Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)

Sylabus przedmiotu Programowanie aplikacji wieloplatformowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie aplikacji wieloplatformowych
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Małecki <Krzysztof.Malecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 9

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 12 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z inzynierii oprogramowania.
W-2Wiedza z dziedziny architektury systemów komputerowych.
W-3Wiedza dotyczaca podstaw programowania.
W-4Umiejetnosc programowania w C i Java.
W-5Wiedza w zakresie dziedziny komunikacja człowiek-komputer.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami zwiazanymi z technologiami tworzenia aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych.
C-2Zapoznanie studenta z róznorodnoscia rozwiazan w dziedzinie aplikacji wieloplatformowych dla systemów przenosnych.
C-3Ukształtowanie umiejetnosci praktycznych w dziedzinie tworzenia aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych.
C-4Wykształcenie umiejetnosci samodzielnego poszukiwania rozwiazan dla tworzenia aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z wymaganiami zajęć. Realizacja aplikacji wieloplatformowej dla urządzeń przenośnych w J2ME.4
T-L-2Realizacja aplikacji wieloplatformowej z wykorzystaniem HTML 5 i JavaScript.4
T-L-3Realizaja aplikacji wieloplatformowej z wykorzystaniem PhoneGap.4
12
wykłady
T-W-1Zapoznanie z wymaganiami przedmiotu. Definicja aplikacji wieloplatformowych. Definicja programowania wieloplatformowego. Podstawowe zasady programowania wieloplatformowego dla urządzeń przenośnych. Rozwój aplikacji wieloplatformowych. Wieloplatformowe biblioteki i narzędzia programistyczne - przegląd.2
T-W-2J2ME jako rozwiązanie dla aplikacji wieloplatformowych w systemach przenośnych.2
T-W-3Rozwiązanie PhoneGap - jako proste, skuteczne i wydajne narzędzie wspierające tworzenie aplikacji wieloplatformowych na urządzenia przenośne.2
T-W-4Qt — biblioteka w języku C++ pozwalająca tworzyć jednolite GUI niezależnie od platformy. Qt dla Android jako rozwiązanie pozwalające uruchamiać aplikacje wieloplatformowe stworzone w Qt5 na urządzeniach działających w oparciu o platformę Android.2
T-W-5Tworzenie wieloplatformowej aplikacji mobilnej w technologii: HTML5 z wykorzystaniem JavaScript.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2praca nad projektem w podgrupie12
A-L-3samodzielne studia nad tematem18
A-L-4udział w konsulatcjach2
A-L-5udział w zaliczeniu2
46
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne studia nad tematem12
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4udział w konsultacjach2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
M-2Cwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena stopnia wykonania i jakości ćwiczenia laboratoryjnego.
S-2Ocena formująca: Ocena efektywności pracy w podgrupie.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena całosciowa zrealizowanych cwiczen laboratoryjnych i projektu w podgrupie.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena całościowa wiedzy.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O9/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien dobierac narzedzia do potrzeb realizacji aplikacji wieloplatformowych w systemie przenosnym.
I_1A_W04, I_1A_W05, I_1A_W06, I_1A_W21C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1S-4
I_1A_O9/04_W02
Powinien wskazywac potencjalne problemy w realizacji aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych. Powninien zaproponowac rozwiazania pozwalajace ominac potencjalne problemy realizacyjne.
I_1A_W04, I_1A_W05, I_1A_W06, I_1A_W14, I_1A_W21C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O9/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien umiec analizowac potrzeby uzytkownika, analizowac mozliwosci realizacji aplikacji wieloplatformowych, dobierac srodowisko programistyczne do realizacji zadania, opracowywac projekt, planowac realizacje procesu tworzenia aplikacji wieloplatformowej dla systemu przenosnego, powinien umiec weryfikowac i oceniac istniejace rozwiązania wieloplatformowe w systemach przenosnych.
