Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Wycena nieruchomości

Sylabus przedmiotu Wycena bilansowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wycena bilansowa
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien ukończyć kurs podstaw rachunkowości, rachunkowości finansowej, sprawozdawczości finansowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
C-2Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe2
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy1
T-A-3Wycena początkowa i końcowa zapasów oraz wycena ich zużycia2
T-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych w tym środków pieniężnych2
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania2
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów2
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa2
T-A-8Zasady wyceny bilansowej rozrachunków2
15
wykłady
T-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej1
T-W-2Kategorie wyceny aktywów i pasywów według prawa bilansowego3
T-W-3Zasady wyceny majatku trwałego przedsiębiorstwa2
T-W-4Zasady pomiaru wartości bilansowej zapasów2
T-W-5Wycena bilansowa nalezności i zobowiązań3
T-W-6Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw2
T-W-7Ustalanie wartości rozliczeń międzyokresowych kosztów i przychodów2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia30
A-A-3przygotowanie do zajęć45
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć10
A-W-3Przygotowanie do kolokwium5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/3_W01
Student posiada wiedzę na temat podstawowych kategorii wyceny w polskim prawie bilansowym
E_2A_W01, E_2A_W08C-1T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4
E_2A_D7/3_W02
Student rozróżnia podstawowe podejścia modelowe do wyceny w rachunkowości oraz ich związki z zasadami rachunkowości
E_2A_W11, E_2A_W01, E_2A_W09C-1, C-2T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/3_U01
Student potrafi wyceniać aktywa i pasywa oraz elementy kształtujace wynik finansowy w momencie poczatkowego ujęcia w księgach rachunkowych, w momencie ich rozchodu oraz na dzień bilansowy
E_2A_U01, E_2A_U06, E_2A_U11C-2T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-A-1, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
E_2A_D7/3_U02
Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
E_2A_U01, E_2A_U04, E_2A_U06C-2T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/3_K01
student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania problemów podczas symulacji wpływu zastosowanych metod wyceny na wynik finansowy oraz poziom aktywów i pasywów bilansu przedsiębiorstwa
E_2A_K02, E_2A_K04, E_2A_K06C-2T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-A-1M-3S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/3_W01
Student posiada wiedzę na temat podstawowych kategorii wyceny w polskim prawie bilansowym
2,0Student nie zna podstawowych kategorii wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student definiuje podstawowe kategorie wyceny i umie kilka z nich zinterpretowac
3,5Student umie wymienić podstawowe kategorie wyceny i podać ich szczegółową interpretację
4,0Student umie wymienić podstawowe kategorie wyceny, podać ich szczególową charakterystykę oraz przyporzadkować kategorię do poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
4,5Student umie wymienić podstawowe kategorie wyceny, podać ich szczególową charakterystykę , przyporządkować do poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy, umie ocenić wpływ zastosowanej kategorii wyceny na sprawozdanie finansowe jednostki,
5,0Student definiuje i interpretuje podstawowe kategorie wyceny i potrafi je przyporzadkować do poszczególnych składników aktywów i pasywów, umie ocenić wpływ zmian wyceny na poziom aktywów i pasywów oraz wynik finansowy, umie zaproponiować najkorzystniejszą w danej sytuacji gospodarczej kategorię wyceny dla danego składnika
E_2A_D7/3_W02
Student rozróżnia podstawowe podejścia modelowe do wyceny w rachunkowości oraz ich związki z zasadami rachunkowości
2,0Student nie zna modeli wyceny stosowanych w polskim prawie bilansowym oraz ich związków z zasadami rachunkowosci
3,0Student zna modele wyceny stosowane w polskim prawie bilansowym i jeden z nich umie scharakteryzować
3,5Student zna modele wyceny stosowane w polskim prawie bilansowym i oraz ich interpretacje
4,0Student zna różnice miedzy modelami wyceny stosowanymi w rachunkowości i je zinterpretować, powiązać je z poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
4,5Student zna róznice między modelami wyceny stosowanymi w rachunkowości i je zinterpretaować , powiazać je z poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy,ocenić wpływ zasad na ich wybór
5,0Student zna modele rachunkowości stosowane w polskim prawie bilansowym oraz wytłumaczyć wpływ zasad rachunkowosci na ich wybór, powiązać metody wyceny prawa bilansowego z zasadami wyceny stosowanymi w prawie podatkowym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/3_U01
