Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa

Sylabus przedmiotu Operacje i techniki operacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Operacje i techniki operacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony przedmiot "Podstawy zarządzania"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z definicją operacją we współczesnym zarządzaniu i koncepcją zarządzania operacyjnego.
C-2Nabywanie umiejętności identyfikacji i stosowania technik operatywnych z zakresu przedmiotu oraz myślenia w kategoriach operacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zarządzanie operacyjne w systemie organizacji.3
T-A-2Techniki wytwarzania.2
T-A-3Algorytm.1
T-A-4Diagramy sieciowe.4
T-A-5Harmonogramowanie.1
T-A-6Projektowanie rozmieszczenia.2
T-A-7Diagram Ishikawy.2
15
wykłady
T-W-1Istota zarządzania operacyjnego2
T-W-2Decyzje w zarządzaniu operacyjnym2
T-W-3Typy procesów produkcyjnych2
T-W-4Techniki wytwarzania2
T-W-5Analiza procesów operacyjnych2
T-W-6Planowanie operacyjne3
T-W-7Projektowanie lokalizacji.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Studium przypadku, ćwiczenia obliczeniowe.15
A-A-2Praca własna, zespołowa.15
30
wykłady
A-W-1Aktywność na wykładach15
A-W-2Wykonywanie zadań podczas zajęć3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (dyskusja, rozwiązywanie zadań)
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu (uwzgledniającego treści teoretyczne i zadania)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze operacje organizacji oraz ich wpływ na działanie organizacji
Z_1A_W13, Z_1A_W11C-2T-A-1, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-1, M-2S-1
Z_1A_C3_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować techniki operatywne stosowane w praktyce zarządzania.
Z_1A_W08, Z_1A_W15C-1T-A-1, T-A-3, T-W-4, T-A-7, T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie decydować o technikach operatywnych służących podnoszeniu sprawności przedsiębiorstwa
Z_1A_U05, Z_1A_U10C-2T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-W-6M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_C3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze operacje organizacji oraz ich wpływ na działanie organizacji
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty operacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_C3_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować techniki operatywne stosowane w praktyce zarządzania.
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat technik operacynych i ich zastosowań. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_C3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie decydować o technikach operatywnych służących podnoszeniu sprawności przedsiębiorstwa
2,0
3,0Student potrafi decydować na temat technik operacynych i ich zastosowań. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Donald Waters, Zarządzanie operacyjne : towary i usługi, PWN, Warszawa, 2007
  2. Ireneusz Durlik, Inżynieria zarządzania: strategia i projektowanie systemów produkcyjnych, Placet, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Johnston R., Chambers S., Harland Ch., Harrison A., Slack N., : Zarządzanie działalnością operacyjną. Analiza przypadków, PWN, Warszawa, 2002
  2. Eliyahu M. Goldratt, Jeff Cox, Cel. Doskonałość w produkcji, Mint Books, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zarządzanie operacyjne w systemie organizacji.3
T-A-2Techniki wytwarzania.2
T-A-3Algorytm.1
T-A-4Diagramy sieciowe.4
T-A-5Harmonogramowanie.1
T-A-6Projektowanie rozmieszczenia.2
T-A-7Diagram Ishikawy.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota zarządzania operacyjnego2
T-W-2Decyzje w zarządzaniu operacyjnym2
T-W-3Typy procesów produkcyjnych2
T-W-4Techniki wytwarzania2
T-W-5Analiza procesów operacyjnych2
T-W-6Planowanie operacyjne3
T-W-7Projektowanie lokalizacji.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Studium przypadku, ćwiczenia obliczeniowe.15
A-A-2Praca własna, zespołowa.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywność na wykładach15
A-W-2Wykonywanie zadań podczas zajęć3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C3_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze operacje organizacji oraz ich wpływ na działanie organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W13identyfikuje czynniki oraz analizuje ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Z_1A_W11zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości:, instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności identyfikacji i stosowania technik operatywnych z zakresu przedmiotu oraz myślenia w kategoriach operacji.
Treści programoweT-A-1Zarządzanie operacyjne w systemie organizacji.
T-W-1Istota zarządzania operacyjnego
T-W-5Analiza procesów operacyjnych
T-W-6Planowanie operacyjne
T-W-2Decyzje w zarządzaniu operacyjnym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (dyskusja, rozwiązywanie zadań)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty operacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C3_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować techniki operatywne stosowane w praktyce zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych i jest przygotowany do ich zastosowania w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_W15zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu zarządzania i ekonomii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z definicją operacją we współczesnym zarządzaniu i koncepcją zarządzania operacyjnego.
Treści programoweT-A-1Zarządzanie operacyjne w systemie organizacji.
T-A-3Algorytm.
T-W-4Techniki wytwarzania
T-A-7Diagram Ishikawy.
T-A-4Diagramy sieciowe.
T-A-6Projektowanie rozmieszczenia.
T-A-2Techniki wytwarzania.
T-A-5Harmonogramowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (dyskusja, rozwiązywanie zadań)
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu (uwzgledniającego treści teoretyczne i zadania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat technik operacynych i ich zastosowań. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_C3_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie decydować o technikach operatywnych służących podnoszeniu sprawności przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U05realnie ocenia ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Z_1A_U10potrafi wykorzystać metody i narzędzia doskonalenia jakości we wszystkich obszarach funkcjonowania organizacji
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności identyfikacji i stosowania technik operatywnych z zakresu przedmiotu oraz myślenia w kategoriach operacji.
Treści programoweT-A-2Techniki wytwarzania.
T-A-3Algorytm.
T-W-3Typy procesów produkcyjnych
T-W-5Analiza procesów operacyjnych
T-W-7Projektowanie lokalizacji.
T-A-5Harmonogramowanie.
T-A-6Projektowanie rozmieszczenia.
T-A-4Diagramy sieciowe.
T-W-6Planowanie operacyjne
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (dyskusja, rozwiązywanie zadań)
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu (uwzgledniającego treści teoretyczne i zadania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi decydować na temat technik operacynych i ich zastosowań. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5
4,0
4,5
5,0