Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka i optymalizacja sieci teleinformatycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka i optymalizacja sieci teleinformatycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Lech <Piotr.Lech@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Włodarski <Przemyslaw.Wlodarski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość sieci komputerowych i dostępowych. |
W-2 | Podstawy administracji i obsługi aplikacji oraz sieciowych systemów operacyjnych i usług. |
W-3 | Podstawowe wiadomości z zakresu sieci teleinformatycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie wybranych umiejętności z zakresu projektowania wybranych aspektów technicznych sieci komputerowych i dostępowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu konfigurowania wybranych aspektów technicznych sieci komputerowych i dostępowych. |
C-3 | Opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu pomiarów i diagnostyki w sieciach teleinformatycznych |
C-4 | Nabycie umiejętności opracowania wyników pomiarów i testowania w sieciach teleinformatycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Symulatory. Maszyny wirtualne. Narzędzia wspomagające prace projektowe. | 4 |
T-L-2 | Wybrane zagadnienia diagnostyki warstwy fizycznej. | 2 |
T-L-3 | Wybrane zagadnienia diagnostyki warstwy łącza danych. | 2 |
T-L-4 | Projekt i diagnostyka sieci z przełacznikami. Zapobieganie zapętleniom. | 2 |
T-L-5 | Analiza i optymalizacja struktur sieci IP. | 4 |
T-L-6 | Analiza i projektowanie optymalnych sieci bezprzewodowych. | 4 |
T-L-7 | Projekt sieci spełniającej zwiększone kryteria bezpieczeństwa sieciowego. | 2 |
T-L-8 | Projekt sieci multimedialnej. Migracja usług telekomunikacyjnych do sieci telekomunikacyjnej następnej generacji NGN- bramki VoIP. | 2 |
T-L-9 | Diagnostyka przepływu danych, kształtowanie ruchu, QoS. | 2 |
T-L-10 | Pomiary parametrów jakościowych strumienia danych. | 2 |
T-L-11 | Analiza przepłów w sieci IP, optymalizacja sieci z wykorzystaniem technologii zarządzania przepływami. | 3 |
T-L-12 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Diagnostyka warstwy fizycznej. | 1 |
T-W-2 | Diagnostyka sieci z przełącznikami. | 1 |
T-W-3 | Diagnostyka routingu statycznego i dynamicznego. | 1 |
T-W-4 | Wybrane zagadnienia diagnostyki sieci IP. | 3 |
T-W-5 | Zarządzanie ruchem, filtracja pakietów, serwer proxy, itp. Ochrona sieci. | 2 |
T-W-6 | Zdalne pomiary i zarządzenie przepustowością efektywną w routerach. | 1 |
T-W-7 | Projektowanie optymalnych sieci bezprzewodowych. Konfiguracja punktów dostępowych. | 1 |
T-W-8 | Multimedialne sieci cyfrowe. QoS. Migracja usług telekomunikacyjnych do sieci IP - sieci następnej generacji NGN. | 2 |
T-W-9 | Pomiary parametrów wpływających na jakość transmisji strumienia danych. | 1 |
T-W-10 | Monitoring sieci teleinformatycznych. | 1 |
T-W-11 | Zaliczenie wykładu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Pokaz |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-5 | Projekt |
M-6 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-7 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena testu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-5 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
S-6 | Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C12_W01 Posiada minimalny i niezbędny zakres wiedzy niezbędnej do tworzenia projektów, wdrożenia, weryfikacji i utrzymania struktury sieciowej w ruchu w zakresie telekomunikacji w tym systemów i sieci telekomunikacyjnych. | TI_1A_W04, TI_1A_W13, TI_1A_W14, TI_1A_W19 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-6, T-W-10, T-W-3, T-W-9, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C12_U01 Potrafi zaprojektować i skonfigurować poprawnie elementy sieci komputerowej lub teleinformatycznej. Potrafi zweryfikować poprawność działania sieci. Potrafi zdiagnozować usterki. | TI_1A_U03, TI_1A_U04, TI_1A_U11, TI_1A_U14 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-10, T-L-9, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-L-5, T-L-1 | M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C12_K01 Realizuje podstawowe postulaty związane z pracą grupową. | TI_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-L-5, T-L-1 | M-5 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C12_W01 Posiada minimalny i niezbędny zakres wiedzy niezbędnej do tworzenia projektów, wdrożenia, weryfikacji i utrzymania struktury sieciowej w ruchu w zakresie telekomunikacji w tym systemów i sieci telekomunikacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada minimalny i niezbędny zakres wiedzy niezbędnej do tworzenia projektów, wdrożenia oraz diagnostyki w zakresie telekomunikacji w tym systemów i sieci telekomunikacyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C12_U01 Potrafi zaprojektować i skonfigurować poprawnie elementy sieci komputerowej lub teleinformatycznej. Potrafi zweryfikować poprawność działania sieci. Potrafi zdiagnozować usterki. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować , skonfigurować i zdiagnozować elementy sieci komputerowej lub teleinformatycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C12_K01 Realizuje podstawowe postulaty związane z pracą grupową. | 2,0 | |
3,0 | Realizuje podstawowe postulaty związane z pracą grupową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A.R. Pach:, Wybrane problemy analizy i projektowania wielodostępu w sieciach teleinformatycznych., Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji., 2008
- Wyrażanie niepewności pomiaru- przewodnik., Główny Urząd Miar, 1995, wydanie drugie poprawione
- A. Chodorek, R.R. Chodorek, A.R. Pach, Transmisja danych w sieci Internet, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności., 2007
- A.Girard, FTTxPON. technology and testing., EXFO- wydanie branżowe, Quebec city, Kanada, 2005, wydawnictwo branżowe dotyczące projektowania sieci dostępowych firmy EXFO
- Charles E. Suprgeon, Ethernet - poradnik administratora., RM, Warszawa, 2000
- K. Perlicki, Pomiary w optycznych systemach telekomunikacyjnych, WKŁ, Warszawa, 2002
- R.Pawlak, Okablowanie strukturalne. Sieci - teoria i praktyka, Helion, Gliwice, 2008
- A.Girard, FTTxPON. technology and testing., EXFO- wydanie branżowe, Quebec city, Kanada, 2005, wydawnictwo branżowe dotyczące projektowania sieci dostępowych firmy EXFO
Literatura dodatkowa
- R.R. Chodorek, Transmisja multikastowa w sieciach IP, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, 2007
- J. Siuzdak, Systemy i sieci fotoniczne, WKŁ, Warszawa, 2009
- Brenton Chris, Projektowanie sieci wieloprotokołowych t.1 i t.2, Exit, 1998
- K. Perlicki, Systemy transmisji optycznej WDM, WKł, Warszawa, 2007
- J. Siuzdak, Systemy i sieci fotoniczne, WKŁ, Warszawa, 2009
- Nowicki K. Woźniak J., Przewodowe i bezprzewodowe sieci LAN, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2002
- K. Perlicki, Systemy transmisji optycznej WDM, WKł, Warszawa, 2007
- Normy międzynarodowe i branżowe, 2011
- Nowicki K. Woźniak J., Przewodowe i bezprzewodowe sieci LAN, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2002
- R. Romaniuk, Optyczny Internet Terabitowy, Szkoła Optoleketroniki, Zakopane 2001., 2001
- Normy międzynarodowe i branżowe, 2011