Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TI_1A_C11_W01 | Student zna podstawowe metody komunikacji z systemach komputerowych z wykorzystaniem systemów operacyjnych. Student zna budowę procesora i systemu komputerowego, niezbędną do realizacji komunikacji, w zakresie podstawowym. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TI_1A_W12 | Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów operacyjnych, wirtualizacji, systemów czasu rzeczywistego oraz systemów wbudowanych i architektury systemów komputerowych, w szczególności warstwy sprzętowej, oraz urządzeń mobilnych i możliwości transmisji danych z wykorzystaniem tych urządzeń. |
---|
TI_1A_W16 | Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu elektroniki, w tym elementów optoelektronicznych, programowalnych i rekonfigurowalnych układów scalonych, systemów mikroprocesorowych w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania elektronicznych urządzeń wykorzystywanych w systemach transmisji i przetwarzania danych. |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z metodami programowania systemów komputerowych z wykorzystaniem systemów operacyjnych |
---|
C-2 | Zapoznanie studentów z architekturami komputerów |
Treści programowe | T-W-15 | Architektura i programowanie sterowników urządzeń znakowych i blokowych w systemie Linux. |
---|
T-W-7 | Procesy i wątki. Programowe i sprzętowe zarządzenie procesami i wątkami. Statyczne i dynamiczne planowanie przydziału procesora. |
T-W-12 | Projektowanie układów System on Chip (SoC) w strukturach FPGA z wykorzystaniem soft procesorów i hard procesorów. Heterogeniczne architektury SoC. |
T-W-6 | Obsługa zdarzeń w systemach operacyjnych w tym czasu rzeczywistego. Akceleracja programowa i sprzętowa obsługi zdarzeń. |
T-W-5 | Przerwania sprzętowe i programowe. Redukcja czasu obsługi. Stabilizacja czasu obsługi. Procesory deterministyczne a programowa realizacja układów wejścia-wyjścia. |
T-W-1 | Budowa systemów operacyjnych z wywłaszczaniem i bez wywłaszczania. Systemy operacyjne zagnieżdżone oraz systemy operacyjne czasu rzeczywistego (RTOS). |
T-W-22 | Pamięci podręczne (cache) i ich hierarchia. |
T-W-8 | Komunikacja międzyprocesowa (flagi, sygnały, kolejki komunikatów, itp.). |
T-W-4 | Projektowanie maszyn stanów z wykorzystaniem narządzi CASE. Wykorzystanie maszyn stanów w systemach operacyjnych. |
T-W-19 | Tryby adresowania pamięci i układów wejścia/wyjścia procesorów. Wpływ listy rozkazowej na wydajność. |
T-W-23 | Układy DMA do komunikacji międzyprocesowej i międzyprocesorowej. |
T-W-21 | Procesory superskalarne. Procesory sygnałowe (DSP) i VLIW. |
T-W-20 | Magistrale komputerów. Magistrala PCIe. Programowanie mostka PCIe. |
T-W-13 | Projektowanie i testowanie procesorów ASIP (Application-Specific Instruction set Processors). |
T-W-10 | Pamięć współdzielona (shared memory). Synchronizacja dostępu. Potokowe przetwarzanie bloków pamięci współdzielonej. |
T-W-3 | Zasada działania systemów operacyjnych bez wywłaszczania i z wywłaszczaniem |
T-W-14 | Hierarchia pamięci fizycznej i logicznej, segmentacja pamięci, optymalizacja dostępu do pamięci. |
T-W-2 | Architektura jądra Linux oraz jąder systemów operacyjnych czasu rzeczywistego. Jądra monolityczne, mikrojądra, jądra modułowe. |
T-W-11 | Budowa procesora. Model programowy i model sprzętowy. Ścieżki przetwarzania procesora. |
T-W-24 | Arytmetyka stałopozycyjna i zmiennopozycyjna. Optymalizacja obliczeń pod kątem wydajności. |
T-W-25 | Techniki debugowania systemów komputerowych z wykorzystaniem narzędzi programowych i sprzętowych. |
T-W-9 | Synchronizacja, blokowanie i głodzenie procesów. |
T-W-17 | Koprocesory. Inteligentne układy wejścia-wyjścia. Projektowanie inteligentnych układów wejścia-wyjścia dla SoC |
T-W-16 | Synteza asemblera dla procesora ASIP. |
T-W-18 | Zarządzanie pamięcią - bloki MMU i MPU. |
Metody nauczania | M-2 | Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne |
---|
M-1 | Metoda podająca / wykład informacyjny |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu wyboru |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe metody komunikacji z systemach komputerowych z wykorzystaniem systemów operacyjnych. Student zna budowę procesora i systemu komputerowego, niezbędną do realizacji komunikacji, w zakresie podstawowym. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |