Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
Sylabus przedmiotu Programowanie serwerów baz danych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie serwerów baz danych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu baz danych, budowy i działania systemów zarządzania bazami danych oraz praktyczna znajomość języka SQL. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | umiejętność formułowania i interpretowania wymagań stawianych bazie danych dotyczących więzów integralności i reguł biznesowych |
C-2 | umiejętność programowania obiektów wykonywalnych, ustawiania zdarzeń i konfiguracji serwera baz danych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne - zasady zaliczania, plan pracy, realizacja zadań w grupach projektowych, konfiguracja i zakładanie kont na MSSQLSerwerze. | 1 |
T-L-2 | Zakładanie baz danych na MS SQLSerwerze. Zapoznanie się z narzędziem. | 1 |
T-L-3 | Tworzenie baz danych - wprowadzanie tabel i ich atrybutów z definicją więzów integralności. | 1 |
T-L-4 | Programowanie zaprojektowanych funkcji i procedur. | 3 |
T-L-5 | Programowanie zaprojektowanych wyzwalaczy. | 2 |
T-L-6 | Analiza i testowanie zrealizowanych rozwiązań. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka wybranych systemów zarządzania bazami danych (MS SQLServer i Oracle) oraz odpowiednio języków ich programowania (Transact-SQL i PL/SQL) | 1 |
T-W-2 | Cechy i podstawowe konstrukcje programowania strukturalnego (instrukcje warunkowe, pętle, tworzenie bloków poleceń, polecenia sterujące tokiem wykonywanego programu, deklarowanie zmiennych i ich wartości) języków programowania serwerów baz danych. | 2 |
T-W-3 | Realizacja środków definiowania więzów integralności. | 1 |
T-W-4 | Środki programowania serwerów - definicje, typy i ich zastosowanie. | 2 |
T-W-5 | Programowanie obiektów wykonywalnych – procedury serwerowe, funkcje i wyzwalacze. | 3 |
T-W-6 | Ustawianie zdarzeń – generatory, sekwencje. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratoriach | 10 |
A-L-2 | Konsultacje do laboratorium | 12 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć realizacji mechanizmów programowania serwera. | 20 |
A-L-4 | Opracowanie sprawozdań projektowych | 18 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 10 |
A-W-2 | Konsultacje do wykładów | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta) | 18 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami. |
M-2 | Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego. |
S-2 | Ocena formująca: Projekt: ocena kształtująca na podstawie bieżących sprawozdań z wykonanych zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Projekt: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie wykonanego zadania i obecności oraz aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O1/05_W01 powinien być w stanie opisać cechy i podstawowe konstrukcje programowania strukturalnego języków programowania serwerów baz danych | I_1A_W08, I_1A_W17, I_1A_W05, I_1A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-4 |
I_1A_O1/05_W02 powinien być w stanie zdefiniować obiekty wykonywalne - funkcje, procedury, wyzwalacze | I_1A_W08, I_1A_W05, I_1A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-2, T-L-5, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-4 |
I_1A_O1/05_W03 powinie byc w stanie scharakteryzować zdarzenia - generatory, sekwencje | I_1A_W08, I_1A_W05, I_1A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O1/05_U01 umie formułować i interpretować wymagania stawianie bazie danych dotyczące więzów integralności i reguł biznesowych | I_1A_U11, I_1A_U01, I_1A_U16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-L-5, T-L-4 | M-1 | S-1 |
I_1A_O1/05_U02 umie programować obiekty wykonywalne, ustawiać zdarzenia, | I_1A_U19, I_1A_U01, I_1A_U03 | — | — | C-2 | T-W-5, T-L-5, T-L-6, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1 |
I_1A_O1/05_U03 umie konfigurować bazę danych | I_1A_U06, I_1A_U11 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3 | M-2, M-1 | S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O1/05_W01 powinien być w stanie opisać cechy i podstawowe konstrukcje programowania strukturalnego języków programowania serwerów baz danych | 2,0 | |
3,0 | zna cechy i podstawowe konstrukcje programowe strukturalnego języków programowania serwerów baz danych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_1A_O1/05_W02 powinien być w stanie zdefiniować obiekty wykonywalne - funkcje, procedury, wyzwalacze | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić i scharakteryzować takie obiekty wykonywalne dostępu do serwerowej bazy danych jak funkcje, procedury, wyzwalacze | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_1A_O1/05_W03 powinie byc w stanie scharakteryzować zdarzenia - generatory, sekwencje | 2,0 | |
3,0 | umie określić co to są takie zdarzenia jak - generatory, sekwencje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O1/05_U01 umie formułować i interpretować wymagania stawianie bazie danych dotyczące więzów integralności i reguł biznesowych | 2,0 | |
3,0 | umie sformułować podstawowe typy więzów integralności (dziedzinowe, referencyjne, globalne) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_1A_O1/05_U02 umie programować obiekty wykonywalne, ustawiać zdarzenia, | 2,0 | |
3,0 | umie zaprogramować obiekty wykonywalne do bazy danych w przykładowym srodowisku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_1A_O1/05_U03 umie konfigurować bazę danych | 2,0 | |
3,0 | umie skonfigurować prostą bazę danych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Banachowski L., Stencel K., Bazy danych. Projektowanie aplikacji na serwerze, Akademicka Oficyna Wydawanicza EXIT, Warszawa, 2001
- Pribyl B., Feuerstein S., Oracle PL/SQL. Wprowadzenie, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2002
- Price J., Oracle Database 11g i SQL. Programowanie, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2009
- Szeliga M., Transact-SQL. Czarna księga., Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2003