Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Inteligentne instalacje elektryczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inteligentne instalacje elektryczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Broel-Plater <Bogdan.Broel-Plater@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogdan Broel-Plater <Bogdan.Broel-Plater@zut.edu.pl>, Tomasz Zarębski <Tomasz.Zarebski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych operacji logicznych |
W-2 | Znajomość podstaw elektrotechniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie działania obwodów elektrycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC |
C-2 | Student potrafi zaprojektować inteligentną instalację elektryczną, także wykorzystującą sterownik PLC |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do laboratorium ze sterowników programowalnych. Szkolenie BHP | 1 |
T-L-2 | Edycja i uruchomienie prostego programu sterowania z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi | 1 |
T-L-3 | Inteligentny automat schodowy | 2 |
T-L-4 | Inteligentne sterowanie światłami na skrzyżowaniu ulic | 2 |
T-L-5 | Zintegrowane sterowanie bramą wjazdową, oświetleniem zewnętrznym i instalacją do podlewania trawnika | 2 |
T-L-6 | Wprowadzenie do laboratorium Systemów Automatyki Budynkowej. Szkolenie BHP | 1 |
T-L-7 | Sterowanie oświetleniem w systemie LCN | 2 |
T-L-8 | Sterowanie oświetleniem w systemie KNX | 2 |
T-L-9 | Sterowanie napędami rolet i bram w systemie LCN | 2 |
T-L-10 | Sterowanie ogrzewaniem w systemie KNX | 2 |
T-L-11 | Końcowe zaliczanie zajęć laboratoryjnych | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Programowalne urządzenia automatyki w inteligentnych instalacjach elektrycznych | 1 |
T-W-2 | Budowa i cykl pracy sterowników programowalnych | 1 |
T-W-3 | Wykonywanie obliczeń przez sterowniki programowalne | 3 |
T-W-4 | Instalacja elektryczna ze sterownikami programowalnymi | 1 |
T-W-5 | Projektowanie algorytmu i programu dla sterownika programowalnego wykorzystywanego w inteligentnej instalacji elektrycznej | 4 |
T-W-6 | Systemy automatyki stosowane w nowoczesnych budynkach. Systemy otwarte i firmowe | 2 |
T-W-7 | System Europejskiej Magistrali Instalacyjnej EIB/KNX | 2 |
T-W-8 | Sieć Local Control Network (LCN). | 2 |
T-W-9 | Technologia LonWorks | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie sie do zajęć | 17 |
A-L-3 | Pisanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie się do końcowego zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy z literatury | 27 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczania zajęć | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej pisemnej odpowiedzi na temat związany z danym ćwiczeniem laboratoryjnym |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania poszczególnych ćwiczeń i złożonych sprawozdań oraz oceny pracy studenta podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_O02-01_W01 Student zna zasadę działania sterowników PLC i podstawowe języki ich programowania, oraz zasady konfiguracji systemów automatyki budynkowej | EL_1A_W12, EL_1A_W10 | — | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-6 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_O02-01_U01 Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne. Jest w stanie skonfigurować prostą inteligentną instalację elektryczną oraz ją uruchomić | EL_1A_U19, EL_1A_U17 | — | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-L-9, T-L-5, T-L-7, T-L-11, T-L-4, T-L-3, T-L-10, T-L-2, T-L-8 | M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_O02-01_K01 Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym | EL_1A_K02 | — | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-6 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
EL_1A_O02-01_K02 Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań | EL_1A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-L-5, T-L-11, T-L-4, T-L-3, T-L-2 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_O02-01_W01 Student zna zasadę działania sterowników PLC i podstawowe języki ich programowania, oraz zasady konfiguracji systemów automatyki budynkowej | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasadę działania sterowników PLC i podstawowe języki ich programowania, oraz zasady konfiguracji systemów automatyki budynkowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_O02-01_U01 Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne. Jest w stanie skonfigurować prostą inteligentną instalację elektryczną oraz ją uruchomić | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne. Jest w stanie skonfigurować prostą inteligentną instalację elektryczną oraz ją uruchomić | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_O02-01_K01 Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
EL_1A_O02-01_K02 Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Broel-Plater B.:, Układy wykorzystujące sterowniki PLC. projektowanie algorytmów sterowania, PWN, Warszawa, 2008
- Broel-Plater B., Sterowniki programowalne - właściwości i zasady stosowania, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
- Pietrusewicz K., Dworak P., Programowalne sterowniki automatyki PAC, Wydawnictwo Nakom, Poznań, 2007
- Mikulik J., Europejska Magistrala Instalacyjna. Rozproszony system sterowania, COSIW, Warszawa, 2008
- Lon Nutzer Organisation e.V., LonWorks Installation Handbook, VDE Verlag GMBH, Berlin, 2005
- Markiewicz H., Instalacje elektryczne, WNT, Warszawa, 2008, 8
Literatura dodatkowa
- Broel-PLater B., materiały pomocnicze do wykładów udostępniane przez prowadzącego zajęcia w ostaci płyty CD, 2012
- Kasprzyk J., Programowanie sterowników przemysłowych, WNT, Warszawa, 2006
- producenci sterowników programowalnych, dokumentacja sterowników wykorzystywanych podczas zajęć, strony internetowe producentów sterowników, 2012
- KNX, LCN, LonWorks, strony firmowe producentów systemów i elementów systemów automatyki budynkowej, 2011