I_1A_U19, I_1A_U17, I_1A_U14, I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U20, I_1A_U05C-3, C-4T-L-1, T-L-3, T-L-2M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O9/04_K01
W wyniku przeprowadzonych zajec student nabedzie nastepujace podstawy: aktywna postawa w samodzielnym poszukiwaniu wiedzy, aktywna podstawa w rozwiazywaniu problemów zwiazanych z róznorodnoscia sprzetowa i SO, kreatywnosc w znajdowaniu rozwiazan zwiazanych z róznorodnoscia sprzetowa i SO, chetny do dzielenia sie wiedza, postepowanie zgodne z przyjetymi zasadami etyki podczas pracy w podgrupie.
I_1A_K01, I_1A_K03C-3, C-4T-L-1, T-L-3, T-L-2M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O9/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien dobierac narzedzia do potrzeb realizacji aplikacji wieloplatformowych w systemie przenosnym.
2,0Nie potrafi wymienic i nazwac istniejacych wieloplatformowych technologii programistycznych i sprzetowych w systemach przenosnych.
3,0Potrafi wymienic, nazwac i ogólnie opisac istniejace wieloplatformowe technologie programistyczne i sprzetowe w systemach przenosnych oraz wskazac ich potencjalne zastosowania.
3,5Potrafi dobierac wieloplatformowe technologie sprzetowe i programistyczne odpowiednio do zastosowan w systemach przenosnych.
4,0Potrafi wytłumaczyc dobór technologii sprzetowych i programistycznych odpowiednio do zastosowan i je opisac.
4,5Potrafi rozpoznac trudnosci i zaproponowac rozwiazania pozwalajace ominac potencjalne problemy realizacyjne.
5,0Potrafi zaproponowac uniwersalne wieloplatformowe rozwiazania programistyczne działajacej na szerokiej grupie systemów przenosnych.
I_1A_O9/04_W02
Powinien wskazywac potencjalne problemy w realizacji aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych. Powninien zaproponowac rozwiazania pozwalajace ominac potencjalne problemy realizacyjne.
2,0Nie potrafi wymienic i nazwac problemow istniejacych dla wieloplatformowych technologii programistycznych i sprzetowych w systemach przenosnych.
3,0Potrafi wymienic, nazwac i ogólnie opisac podstawowe problemy istniejace w procesie tworzenia aplikacji wieloplatformowych.
3,5Potrafi dobierac rozwiazania ploblemow w tworzeniu aplikacji w systemach przenosnych.
4,0Potrafi wytłumaczyc dobór sposobow rozwiazania problemow.
4,5Potrafi zaproponowac rozwiazania pozwalajace ominac potencjalne problemy realizacyjne.
5,0Potrafi zaproponowac uniwersalne rozwiazania programistyczne działajacej bezproblemowo na szerokiej grupie systemów przenosnych.

Literatura podstawowa

  1. Lyza Danger Gardner, Jason Grigsby, Mobile Web. Rusz głową!, Helion, 2013, 978-83-246-4864-1, 9788324648641
  2. Jeanine Meyer, Wprowadzenie do HTML5. Nauka HTML5 i JavaScriptu na przykładzie gier, Helion, 2012, 978-83-246-4107-9, 9788324641079

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z wymaganiami zajęć. Realizacja aplikacji wieloplatformowej dla urządzeń przenośnych w J2ME.4
T-L-2Realizacja aplikacji wieloplatformowej z wykorzystaniem HTML 5 i JavaScript.4
T-L-3Realizaja aplikacji wieloplatformowej z wykorzystaniem PhoneGap.4
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie z wymaganiami przedmiotu. Definicja aplikacji wieloplatformowych. Definicja programowania wieloplatformowego. Podstawowe zasady programowania wieloplatformowego dla urządzeń przenośnych. Rozwój aplikacji wieloplatformowych. Wieloplatformowe biblioteki i narzędzia programistyczne - przegląd.2
T-W-2J2ME jako rozwiązanie dla aplikacji wieloplatformowych w systemach przenośnych.2
T-W-3Rozwiązanie PhoneGap - jako proste, skuteczne i wydajne narzędzie wspierające tworzenie aplikacji wieloplatformowych na urządzenia przenośne.2
T-W-4Qt — biblioteka w języku C++ pozwalająca tworzyć jednolite GUI niezależnie od platformy. Qt dla Android jako rozwiązanie pozwalające uruchamiać aplikacje wieloplatformowe stworzone w Qt5 na urządzeniach działających w oparciu o platformę Android.2
T-W-5Tworzenie wieloplatformowej aplikacji mobilnej w technologii: HTML5 z wykorzystaniem JavaScript.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2praca nad projektem w podgrupie12
A-L-3samodzielne studia nad tematem18
A-L-4udział w konsulatcjach2
A-L-5udział w zaliczeniu2
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne studia nad tematem12
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4udział w konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O9/04_W01W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien dobierac narzedzia do potrzeb realizacji aplikacji wieloplatformowych w systemie przenosnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
I_1A_W05ma wiedzę w zakresie algorytmizacji i zasad tworzenia struktur danych
I_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
I_1A_W21ma wiedzę w zakresie technologii mobilnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami zwiazanymi z technologiami tworzenia aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych.
