Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)

Sylabus przedmiotu Architektura informacji w serwisach internetowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Architektura informacji w serwisach internetowych
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Czapiewski <Piotr.Czapiewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Samborska-Owczarek <Anna.Samborska-Owczarek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 14 2,00,44zaliczenie
wykładyW7 10 1,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy tworzenia witryn internetowych (HTML, CSS)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studentów do samodzielnego projektowania architektury serwisów internetowych
C-2Zapoznanie studentów z istotą aspektów miękkich w projektowaniu witryn internetowych
C-3Przygotowanie studentów do korzystania ze specjalizowanego oprogramowania do projektowania i prototypowania złożonych serwisów internetowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt architektury serwisu internetowego o wybranej tematyce (projekt zespołowy)14
14
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do architektury informacji2
T-W-2Struktura informacyjna witryn internetowych i projektowanie nawigacji3
T-W-3Użyteczność witryn internetowych2
T-W-4Dostępność witryn internetowych (WCAG, WAI)1
T-W-5Prototypowanie serwisów internetowych1
T-W-6Wykorzystanie koloru w architekturze informacji1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych14
A-P-2Praca w zespole poza zajęciami (przygotowanie dokumentacji projektowej)46
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Konsultacje dotyczące wykładów2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i egzamin18
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady oparte na prezentacjach multimedialnych
M-2Demonstracje praktyczne: 1) korzystanie z aplikacji do projektowania i prototypowania; 2) przegląd wybranych witryn internetowych pod kątem użyteczności i dostępności.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputerów i specjalistycznego oprogramowania
M-4Ćwiczenia projektowe w zespołach, burza mózgów, prezentacja projektów przed grupą

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań powstałych w wyniku ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć projektowych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu zespołowego na podstawie zawartości merytorycznej oraz jakości przeprowadzonej prezentacji
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę teoretyczną z zakresu wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Ocena całościowa pracy w ramach ćwiczeń laboratoryjnych (na podstawie ocen cząstkowych ze sprawozdań)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O2/08_W01
Student rozumie istotę architektury informacji i jej znaczenie dla projektów serwisów internetowych; zna definicje użyteczności i dostępności witryn.
I_1A_W23, I_1A_W17, I_1A_W15C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O2/08_U01
Student potrafi zaprojektować strukturę złożonego serwisu internetowego; potrafi stworzyć prototyp serwisu z użyciem specjalizowanego oprogramowania; potrafi zidentyfikować problemy dotyczące użyteczności i dostępności istniejącego serwisu.
I_1A_U12, I_1A_U02, I_1A_U20, I_1A_U09C-3, C-1M-2, M-4, M-3S-2, S-5, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O2/08_K01
Student potrafi współpracować w zespole odpowiedzialnym za architekturę informacji; potrafi przedstawić i obronić przed grupą opracowaną koncepcję i architekturę serwisu internetowego; ma świadomość przekrojowego charakteru projektu architektury informacji i potrzeby konsultacji pomiędzy specjalistami różnych dziedzin.
I_1A_K01, I_1A_K03, I_1A_K07C-2, C-1T-P-1M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O2/08_W01
Student rozumie istotę architektury informacji i jej znaczenie dla projektów serwisów internetowych; zna definicje użyteczności i dostępności witryn.
2,0Nie posiada wystarczającej wiedzy aby zdefiniować podstawowe pojęcia związanie z archotekturą informacji
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z architekturą informacji, użytecznością i dostępnością witryn
3,5Potrafi wyjaśnić znaczenie podstawowych pojęć związanych z architekturą infomacji i podać odpowiednie przykłady
4,0Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi aspektami architektury informacji i potrafi je objaśnić na przykładzie witryny internetowej
4,5Potrafi przeanalizować architekturę infomacji witryny internetowej i wyjaśnić stosowane w tej dziedzinie standardy.
5,0Potrafi krytycznie ocenić architekturę, użyteczność i dostępność witryn internetowych, wskazać elementy niezgodne ze standardami i zaproponować właściwe rozwiązania .

