Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Systemy multimedialne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy multimedialne | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Administracja | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa umiejętność programowania strukturalnego i obiektowego |
W-2 | Znajomość podstawowych aspektów pracy w multimedialnych systemach operacyjnych |
W-3 | Znajomość podstawowych algorytmów numerycznych i struktur danych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami opisu, kompresji i transmisji danych multimedialnych w systemach komputerowych |
C-2 | Ukształtowaie umiejętności z zakresu wybranych metod kompresji danych multimedialnych |
C-3 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami przetwarzania duzych zbiorów treści multimedialnych: obrazów, dźwięków, plików video |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | algorytmy kodowania danych multimedialnych (np. BWT, MTF) | 2 |
T-L-2 | algorytmy kompresji bezstratnej danych multimedilanych (RLE, ByteRun, LZW) | 4 |
T-L-3 | desktyptory wizualne w MPEG-7 | 2 |
T-L-4 | deskryptory audio w MPEG-7 | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do multimediów, pozyskiwanie, przetwarzanie i interpretacja | 1 |
T-W-2 | Bezstratna kompresja danych multimedialnych | 1 |
T-W-3 | Modele psycho-fizyczne w apsekcie przetwarzania i kompresji danych multimedilanych | 2 |
T-W-4 | Standardy multimedialne MPEG-1 i MEPG-2. Standard MPEG-4 | 1 |
T-W-5 | Telewizja cyfrowa DVB | 2 |
T-W-6 | Deskryptory wizualne (teksturalne) w MPEG-7 Deskryptory wizualne (kształt) w MPEG-7. Deskryptory audio w MPEG-7 | 3 |
T-W-7 | Przechowywanie i transmisja danych multimedialnych | 1 |
T-W-8 | Strumieniowanie danych audio-video. Synteza dżwięku i mowy w systemach komputerowych. | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | samodzielne przygotowanie do zajęć | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział studenta w wykładach | 12 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 34 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne, podczas których studenci realizują postawione zadania (programowanie wybranych algorytmów, proste eksperymenty badawcze) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Regularna ocena wykonanych podczas ćwiczeń lab. zadań indywidualnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu; uwzględniające cały zakres materiału |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O5/03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wynienić, zdefiniowac i objaśnić wybrane standardy zapisu, kompreji i opisu treści multimedilanych, np. MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4 i MPEG-7. | I_1A_W23, I_1A_W13, I_1A_W04, I_1A_W05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O5/03_U01 Student w wyniku odbytych zajęć powinien umieć oprogramować wybrane algorytmy kompresji bezstratnej, np. LZW, BWT, MTF, czy też RLE i ByteRun oraz wybrane deskryptory wizualne i audialne ze standardu MPEG-7. | I_1A_U19, I_1A_U04, I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U20, I_1A_U03, I_1A_U05, I_1A_U16 | — | — | C-2 | T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2 | M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O5/03_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, zmotywowany zostanie do poszukiwania rozwiązań w sposób kreatywny | I_1A_K01, I_1A_K04 | — | — | C-3 | — | M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O5/03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wynienić, zdefiniowac i objaśnić wybrane standardy zapisu, kompreji i opisu treści multimedilanych, np. MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4 i MPEG-7. | 2,0 | student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną |
3,0 | student potrafi wymienić standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych | |
3,5 | student potrafi wymienić standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz dokonac ich opisu | |
4,0 | student potrafi przeanalizować i syntetycznie podsumować standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz zna wybrane algorytmy na poziomie podstawowym | |
4,5 | student potrafi przedstawić analizę standardów zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych w aspekcie typowych zastosowań oraz zna wybrane algorytmy na poziomie zaawansowanych | |
5,0 | student potrafi porównać standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz dokonać klasyfikacji ich cech charakterystycznych a także potrafi opisać i przeanalizować wybrane algorytmy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O5/03_U01 Student w wyniku odbytych zajęć powinien umieć oprogramować wybrane algorytmy kompresji bezstratnej, np. LZW, BWT, MTF, czy też RLE i ByteRun oraz wybrane deskryptory wizualne i audialne ze standardu MPEG-7. | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | Student potrafi zaprogramować wybrane, elementarne algorytmy | |
3,5 | Student potrafi zaprogramować większość z przedstawionych algorytmów | |
4,0 | Student potrafi krytycznie przeanalizować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą proste ograniczenia (sprzętowe, programowe) | |
4,5 | Student potrafi krytycznie przeanalizować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą zaawansowane ograniczenia (sprzętowe, programowe) | |
5,0 | Student potrafi krytycznie przeanalizować i podsumować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą zaawansowane ograniczenia (sprzętowe, programowe) a także jest w stanie dokonać połączenia algorytmów w ciąg zaawansowanego przetwarzania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O5/03_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, zmotywowany zostanie do poszukiwania rozwiązań w sposób kreatywny | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | student rozumie potrzebę zwiększania swojej wiedzy | |
3,5 | student czuje potrzebę zwiekszania swojej wiedzy | |
4,0 | student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy | |
4,5 | student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz rozumie cel dzielenia się wiedzą | |
5,0 | student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz dzieli się swoją wiedzą |
Literatura podstawowa
- L. Tray, Multimedia in Action, Academic Press, 1955
- R.A. Earnshaw, J.A. Vince, Multimedia Systems & Applications, Academic Press, 1995
- S.J. Gibbs, D.C. Tsichtitzis, Multimedia Programming, Addison-Wesley, 1995
- A. Przelaskowski, Kompresja danych Podstawy, metody bezstratne, kodery obrazów, BTC, Warszawa, 2005
- A. Drozdek, Wprowadzenie do kompresji danych, WNT, Warszawa, 2007, Wydanie 2
- Khalid Sayood, Kompresja danych - wprowadzenie, READ ME, Warszawa, 2002
- Władysław Skarbek, Multimedia: Algorytmy i standardy kompresji, PLJ, Warszawa, 1998