Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S3)

Sylabus przedmiotu Elementy fizyki współczesnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Elementy fizyki współczesnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 12 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki na poziomie absolwenta studiów technicznych drugiego stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie ogólnej wiedzy na temat wybranych działów z fizyki współczesnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do szczególnej i ogólnej teorii względności i ich zastosowań2
T-W-2Wprowadzenie do fizyki kwantowej i jej zastosowań2
T-W-3Elementy fizyki ciała stałego2
T-W-4Podstawy i zastosowania fotoniki2
T-W-5Elementy fizyki jądrowej, zastosowania reakcji jądrowych2
T-W-6Elementy astrofizyki i fizyki cząstek elementarnych2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.10
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_3A_O3_W01
Znajomość podstawowych zjawisk z wybranych działów fizyki współczesnej oraz ich zastosowań w technice
AR_3A_W01C-1T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_3A_O3_K01
Umiejętność znajdowania związków między fizyką współczesną i naukami technicznymi.
AR_3A_K03C-1T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_3A_O3_W01
Znajomość podstawowych zjawisk z wybranych działów fizyki współczesnej oraz ich zastosowań w technice
2,0
3,0Zna podstawowe zjawiska z wybranych działów fizyki współczesnej oraz ich zastosowania w technice
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_3A_O3_K01
Umiejętność znajdowania związków między fizyką współczesną i naukami technicznymi.
2,0
3,0Umie znajdować związki między fizyką współczesną i naukami technicznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Paul A. Tipler, Ralph A. Llewellyn, Fizyka współczesna, PWN, Warszawa, 2012, 1
  2. Mirosław A. Karpierz, Podstawy fotoniki, Centrum Studiów Zaawansowanych Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010, 1

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do szczególnej i ogólnej teorii względności i ich zastosowań2
T-W-2Wprowadzenie do fizyki kwantowej i jej zastosowań2
T-W-3Elementy fizyki ciała stałego2
T-W-4Podstawy i zastosowania fotoniki2
T-W-5Elementy fizyki jądrowej, zastosowania reakcji jądrowych2
T-W-6Elementy astrofizyki i fizyki cząstek elementarnych2
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.10
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_3A_O3_W01Znajomość podstawowych zjawisk z wybranych działów fizyki współczesnej oraz ich zastosowań w technice
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAR_3A_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze ogólnym dla dyscypliny naukowej Automatyka i robotyka.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie ogólnej wiedzy na temat wybranych działów z fizyki współczesnej
Treści programoweT-W-6Elementy astrofizyki i fizyki cząstek elementarnych
T-W-1Wprowadzenie do szczególnej i ogólnej teorii względności i ich zastosowań
T-W-2Wprowadzenie do fizyki kwantowej i jej zastosowań
T-W-3Elementy fizyki ciała stałego
T-W-4Podstawy i zastosowania fotoniki
T-W-5Elementy fizyki jądrowej, zastosowania reakcji jądrowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe zjawiska z wybranych działów fizyki współczesnej oraz ich zastosowania w technice
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_3A_O3_K01Umiejętność znajdowania związków między fizyką współczesną i naukami technicznymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAR_3A_K03Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych, wykorzystujących wyniki najnowszych prac teoretycznych w dyscyplinach Automatyka i robotyka.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie ogólnej wiedzy na temat wybranych działów z fizyki współczesnej
Treści programoweT-W-6Elementy astrofizyki i fizyki cząstek elementarnych
T-W-1Wprowadzenie do szczególnej i ogólnej teorii względności i ich zastosowań
T-W-2Wprowadzenie do fizyki kwantowej i jej zastosowań
T-W-3Elementy fizyki ciała stałego
T-W-4Podstawy i zastosowania fotoniki
T-W-5Elementy fizyki jądrowej, zastosowania reakcji jądrowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie znajdować związki między fizyką współczesną i naukami technicznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0