Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)

Sylabus przedmiotu Systemy i platformy biznesu elektronicznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy i platformy biznesu elektronicznego
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Mateusz Piwowarski <Mateusz.Piwowarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 9

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL8 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW8 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy projektowania, podstawy tworzenia serwisów WWW

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie przez studentów podstaw teoretycznych funkcjonowania i budowy platform i systemów biznesu elektronicznego (handel elektroniczny, CMS, platformy e-learningu)
C-2Nabycie praktycznych umiejętności projektowania i realizacji platform i systemów biznesu elektronicznego (handel elektroniczny, CMS, platformy e-learningu)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projekt i realizacja przykładowego sklepu internetowego3
T-L-2Projekt i realizacja serwisu internetowego w oparciu o wybrany CMS4
T-L-3Projekt i realizacja platformy e-learningowej wraz z przykładowymi zasobami dydaktycznymi3
10
wykłady
T-W-1Systemy handlu elektronicznego2
T-W-2Systemy zarządzania treścią serwisów internetowych3
T-W-3Platformy nauczania zdalnego2
T-W-4Zaliczenie wykładów1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć1
A-L-3praca własna studenta - przygotowanie zajęć20
31
wykłady
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu (praca własna studenta)8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów (praca własna studenta)9
A-W-4Udział w konsultacjach i zaliczeniu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywania przykładowych systemów i platform biznesu elektronicznego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O9/08_W01
Student potrafi omówić budowę, funkcjonalność platform handlu elektronicznego, systemów zarządzania treścią, platform naczania zdalnego oraz orientować się w rynku dostępnych systemów
I_1A_W23, I_1A_W06, I_1A_W16C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O9/08_U01
Student potrafi wykonać projekt oraz praktycznie zrealizować sklep internetowy, serwis internetowy o zadanej funkcjonalności w oparciu o wybrany system CMS oraz postawić platformę e-learningową na wybranym systemie
I_1A_U06, I_1A_U14, I_1A_U12, I_1A_U09C-2T-L-1, T-L-3, T-L-2M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O9/08_K01
Student ma świadomość znaczenia wykonania dobrego projektu oraz prototypów systemów internetowych (sklep internetowy, serwis WWW, platforma e-learningowa) w kontekście zespołowego tworzenia rozbudowanych witryn internetowych
I_1A_K03, I_1A_K07C-1, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O9/08_W01
Student potrafi omówić budowę, funkcjonalność platform handlu elektronicznego, systemów zarządzania treścią, platform naczania zdalnego oraz orientować się w rynku dostępnych systemów
2,0Student nie zna podstawowych pojęć związanych z systemami i platformami biznesu elektronicznego, nie zna głównych systemów w oparciu, o które można tworzyć systemy internetowe, nie zna funkcjonalności systemów i platform biznesu elektronicznego
3,0Student ogólnie orientuje się w pojęciach związanych z systemami i platformami biznesu elektronicznego, zna ogólnie główne systemy w oparciu, o które można tworzyć systemy internetowe, zna podstawowe funkcjonalności systemów i platform biznesu elektronicznego
3,5Student orientuje się w pojęciach związanych z systemami i platformami biznesu elektronicznego, zna główne systemy w oparciu, o które można tworzyć systemy internetowe, zna podstawowe funkcjonalności systemów i platform biznesu elektronicznego
4,0Student posługuje się w pojęciami związanymi z systemami i platformami biznesu elektronicznego, zna systemy w oparciu, o które można tworzyć systemy internetowe, zna szczegółowo wybrane funkcjonalności systemów i platform biznesu elektronicznego
4,5Student posługuje się w pojęciami związanymi z systemami i platformami biznesu elektronicznego, zna systemy w oparciu, o które można tworzyć systemy internetowe, zna szczegółowo wybrane funkcjonalności systemów i platform biznesu elektronicznego, zna zasady projektowania i realizacji systemów internetowych
