Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania projektami - Przedmiot obieralny IV:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy zarządzania projektami - Przedmiot obieralny IV | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu ekonomii i zarządzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ogólnie przyjętymi zasadami metodologicznymi zarządzania projektami |
C-2 | Ukształtowanie umiejetności tworzenia dokumentacji projektowej przy posługiwaniu się oprogramowaniem MS Project |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Cel projektu - rodukt projektu, wymogi do produktu. Zapoznanie się z oprogramowaniem MS Project - ważniejsze funkcje | 2 |
T-L-2 | Planowanie i strukturyzacja projektu: WBS w wykresie Gantta | 2 |
T-L-3 | Planowanie zasobów, kosztorys projektu. Budżet projektu | 2 |
T-L-4 | Identyfikacja ryzyka. Ocena i udokumentowanie ryzyka. Przygotowanie odpowiedzi na ryzyka | 2 |
T-L-5 | Prezentacje wyników | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia i definicje. Podejście systemowe i procesowe w zarządzaniu projektami.Własności projektów informatycznych | 2 |
T-W-2 | Metodologia zarządzania projektami PMI - 9 obszarów wiedzy. Zastosowanie metodyk zwinnych w projektach informatycznych | 2 |
T-W-3 | Planowanie i strukturyzacja projektów. Struktura WBS i jej rola w zarządzaniu projektem. | 2 |
T-W-4 | Struktura zasobów i kosztów. Uwzględnienie czynnika czasu w obliczeniach wskaźnika NPV. Budżet projektu. | 2 |
T-W-5 | Ryzyko w projektach. Ilościowa i jakościowa ocena ryzyka. Odpowiedzie na ryzyka | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Sporządzenie sprawozdania z lab. w domu i studiowanie literatury przedmiotu | 18 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-L-4 | Udział w zaliczeniu | 2 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Udiał w konsultacjach do wykładu | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 13 |
A-W-4 | Uczestnictwo w zaliczeniu | 2 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny uzupełniony w prezentację multimedialną Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiągniętych przez studentów efektów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/2/05_W01 Ma podstawową wiedzę pozwalającą dobrać metody i techniki planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacji projektu | I_1A_W20, I_1A_W11, I_1A_W16 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/2/05_U01 Umie planować projekt pracując w zespole i indywidualnie oraz sporządzać dokumentację projektową i budżet projektu | I_1A_U17, I_1A_U02 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-1 |
I_1A_O/2/05_U02 Umie posługiwać się oprogramowaniem MS Project w celu sporządzenia dokumentacji projektowej (wykres Gantta, wykres sieciowy, struktury zadań, zasobów i kosztów), a także w celu kontrolowania i koordynowania przebiegu projektu | I_1A_U12 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/2/05_K01 Jest zdolny do postępowania przy planowaniu projektów zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami metodologicznymi oraz do kreatywności przy wnioskowaniu projektów skierowanych na rozwiązanie powstałych problemów | I_1A_K02, I_1A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/2/05_W01 Ma podstawową wiedzę pozwalającą dobrać metody i techniki planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacji projektu | 2,0 | student nie zna metody i techniki planowania projektu, nie zna modeli cyklu życia systemu i nie posiada wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami |
3,0 | student zna wybrane metody planowania projektu i mniejszą część z zaprezentowanych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project , ale nie zna modeli cyklu życia systemu i nie posiada wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami | |
3,5 | student zna niektóre z metod planowania projektu oraz większość z przedstawionych na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project, nie zna modeli cyklu życia systemu i posiada niepełną wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami | |
4,0 | student zna metody planowania projektu oraz przedstawione na zajęciach funkcje oprogramowania MS Project, zna modeli cyklu życia systemu i posiada niepełną wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami | |
4,5 | student zna metody planowania projektu oraz wszystkie przedstawione na zajęciach funkcje oprogramowania MS Project, zna modeli cyklu życia systemu i posiada wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami | |
