Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S3)
Sylabus przedmiotu Ekonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie ogólnych zasad funkcjonowania gospodarki, instrumentów regulacyjnych, podstaw podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach z uwzględnieniem otoczenia makroekonomicznego, w warunkach niepewności i ryzyka |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i przedmiot ekonomii. Problem rzadkości i ograniczoności dóbr i zasobów. | 1 |
T-W-2 | System gospodarki rynkowej i jej podmioty. Rola gospodarstwa domowego, przedsiębiorstwa i panstwa w systemie gospodarczym. Trójpodmiotowy obieg okrężny - ujecie mikro- i makroekonomiczne. | 1 |
T-W-3 | Pojęcie rynku i jego elementy. Czynniki wpływające na popyt i podaz. Równowaga rynkowa i jej odchylenia. Ceny jako wynik działania rynku. | 1 |
T-W-4 | Charakterystyka różnych struktur rynkowych. | 1 |
T-W-5 | Przedsiębiorstwo i jego cel w świetle głównych teoorii ekonomicznych. Zachowania współczesnych przedsiębiorstw w różnych strukturach rynkowych. | 1 |
T-W-6 | Podstawy decyzji inwestycyjnych przedsiębiorstw. | 1 |
T-W-7 | Keynesowskie ujęcie równowagi makroekonomicznej. | 1 |
T-W-8 | Podstawowe problemy makroekonomiczne - wzrost gospodarczy, inflacja i bezrobocie, deficyt budżetowy, dług publiczny i handel zagraniczny. | 2 |
T-W-9 | Polityka gospodarcza państwa i jej narzędzia - rola państwa w przezwyciężaniu problemów gospodarczych i sterowaniu gospodarką. Polityka monetarna i budżetowa. | 2 |
T-W-10 | Wykorzystanie polityki podażowej, dochodowej i handlu zagranicznego do oddziaływanie na koniunkturę i popyt globalny. | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych | 12 |
A-W-2 | Poznanie literatury przedmiotu | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu ustnego | 36 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe - wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z egzaminu ustnego |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i ocena z egzaminu ustnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AR_3A_F2.1_W01 student studiów trzeciego stopnia ma wiedzę pozwalajacą dokonywać oceny racjonalności prowadzonej polityki makroekonomicznej, przewidywać zachowania producentów i konsumentów na rynku, podejmować decyzje inwestycyjne w sektorze prywatnym i publicznym. | AR_3A_W05 | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AR_3-_F2.1_U01 student studiów trzeciego stopnia potrafi posługiwać się pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne oraz posługiwać się sposobami rozwiązywania problemów ekonomicznych, wykorzytsując w tym celu odpowiednie metody i narzędzia | — | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
AR_3-_F2.1_K01 student studiów trzeciego stopnia potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, a podczas omawiania zjawisk i problemów ekonomicznych potrafi arumentować podczas prezentowania swych poglądów na tematy gospodarcze | — | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_3A_F2.1_W01 student studiów trzeciego stopnia ma wiedzę pozwalajacą dokonywać oceny racjonalności prowadzonej polityki makroekonomicznej, przewidywać zachowania producentów i konsumentów na rynku, podejmować decyzje inwestycyjne w sektorze prywatnym i publicznym. | 2,0 | student nie ma podstawowej wiedzy pozwalajacej dokonywac oceny zjawisk ekonomicznych, prowadzonej polityki gospodarczej, rozumienia i przewidywania zachowań podmiotów gospodarczych |
3,0 | student opanował podstawowy materiał programowy i w tym zakresie wykazuje jego zrozumienie, podczas sprawdzania wiedzy popełnia często duże błędy merytoryczne | |
3,5 | student opanował prawie cały materiał programowy, prawie dokładnie przyswoił jego treści, podczas sprawdzanie wiedzy popełnia niekiedy drobne błędy merytoryczne | |
4,0 | student opanował cały materiał programowy, wykzuje jego zrozumienie i zainteresowanie przedmiotem, rzadko popełnia błędy merytoryczne | |
4,5 | student opanował cały materiał, dokładnie przyswoił zasadnicze tresci programowe, wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, podczas wypowiedzi wypowiada się w miarę swobodnie i poprawnie | |
5,0 | student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, opanowął w pełni zasadnicze tresci programowe, wykazuje bardzo duze zainteresowanie przedmiotem, podczas wypowiedzi na tematy ekonomii jest swobocny i posługuje się poprawnym językiem |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_3-_F2.1_U01 student studiów trzeciego stopnia potrafi posługiwać się pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne oraz posługiwać się sposobami rozwiązywania problemów ekonomicznych, wykorzytsując w tym celu odpowiednie metody i narzędzia | 2,0 | student nie potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami i pojęciami ekonomicznymi, prawidłowo interpretować zjawisk ekonomicznych, stosować metod i narzędzi analizy tych zjawisk |
3,0 | student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela posługiwać się podstawowymi pojęcia i kategoriami ekonomicznymi, stosować metody i narzędzia analizy zjawisk ekonomicznych | |
3,5 | student potrafi z pomocą nauczyciela posługiwać się podstawiowymi pojęciami ekonomicznymi, metodami i narzędziami analizy zjawisk ekonomicznych | |
4,0 | student potrafi samodzielnie posługiwać się podstawowymi pojęciami ekonomicznymi, metodami i narzędziami analizy zjawisk ekonomicznych | |
4,5 | student potrafi samodzielnie posługiwać się w stopniu większym niż podstawowy pojęciami ekonomicznymi, stosować metody i narzędzia analizy zjawisk ekonomicznych | |
5,0 | student posiada znacznie większy nioz podstawowy zakres pojęć ekonomicznych, którymi się swobodnie posługuje, interpretuje je, analizuje |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_3-_F2.1_K01 student studiów trzeciego stopnia potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, a podczas omawiania zjawisk i problemów ekonomicznych potrafi arumentować podczas prezentowania swych poglądów na tematy gospodarcze | 2,0 | studnent studiów trzeciego stopnia nie potrafi uzupełniać i dokonalić nabytej wiedzy i umiejętności |
3,0 | student studiów trzeciego stopnia potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabyta wiedzę i umiejętności | |
3,5 | student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy pewnej pomocy nauczyciela | |
4,0 | student potrafi samodzielnie uzupełniać wiedzę i umiejętności w ramach obowiązującego programu | |
4,5 | student potrafi samodzielnie uzupełniać i dokonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach programu, kierując się własną ciekawością | |
5,0 | student potrafi samodzielnie uzupełniać wiedzę i umiejętności , wykraczając poza program przedmiotu, kierując się własną ciekawością |
Literatura podstawowa
- Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2002
- Łącka I., Worobkow L., Mikroekonomia, Stowarzyszenie Naukowe Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
- Krugman P., Wells R., Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Krugman P., Wells R., Makroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Mankiw G.N., Taylor M., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2015
- Mankiw G.N., Taylor M., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2016
- Milewski R., Kwiatkowski E . (red.), Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
- Samuelson W.F., Marks S.G., Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa, 2009