Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Społeczne i zawodowe problemy informatyki - Przedmiot obieralny II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Społeczne i zawodowe problemy informatyki - Przedmiot obieralny II | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien mieć ogólną orientację w zakresie podstaw informatyki i interesować sie problematyką lokalnego i globalnego rynku pracy. Wskazane, by rozumiał definicje społeczeństwa informacyjnego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Cele przedmiotu jest uzmysłowienie znaczenia informatyki dla rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy, dla lokalnego rynku pracy, dla samorozwoju i zrozumienia szans każdego absolwenta w skali globalnej. Uświadamia sie jednak i szanse i zagrożenia. Kształtuje sie etos pracy oraz znaczenie kompetencji społecznych. Jednym z celów osiaganym przez część uczestników winna być umiejetność myslenia i zachowania przedsiebiorczego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Projekt zespołowy własny lub wynikajacy z kontaktów z przedsiebiorstwami informatycznymi Szczecina. | 8 |
T-L-2 | Poszukiwanie na rynku szczecińskim podmiotu gospodarczego, który byłby zainteresowany uczestnictwem w dydaktyce - wystapieniem w danym przedmiocie. Wymagany kontakt z przedsiębiorstwami informatycznymi Szczecina ew. z RCIiTT. Wskazany kontakt z biznesem informatycznym za granicą. Poszukiwanie kontaktu z kandydatami na studia informatyczne. Przygotowanie i wygłoszenie prelekcji. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykłady: Proces boloński i jego znaczenie dla wzajemnych relacji pomiędzy środowiskiem akademickim i biznesowym. Proces boloński w ujeciu historycznym. Znaczenie kolejnych spotkań. Humboldtowski i amerykański model szkoły wyzszej i jej wpływ na kształtowanie postaw absolwentów informatyki. | 4 |
T-W-2 | Historia informatyki na tle fal Tofflera, historia Internetu. Prognozy rozwoju cywilizacyjnego i technologicznego wg Kurzweila. Idee transhumanizmu. | 1 |
T-W-3 | Społeczne znaczenie informatyki – szanse i zagrożenia. Informatyka a rozwój nauki. Informatyka w krajowym programie rozwoju nauki. Gospodarcze znaczenie informatyki. Znaczenie innowacji w informatyce. Informatyka w przestrzeni edukacji i ochrony zdrowia. Społeczne znaczenie komunikacji. Społeczne znaczenie komunikacji. Idee LLL. | 3 |
T-W-4 | Klasyfikacja informatyki. Odpowiedzialność zawodowa i etyczna informatyka, ryzyko i bezpieczeństwo w informatyce (bezpieczeństwo danych, oszustwa internetowe, spam, NLP) . Podstawowe regulacje prawne w informatyce, Internecie, e-gospodarce, e-medycynie, e-learningu (ochrona danych, bezpieczeństwo zasobów, sprzedaż na odległość, nieuczciwa konkurencja, ochrona konkurencji i konsumenta). Prawa autorskie, licencja oprogramowania, dozwolony użytek. | 1 |
T-W-5 | Globalizacja gospodarki. Przedsiębiorczość informatyka, szczególne cechy małych i średnich przedsiębiorstwa informatycznych, szanse pozyskiwania dotacji w działalności informatycznej, znaczenie innowacyjności w gospodarce. Kompetencja społeczne informatyka na różnych stanowiskach pracy. Praca zespołowa a indywidualna. Testy MBTI dla informatyków. Pracobiorca a pracodawca w przedsiębiorstwach sektora ICT. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Praca zespołowa w ramach projektu w warunkach audytoryjnych. Przyswajanie kompetencji zarzadzania projektem i odnajdywania własnej roli w zespole. | 12 |
A-L-2 | Praca z młodzieżą szkół średnich. Przygotowanie własnej prelecji. Znalezienie zainteresowanych. Analiza lokalnego rynku pracy. | 11 |