C-2Zapoznanie studenta z róznorodnoscia rozwiazan w dziedzinie aplikacji wieloplatformowych dla systemów przenosnych.
Treści programoweT-W-3Rozwiązanie PhoneGap - jako proste, skuteczne i wydajne narzędzie wspierające tworzenie aplikacji wieloplatformowych na urządzenia przenośne.
T-W-4Qt — biblioteka w języku C++ pozwalająca tworzyć jednolite GUI niezależnie od platformy. Qt dla Android jako rozwiązanie pozwalające uruchamiać aplikacje wieloplatformowe stworzone w Qt5 na urządzeniach działających w oparciu o platformę Android.
T-W-5Tworzenie wieloplatformowej aplikacji mobilnej w technologii: HTML5 z wykorzystaniem JavaScript.
T-W-1Zapoznanie z wymaganiami przedmiotu. Definicja aplikacji wieloplatformowych. Definicja programowania wieloplatformowego. Podstawowe zasady programowania wieloplatformowego dla urządzeń przenośnych. Rozwój aplikacji wieloplatformowych. Wieloplatformowe biblioteki i narzędzia programistyczne - przegląd.
T-W-2J2ME jako rozwiązanie dla aplikacji wieloplatformowych w systemach przenośnych.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena całościowa wiedzy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienic i nazwac istniejacych wieloplatformowych technologii programistycznych i sprzetowych w systemach przenosnych.
3,0Potrafi wymienic, nazwac i ogólnie opisac istniejace wieloplatformowe technologie programistyczne i sprzetowe w systemach przenosnych oraz wskazac ich potencjalne zastosowania.
3,5Potrafi dobierac wieloplatformowe technologie sprzetowe i programistyczne odpowiednio do zastosowan w systemach przenosnych.
4,0Potrafi wytłumaczyc dobór technologii sprzetowych i programistycznych odpowiednio do zastosowan i je opisac.
4,5Potrafi rozpoznac trudnosci i zaproponowac rozwiazania pozwalajace ominac potencjalne problemy realizacyjne.
5,0Potrafi zaproponowac uniwersalne wieloplatformowe rozwiazania programistyczne działajacej na szerokiej grupie systemów przenosnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O9/04_W02Powinien wskazywac potencjalne problemy w realizacji aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych. Powninien zaproponowac rozwiazania pozwalajace ominac potencjalne problemy realizacyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
I_1A_W05ma wiedzę w zakresie algorytmizacji i zasad tworzenia struktur danych
I_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
I_1A_W14zna wybrane metody i techniki służące do komunikacji człowieka z komputerem
I_1A_W21ma wiedzę w zakresie technologii mobilnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami zwiazanymi z technologiami tworzenia aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych.
C-2Zapoznanie studenta z róznorodnoscia rozwiazan w dziedzinie aplikacji wieloplatformowych dla systemów przenosnych.
Treści programoweT-W-3Rozwiązanie PhoneGap - jako proste, skuteczne i wydajne narzędzie wspierające tworzenie aplikacji wieloplatformowych na urządzenia przenośne.
T-W-4Qt — biblioteka w języku C++ pozwalająca tworzyć jednolite GUI niezależnie od platformy. Qt dla Android jako rozwiązanie pozwalające uruchamiać aplikacje wieloplatformowe stworzone w Qt5 na urządzeniach działających w oparciu o platformę Android.
