Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Konsulting ekonomiczno-środowiskowy

Sylabus przedmiotu Ekologiczne aspekty zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Konsulting ekonomiczno-środowiskowy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki społeczne
Profil
Moduł Zagadnienia prawno-organizacyjne i ekonomiczno-środowiskowe
Przedmiot Ekologiczne aspekty zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>, Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Monika Pradziadowicz <monika.pradziadowicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Szychowska <Malgorzata.Szychowska@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wybrane aspekty wiedzy z zakresu mikroekonomii i zarządzania. Podstawowa wiedza z zakresu biologii, w tym ekologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu ekologicznych aspektów zarządzania środowiskiem, w tym w turystyce.
C-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
C-3Znajomość i umiejętność interpretacji zjawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przedsiębiorstwo i jego interakcja ze środowiskiem.1
T-A-2Instrumenty polityki ekologicznej państwa a funkcjonowanie przedsiębiorstwa.1
T-A-3Zrównoważony rozwój regionów w Polsce i Unii Europejskiej.1
T-A-4Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie na przykładzie branży turystycznej.1
T-A-5Praktyczne stosowanie systemu Ocen Oddziaływania na Środowisko.1
T-A-6Raport o oddziaływaniu przedsięwzięć gospodarczych na środowisko. Case Study.1
T-A-7Ekostrategie na przykładzie przedsiębiorstwa turystycznego. Proces budowy strategii uwzględniającej aspekty ekologiczne. Case Study.2
T-A-8Programy ekologiczne a istniejące koncepcje zarządzania. Ekologia jako element strategii przedsiębiorstw.2
10
wykłady
T-W-1Problemy ekonomiczne ochrony środowiska.2
T-W-2Instrumenty zarządzania ekologicznego na wybranym przykładzie.2
T-W-3Zarządzanie ekologiczne przedsiębiorstwem. System zarządzania środowiskowego.2
T-W-4Integracja systemów jakości i ochrony środowiska w przedsiębiorstwie.2
T-W-5System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie (na przykładzie wybranej branży).2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.9
A-A-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.1
20
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Lektura literatury przedmiotu.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.35
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, wyjaśnianie).
M-2Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
S-3Ocena podsumowująca: Test z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach, czas na test do 1h zegarowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KES_10-_C7_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią. Posiada wiedzę w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KES_10-_C7_U01
Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu w grupie oraz zaprezentowania go.
C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-5M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KES_10-_C7_K01
Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE.
C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KES_10-_C7_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią. Posiada wiedzę w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie od ok. 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KES_10-_C7_U01
Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu w grupie oraz zaprezentowania go.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KES_10-_C7_K01
Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedz
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie powyżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie od ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie od ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%.