A-L-3 | Zajęcia audytoryjne w ramach laboratoriów - praca zespołowa oraz poszukiwania podmiotu gospodarczego dla wprowadzenia do dydaktyki | 10 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Poszukiwanie na rynku szczecińskim podmiotu gospodarczego, który byłby zainteresowany uczestnictwem w dydaktyce - wystapieniem w danym przedmiocie. Wymagany kontakt z przedsiębiorstwami informatycznymi Szczecina ew. z RCIiTT. Wskazany kontakt z biznesem informatycznym za granicą. | 4 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji wspólnie z pracownikiem znalezionego podmiotu gospodarczego. Prezentacja winna dotyczyć podstawowych problemów startu na rynku pracy ewentualnie stanowić koncepcję start-upu. | 13 |
A-W-3 | Zajęcia audytoryjne w formie wykładów i laboratoriów | 10 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacjami, prelekcja zaproszonego gościa z rynku IT, prelekcja zagranicznego przedstawiciela biznesu, seminaria z aktywnym udziałem studentów sprawozdajacych swoje osiagniecia w zakresie komunikacji z biznesem szczecińskim. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Stosowane są głownie oceny formujace poprzez przypisywanie poszczególnym studentom punktów za bieżącą aktywność - w czasie zajęć, w czasie kontaktów na rynku, w czasie sprawozdań - zależne od formy i jakości sprawozdania. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/1/6_W01 Wiedza: Student powinien rozumieć znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy dla rozwoju cywilizacyjnego, rozumieć globalne znaczenie internetu, stwarzane szanse i zagrożenia, rozumieć ogromne i rosnące znaczenie e-biznesu sprzedaży przez internet, rozumieć znaczenie umiejętności praktycznych korzystania z internetu w życiu codziennym, winien uświadomić sobie, których umiejętności nie posiada, winien uświadomić role synergii w zespole; | I_1A_W15, I_1A_W02, I_1A_W11, I_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/1/6_U01 Umiejętności: Student po zakończeniu kursu, niekoniecznie w rezultacie bezpośredniego ćwiczenia umiejętności, lecz także w wyniku presji przedmiotu, powinien umieć posługiwać sie wszytkimi bieżącymi najważniejszymi technologiami z obszaru ITC. Powinien rozumieć potrzebe i kształtować umiejetność kreatywnego rozwijania nowych technologii a spekcie własnej przedsiębiorczosci. | I_1A_U19, I_1A_U17, I_1A_U12, I_1A_U15, I_1A_U16 | — | — | C-1 | T-W-4, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/1/6_K01 Kompetencje społeczne: Student powinien rozumieć konieczność uczenia się przez całe życie, rozumieć i propagować znaczenie wiedzy, być aktywnym, mobilnym, kreatywnym, rozumieć konieczność pracy zespołowej i własnych funkcji, zadań i dyscypliny w zespole, umieć zarządzać małym zespołem i być podwładnym w zespole, umieć komunikować sie, występować publicznie lub rozumieć swoje bariery, być toleracyjnym, rozumieć znaczenie języków obcych. | I_1A_K02, I_1A_K01, I_1A_K05, I_1A_K03, I_1A_K07, I_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/1/6_W01 Wiedza: Student powinien rozumieć znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy dla rozwoju cywilizacyjnego, rozumieć globalne znaczenie internetu, stwarzane szanse i zagrożenia, rozumieć ogromne i rosnące znaczenie e-biznesu sprzedaży przez internet, rozumieć znaczenie umiejętności praktycznych korzystania z internetu w życiu codziennym, winien uświadomić sobie, których umiejętności nie posiada, winien uświadomić role synergii w zespole; | 2,0 | Student nie rozumie idei społeczeństwa informacyjnego. |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe idee społeczeństwa informacyjnego, potrafi na ich temat dyskutować, ma w niektórych sprawach odrebne zdanie, które uzasadnia. Rozumie znaczenie pracy zespołowej. Rozumie znaczenie kompetencji społecznych. Potrafi je wymienic. | |
