Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Technika pracy biurowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze, nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technika pracy biurowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot o charakterze przedmiotu wprowadzającego. Znajomość poprawnej polszczyzny.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie specyfiki funkcjonowania biura i pracy biurowej
C-2Poznanie zasad organizacji prac administracyjno-biurowych
C-3Umiejętność tworzenia poprawnych językowo tekstów pism urzędowych. Wykształcenie umiejętności planowania i organizowania czynności administracyjno-biurowych
C-4Uświadomienie studentom znaczenia poprawnej organizacji pracy biura dla efektywności realizacji zadań wspólnych zespołu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Organizacja i techniki pracy biurowej4
T-P-2Tworzenie i obieg dokumentów w przedsiębiorstwie2
T-P-3Determinanty dobrej organizacji pracy biurowej. Dokumenty okreslające organizację pracy. Korespondencja handlowa3
T-P-4Obsługa urządzeń biurowych2
T-P-5Techniki komunikacji międzyludzkiej i ich znaczenie w procesie organizacji pracy4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Przegląd i studia literatury.19
A-P-3Przygotowanie ido zaliczenia przedmiotu20
A-P-4Konsultacje6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody eksponujące (urządzenia biurowe, mapy)
M-3Nowoczesne środki audiowizualne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena części praktycznej wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O2/1_W03
Ma wiedzę o specyfice funkcjonowania biura podróży (organizatora usług turystycznych)
TiR_1A_W03, TiR_1A_W05, TiR_1A_W08, TiR_1A_W06C-1, C-3T-P-2, T-P-1, T-P-5, T-P-3, T-P-4M-1S-2, S-1
TiR_1A_O2/1_W04
Ma wiedze o zasadach organizacji pracy sprzedawcy (oferenta usługi turystyczno-uzdrowiskowej)
TiR_1A_W02, TiR_1A_W10, TiR_1A_W06, TiR_1A_W11C-2, C-3T-P-5, T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-P-2M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O2/1_U02
Posiada umiejętość opanowania metod obsługi np. w biurze podóży, obiekcie usług turystycznych, gospodarstwie agroturystycznym.
TiR_1A_U02, TiR_1A_U08, TiR_1A_U10, TiR_1A_U09C-2, C-4, C-1T-P-5, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-2M-1, M-3S-2
TiR_1A_O2/1_U03
Posiada umiejętności pracy z klientem stosownie do indywidualnych doświadczeń, możliwości i potrzeb.
TiR_1A_U02, TiR_1A_U04, TiR_1A_U08, TiR_1A_U10C-2, C-4T-P-3, T-P-4, T-P-2, T-P-1, T-P-5M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O2/1_K01
Ma świadomość znaczenia poprawnej organizacji codziennych czynności administracyjno-biurowych dla efektywności funkcjonowania kierownictwa zespołu i/lub firmy
TiR_1A_K01, TiR_1A_K03, TiR_1A_K05, TiR_1A_K06, TiR_1A_K08C-2, C-4, C-3T-P-2, T-P-3, T-P-5M-1, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O2/1_W03
Ma wiedzę o specyfice funkcjonowania biura podróży (organizatora usług turystycznych)
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_O2/1_W04
Ma wiedze o zasadach organizacji pracy sprzedawcy (oferenta usługi turystyczno-uzdrowiskowej)
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O2/1_U02
Posiada umiejętość opanowania metod obsługi np. w biurze podóży, obiekcie usług turystycznych, gospodarstwie agroturystycznym.
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_O2/1_U03
Posiada umiejętności pracy z klientem stosownie do indywidualnych doświadczeń, możliwości i potrzeb.
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O2/1_K01
Ma świadomość znaczenia poprawnej organizacji codziennych czynności administracyjno-biurowych dla efektywności funkcjonowania kierownictwa zespołu i/lub firmy
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alejziak B., Organizacja i technika pracy biurowej w turystyce, Albis, Kraków, 2002
  2. E. Mitury., Technika biurowa, Difin, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Pernal E., Taktowanie, profesjonalnie, elegancko, czyli etykieta w biznesie, ODDK, Gdańsk, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Organizacja i techniki pracy biurowej4
T-P-2Tworzenie i obieg dokumentów w przedsiębiorstwie2
T-P-3Determinanty dobrej organizacji pracy biurowej. Dokumenty okreslające organizację pracy. Korespondencja handlowa3
T-P-4Obsługa urządzeń biurowych2
T-P-5Techniki komunikacji międzyludzkiej i ich znaczenie w procesie organizacji pracy4
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Przegląd i studia literatury.19
A-P-3Przygotowanie ido zaliczenia przedmiotu20
A-P-4Konsultacje6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O2/1_W03Ma wiedzę o specyfice funkcjonowania biura podróży (organizatora usług turystycznych)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W03Ma podstawową wiedzę o głównych nurtach w architekturze i sztuce w skali kraju i relacjach międzykulturowych.
TiR_1A_W05Ma podstawową wiedzę dotyczącą formułowania celów, metod i form racjonalnego spędzania czasu wolnego i oceny skutków uczestniczenia w rekreacji.