5,0Student posługuje się w pojęciami związanymi z systemami i platformami biznesu elektronicznego, zna systemy w oparciu, o które można tworzyć systemy internetowe, zna szczegółowo funkcjonalności systemów i platform biznesu elektronicznego, zna zasady projektowania i realizacji systemów internetowych, potrafi dobierać i uzasadniać dobór konkretnych rozwiązań do oczekiwanych celów biznesowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O9/08_U01
Student potrafi wykonać projekt oraz praktycznie zrealizować sklep internetowy, serwis internetowy o zadanej funkcjonalności w oparciu o wybrany system CMS oraz postawić platformę e-learningową na wybranym systemie
2,0Student nie zrealizował wszystkich zadań związanych z wykonaniem sklepu internetowego, serwisu WWW oraz platformy e-learningowej
3,0Student zrealizował zadania związane z wykonaniem sklepu internetowego, serwisu WWW oraz platformy e-learningowej, ale funkcjonalność tych rozwiązań jest niewielka
3,5Student zrealizował zadania związane z wykonaniem sklepu internetowego, serwisu WWW oraz platformy e-learningowej, funkcjonalność tych rozwiązań jest wystarczająca
4,0Student zrealizował zadania związane z wykonaniem sklepu internetowego, serwisu WWW oraz platformy e-learningowej, funkcjonalność tych rozwiązań została wzbogacona o dodatkowe rozszerzenia
4,5Student zrealizował zadania związane z wykonaniem sklepu internetowego, serwisu WWW oraz platformy e-learningowej, funkcjonalność tych rozwiązań została wzbogacona o dodatkowe rozszerzenia, które zostały całkowicie dostosowane do aktualnych potrzeb
5,0Student zrealizował zadania związane z wykonaniem sklepu internetowego, serwisu WWW oraz platformy e-learningowej, funkcjonalność tych rozwiązań została wzbogacona o dodatkowe rozszerzenia, które zostały całkowicie dostosowane do aktualnych potrzeb, wypełnienie zasobami serwisów zostało zrealizowane w sposób ponad przeciętny

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O9/08_K01
Student ma świadomość znaczenia wykonania dobrego projektu oraz prototypów systemów internetowych (sklep internetowy, serwis WWW, platforma e-learningowa) w kontekście zespołowego tworzenia rozbudowanych witryn internetowych
2,0Student nie rozumie znaczenia wykonania dobrego projektu i realizacji serwisu WWW opartego na platformie handlu elektronicznego, systemie CMS, platformie e-learningowej, w kontekście zespołowego tworzenia witryn internetowych
3,0Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu i realizacji serwisu WWW opartego na platformie handlu elektronicznego, systemie CMS, platformie e-learningowej, w kontekście zespołowego tworzenia witryn internetowych, ale na bardzo dużym poziomie ogólności
3,5Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu i realizacji serwisu WWW opartego na platformie handlu elektronicznego, systemie CMS, platformie e-learningowej, w kontekście zespołowego tworzenia witryn internetowych, potrafi ogólnie uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania i realizacji serwisu
4,0Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu i realizacji serwisu WWW opartego na platformie handlu elektronicznego, systemie CMS, platformie e-learningowej, w kontekście zespołowego tworzenia witryn internetowych, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania i realizacji serwisu
4,5Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu i realizacji serwisu WWW opartego na platformie handlu elektronicznego, systemie CMS, platformie e-learningowej, w kontekście zespołowego tworzenia witryn internetowych, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania i realizacji serwisu, wykorzystywanych narzędzi projektowych oraz funkcjonalności różnych systemów
5,0Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu i realizacji serwisu WWW opartego na platformie handlu elektronicznego, systemie CMS, platformie e-learningowej, w kontekście zespołowego tworzenia witryn internetowych, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania i realizacji serwisu, wykorzystywanych narzędzi projektowych oraz funkcjonalności różnych systemów, ma świadomość potrzeb monitorowania i koordynacji postępów prac projektowych, wykonawczych w zespole i tworzenia dokumentacji projektowej

Literatura podstawowa

  1. Ric Shreves, Joomla! Biblia. Wydanie II, Helion, Gliwice, 2013
  2. Thord Daniel Hedengren, Podręcznik WordPressa. Smashing Magazine, Helion, Gliwice, 2013
  3. Piotr Brzózka, Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj, stwórz i rozwijaj platformę e-learningową, Helion, Gliwice, 2011
  4. Piotr Karwatka, Technologia w e-commerce. Teoria i praktyka. Poradnik menedżera, Helion, Gliwice, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projekt i realizacja przykładowego sklepu internetowego3