Student potrafi wyceniać aktywa i pasywa oraz elementy kształtujace wynik finansowy w momencie poczatkowego ujęcia w księgach rachunkowych, w momencie ich rozchodu oraz na dzień bilansowy
2,0Student nie zna kategorii wyceny bilansowej i nie potrafi dokonać wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student potrafi wymienić kategorie wyceny, i kilka z nich scharakteryzować
3,5Student potrafi wymienić kategorie wyceny i kilka z nich scharakteryzować oraz wskazać ich ujecie w ksiegach rachunkowych
4,0Student potrafi wymienic kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych
4,5Student potrafi wymienić kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać na ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych oraz zinterpretować rzeczywiste sprawozdanie finansowe jednostki z punktu widzenia stosowanych wycen
5,0Student potrafi wymienic kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać na ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych oraz zinteoretować rzeczywiste sprawozdanie finansowe jednoatki z punktu widzenia stosowanych wycen wskazać na mozliwosci zmian w tym zakresie
E_2A_D7/3_U02
Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
2,0Student nie potrafi ocenić wpływu zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pastywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student potrafi częściowo ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,5Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy oraz zinterpretować osiagane wyniki
4,0Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów, zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłosci w tym zakresie
4,5Student potrafi ocenic wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody aktywów i pasywów , zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłosci w tym zakresie, zaproponować zmiany
5,0Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów , zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłości w tym zakresie , zaproponować zmiany oraz wytłumaczyć je z punktu widzenia modelowego do wycen

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/3_K01
student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania problemów podczas symulacji wpływu zastosowanych metod wyceny na wynik finansowy oraz poziom aktywów i pasywów bilansu przedsiębiorstwa
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rzowiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student w minimalnym stopniu angazuje się w .pracę w grupie, proponowane przez niego rozwiązania są nie zawsze poprawne, część samodzielnych odpowiedzi jest błędna
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiazywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe rozwiązania i potrafi je zaprezentować
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiazywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu sa prawidłowe. potrafi uzasadnić wybór proponowanego rozwiazania do danego problemu, przeprowadzić ocene wyników i wskaza inne możliwości

Literatura podstawowa

  1. B. Nadolna, Wycena aktywów i pasywów [w:] Ustawa o rachunkowosci. Komentarz., Wolters Kluwer, Warszawa, 2014, V
  2. B. Nadolna, Szczegółowe zasady wyceny aktywów i pasywów [w:] Ustawa o rachunkowości. Komentarz., Wolters Kluwer, Warszawa, 2014
  3. R. Niemczyk, Wycena aktywów i pasywów.Porady.Przykłady. Praktyka, A.Drągowski, Poznań, 2008, I
  4. A. Michalczyk, P.Fill, Problemy wyceny aktywów i pasywów według MSR/MSSF i ustawy o rachunkowosci, Ośrodek Doradztwa i Szkolenia Kadr, Warszawa, 2007, I
  5. red. T. Kiziukiewicz, Rachunkowość w jednostkach gospodarczych, PWE, Warszawa, 2012, I

Literatura dodatkowa

  1. A. Helin, L. Kramarczuk, Wycena aktywów i pasywów, ODDK, Gdańsk, 2003
  2. B. Nadolna, Zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego w podmiotach leczniczych [w:] Wzorcowy plan kont a rachunkowość. red. M.Hass-Symotiuk, CH Beck, Warszawa, 2014, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe2
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy1
T-A-3Wycena początkowa i końcowa zapasów oraz wycena ich zużycia2
T-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych w tym środków pieniężnych2
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania2
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów2
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa2
T-A-8Zasady wyceny bilansowej rozrachunków2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej1
T-W-2Kategorie wyceny aktywów i pasywów według prawa bilansowego3
T-W-3Zasady wyceny majatku trwałego przedsiębiorstwa2
T-W-4Zasady pomiaru wartości bilansowej zapasów2
T-W-5Wycena bilansowa nalezności i zobowiązań3
T-W-6Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw2