3,5 | Student zna i aprobuje znaczenie kompetencji społecznych, potrafi je scharkteryzować | |
4,0 | Student zna i aprobuje znaczenie kompetencji społecznych, potrafi je scharkteryzować, ma swoje dominujace kompetencje i potrafi je eksponować, dawac przykład | |
4,5 | Student zna i aprobuje znaczenie kompetencji społecznych, potrafi je scharakteryzować, ma swoje dominujace kompetencje i potrafi je eksponować, dawac przykład, potrafi opisać role przedsiebiorczosci i jest jej zwolennikiem | |
5,0 | Student jest propagatorem idei społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny w srodowisku, mobilny, tolerancyjny, wystepuje publicznie, ma cechy przedsiebiorcy. Umie znależć żródła finansowania dla środowiska naukowego i biznesowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/1/6_U01 Umiejętności: Student po zakończeniu kursu, niekoniecznie w rezultacie bezpośredniego ćwiczenia umiejętności, lecz także w wyniku presji przedmiotu, powinien umieć posługiwać sie wszytkimi bieżącymi najważniejszymi technologiami z obszaru ITC. Powinien rozumieć potrzebe i kształtować umiejetność kreatywnego rozwijania nowych technologii a spekcie własnej przedsiębiorczosci. | 2,0 | Student nie ma umiejetnosci posługiwania sie aplikacjami i technologiami IT |
3,0 | Student ma umiejetnosci posługiwania sie najwazniejszymi aplikacjami i technologiami IT | |
3,5 | Student ma umiejetnosci posługiwania się wieloma, w tym najwazniejszymi aplikacjami i technologiami IT | |
4,0 | Student ma umiejetnosci posługiwania się wieloma, w tym najwazniejszymi aplikacjami i technologiami IT, umie je klasyfikować, uczy sie nowych, zna wybrane jezyki programowania w stopniu bardzo dobrym | |
4,5 | Student ma umiejetnosci posługiwania się wieloma aplikacjami i technologiami IT, umie je klasyfikować, uczy się nowych, uczy innych, jest mobilny, aktywny | |
5,0 | Student biegle posługuje sie wieloma aplikacjami, zna jezyki programowania, umie ucvzyć, nawiazuje praktycznie komunikację w biznesie IT, ma cechy mobilności w skali globalnej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/1/6_K01 Kompetencje społeczne: Student powinien rozumieć konieczność uczenia się przez całe życie, rozumieć i propagować znaczenie wiedzy, być aktywnym, mobilnym, kreatywnym, rozumieć konieczność pracy zespołowej i własnych funkcji, zadań i dyscypliny w zespole, umieć zarządzać małym zespołem i być podwładnym w zespole, umieć komunikować sie, występować publicznie lub rozumieć swoje bariery, być toleracyjnym, rozumieć znaczenie języków obcych. | 2,0 | Student nie ma i nie rozumie znaczenia cech członka społeczeństwa informacyjnego |
3,0 | Student ma podstawowe cechy kompetencji społecznych, rozumie ich znaczenie | |
3,5 | Student posiada cechy członka społeczeństwa informacyjnego, jest mobilny, tolerancyjny, potrafi zarządzać zespołem i podporządkować sie liderowi. | |
4,0 | Student w dobrym stopniu posiada cechy członka społeczeństwa informacyjnego, rozumie konieczność uczenia sie przez całe życie, jest aktywny, mobilny, tolerancyjny, potrafi zarządzać zespołem i podporządkować sie liderowi. | |
4,5 | Student w wysokim stopniu posiada cechy członka społeczeństwa informacyjnego, uczy się, jest aktywny, mobilny, tolerancyjny, potrafi zarządzać zespołem i podporządkować sie liderowi. | |
5,0 | Student w wysokim stopniu jest wzorcem członka społeczeństwa informacyjnego, uczy się, jest aktywny, mobilny, tolerancyjny, potrafi zarządzać zespołem i podporzadkować sie liderowi, rozwiazuje problemy w spsób twórczy. |