Wydział Ekonomiczny - Konsulting ekonomiczno-środowiskowy
Sylabus przedmiotu Gospodarka ziemią rolniczej w Polsce i innych krajach UE:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Konsulting ekonomiczno-środowiskowy | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | |||
Moduł | Obszary wiejskie w Unii Europejskiej | ||
Przedmiot | Gospodarka ziemią rolniczej w Polsce i innych krajach UE | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>, Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Szychowska <Malgorzata.Szychowska@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu ekonomiki rrolnictwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z dokumentacją żródłową dotyczącą gospodarki nieruchomościami rolnymi |
C-2 | Pozyskanie podstawowej wiedzy z zakresu gospodarki ziemią, związanej z podejmowaniem i prowadzeniem działań zmierzajacych do wielofunkcyjnego rozwoju obszarrów wiejskich |
C-3 | Opanowanie podstawowych informacji oraz procedur dotyczacych gospodarki ziemią rolniczą |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Teoretyczne aspekty gospodarowania ziemia | 2 |
T-W-2 | Wybrane elementy przepisów dotyczacych gospodarki ziemia rolniczą w Polsce | 2 |
T-W-3 | Podstawowe informacje dotyczące katastru nieruchomości. | 2 |
T-W-4 | Geodezyjne urządzanie terenów rolnych i leśnych - sposób dostosowania struktury obszarowej gospodarstw rolnych i struktury terenowej do aktualnych wymagań produkcji rolniczej i lesnej. | 2 |
T-W-5 | Ochrona gruntów rolnych i leśnych. | 2 |
T-W-6 | Ekologiczne podstawy racjonalizacji uzytkowania ziemi w Polsce. | 1 |
T-W-7 | Scalanie i wymiana gruntów. | 2 |
T-W-8 | Urządzanie terenów wiejskich w Polsce i innych krajach UE | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-2 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-3 | Udział w dyskusji | 10 |
A-W-4 | Przygotiowanie do testu zaliczeniowego | 25 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena z testu końcowego |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
KES_10-_C10_W01 Słuchacz objasnia, charakteryzuje i właściwie formułuje podstawowe pojęcia, podstawy prawne, żródła informacji i procedury dotyczce gospodarowania ziemią rolniczą | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
KES_10-_C10_U01 Słuchacz potrafi przeprowadzic odpowiednie procedury związane z gospodarowaniem ziemią rolniczą | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
KES_10-_C10_K01 Słuchacz świadomy znaczenia i zasadności podejmowanych decyzji związanych z gospodarowaniem ziemią rolniczą | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-2 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KES_10-_C10_W01 Słuchacz objasnia, charakteryzuje i właściwie formułuje podstawowe pojęcia, podstawy prawne, żródła informacji i procedury dotyczce gospodarowania ziemią rolniczą | 2,0 | Nie objasnia, nie charakteryzuje i niewłaściwie formułuje podstawowe pojęcia, podstawy prawne, żródła informacji i procedury dotyczce gospodarowania ziemią rolniczą |
3,0 | Słuchacz objasnia, charakteryzuje i właściwie formułuje podstawowe pojęcia, podstawy prawne, żródła informacji i procedury dotyczce gospodarowania ziemią rolniczą w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Słuchacz objasnia, charakteryzuje i właściwie formułuje podstawowe pojęcia, podstawy prawne, żródła informacji i procedury dotyczce gospodarowania ziemią rolniczą w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Słuchacz objasnia, charakteryzuje i właściwie formułuje podstawowe pojęcia, podstawy prawne, żródła informacji i procedury dotyczce gospodarowania ziemią rolniczą w stopniu dobrym | |
4,5 | Słuchacz objasnia, charakteryzuje i właściwie formułuje podstawowe pojęcia, podstawy prawne, żródła informacji i procedury dotyczce gospodarowania ziemią rolniczą w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Słuchacz objasnia, charakteryzuje i właściwie formułuje podstawowe pojęcia, podstawy prawne, żródła informacji i procedury dotyczce gospodarowania ziemią rolniczą w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KES_10-_C10_U01 Słuchacz potrafi przeprowadzic odpowiednie procedury związane z gospodarowaniem ziemią rolniczą | 2,0 | Słuchacz nie potrafi przeprowadzic odpowiednich procedur związanych z gospodarowaniem ziemią rolniczą |
3,0 | Słuchacz potrafi przeprowadzic odpowiednich procedur związanych z gospodarowaniem ziemią rolniczą w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Suchacz potrafi przeprowadzic odpowiednich procedur związanych z gospodarowaniem ziemią rolniczą w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Suchacz potrafi przeprowadzic odpowiednich procedur związanych z gospodarowaniem ziemią rolniczą w stopniu dobrym | |
4,5 | Suchacz potrafi przeprowadzic odpowiednich procedur związanych z gospodarowaniem ziemią rolniczą w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Suchacz potrafi przeprowadzic odpowiednich procedur związanych z gospodarowaniem ziemią rolniczą w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KES_10-_C10_K01 Słuchacz świadomy znaczenia i zasadności podejmowanych decyzji związanych z gospodarowaniem ziemią rolniczą | 2,0 | Słuchacz nie świadomy znaczenia i zasadności podejmowanych decyzji związanych z gospodarowaniem ziemią rolniczą |
3,0 | Słuchacz świadomy znaczenia i zasadności podejmowanych decyzji związanych z gospodarowaniem ziemią rolniczą w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Słuchacz świadomy znaczenia i zasadności podejmowanych decyzji związanych z gospodarowaniem ziemią rolniczą w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Słuchacz świadomy znaczenia i zasadności podejmowanych decyzji związanych z gospodarowaniem ziemią rolniczą w stopniu dobrym | |
4,5 | Słuchacz świadomy znaczenia i zasadności podejmowanych decyzji związanych z gospodarowaniem ziemią rolniczą w stopniu więcej niz dobrym | |
5,0 | Słuchacz świadomy znaczenia i zasadności podejmowanych decyzji związanych z gospodarowaniem ziemią rolniczą w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- J. Szymańska, Gospodarowanie zasobami ziemi w Polsce- aspekty teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Uniwesrytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2012
- M. Stelmach, R. Malina, J. Tkocz, B. Żukowski, Obszary wiejskie i grunty rolnicze w Polsce. Wyniki badań ankietowych - 1988, Akademia Rolnicza. Wrocław 1990., Wrocław, 1990
- J. Siuta, B.Żukowski, Ekologiczne podstawy racjonalizacji użytkowania ziemi w Polsce, Inżynieria Ekologiczna nr 6;, 2002
- Roczniki statystyczne GUS, 2016
- Krajowe wykazy gruntów GUGiK, 2016
Literatura dodatkowa
- 6. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 f., Nr 46, poz. 543 z późno zm.)., 1997
- 7. Ustawa z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (Dz. U. z 1999 f. Nr 65, poz. 746 z późno zm.)., 1999
- 8. Ustawa z dnia 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości (Dz. U. Nr 113, poz. 1209 z późno zm.)., 2001
- 9. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. Nr 175, poz. 1459)., 2005