Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
Sylabus przedmiotu Dedykowane systemy transmisji danych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dedykowane systemy transmisji danych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Ulacha <Grzegorz.Ulacha@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Ulacha <Grzegorz.Ulacha@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza z przedmiotów: Elementy cyfrowe i układy logiczne, Elektronika, Metody probabilistyczne i statystyka, Podstawy transmisji danych, Architektura systemów komputerowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy na temat podstaw teorii informacji. |
C-2 | Zapoznanie się z podstawowymi kodami źródłowymi i ich cechami (kod Huffmana i jego odmiany, kody przecinkowe, kody Eliasa, Fibonacciego, Rice’a, Golomba, przykłady technik i transformacji bezstratnych kodowania strumieni danych różnego typu (metody BWT, MTF, RLE, LZ)). |
C-3 | Praktyczna realizacja i testowanie efektywności omawianych kodów. |
C-4 | Pozyskanie wiedzy i umiejętności dotyczących implementacji kodowania danych i form praktycznego wykorzystania tych kodów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza podstawowych twierdzeń z teorii informacji | 1 |
T-L-2 | Implementacja podstawowych kodów źródłowych (odmiany kodu Huffmana) | 3 |
T-L-3 | Implementacja innych, specyficznych kodów (kody Rice’a, Golomba) | 4 |
T-L-4 | Analiza technik i transformacji bezstratnych kodowania strumieni danych różnego typu (metody MTF, RLE, LZ) | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowa wiedza na temat podstaw teorii informacji | 1 |
T-W-2 | Podstawowe kody źródłowe (kod Huffmana i jego odmiany, kod arytmetyczny) | 4 |
T-W-3 | Specyficzne kody źródłowe (kody przecinkowe, kody Eliasa, Fibonacciego, Rice’a, Golomba) | 3 |
T-W-4 | Przykłady technik i transformacji bezstratnych kodowania strumieni danych różnego typu (metody BWT, MTF, RLE, LZ) | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Analiza podstawowych twierdzeń z teorii informacji | 3 |
A-L-2 | Implementacja podstawowych kodów źródłowych (odmiany kodu Huffmana) | 6 |
A-L-3 | Implementacja innych, specyficznych kodów (kody Rice’a, Golomba) | 5 |
A-L-4 | Analiza technik i transformacji bezstratnych kodowania strumieni danych różnego typu (metody MTF, RLE, LZ) | 5 |
A-L-5 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-6 | Konsultacje | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Pozyskanie dodatkowej wiedzy na temat podstawowych twierdzeń z teorii informacji | 2 |
A-W-2 | Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących podstawowych kodów źródłowych (kod Huffmana i jego odmiany, kod arytmetyczny) | 7 |
A-W-3 | Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących specyficznych kodów źródłowych (kody przecinkowe, kody Eliasa, Fibonacciego, Rice’a, Golomba) | 5 |
A-W-4 | Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących technik i transformacji bezstratnych kodowania strumieni danych różnego typu (metody BWT, MTF, RLE, LZ) | 3 |
A-W-5 | Udział w wykładzie | 10 |
A-W-6 | Konsultacje do wykładu i zaliczenie | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z elementami ćwiczeń obliczeniowych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena zaliczająca wykład na podstawie egzaminu pisemnego, którego istotną częścią są zadania obliczeniowe. |
S-2 | Ocena formująca: Oceny cząstkowe dotyczące sprawozdań z wykonania zadań laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O3/10_W01 Umiejętność klasyfikacji, projektowania i doboru odpowiednich składowych części urządzeń do wymagań projektowych systemu przetwarzania i transmisji danych z uwzględnieniem oceny efektywności i akceptowalnego opóźnienia w przetwarzaniu. | I_1A_W09, I_1A_W17 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O3/10_U01 Umiejętność doboru odpowiednich kodów źródłowych do wymagań projektowych systemu kodowania i transmisji danych z uwzględnieniem oceny efektywności i złożoności implementacyjnej, a także wprowadzanego przez kod opóźnienia. | I_1A_U19, I_1A_U15 | — | — | C-3, C-1, C-2, C-4 | T-L-3, T-L-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O3/10_K01 Rozumienie potrzeby mobilności w szerokim sensie, w tym umiejętność doradzania innym odnośnie projektowania i wykorzystywania mobilnych systemów wykorzystujących kodowanie i archiwizację danych w pracy i życiu codziennym. | I_1A_K05 | — | — | C-3, C-2, C-4 | T-L-1, T-L-4 | M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O3/10_W01 Umiejętność klasyfikacji, projektowania i doboru odpowiednich składowych części urządzeń do wymagań projektowych systemu przetwarzania i transmisji danych z uwzględnieniem oceny efektywności i akceptowalnego opóźnienia w przetwarzaniu. | 2,0 | Brak spełnienia dostatecznego warunku zaliczenia którejkolwiek z form zaliczenia. |
3,0 | Potrafi zdefiniować zależności między średnią bitową, entropią, efektywnością i redundancją kodu. | |
3,5 | Student dysponuje wiedzą pozwalającą na zilustrowanie zależności między źródłami bezpamięciowymi a źródłami z pamięcią. | |
4,0 | Student potrafi rozwiązywać nietrywialne zadania problemowe związane z konstruowaniem (dla konkretnych danych wejściowych) kodów Rice’a, Golomba, Huffmana. | |
4,5 | Student potrafi rozwiązywać bardziej złożone zadania problemowe związane z konstruowaniem (dla konkretnych danych wejściowych) kodów Tunstalla, Eliasa, rozszerzonego kodu Huffmana. | |
5,0 | Student potrafi rozwiązywać złożone zadania problemowe związane z konstruowaniem (dla konkretnych danych wejściowych) kodów arytmetycznego, Tunstalla-Huffmana, drzew czwórkowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O3/10_U01 Umiejętność doboru odpowiednich kodów źródłowych do wymagań projektowych systemu kodowania i transmisji danych z uwzględnieniem oceny efektywności i złożoności implementacyjnej, a także wprowadzanego przez kod opóźnienia. | 2,0 | Brak spełnienia dostatecznego warunku zaliczenia którejkolwiek z form zaliczenia. |
3,0 | Student potrafi wyliczyć podstawowe parametry kodów takie jak średnia bitowa i entropia źródła. | |
3,5 | Student umie powiązać ze sobą podstawowe kody w celu opracowania innych o założonych dodatkowych cechach (np. budowa kodu dla źródeł o nieskończonej liczbie symboli). | |
4,0 | Student umie budować modele programowe podstawowych kodów źródłowych. | |
4,5 | Student umie budować modele programowe bardziej złożonych kodów źródłowych. | |
5,0 | Student umie proponować i uzasadniać użycie konkretnych kodów źródłowych w zależności od oczekiwań, dostosowując je do wymaganych sytuacji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O3/10_K01 Rozumienie potrzeby mobilności w szerokim sensie, w tym umiejętność doradzania innym odnośnie projektowania i wykorzystywania mobilnych systemów wykorzystujących kodowanie i archiwizację danych w pracy i życiu codziennym. | 2,0 | Brak spełnienia dostatecznego warunku zaliczenia którejkolwiek z form zaliczenia. |
3,0 | Student ma umiejętność oszacowania efektywności kodów źródłowych. | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać rodzaj danych i zasugerować zastosowanie odpowiedniego dla nich kodu. | |
4,0 | Student potrafi zmieniać cechy danych wejściowych (np. stosując odpowiednie modelowanie) celem ich późniejszego wydajniejszego kodowania. | |
4,5 | Student umie analizować cechy danych wejściowych w sposób pozwalający dobranie odpowiedniego kodu adaptacyjnego. | |
5,0 | Student potrafi przedstawić krytyczną ocenę poszczególnych kodów w odniesieniu do ich poziomu odporności na zakłócenia w strumieniu wynikowym. |
Literatura podstawowa
- Ulacha G., Wybrane zagadnienia kodowania źródłowego, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007, 1
- Abramson N., Teoria informacji i kodowania, PWN, Warszawa, 1969, 1
- Sayood K., Kompresja danych — wprowadzenie, Wydawnictwo RM, Warszawa, 2002, 2
- Wesołowski K., Podstawy cyfrowych systemów telekomunikacyjnych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2003, 1
Literatura dodatkowa
- Drozdek A., Wprowadzenie do kompresji danych, WNT, Warszawa, 1999, 1
- Przelaskowski A., Kompresja danych: podstawy, metody bezstratne, kodery obrazów, Wydawnictwo BTC, Warszawa, 2011, 1