T-L-2Projekt i realizacja serwisu internetowego w oparciu o wybrany CMS4
T-L-3Projekt i realizacja platformy e-learningowej wraz z przykładowymi zasobami dydaktycznymi3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy handlu elektronicznego2
T-W-2Systemy zarządzania treścią serwisów internetowych3
T-W-3Platformy nauczania zdalnego2
T-W-4Zaliczenie wykładów1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć1
A-L-3praca własna studenta - przygotowanie zajęć20
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu (praca własna studenta)8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów (praca własna studenta)9
A-W-4Udział w konsultacjach i zaliczeniu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O9/08_W01Student potrafi omówić budowę, funkcjonalność platform handlu elektronicznego, systemów zarządzania treścią, platform naczania zdalnego oraz orientować się w rynku dostępnych systemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W23ma wiedzę w zakresie systemów internetowych
I_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
I_1A_W16ma wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania informatyki w różnych dziedzinach aktywności ludzkiej (np. w przemyśle, zarządzaniu i medycynie)
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studentów podstaw teoretycznych funkcjonowania i budowy platform i systemów biznesu elektronicznego (handel elektroniczny, CMS, platformy e-learningu)
Treści programoweT-W-1Systemy handlu elektronicznego
T-W-2Systemy zarządzania treścią serwisów internetowych
T-W-3Platformy nauczania zdalnego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć związanych z systemami i platformami biznesu elektronicznego, nie zna głównych systemów w oparciu, o które można tworzyć systemy internetowe, nie zna funkcjonalności systemów i platform biznesu elektronicznego
3,0Student ogólnie orientuje się w pojęciach związanych z systemami i platformami biznesu elektronicznego, zna ogólnie główne systemy w oparciu, o które można tworzyć systemy internetowe, zna podstawowe funkcjonalności systemów i platform biznesu elektronicznego
3,5Student orientuje się w pojęciach związanych z systemami i platformami biznesu elektronicznego, zna główne systemy w oparciu, o które można tworzyć systemy internetowe, zna podstawowe funkcjonalności systemów i platform biznesu elektronicznego
4,0Student posługuje się w pojęciami związanymi z systemami i platformami biznesu elektronicznego, zna systemy w oparciu, o które można tworzyć systemy internetowe, zna szczegółowo wybrane funkcjonalności systemów i platform biznesu elektronicznego
4,5Student posługuje się w pojęciami związanymi z systemami i platformami biznesu elektronicznego, zna systemy w oparciu, o które można tworzyć systemy internetowe, zna szczegółowo wybrane funkcjonalności systemów i platform biznesu elektronicznego, zna zasady projektowania i realizacji systemów internetowych
5,0Student posługuje się w pojęciami związanymi z systemami i platformami biznesu elektronicznego, zna systemy w oparciu, o które można tworzyć systemy internetowe, zna szczegółowo funkcjonalności systemów i platform biznesu elektronicznego, zna zasady projektowania i realizacji systemów internetowych, potrafi dobierać i uzasadniać dobór konkretnych rozwiązań do oczekiwanych celów biznesowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O9/08_U01Student potrafi wykonać projekt oraz praktycznie zrealizować sklep internetowy, serwis internetowy o zadanej funkcjonalności w oparciu o wybrany system CMS oraz postawić platformę e-learningową na wybranym systemie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U06umie na poziomie podstawowym konfigurować systemy komputerowe
I_1A_U14ma umiejętność tworzenia interfejsów użytkownika oraz wykorzystania różnych sposobów komunikacji z systemami komputerowymi
I_1A_U12umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
I_1A_U09potrafi projektować i wytwarzać proste systemy internetowe
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności projektowania i realizacji platform i systemów biznesu elektronicznego (handel elektroniczny, CMS, platformy e-learningu)
Treści programoweT-L-1Projekt i realizacja przykładowego sklepu internetowego
T-L-3Projekt i realizacja platformy e-learningowej wraz z przykładowymi zasobami dydaktycznymi
T-L-2Projekt i realizacja serwisu internetowego w oparciu o wybrany CMS