T-W-5Tworzenie wieloplatformowej aplikacji mobilnej w technologii: HTML5 z wykorzystaniem JavaScript.
T-W-1Zapoznanie z wymaganiami przedmiotu. Definicja aplikacji wieloplatformowych. Definicja programowania wieloplatformowego. Podstawowe zasady programowania wieloplatformowego dla urządzeń przenośnych. Rozwój aplikacji wieloplatformowych. Wieloplatformowe biblioteki i narzędzia programistyczne - przegląd.
T-W-2J2ME jako rozwiązanie dla aplikacji wieloplatformowych w systemach przenośnych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena całościowa wiedzy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienic i nazwac problemow istniejacych dla wieloplatformowych technologii programistycznych i sprzetowych w systemach przenosnych.
3,0Potrafi wymienic, nazwac i ogólnie opisac podstawowe problemy istniejace w procesie tworzenia aplikacji wieloplatformowych.
3,5Potrafi dobierac rozwiazania ploblemow w tworzeniu aplikacji w systemach przenosnych.
4,0Potrafi wytłumaczyc dobór sposobow rozwiazania problemow.
4,5Potrafi zaproponowac rozwiazania pozwalajace ominac potencjalne problemy realizacyjne.
5,0Potrafi zaproponowac uniwersalne rozwiazania programistyczne działajacej bezproblemowo na szerokiej grupie systemów przenosnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O9/04_U01W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien umiec analizowac potrzeby uzytkownika, analizowac mozliwosci realizacji aplikacji wieloplatformowych, dobierac srodowisko programistyczne do realizacji zadania, opracowywac projekt, planowac realizacje procesu tworzenia aplikacji wieloplatformowej dla systemu przenosnego, powinien umiec weryfikowac i oceniac istniejace rozwiązania wieloplatformowe w systemach przenosnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
I_1A_U17potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, typowego dla reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
I_1A_U14ma umiejętność tworzenia interfejsów użytkownika oraz wykorzystania różnych sposobów komunikacji z systemami komputerowymi
I_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U20ma umiejętności samokształcania się
I_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejetnosci praktycznych w dziedzinie tworzenia aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych.
C-4Wykształcenie umiejetnosci samodzielnego poszukiwania rozwiazan dla tworzenia aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z wymaganiami zajęć. Realizacja aplikacji wieloplatformowej dla urządzeń przenośnych w J2ME.
T-L-3Realizaja aplikacji wieloplatformowej z wykorzystaniem PhoneGap.
T-L-2Realizacja aplikacji wieloplatformowej z wykorzystaniem HTML 5 i JavaScript.
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena stopnia wykonania i jakości ćwiczenia laboratoryjnego.
S-2Ocena formująca: Ocena efektywności pracy w podgrupie.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena całosciowa zrealizowanych cwiczen laboratoryjnych i projektu w podgrupie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O9/04_K01W wyniku przeprowadzonych zajec student nabedzie nastepujace podstawy: aktywna postawa w samodzielnym poszukiwaniu wiedzy, aktywna podstawa w rozwiazywaniu problemów zwiazanych z róznorodnoscia sprzetowa i SO, kreatywnosc w znajdowaniu rozwiazan zwiazanych z róznorodnoscia sprzetowa i SO, chetny do dzielenia sie wiedza, postepowanie zgodne z przyjetymi zasadami etyki podczas pracy w podgrupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejetnosci praktycznych w dziedzinie tworzenia aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych.
C-4Wykształcenie umiejetnosci samodzielnego poszukiwania rozwiazan dla tworzenia aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z wymaganiami zajęć. Realizacja aplikacji wieloplatformowej dla urządzeń przenośnych w J2ME.
T-L-3Realizaja aplikacji wieloplatformowej z wykorzystaniem PhoneGap.
T-L-2Realizacja aplikacji wieloplatformowej z wykorzystaniem HTML 5 i JavaScript.
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena stopnia wykonania i jakości ćwiczenia laboratoryjnego.
S-2Ocena formująca: Ocena efektywności pracy w podgrupie.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena całosciowa zrealizowanych cwiczen laboratoryjnych i projektu w podgrupie.