T-W-7Ustalanie wartości rozliczeń międzyokresowych kosztów i przychodów2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia30
A-A-3przygotowanie do zajęć45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć10
A-W-3Przygotowanie do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/3_W01Student posiada wiedzę na temat podstawowych kategorii wyceny w polskim prawie bilansowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
Treści programoweT-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych w tym środków pieniężnych
T-A-3Wycena początkowa i końcowa zapasów oraz wycena ich zużycia
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa
T-A-8Zasady wyceny bilansowej rozrachunków
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe
T-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej
T-W-5Wycena bilansowa nalezności i zobowiązań
T-W-2Kategorie wyceny aktywów i pasywów według prawa bilansowego
T-W-4Zasady pomiaru wartości bilansowej zapasów
T-W-6Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw
T-W-7Ustalanie wartości rozliczeń międzyokresowych kosztów i przychodów
T-W-3Zasady wyceny majatku trwałego przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych kategorii wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student definiuje podstawowe kategorie wyceny i umie kilka z nich zinterpretowac
3,5Student umie wymienić podstawowe kategorie wyceny i podać ich szczegółową interpretację
4,0Student umie wymienić podstawowe kategorie wyceny, podać ich szczególową charakterystykę oraz przyporzadkować kategorię do poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
4,5Student umie wymienić podstawowe kategorie wyceny, podać ich szczególową charakterystykę , przyporządkować do poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy, umie ocenić wpływ zastosowanej kategorii wyceny na sprawozdanie finansowe jednostki,
5,0Student definiuje i interpretuje podstawowe kategorie wyceny i potrafi je przyporzadkować do poszczególnych składników aktywów i pasywów, umie ocenić wpływ zmian wyceny na poziom aktywów i pasywów oraz wynik finansowy, umie zaproponiować najkorzystniejszą w danej sytuacji gospodarczej kategorię wyceny dla danego składnika
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/3_W02Student rozróżnia podstawowe podejścia modelowe do wyceny w rachunkowości oraz ich związki z zasadami rachunkowości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W09Ma pogłębioną wiedzę o wybranych zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
C-2Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy
Treści programoweT-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych w tym środków pieniężnych
T-A-3Wycena początkowa i końcowa zapasów oraz wycena ich zużycia
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa
T-A-8Zasady wyceny bilansowej rozrachunków
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe
T-W-1Znaczenie i ogólne zasady wyceny bilansowej
T-W-5Wycena bilansowa nalezności i zobowiązań
T-W-2Kategorie wyceny aktywów i pasywów według prawa bilansowego
T-W-4Zasady pomiaru wartości bilansowej zapasów
T-W-6Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw
T-W-7Ustalanie wartości rozliczeń międzyokresowych kosztów i przychodów
T-W-3Zasady wyceny majatku trwałego przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna modeli wyceny stosowanych w polskim prawie bilansowym oraz ich związków z zasadami rachunkowosci
3,0Student zna modele wyceny stosowane w polskim prawie bilansowym i jeden z nich umie scharakteryzować
3,5Student zna modele wyceny stosowane w polskim prawie bilansowym i oraz ich interpretacje
4,0Student zna różnice miedzy modelami wyceny stosowanymi w rachunkowości i je zinterpretować, powiązać je z poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
4,5Student zna róznice między modelami wyceny stosowanymi w rachunkowości i je zinterpretaować , powiazać je z poszczególnymi składnikami aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy,ocenić wpływ zasad na ich wybór
5,0Student zna modele rachunkowości stosowane w polskim prawie bilansowym oraz wytłumaczyć wpływ zasad rachunkowosci na ich wybór, powiązać metody wyceny prawa bilansowego z zasadami wyceny stosowanymi w prawie podatkowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/3_U01Student potrafi wyceniać aktywa i pasywa oraz elementy kształtujace wynik finansowy w momencie poczatkowego ujęcia w księgach rachunkowych, w momencie ich rozchodu oraz na dzień bilansowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystuje wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy
Treści programoweT-A-3Wycena początkowa i końcowa zapasów oraz wycena ich zużycia
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa
T-A-8Zasady wyceny bilansowej rozrachunków
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe
T-W-6Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw
