Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Ekonomika zarządzania jakością:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomika zarządzania jakością | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechnologii i Diagnostyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Węgrzyn <Boguslaw.Wegrzyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć ekonomicznych w zakresie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką przedsiębiorczości, zarządzania jakością w przedsiębiorstwie z uwzględnieniem ekonomiki tej działalności. Nabycie praktycznych umiejętności tworzenia dokumentów systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie i interpretacji wymagań normy ISO 9001. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Uwarunkowania makroekonomiczne rozwoju gospodarczego. Znaczenie przedsiębiorczości, innowacyjności oraz jakości produktu i procesów wytwarzania dla konkurencyjności rynkowej podmiotów gospodarczych. | 5 |
T-W-2 | Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstw. | 2 |
T-W-3 | Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw. | 4 |
T-W-4 | Klasyfikacja systemów zarządzania przedsiębiorstwami - kryterium efektywność. | 2 |
T-W-5 | System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001 - cele, struktura, wymagania. | 4 |
T-W-6 | Dokumentacja SZJ - Księga Jakości, procedury i instrukcje. Organizacja prac wdrożenia SZJ oraz jego certyfikacji i utrzymania. | 6 |
T-W-7 | Rola Zintegrowanych Systemów Zarządzania oraz Zarządzania przez jakość (TQM) w poprawie wyników ekonomicznych przedsiębiorstwa. | 5 |
T-W-8 | Koszty jakości. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywne uczestnictwo w zajęciach (obecność) | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem środków audiowizualnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne oraz ocena bieżącej aktywności studenta na zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_O16.2_W25 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej z uwzględnieniem jakościowych aspektów wykonywania projektów i procesów technologicznych w kontekście stosowania prawa pracy. | TI_1A_W25, TI_1A_W28 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_O16.2_U17 Student potrafi stosować pozatechniczne narzędzia jakościowe i ekonomiczne do oceny swoich działań i projektów technicznych w aspekcie jakości produktu oraz kosztów i terminów produkcyjnych. | TI_1A_U17 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_O16.2_K05 Student ma niezbędne kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy na wydzielonym stanowisku pracy przedsiębiorstwa w obszarze zagadnień techniczno-ekonomicznych. | TI_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_O16.2_W25 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej z uwzględnieniem jakościowych aspektów wykonywania projektów i procesów technologicznych w kontekście stosowania prawa pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu jakości produktu i systemów zarządzania jakością oraz rozumie potrzebę ciagłego doskonalenia procesów wytwarzania jako warunku sukcesu rynkowego przedsiębiorstwa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_O16.2_U17 Student potrafi stosować pozatechniczne narzędzia jakościowe i ekonomiczne do oceny swoich działań i projektów technicznych w aspekcie jakości produktu oraz kosztów i terminów produkcyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi stosować pozatechniczne narzędzia jakościowe i ekonomiczne do oceny swoich działań i projektów technicznych w aspekcie jakości produktu oraz kosztów i terminów produkcyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_O16.2_K05 Student ma niezbędne kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy na wydzielonym stanowisku pracy przedsiębiorstwa w obszarze zagadnień techniczno-ekonomicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma niezbędne kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy na wydzielonym stanowisku pracy przedsiębiorstwa w obszarze zagadnień techniczno-ekonomicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka., PWN, Warszawa, 1998, I
- Polska norma, PN-ISO 9001 Systemy zarządzania jakością. Wymagania., PKN, wARSZAWA, 2009, 1
Literatura dodatkowa
- Sudoł S., Przedsiębiorstwo, DOM organizatora TNOiK, Toruń, 2002, I
- Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 1998, I
- Juran J., Jakość, PWE, Warszawa, 1978, I
- Miesięcznik, Problemy jakosci, Siogma-Not, warszawa, 2011