Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
specjalność: Bezpieczeństwo funkcjonalne systemów przemysłowych
Sylabus przedmiotu Pracownia zaawansowanych algorytmów automatyki przemysłowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pracownia zaawansowanych algorytmów automatyki przemysłowej | ||
Specjalność | Systemy sterowania procesami przemysłowymi | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność obsługi i programowania programowalnych urządzeń automatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności praktycznej implementacji i analizy działania zaawansowanych algorytmów sterowania i diagnostyki układów sterowania |
C-2 | Wykształcenie umiejętności zarządzania pracą własną i w grupie oraz ugruntowanie świadomości i roli właściwej propagacji i prezentacji wyników pracy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Praktyczna implementacja i analiza działania zaawansowanych algorytmów sterowania i diagnostyki układów sterowania | 60 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach i samodzielne rozwiązywanie problemów implementacji algorytmów | 60 |
A-P-2 | Przygotowanie raportu projektu | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wymóg praktycznej implementacji i analizy pracy zadanego algorytmu sterowania i/lub diagnostyki dla wybranego obiektu sterowania |
M-2 | Zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności |
M-3 | Wymaganie samodzielnego podziału i weryfikacji realizacji prac w grupie projektowej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie zaangażowania w wykonywanie prac zespołowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na podstawie dokumentacji powykonawczej i prezentacji wyników pracy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C13_W01 Student ma wiedzę dotyczącą środowisk i języków programowania urządzeń automatyki i związanych z tym standardowych funkcjonalności, podstawowych praw fizyki, służącą do modelowania obiektów sterowanych automatycznie. | AR_2A_W05, AR_2A_W07 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C13_U01 Student analizuje istniejący algorytm sterowania i wizualizacji, i na tej podstawie potrafi proces uruchomić i nadzorować jego przebieg. | AR_2A_U03, AR_2A_U05, AR_2A_U09 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C13_K01 Student: - zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji, ale ich nie stosuje i nie widzi takiej potrzeby; - sporadycznie włącza się w prace grupowe; - potrafi przedstawić elementarne dane dotyczące wykonaywanej przez niego pracy. | AR_2A_K01, AR_2A_K03 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C13_W01 Student ma wiedzę dotyczącą środowisk i języków programowania urządzeń automatyki i związanych z tym standardowych funkcjonalności, podstawowych praw fizyki, służącą do modelowania obiektów sterowanych automatycznie. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę dotyczącą środowisk i języków programowania urządzeń automatyki i związanych z tym standardowych funkcjonalności, podstawowych praw fizyki, służącą do modelowania obiektów sterowanych automatycznie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C13_U01 Student analizuje istniejący algorytm sterowania i wizualizacji, i na tej podstawie potrafi proces uruchomić i nadzorować jego przebieg. | 2,0 | |
3,0 | Student analizuje istniejący algorytm sterowania i wizualizacji, i na tej podstawie potrafi proces uruchomić i nadzorować jego przebieg. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C13_K01 Student: - zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji, ale ich nie stosuje i nie widzi takiej potrzeby; - sporadycznie włącza się w prace grupowe; - potrafi przedstawić elementarne dane dotyczące wykonaywanej przez niego pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student: - zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji, ale ich nie stosuje i nie widzi takiej potrzeby; - sporadycznie włącza się w prace grupowe; - potrafi przedstawić elementarne dane dotyczące wykonaywanej przez niego pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | . | |
5,0 |
Literatura podstawowa
- Broel-Plater B.:, Układy wykorzystujące sterowniki PLC. Projektowanie algorytmów sterowania, PWN, Warszawa, 2008, 1
- Pietrusewicz K., Dworak P., Programowalne sterowniki automatyki PAC, Wydawnictwo Nakom, Poznań, 2007, 1
- pod red. Józefa Korbicza [et al.] ; Komitet Automatyki i Robotyki Polskiej Akademii Nauk., Diagnostyka procesów : modele, metody sztucznej inteligencji, zastosowania., Wydawictwa Naukowo-Techniczne; Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Warszawa, 2002, 83-204-2734-7
- Mariusz Flasiński, Wstęp do sztucznej inteligencji, PWN, Warszawa, 2011, ISBN: 978-83-01-16663-2
Literatura dodatkowa
- Producenci sterowników programowalnych, dokumentacja techniczna sterowników wykorzystywanych podczas zajęć laboratoryjnych, strony internetowe i katalogi, 2012
- Pod red. Józefa Korbicza, Krzysztofa Patana, Marka Kowala, Diagnostyka procesów i systemów., Akademicka Oficyna Wydawnicza Exit, Warszawa, 2007, 978-83-60434-31-4
- Rutkowski L., Metody i techniki sztucznej inteligencji, PWN, Warszawa, 2005