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O2/08_U01
Student potrafi zaprojektować strukturę złożonego serwisu internetowego; potrafi stworzyć prototyp serwisu z użyciem specjalizowanego oprogramowania; potrafi zidentyfikować problemy dotyczące użyteczności i dostępności istniejącego serwisu.
2,0Nie potrafi stworzyć prototypu prostego serwisu www na podstawie podanego projektu architektury infomacji i wytycznych
3,0Potrafi stworzyć prototyp prostego serwisu na podstawie podanego projektu architektury i wytycznych
3,5Potrafi zaprojektować strukturę prostego serwisu na podstawie podanych wytycznych
4,0Potrafi zaprojektować architekturę serwisu internetowego z uwzględnieniem problemów użyteczności i dostępności
4,5Potrafi zaprojektować architekturę złożonego serwisu internetowego z uwzględnieniem problemów użyteczności i dostępności oraz zaproponować metody testowania użyteczności witryny
5,0Potrafi zaprojektować architekturę złożnego serwisu internetowego i krytycznie przeanalizować projekt lub istniejącą witrynę pod kątem problemów z użytecznością i dostępnością oraz wskazać sposoby ich rozwiązania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O2/08_K01
Student potrafi współpracować w zespole odpowiedzialnym za architekturę informacji; potrafi przedstawić i obronić przed grupą opracowaną koncepcję i architekturę serwisu internetowego; ma świadomość przekrojowego charakteru projektu architektury informacji i potrzeby konsultacji pomiędzy specjalistami różnych dziedzin.
2,0Nie potrafi współpracować w zespole projektowym, nie wykonuje przydzielonej mu pracy i unika odpowiedzialności za wynik pracy zespołu.
3,0Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, nie angażując się w organizację pracy zespołu ani prezentację wyników.
3,5Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników.
4,0Wykonuje całkowiecie powierzone mu przez zespół zadanie, wspiera członków zespołu w wykonywanej przez nich pracy, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników.
4,5Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole.
5,0Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole i potrafi podczas dyskusji uzasadnić i obronić elementy opracowanej architektury informacji.

Literatura podstawowa

  1. Ch. Wodtke, A. Govella, Information Architecture: Blueprints for the Web, New Riders Press, 2009
  2. S. Krug, Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych, Helion, 2010
  3. James Kalbach, Projektowanie nawigacji strony WWW. Optymalizacja funkcjonalności witryny, Helion, 2008