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywania przykładowych systemów i platform biznesu elektronicznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zrealizował wszystkich zadań związanych z wykonaniem sklepu internetowego, serwisu WWW oraz platformy e-learningowej
3,0Student zrealizował zadania związane z wykonaniem sklepu internetowego, serwisu WWW oraz platformy e-learningowej, ale funkcjonalność tych rozwiązań jest niewielka
3,5Student zrealizował zadania związane z wykonaniem sklepu internetowego, serwisu WWW oraz platformy e-learningowej, funkcjonalność tych rozwiązań jest wystarczająca
4,0Student zrealizował zadania związane z wykonaniem sklepu internetowego, serwisu WWW oraz platformy e-learningowej, funkcjonalność tych rozwiązań została wzbogacona o dodatkowe rozszerzenia
4,5Student zrealizował zadania związane z wykonaniem sklepu internetowego, serwisu WWW oraz platformy e-learningowej, funkcjonalność tych rozwiązań została wzbogacona o dodatkowe rozszerzenia, które zostały całkowicie dostosowane do aktualnych potrzeb
5,0Student zrealizował zadania związane z wykonaniem sklepu internetowego, serwisu WWW oraz platformy e-learningowej, funkcjonalność tych rozwiązań została wzbogacona o dodatkowe rozszerzenia, które zostały całkowicie dostosowane do aktualnych potrzeb, wypełnienie zasobami serwisów zostało zrealizowane w sposób ponad przeciętny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O9/08_K01Student ma świadomość znaczenia wykonania dobrego projektu oraz prototypów systemów internetowych (sklep internetowy, serwis WWW, platforma e-learningowa) w kontekście zespołowego tworzenia rozbudowanych witryn internetowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
I_1A_K07rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studentów podstaw teoretycznych funkcjonowania i budowy platform i systemów biznesu elektronicznego (handel elektroniczny, CMS, platformy e-learningu)
C-2Nabycie praktycznych umiejętności projektowania i realizacji platform i systemów biznesu elektronicznego (handel elektroniczny, CMS, platformy e-learningu)
Treści programoweT-L-1Projekt i realizacja przykładowego sklepu internetowego
T-L-3Projekt i realizacja platformy e-learningowej wraz z przykładowymi zasobami dydaktycznymi
T-L-2Projekt i realizacja serwisu internetowego w oparciu o wybrany CMS
T-W-1Systemy handlu elektronicznego
T-W-2Systemy zarządzania treścią serwisów internetowych
T-W-3Platformy nauczania zdalnego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie znaczenia wykonania dobrego projektu i realizacji serwisu WWW opartego na platformie handlu elektronicznego, systemie CMS, platformie e-learningowej, w kontekście zespołowego tworzenia witryn internetowych
3,0Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu i realizacji serwisu WWW opartego na platformie handlu elektronicznego, systemie CMS, platformie e-learningowej, w kontekście zespołowego tworzenia witryn internetowych, ale na bardzo dużym poziomie ogólności
3,5Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu i realizacji serwisu WWW opartego na platformie handlu elektronicznego, systemie CMS, platformie e-learningowej, w kontekście zespołowego tworzenia witryn internetowych, potrafi ogólnie uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania i realizacji serwisu
4,0Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu i realizacji serwisu WWW opartego na platformie handlu elektronicznego, systemie CMS, platformie e-learningowej, w kontekście zespołowego tworzenia witryn internetowych, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania i realizacji serwisu
4,5Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu i realizacji serwisu WWW opartego na platformie handlu elektronicznego, systemie CMS, platformie e-learningowej, w kontekście zespołowego tworzenia witryn internetowych, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania i realizacji serwisu, wykorzystywanych narzędzi projektowych oraz funkcjonalności różnych systemów
5,0Student rozumie znaczenie wykonania dobrego projektu i realizacji serwisu WWW opartego na platformie handlu elektronicznego, systemie CMS, platformie e-learningowej, w kontekście zespołowego tworzenia witryn internetowych, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania i realizacji serwisu, wykorzystywanych narzędzi projektowych oraz funkcjonalności różnych systemów, ma świadomość potrzeb monitorowania i koordynacji postępów prac projektowych, wykonawczych w zespole i tworzenia dokumentacji projektowej