Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Elektrownie niekonwencjonalne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elektrownie niekonwencjonalne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Balcerak <Michal.Balcerak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Hołub <Marcin.Holub@zut.edu.pl>, Michał Zeńczak <Michal.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy energoelektroniki |
W-2 | Techniki symulacji |
W-3 | Elektroenergetyka |
W-4 | Fizyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność konstruowania przetwornic małej mocy na potrzeby fotowoltaiki |
C-2 | Umiejętnosć przygotowania dokumentacji |
C-3 | Znajomość sytuacji energetycznej świata i Polski i znajomość zasad doboru niekonwencjonalnych źródeł energii |
C-4 | Znajomość zasad eksploatacji i sterowania niekonwencjonalnymi źródłami energii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie i opis zadania projektowego - projekt koncepcyjny niewielkiej elektrowni zawierającej niekonwencjonalne źródła energii; Omówienie metody oceniania projektu, omówienie wybranych projektów z zeszłych lat. | 3 |
T-P-2 | Realizacja projektu pod nadzorem prowadzącego | 10 |
T-P-3 | Przedstawienie ocen, omówienie tegorocznych wybranych projektów. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Sytuacja energetyczna na świecie | 2 |
T-W-2 | Odnawialne źródła energii - podział, zasoby i przemiany energetyczne | 2 |
T-W-3 | Elektrownie wodne | 4 |
T-W-4 | Elektrownie słoneczne fotowoltaiczne i heliotermiczne | 4 |
T-W-5 | Elektrownie wiatrowe | 6 |
T-W-6 | Elektrownie geotermalne | 2 |
T-W-7 | Elektrownie wykorzystujące biogaz | 2 |
T-W-8 | Ogniwa paliwowe | 2 |
T-W-9 | Inne niekonwencjonalne wytwarzanie energii elektrycznej | 2 |
T-W-10 | Metody akumulacji energii elektrycznej | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie projektu i programu testów przetwornicy | 30 |
A-P-3 | Udział w turnieju | 7 |
A-P-4 | Przygotowanie raportu do projektu | 8 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy z literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda praktyczna: metoda projektów |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca: na podstawie raportu i wyników turnieju |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowie ze studentem |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_O10-01_W01 Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia sytuacji energetycznej świata i Polski oraz do doboru niekonwencjonalnych źródeł w różnych sytuacjach | EL_1A_W15 | — | — | C-3 | T-W-2, T-W-1 | M-2 | S-2 |
EL_1A_O10-01_W02 Zna zasady eksploatacji i sterowania niekonwencjonalnymi źródłami energii elektrycznej | EL_1A_W10, EL_1A_W15 | — | — | C-4 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_O10-01_U01 Student umie porównać rozwiązania projektowe przetwornic małej mocy ze względu na zadane parametry użytkowe i eksploatacyjne | EL_1A_U09 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_O10-01_W01 Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia sytuacji energetycznej świata i Polski oraz do doboru niekonwencjonalnych źródeł w różnych sytuacjach | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia sytuacji energetycznej świata i Polski oraz do doboru niekonwencjonalnych źródeł w różnych sytuacjach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
EL_1A_O10-01_W02 Zna zasady eksploatacji i sterowania niekonwencjonalnymi źródłami energii elektrycznej | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady eksploatacji i sterowania niekonwencjonalnymi źródłami energii elektrycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_O10-01_U01 Student umie porównać rozwiązania projektowe przetwornic małej mocy ze względu na zadane parametry użytkowe i eksploatacyjne | 2,0 | |
3,0 | Student umie porównać rozwiązania projektowe przetwornic małej mocy ze względu na zadane parametry użytkowe i eksploatacyjne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kaźmierkowski M.P., Matysik J.T., Wprowadzenie do elektroniki i energoelektroniki, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005, -, -
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WN-T, Warszawa, 2006, III
- Lubośny Z., Farmy wietrowe w systemie elektroenergetycznym, WN-T, Warszawa, 2009, I
- Krawiec F., Odnawialne źródła energii w swietle globalnego kryzysu energetycznego, Difin, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Boczar T., Energetyka wiatrowa, aktualne możliwości wykorzystania, PAK, Warszawa, 2007, I
- Kacejko P., Generacja rozproszona w systemie elektroenergetycznym, Wyd. Uczelniane Politechniki Lubelskiej, Lublin 2004, 2004, I
- Paska J., Wtwarzanie rozproszone energii elektrycznej i ciepła, Oficyna Wydawnicz Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010, I