TiR_1A_W08Ma podstawową wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
TiR_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji między organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Cel przedmiotuC-1Poznanie specyfiki funkcjonowania biura i pracy biurowej
C-3Umiejętność tworzenia poprawnych językowo tekstów pism urzędowych. Wykształcenie umiejętności planowania i organizowania czynności administracyjno-biurowych
Treści programoweT-P-2Tworzenie i obieg dokumentów w przedsiębiorstwie
T-P-1Organizacja i techniki pracy biurowej
T-P-5Techniki komunikacji międzyludzkiej i ich znaczenie w procesie organizacji pracy
T-P-3Determinanty dobrej organizacji pracy biurowej. Dokumenty okreslające organizację pracy. Korespondencja handlowa
T-P-4Obsługa urządzeń biurowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena formująca: Ocena części praktycznej wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O2/1_W04Ma wiedze o zasadach organizacji pracy sprzedawcy (oferenta usługi turystyczno-uzdrowiskowej)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W02Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji.
TiR_1A_W10Ma ogólną wiedzę na temat fizjologii i funkcjonowania organizmów żywych.
TiR_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji między organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
TiR_1A_W11Ma wiedzę ogólną na temat odziaływania środowiska przyrodniczego na człowieka.
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad organizacji prac administracyjno-biurowych
C-3Umiejętność tworzenia poprawnych językowo tekstów pism urzędowych. Wykształcenie umiejętności planowania i organizowania czynności administracyjno-biurowych
Treści programoweT-P-5Techniki komunikacji międzyludzkiej i ich znaczenie w procesie organizacji pracy
T-P-4Obsługa urządzeń biurowych
T-P-1Organizacja i techniki pracy biurowej
T-P-3Determinanty dobrej organizacji pracy biurowej. Dokumenty okreslające organizację pracy. Korespondencja handlowa
T-P-2Tworzenie i obieg dokumentów w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O2/1_U02Posiada umiejętość opanowania metod obsługi np. w biurze podóży, obiekcie usług turystycznych, gospodarstwie agroturystycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_U08Umie przygotowywać wystąpienia ustne i typowe prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych właściwych dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych , właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja z wykorzystaniem: programów komputerowych na poziomie Europejskiego Certyfikatu umiejętności Komputerowych, a także różnych źródeł pierwotnych i wtórnych
TiR_1A_U10Potrafi nawiązywać kontakt (komunikować się)w języku obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy, posługuje się językiem specjalistycznym w działalności zawodowej
TiR_1A_U09Potrafi charakteryzować i dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy człowiekiem a przyrodą
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad organizacji prac administracyjno-biurowych
C-4Uświadomienie studentom znaczenia poprawnej organizacji pracy biura dla efektywności realizacji zadań wspólnych zespołu
C-1Poznanie specyfiki funkcjonowania biura i pracy biurowej
Treści programoweT-P-5Techniki komunikacji międzyludzkiej i ich znaczenie w procesie organizacji pracy
T-P-3Determinanty dobrej organizacji pracy biurowej. Dokumenty okreslające organizację pracy. Korespondencja handlowa
T-P-4Obsługa urządzeń biurowych
T-P-1Organizacja i techniki pracy biurowej
T-P-2Tworzenie i obieg dokumentów w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Nowoczesne środki audiowizualne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O2/1_U03Posiada umiejętności pracy z klientem stosownie do indywidualnych doświadczeń, możliwości i potrzeb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_U04Potrafi prognozować ( wykorzystując standardowe metody, techniki i narzędzia)procesy i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U08Umie przygotowywać wystąpienia ustne i typowe prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych właściwych dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych , właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja z wykorzystaniem: programów komputerowych na poziomie Europejskiego Certyfikatu umiejętności Komputerowych, a także różnych źródeł pierwotnych i wtórnych
TiR_1A_U10Potrafi nawiązywać kontakt (komunikować się)w języku obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy, posługuje się językiem specjalistycznym w działalności zawodowej
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad organizacji prac administracyjno-biurowych
C-4Uświadomienie studentom znaczenia poprawnej organizacji pracy biura dla efektywności realizacji zadań wspólnych zespołu
Treści programoweT-P-3Determinanty dobrej organizacji pracy biurowej. Dokumenty okreslające organizację pracy. Korespondencja handlowa
T-P-4Obsługa urządzeń biurowych
T-P-2Tworzenie i obieg dokumentów w przedsiębiorstwie
T-P-1Organizacja i techniki pracy biurowej
T-P-5Techniki komunikacji międzyludzkiej i ich znaczenie w procesie organizacji pracy
Metody nauczaniaM-3Nowoczesne środki audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena części praktycznej wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O2/1_K01Ma świadomość znaczenia poprawnej organizacji codziennych czynności administracyjno-biurowych dla efektywności funkcjonowania kierownictwa zespołu i/lub firmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego).
TiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań.
TiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania.
TiR_1A_K06Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia.
TiR_1A_K08Ma świadomość oddziaływania człowieka na środowisko przyrodnicze.
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad organizacji prac administracyjno-biurowych
C-4Uświadomienie studentom znaczenia poprawnej organizacji pracy biura dla efektywności realizacji zadań wspólnych zespołu
C-3Umiejętność tworzenia poprawnych językowo tekstów pism urzędowych. Wykształcenie umiejętności planowania i organizowania czynności administracyjno-biurowych
Treści programoweT-P-2Tworzenie i obieg dokumentów w przedsiębiorstwie
T-P-3Determinanty dobrej organizacji pracy biurowej. Dokumenty okreslające organizację pracy. Korespondencja handlowa
T-P-5Techniki komunikacji międzyludzkiej i ich znaczenie w procesie organizacji pracy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Nowoczesne środki audiowizualne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena formująca: Ocena części praktycznej wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0