Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)

Sylabus przedmiotu Makro i mikroekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Makro i mikroekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,10,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,90,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy ekonomicznych definicji nabyte w trakcie nauki przedmiotu przedsiębiorczość w szkołach średnich, obserwacja zjawisk gospodarczych w Polsce i za granicą, umiejętność prowadzenia dyskusji na tematy społeczno-gospodarcze; analiza prasy codziennej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe kategorie ekonomiczne1
T-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy1
T-A-3Czynniki determinujące popyt i podaż oraz analiza ich wpływu na popyt i podaż1
T-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalność, użyteczność, równowaga konsumenta)1
T-A-5Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)1
T-A-6Rynek ziemi, pracy i kapitału1
T-A-7Podstawowe agregaty makroekonomiczne: PKB, inflacja, bezrobocie, deficyt, dług publiczny, itd.2
T-A-8Pieniądz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniądz i podaż pieniądza2
10
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabość gospodarki rynkowej).1
T-W-2Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaż, popyt, cena)1
T-W-3Gospodarstwo domowe (teoria wyboru konsumenta)1
T-W-4Podstawy teorii przedsiębiorstwa1
T-W-5Główne kategorie i pojęcia makroekonomii1
T-W-6Produkt krajowy brutto i dochód narodowy1
T-W-7Rodzaje i czynniki wzrostu i rozwoju ekonomicznego1
T-W-8Rola państwa w gospodarce1
T-W-9Budżet państwa. Podatki, polityka finansowa.1
T-W-10Bank centralny. Polityka pieniężna1
T-W-11Inflacja i deflacja. Bezrobocie.1
T-W-12Cykliczność rozwoju gospodarczego i polityka antycykliczna1
T-W-13Handel międzynarodowy i zagraniczny1
T-W-14Elementy finansów międzynarodowych1
T-W-15Struktura współczesnej gospodarki światowej. Globalizacja1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)10
A-A-3Przygotowanie do kolokwium10
A-A-4Zaliczenie przedmiotu2
32
wykłady
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
A-W-5konsultacje1
58

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk. Oceniana będzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A/08_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
I_1A_W15, I_1A_W01

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A/08_U01
W zakresie umiejętności student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw.
I_1A_U12

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A/08_K01
W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
I_1A_K01, I_1A_K05, I_1A_K04

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A/08_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
2,0
3,0student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnia zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A/08_U01
W zakresie umiejętności student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw.
2,0
3,0student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A/08_K01
W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
2,0
3,0W zakresie kompetencji student potrafi podejmowac decyzje i dokonywac wyborów w oparciu o wiedze ekonomiczna. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalnosci gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynace z róznych zródeł informacji i wyciaga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalnosci gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fischer S., Dornbusch, Ekonomia t. 1 i 2, PWE, Warszawa, 2008
  2. Czarny B., Podstawy ekonomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2011
  3. Bożyk P., Zagraniczna i międzynarodowa polityka ekonomiczna, PWE, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma, Ekonomista, Gospodarka Narodowa, roczniki statystyczne, dzienniki, Internet, portale tematyczne, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe kategorie ekonomiczne1
T-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy1
T-A-3Czynniki determinujące popyt i podaż oraz analiza ich wpływu na popyt i podaż1
T-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalność, użyteczność, równowaga konsumenta)1
T-A-5Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)1
T-A-6Rynek ziemi, pracy i kapitału1
T-A-7Podstawowe agregaty makroekonomiczne: PKB, inflacja, bezrobocie, deficyt, dług publiczny, itd.2
T-A-8Pieniądz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniądz i podaż pieniądza2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii. Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabość gospodarki rynkowej).1
T-W-2Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaż, popyt, cena)1
T-W-3Gospodarstwo domowe (teoria wyboru konsumenta)1
T-W-4Podstawy teorii przedsiębiorstwa1
T-W-5Główne kategorie i pojęcia makroekonomii1
T-W-6Produkt krajowy brutto i dochód narodowy1
T-W-7Rodzaje i czynniki wzrostu i rozwoju ekonomicznego1
T-W-8Rola państwa w gospodarce1
T-W-9Budżet państwa. Podatki, polityka finansowa.1
T-W-10Bank centralny. Polityka pieniężna1
T-W-11Inflacja i deflacja. Bezrobocie.1
T-W-12Cykliczność rozwoju gospodarczego i polityka antycykliczna1
T-W-13Handel międzynarodowy i zagraniczny1
T-W-14Elementy finansów międzynarodowych1
T-W-15Struktura współczesnej gospodarki światowej. Globalizacja1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)10
A-A-3Przygotowanie do kolokwium10
A-A-4Zaliczenie przedmiotu2
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
A-W-5konsultacje1
58
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/08_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W15ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w dziedzinie informatyki
I_1A_W01ma wiedzę z matematyki teoretycznej ze szczególnym uwzględnieniem jej stosowanych aspektów, matematyki dyskretnej oraz matematyki stosowanej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowosci ekonomiczne oraz wyjasnia zwiazki i zaleznosci wystepujace miedzy nimi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/08_U01W zakresie umiejętności student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazać przyczyny i skutki określonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozróżniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U12umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ocenia podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne. Interpretuje zachowania rynkowe konsumenta i producenta, tłumaczy mechanizm rynkowy. Jest w stanie wskazac przyczyny i skutki okreslonych sytuacji gospodarczych. Jest przygotowany do rozrózniania struktur rynkowych i rodzajów przedsiebiorstw.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/08_K01W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K05rozumienie potrzebę mobilności
I_1A_K04rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie kompetencji student potrafi podejmowac decyzje i dokonywac wyborów w oparciu o wiedze ekonomiczna. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalnosci gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynace z róznych zródeł informacji i wyciaga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalnosci gospodarczej.
3,5
4,0
4,5
5,0