Literatura podstawowa

  1. Świetlikowska U., Agroturystyka, FAPA, Warszawa, 2000
  2. Fiedor B., Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2002
  3. Gołembski G., Przedsiebiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej, AE, Poznań, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Górka K., Poskrobko B., Radecki W., Ochrona środowiska, PWE, Warszawa, 2005
  2. Kozłowski S., Ekorozwój – wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa, 2000
  3. Janikowski R., Zarządzanie ekologiczne, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przedsiębiorstwo i jego interakcja ze środowiskiem.1
T-A-2Instrumenty polityki ekologicznej państwa a funkcjonowanie przedsiębiorstwa.1
T-A-3Zrównoważony rozwój regionów w Polsce i Unii Europejskiej.1
T-A-4Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie na przykładzie branży turystycznej.1
T-A-5Praktyczne stosowanie systemu Ocen Oddziaływania na Środowisko.1
T-A-6Raport o oddziaływaniu przedsięwzięć gospodarczych na środowisko. Case Study.1
T-A-7Ekostrategie na przykładzie przedsiębiorstwa turystycznego. Proces budowy strategii uwzględniającej aspekty ekologiczne. Case Study.2
T-A-8Programy ekologiczne a istniejące koncepcje zarządzania. Ekologia jako element strategii przedsiębiorstw.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problemy ekonomiczne ochrony środowiska.2
T-W-2Instrumenty zarządzania ekologicznego na wybranym przykładzie.2
T-W-3Zarządzanie ekologiczne przedsiębiorstwem. System zarządzania środowiskowego.2
T-W-4Integracja systemów jakości i ochrony środowiska w przedsiębiorstwie.2
T-W-5System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie (na przykładzie wybranej branży).2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.9
A-A-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.1
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Lektura literatury przedmiotu.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.35
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKES_10-_C7_W01Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią. Posiada wiedzę w zakresie przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu ekologicznych aspektów zarządzania środowiskiem, w tym w turystyce.
C-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
C-3Znajomość i umiejętność interpretacji zjawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.
Treści programoweT-A-1Przedsiębiorstwo i jego interakcja ze środowiskiem.
T-A-2Instrumenty polityki ekologicznej państwa a funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
T-A-3Zrównoważony rozwój regionów w Polsce i Unii Europejskiej.
T-A-4Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie na przykładzie branży turystycznej.
T-A-5Praktyczne stosowanie systemu Ocen Oddziaływania na Środowisko.
T-A-6Raport o oddziaływaniu przedsięwzięć gospodarczych na środowisko. Case Study.
T-A-7Ekostrategie na przykładzie przedsiębiorstwa turystycznego. Proces budowy strategii uwzględniającej aspekty ekologiczne. Case Study.
T-W-1Problemy ekonomiczne ochrony środowiska.
T-W-2Instrumenty zarządzania ekologicznego na wybranym przykładzie.
T-W-3Zarządzanie ekologiczne przedsiębiorstwem. System zarządzania środowiskowego.
T-W-4Integracja systemów jakości i ochrony środowiska w przedsiębiorstwie.
T-W-5System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie (na przykładzie wybranej branży).
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opowiadanie, opis, wyjaśnianie).
M-2Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
S-3Ocena podsumowująca: Test z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach, czas na test do 1h zegarowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie od ok. 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKES_10-_C7_U01Umiejętność przygotowania prezentacji bądź raportu w grupie oraz zaprezentowania go.
Cel przedmiotuC-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
C-3Znajomość i umiejętność interpretacji zjawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.
Treści programoweT-A-1Przedsiębiorstwo i jego interakcja ze środowiskiem.
T-A-2Instrumenty polityki ekologicznej państwa a funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
T-A-3Zrównoważony rozwój regionów w Polsce i Unii Europejskiej.
T-A-4Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie na przykładzie branży turystycznej.
T-A-5Praktyczne stosowanie systemu Ocen Oddziaływania na Środowisko.
T-A-6Raport o oddziaływaniu przedsięwzięć gospodarczych na środowisko. Case Study.
T-A-7Ekostrategie na przykładzie przedsiębiorstwa turystycznego. Proces budowy strategii uwzględniającej aspekty ekologiczne. Case Study.
T-W-5System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie (na przykładzie wybranej branży).
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKES_10-_C7_K01Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE.
Cel przedmiotuC-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
C-3Znajomość i umiejętność interpretacji zjawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.
Treści programoweT-A-1Przedsiębiorstwo i jego interakcja ze środowiskiem.
T-A-2Instrumenty polityki ekologicznej państwa a funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
T-A-3Zrównoważony rozwój regionów w Polsce i Unii Europejskiej.
T-A-4Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie na przykładzie branży turystycznej.
T-A-5Praktyczne stosowanie systemu Ocen Oddziaływania na Środowisko.
T-A-6Raport o oddziaływaniu przedsięwzięć gospodarczych na środowisko. Case Study.
T-A-7Ekostrategie na przykładzie przedsiębiorstwa turystycznego. Proces budowy strategii uwzględniającej aspekty ekologiczne. Case Study.
T-W-2Instrumenty zarządzania ekologicznego na wybranym przykładzie.
T-W-3Zarządzanie ekologiczne przedsiębiorstwem. System zarządzania środowiskowego.
T-W-4Integracja systemów jakości i ochrony środowiska w przedsiębiorstwie.
T-W-5System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie (na przykładzie wybranej branży).
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji bądź referatu w grupach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami lub testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedz
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi lub test na poziomie powyżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi lub test na poziomie od ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy, lub test na poziomie od ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa lub test na poziomie ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski lub test na poziomie ok. 90%.