Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
Sylabus przedmiotu Programowanie aplikacji dla technologii mobilnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie aplikacji dla technologii mobilnych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw programowania obiektowego w języku Java. |
W-2 | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu infrastruktury Internetu i usług sieciowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych zagadnień związnych z tworzeniem aplikacji działających na urządzeniach mobilnych takich jak smartphone'y i tablety, w tym: specyfikę urządzeń mobilnych (np. istotne ograniczenia sprzętowe i ich konsekwencje), cechy i składowe głównych platform umożliwiających działanie aplikacji na takich urządzeniach oraz wiadomości z zakresu pozycjonowania urządzeń mobilnych i usług bazujących na lokalizacji. |
C-2 | Zdobycie umiejętności samodzielnego projektowania oraz programowania aplikacji działających na urządzeniach mobilnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie ze środowiskiem tworzenia aplikacji (Android SDK, Eclipse IDE, ADT Plugin). | 3 |
T-L-2 | Podstawy tworzenia szkieletu aplikacji (zasoby, aktywności, intencje, manifest aplikacji). | 3 |
T-L-3 | Podstawy tworzenia sprzęgu użytkownika. | 2 |
T-L-4 | Przechowywanie informacji: usługa SQLLite i komponent SharedPreferences. | 2 |
T-L-5 | Pozycjonowanie urządzenia z pomocą systemu GPS. | 2 |
T-L-6 | Komunikacja klient-serwer. | 2 |
T-L-7 | Łączność krótkodystansowa (Bluetooth) i dostęp do informacji z sensorów. | 2 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do systemów mobilnych: specyfika (cechy, możliwości i ograniczenia) urządzeń mobilnych, podstawowe architektury, rodzaje aplikacji i obszary zastosowań. | 1 |
T-W-2 | Najważniejsze platformy programowe stosowane w urządzeniach mobilnych: Android, iOS, Windows Phone, J2ME. | 2 |
T-W-3 | Pozycjonowanie urządzeń mobilnych. | 2 |
T-W-4 | Usługi bazujące na lokalizacji. | 1 |
T-W-5 | Nawigacja z pomocą systemów mobilnych | 2 |
T-W-6 | Środki realizacji komunikacji w systemie o architekturze klient-serwer. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 20 |
A-L-2 | Przygotowywanie sprawozdań z laboratoriów | 20 |
A-L-3 | Konsultacje | 1 |
A-L-4 | Samodzielne studia nad przedmiotem | 26 |
A-L-5 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
83 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studia nad przedmiotem | 16 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna i merytoryczna na temat realizowanych przez studentów projektów grupowych |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z zastosowaniem komputerów i urządzeń mobilnych |
M-4 | Demonstracje praktyczne realizowane przez studentów |
M-5 | Ćwiczenia projektowe w zespołach, burza mózgów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena postępów nabywania umiejętności praktycznych na zajęciach laboratoryjnych (na podstawie sprawozdań i wejściówek) |
S-2 | Ocena formująca: Ocena postępów w realizacji projektu grupowego (na podstawie przedstawionej dokumentacji) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z kolokwium z wiedzy teoretycznej przedstawianej na wykładzie |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z realizacji projektu grupowego, na podstawie wykonanej prezentacji wyników projektu i wykonanej dokumentacji |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z umiejętności praktycznych na bazie wykonanej dokumentacji i stworzonego oprogramowania |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/06_W01 Student zna aspekty teoretyczne i praktyczne związane z tworzeniem aplikacji działających na urządzeniach mobilnych, w szczególności kwestie możliwości sprzętowych oraz programowych tych platform. | I_1A_W06, I_1A_W21 | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/06_U01 Student potrafi zaprojektować oraz zaprogramować aplikację działającą na urządzeniu mobilnym. | I_1A_U01, I_1A_U08 | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/06_K01 Student potrafi współpracować w zaspole w celu rozwiązaniu konkretnego problemu, rozumie potrzebę planowania i koordynowania działań w członków grupy oraz kwestię odpowiedzialności grupowej. | I_1A_K03 | — | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/06_W01 Student zna aspekty teoretyczne i praktyczne związane z tworzeniem aplikacji działających na urządzeniach mobilnych, w szczególności kwestie możliwości sprzętowych oraz programowych tych platform. | 2,0 | |
3,0 | ma podstwy teoretyczne zwiazane z tworzeniem aplikacji działajacych na urzadzeniach mobilnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/06_U01 Student potrafi zaprojektować oraz zaprogramować aplikację działającą na urządzeniu mobilnym. | 2,0 | |
3,0 | potrafi wykonac i zaprojektowac prosta aplikacje na urzadzenie mobilne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/06_K01 Student potrafi współpracować w zaspole w celu rozwiązaniu konkretnego problemu, rozumie potrzebę planowania i koordynowania działań w członków grupy oraz kwestię odpowiedzialności grupowej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi współpracowac w zaspole w celu rozwiazaniu konkretnego problemu, rozumie potrzebe planowania i koordynowania działan w członków grupy oraz kwestie odpowiedzialnosci grupowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wigley A., Moth D., Foot P, Mobile Development Handbook, Microsoft Press, 2007
- Küpper A., Location-Based Services: Fundamentals and Operation, Wiley, 2005
- Hashimi S., Komatineni S., MacLean D., Android 2. Tworzenie aplikacji, Helion, 2010
Literatura dodatkowa
- Topley K., J2ME. Almanach, Helion, 2003
- Salmre I., Writing Mobile Code: Essential Software Engineering for Building Mobile Applications, Addison-Wesley Professional, 2005