | znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań | |
3,5 | biegła znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań | |
4,0 | biegła znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań; wiedza dotycząca mechanizmów wykonawczych udostępnianych w konkretnych językach na konkretnych platformach | |
4,5 | biegła znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań; poszerzona wiedza dotycząca mechanizmów wykonawczych udostępnianych w konkretnych językach na konkretnych platformach | |
5,0 | biegła znajomość cech wyróżniających języki skryptowe oraz cechy predystynujące je do konkretnych zastosowań; poszerzona wiedza dotycząca mechanizmów wykonawczych udostępnianych w konkretnych językach na konkretnych platformach; wiedza na temat dostępnych aktualnie środowisk programistycznych przeznaczonych do pracy z konkretnymi językami skryptowymi | |
I_1A_O1/07_W02 leksyka, składnia i semantyka wybranych języków skryptowych | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0 |
3,0 | znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego | |
3,5 | biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego | |
4,0 | biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego; znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca pisanie własnego kodu źródłowego | |
4,5 | biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego; biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca pisanie własnego kodu źródłowego | |
5,0 | biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca czytanie i rozumienie kodu źródłowego; biegła znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca pisanie własnego kodu źródłowego; znajomośc leksyki i semantyki wskazanych języków skryptowych umożliwiająca pisanie własnego wielomodułowego kodu źródłowego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O1/07_U01 wykorzystanie języków skryptowych adekwatnych do platformy sprzętowej, środowiska operacyjnego i kategorii rozwiązywanego problemu | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0 |
3,0 | umiejętnośc wykorzystania gotowego kodu źródłowego celem przystosowania do rozwiązania postawionych zadań | |
3,5 | biegła umiejętnośc wykorzystania gotowego kodu źródłowego celem przystosowania do rozwiązania postawionych zadań | |
4,0 | umiejętnośc pisania i uruchamiania własnego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań | |
4,5 | biegła umiejętnośc pisania i uruchamiania własnego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań | |
5,0 | biegła umiejętnośc pisania i uruchamiania własnego kodu źródłowego do rozwiązania postawionych zadań; umiejętność wykorzystania narzędzi uruchomieniowych do testowania i wdrażania kodu źródłowego rozwiązującego postawione zadania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O1/07_K01 rozwiązywanie problemów jednostkowych z wykorzystaniem dostępnych źródeł informacji i pracy grupowej | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0 |
3,0 | zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących | |
3,5 | wyróżniająca zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących | |
4,0 | wyróżniająca zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących; zdolność do instalacji i konfiguracji narzędzi wersjonujących | |
4,5 | wyróżniająca zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących; wyróżniająca zdolność do instalacji i konfiguracji narzędzi wersjonujących | |
5,0 | wyróżniająca zdolność do stosowania gotowych narzędzi wersjonujących; wyróżniająca zdolność do instalacji i konfiguracji narzędzi wersjonujących; zdolność do stosowania narzędzi organizujących pracę grupową |
Literatura podstawowa
- Free Software Fundation, Gawk: Effective AWK programming, Free Software Fundation, Boston, 2011, 4, http://www.gnu.org/software/gawk/manual/gawk.pdf
- Tom Christiansen, Larry Wall, Jon Orwant, „Perl programowanie”, Wydawnictwo RM, Warszawa, 2001
- ECMA, ECMAScript Language Specification, ECMA, Geneva, 2011, 5,1, http://www.ecma-international.org/publications/files/ECMA-ST/Ecma-262.pdf
Literatura dodatkowa
- Tom Christiansen, Nathan Torkington, Perl. Receptury, Wydawnictwo RM, Warszawa, 2004