5,0 | student zna metody planowania projektu, wszystkie przedstawione na zajęciach funkcji oprogramowania MS Project, modeli cyklu życia systemu i posiada wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami oraz zna organizacje spiecjalizujace się na tworzeniu tych standardów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/2/05_U01 Umie planować projekt pracując w zespole i indywidualnie oraz sporządzać dokumentację projektową i budżet projektu | 2,0 | student nie zaprezentował umiejętności współpracy w zespole podczas analizowania problemu i planowania projektu skierowanego na jego rozwiązaniie |
3,0 | student zaprezentował ograniczone umiejętności współpracy w zespole podczas analizowania problemu i planowania projektu skierowanego na jego rozwiązaniie | |
3,5 | student zaprezentował ograniczone umiejętności współpracy w zespole podczas analizowania problemu, ale na etapie planowania projektu potrafił wsółpracować przy strukturyzacji zadań projektu | |
4,0 | student zaprezentował umiejętności współpracy w zespole podczas analizowania problemu oraz na etapie planowania projektu przy strukturyzacji celów,i zadań i zasobów projektu | |
4,5 | student zaprezentował umiejętności współpracy w zespole podczas analizowania problemu oraz na etapie planowania projektu przy strukturyzacji celów , zadań, zasobów i kosztów projektu oraz przy pracy nad prezentacją komputerową wyników planowania | |
5,0 | student zaprezentował umiejętności współpracy w zespole, liderskie umiejętności podczas analizowania problemu i na etapie planowania projektu przy strukturyzacji celów , zadań, zasobów i kosztów projektu , przy pracy nad prezentacją komputerową oraz zaprezentował umiejętności prezentowania wyników planowania projektu | |
I_1A_O/2/05_U02 Umie posługiwać się oprogramowaniem MS Project w celu sporządzenia dokumentacji projektowej (wykres Gantta, wykres sieciowy, struktury zadań, zasobów i kosztów), a także w celu kontrolowania i koordynowania przebiegu projektu | 2,0 | student nie umie zaplanować projekt korzystając z oprogramowania MS Project |
3,0 | student umie korzystać tylko z niektórych funkcji oprogramowania MS Project przedstawionych na zajęciach, wykres Gantta zawiera wielką ilość błędów | |
3,5 | student umie korzystać tylko z niektórych funkcji oprogramowania MS Project przedstawionych na zajęciach, wykres Gantta zawiera drobne błędy. Struktura zasobów i kosztów także zawierają błędy. Brak struktury zasobów i kosztów. | |
4,0 | student umie korzystać z większości funkcji oprogramowania MS Project przedstawionych na zajęciach, wykres Gantta, struktura zasobów i kosztów nie zawierają błędów. Budżet sporządzono bez uwzględnienia czynnika czasu | |
4,5 | student umie korzystać ze wszystkich funkcji oprogramowania MS Project przedstawionych na zajęciach, wykres Gantta oraz struktura zasobów i kosztów nie zawierają błędów. Budżet sporządzono z uwzględnieniem czynnika czasu | |
5,0 | student umie korzystać ze wszystkich funkcji oprogramowania MS Project przedstawionych na zajęciach, wykres Gantta oraz struktura zasobów i kosztów nie zawierają błędów. Budżet sporządzono z uwzględnieniem czynnika czasu. Na wykresie sieciowym pokazana jest ścieżka krytyczna |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/2/05_K01 Jest zdolny do postępowania przy planowaniu projektów zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami metodologicznymi oraz do kreatywności przy wnioskowaniu projektów skierowanych na rozwiązanie powstałych problemów | 2,0 | Nie jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny przy planowaniu i wnioskowaniu projektu |
3,0 | Jest zdolny do wykorzystywania mniejszej części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu | |
3,5 | Jest zdolny do wykorzystywania większej części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania | |
4,0 | Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu, wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania przy sporządzeniu wniosku na finansowanie projektu | |
4,5 | Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny oraz do syntezy i wyrażania wiedzy, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania przy sporządzeniu wniosku na finansowanie projektu i wykorzystania odmiennego sposobu organizowania działalności w projekcie | |
5,0 | Jest zdolny do wykorzystywania nabytych wiedzy i umiejętności w sposób nowatorski, syntezy i wyrażania wiedzy, wykorzystuje odmienny sposób organizowania działalności w projekcie, postrzegania problemu i generowania nowych idei odnośnie rozwiązania, perspektyw, reakcji i produktów w projekcie oraz posiada zdolności liderskie |
Literatura podstawowa
- Project Management Institute - PMI, Project Management Body of Knowlege, USA, Drexel Hill, USA, 2008
- Futrel R. i inne, Quality software project management, Printice Hall PTP, NY, 2002
Literatura dodatkowa
- Burton C., Michael N., Zarządzanie projektem, Jak to robić w twojej organizacji, Astrum, Wrocław, 1999