T-W-7Ustalanie wartości rozliczeń międzyokresowych kosztów i przychodów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna kategorii wyceny bilansowej i nie potrafi dokonać wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student potrafi wymienić kategorie wyceny, i kilka z nich scharakteryzować
3,5Student potrafi wymienić kategorie wyceny i kilka z nich scharakteryzować oraz wskazać ich ujecie w ksiegach rachunkowych
4,0Student potrafi wymienic kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych
4,5Student potrafi wymienić kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać na ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych oraz zinterpretować rzeczywiste sprawozdanie finansowe jednostki z punktu widzenia stosowanych wycen
5,0Student potrafi wymienic kategorie wyceny i je scharakteryzować oraz wskazać na ich ujecie w ksiegach rachunkowych i w sprawozdaniach finansowych oraz zinteoretować rzeczywiste sprawozdanie finansowe jednoatki z punktu widzenia stosowanych wycen wskazać na mozliwosci zmian w tym zakresie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/3_U02Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystuje wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy
Treści programoweT-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych w tym środków pieniężnych
T-A-3Wycena początkowa i końcowa zapasów oraz wycena ich zużycia
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe
T-W-5Wycena bilansowa nalezności i zobowiązań
T-W-2Kategorie wyceny aktywów i pasywów według prawa bilansowego
T-W-4Zasady pomiaru wartości bilansowej zapasów
T-W-6Ustalanie wartości bilansowej funduszy i rezerw
T-W-7Ustalanie wartości rozliczeń międzyokresowych kosztów i przychodów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza zadań z zakresu wyceny aktywów i pasywów oraz ellementów kształtujacych wynik finansowy
S-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić wpływu zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pastywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,0Student potrafi częściowo ocenić wpływ zasad rachunkowości na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy
3,5Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów oraz elementów kształtujacych wynik finansowy oraz zinterpretować osiagane wyniki
4,0Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów, zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłosci w tym zakresie
4,5Student potrafi ocenic wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody aktywów i pasywów , zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłosci w tym zakresie, zaproponować zmiany
5,0Student potrafi ocenić wpływ zasad rachunkowosci na stosowane metody wyceny aktywów i pasywów , zinterpretować je oraz wskazać na nieścisłości w tym zakresie , zaproponować zmiany oraz wytłumaczyć je z punktu widzenia modelowego do wycen
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/3_K01student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania problemów podczas symulacji wpływu zastosowanych metod wyceny na wynik finansowy oraz poziom aktywów i pasywów bilansu przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_2A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyceniania aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy na dzień początkowego ujęcia w księgach rachunkowych i na dzień bilansowy
Treści programoweT-A-4Wycena początkowa i na dzień bilansowy inwestycji krótkoterminowych w tym środków pieniężnych
T-A-3Wycena początkowa i końcowa zapasów oraz wycena ich zużycia
T-A-5Szacowanie rezerw na przyszłe zobowiązania
T-A-6Ustalanie wartości i rozliczanie rozliczeń miedzyokresowych kosztów i przychodów
T-A-7Zasady i źródła ustalania wartości kapitałów (funduszy) własnych przedsiebiorstwa
T-A-8Zasady wyceny bilansowej rozrachunków
T-A-2Wycena inwestycji długoterminowych - wstępna i na dzień bilansowy
T-A-1Wycena poczatkowa, rozchodu i bilansowa srodków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - zadania problemowe
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena osiagnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Aktywność studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rzowiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student w minimalnym stopniu angazuje się w .pracę w grupie, proponowane przez niego rozwiązania są nie zawsze poprawne, część samodzielnych odpowiedzi jest błędna
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiazywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe rozwiązania i potrafi je zaprezentować
5,0Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiazywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu sa prawidłowe. potrafi uzasadnić wybór proponowanego rozwiazania do danego problemu, przeprowadzić ocene wyników i wskaza inne możliwości