Literatura dodatkowa

  1. L. Rosenfeld, P. Morville, Architektura informacji w serwisach internetowych, Helion, 2003
  2. J. Nielsen, Designing Web Usability, Peachpit Press, 1999
  3. T. Z. Warfel, Prototyping: A Practitioner's Guide, Rosenfeld Media, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt architektury serwisu internetowego o wybranej tematyce (projekt zespołowy)14
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do architektury informacji2
T-W-2Struktura informacyjna witryn internetowych i projektowanie nawigacji3
T-W-3Użyteczność witryn internetowych2
T-W-4Dostępność witryn internetowych (WCAG, WAI)1
T-W-5Prototypowanie serwisów internetowych1
T-W-6Wykorzystanie koloru w architekturze informacji1
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych14
A-P-2Praca w zespole poza zajęciami (przygotowanie dokumentacji projektowej)46
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Konsultacje dotyczące wykładów2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i egzamin18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O2/08_W01Student rozumie istotę architektury informacji i jej znaczenie dla projektów serwisów internetowych; zna definicje użyteczności i dostępności witryn.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W23ma wiedzę w zakresie systemów internetowych
I_1A_W17zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
I_1A_W15ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w dziedzinie informatyki
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do korzystania ze specjalizowanego oprogramowania do projektowania i prototypowania złożonych serwisów internetowych
C-2Zapoznanie studentów z istotą aspektów miękkich w projektowaniu witryn internetowych
C-1Przygotowanie studentów do samodzielnego projektowania architektury serwisów internetowych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do architektury informacji
T-W-4Dostępność witryn internetowych (WCAG, WAI)
T-W-5Prototypowanie serwisów internetowych
T-W-2Struktura informacyjna witryn internetowych i projektowanie nawigacji
T-W-3Użyteczność witryn internetowych
Metody nauczaniaM-2Demonstracje praktyczne: 1) korzystanie z aplikacji do projektowania i prototypowania; 2) przegląd wybranych witryn internetowych pod kątem użyteczności i dostępności.
M-1Wykłady oparte na prezentacjach multimedialnych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę teoretyczną z zakresu wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań powstałych w wyniku ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wystarczającej wiedzy aby zdefiniować podstawowe pojęcia związanie z archotekturą informacji
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z architekturą informacji, użytecznością i dostępnością witryn
3,5Potrafi wyjaśnić znaczenie podstawowych pojęć związanych z architekturą infomacji i podać odpowiednie przykłady
4,0Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi aspektami architektury informacji i potrafi je objaśnić na przykładzie witryny internetowej
4,5Potrafi przeanalizować architekturę infomacji witryny internetowej i wyjaśnić stosowane w tej dziedzinie standardy.
5,0Potrafi krytycznie ocenić architekturę, użyteczność i dostępność witryn internetowych, wskazać elementy niezgodne ze standardami i zaproponować właściwe rozwiązania .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O2/08_U01Student potrafi zaprojektować strukturę złożonego serwisu internetowego; potrafi stworzyć prototyp serwisu z użyciem specjalizowanego oprogramowania; potrafi zidentyfikować problemy dotyczące użyteczności i dostępności istniejącego serwisu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U12umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
I_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U20ma umiejętności samokształcania się
I_1A_U09potrafi projektować i wytwarzać proste systemy internetowe
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do korzystania ze specjalizowanego oprogramowania do projektowania i prototypowania złożonych serwisów internetowych
C-1Przygotowanie studentów do samodzielnego projektowania architektury serwisów internetowych
Metody nauczaniaM-2Demonstracje praktyczne: 1) korzystanie z aplikacji do projektowania i prototypowania; 2) przegląd wybranych witryn internetowych pod kątem użyteczności i dostępności.
M-4Ćwiczenia projektowe w zespołach, burza mózgów, prezentacja projektów przed grupą
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputerów i specjalistycznego oprogramowania
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć projektowych
S-5Ocena podsumowująca: Ocena całościowa pracy w ramach ćwiczeń laboratoryjnych (na podstawie ocen cząstkowych ze sprawozdań)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu zespołowego na podstawie zawartości merytorycznej oraz jakości przeprowadzonej prezentacji
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań powstałych w wyniku ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi stworzyć prototypu prostego serwisu www na podstawie podanego projektu architektury infomacji i wytycznych
3,0Potrafi stworzyć prototyp prostego serwisu na podstawie podanego projektu architektury i wytycznych
3,5Potrafi zaprojektować strukturę prostego serwisu na podstawie podanych wytycznych
4,0Potrafi zaprojektować architekturę serwisu internetowego z uwzględnieniem problemów użyteczności i dostępności
4,5Potrafi zaprojektować architekturę złożonego serwisu internetowego z uwzględnieniem problemów użyteczności i dostępności oraz zaproponować metody testowania użyteczności witryny
5,0Potrafi zaprojektować architekturę złożnego serwisu internetowego i krytycznie przeanalizować projekt lub istniejącą witrynę pod kątem problemów z użytecznością i dostępnością oraz wskazać sposoby ich rozwiązania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O2/08_K01Student potrafi współpracować w zespole odpowiedzialnym za architekturę informacji; potrafi przedstawić i obronić przed grupą opracowaną koncepcję i architekturę serwisu internetowego; ma świadomość przekrojowego charakteru projektu architektury informacji i potrzeby konsultacji pomiędzy specjalistami różnych dziedzin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
I_1A_K07rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z istotą aspektów miękkich w projektowaniu witryn internetowych
C-1Przygotowanie studentów do samodzielnego projektowania architektury serwisów internetowych
Treści programoweT-P-1Projekt architektury serwisu internetowego o wybranej tematyce (projekt zespołowy)
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia projektowe w zespołach, burza mózgów, prezentacja projektów przed grupą
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć projektowych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu zespołowego na podstawie zawartości merytorycznej oraz jakości przeprowadzonej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi współpracować w zespole projektowym, nie wykonuje przydzielonej mu pracy i unika odpowiedzialności za wynik pracy zespołu.
3,0Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, nie angażując się w organizację pracy zespołu ani prezentację wyników.
3,5Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników.
4,0Wykonuje całkowiecie powierzone mu przez zespół zadanie, wspiera członków zespołu w wykonywanej przez nich pracy, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników.
4,5Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole.
5,0Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole i potrafi podczas dyskusji uzasadnić i obronić elementy opracowanej architektury informacji.