Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Sylabus przedmiotu Zarządzanie wiedzą w organizacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie wiedzą w organizacji | ||
Specjalność | Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony przedmiot "Podstawy zarządzania" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w przedsiębiorstwie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku) | 2 |
T-A-2 | Proces zarządzania wiedzą w organizacji | 2 |
T-A-3 | Prezentacje projektów zaliczeniowych (organizacje zarządzające wiedzą). | 5 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia | 4 |
T-W-2 | Organizacja ucząca się. | 3 |
T-W-3 | System zarządzania wiedzą. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach: dyskusje, prezentacje multimedialne, prace zespołowe. | 9 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń - studium literatury i innych dostępnych źródeł. | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do grupowej prezentacji zaliczeniowej | 16 |
A-A-4 | Przygotowanie do indywidualnej prezentacji zaliczeniowej | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie się do wykładów - studium literatury i innych dostępnych źródeł | 13 |
A-W-3 | Opracowanie eseju - praca indywidualna | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia problemowe |
M-4 | Studium przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (przykłady, analiza krytyczna, praca zespołowa) |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja zespołowa |
S-3 | Ocena podsumowująca: Prezentacja indywidualna |
S-4 | Ocena podsumowująca: Esej opracowywany indywidualnie na podstawie studium przypadku omawianego na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_D5/9_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozróżniać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania wiedzą. | ZN1_1A_W11, ZN1_1A_W07 | — | C-1 | T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-4, S-3 |
ZN1_1A_D5/9_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy zarządzania wiedzą w organizacji | ZN1_1A_W11, ZN1_1A_W02, ZN1_1A_W13 | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-3 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
ZN1_1A_D5/9_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać na kluczowe metody rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. | ZN1_1A_W07, ZN1_1A_W13 | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_D5/9_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku. | ZN1_1A_U03, ZN1_1A_U09 | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_D5/9_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozróżniać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania wiedzą. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada zadowalającą wiedzę na temat podstawowych pojęć z zakresu zarządzania wiedzą. Rozpoznaje część omawianych pojęć, potrafi je ogólnie scharakteryzować i w częśći przypadków wskazać kluczowe różnice pomiędzy nimi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZN1_1A_D5/9_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy zarządzania wiedzą w organizacji | 2,0 | |
3,0 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia je w pewnym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZN1_1A_D5/9_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać na kluczowe metody rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia w pewnym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_D5/9_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych metod zarządzania wiedzą | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Probst G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2002
- Nonaka I., Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji: jak spółki japońskie dynamizują procesy innowacyjne, Poltext, Warszawa, 2000
- Senge P.M., Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2002
Literatura dodatkowa
- Kazimierz Perechuda, Zarządzanie wiedza w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa, 2005
- Fazlagić, J., Know-how w działaniu! Jak zdobyć przewagę konkurencyjną dzięki zarządzaniu wiedzą, OnePress, Gliwice, 2010
- Davenport T.H., Prusak L., Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press, Boston, 1998