Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy

Sylabus przedmiotu Restrukturyzacja zatrudnienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Restrukturyzacja zatrudnienia
Specjalność Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 20 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 20 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie roli restrukturyzacji zatrudnienia w działalności organizacji
C-2Zapoznanie z zasadami i warunkami przeprowadzania podstawowych procesów restrukturyzacyjnych w zatrudnieniu
C-3Wykształcenie umiejętności stosowania podstawowych procedur w działaniach restrukturyzacyjnych w obszarze kapitału ludzkiego
C-4Zapoznanie z alterantywnymi działaniami wobec zwolnień pracowników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Restrukturyzacja zatrudnienia - narzędzia i procedury4
T-A-2Redukcja zatrudnienia4
T-A-3Procedura i efektywność outplacementu4
T-A-4Prawne aspekty redukcji personelu4
T-A-5Ocena efektywności restrukturyzacji zatrudnienia4
20
wykłady
T-W-1Optymalizacja a restrukturyzacja zatrudnienia2
T-W-2Proces restrukturyzacji i rola kierownika w procesie zmian zatrudnienia4
T-W-3Alternatywy dla redukcji zatrudnienia2
T-W-4Racjonalizacja - działania uzupełniające3
T-W-5Redukcja zatrudnienia i przyczyny zwolnień pracowniczych3
T-W-6Zatrzymywanie wartościowych pracowników w organizacji2
T-W-7Prawne aspekty redukcji zatrudnienia2
T-W-8Outplacement2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Czytanie zalecanej literatury10
A-A-3Przygotowanie prezentacji na temat przeprowadzonych działań restrukturyzacyjnych zatrudnienia w polskich przedsiębiorstwach20
A-A-4Konsultacje w sprawie przygotowywanych prac2
A-A-5Przygotowanie i prezentacja zagadnień związanych z realizowanym tematem8
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
A-W-3Egzamin2
A-W-4Czytanie zalecanej literatury23
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z prezentacji zagadnień związanych z realizacją tematu
S-2Ocena formująca: Ocena z realizacji zadań na zajeciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z przygotowanej pracy z zakresu przeprowadzonych działań restrukturyzacyjnych zatrudnienia w polskich przedsiębiorstwach
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/5_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student charakteryzuje rolę restrukturyzacji zatrudnienia, definiuje zasady i warunki jej przeprowadzania.
E_2A_W03, E_2A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-3, S-4, S-1
E_2A_D2/5_W02
W wyniku przeprowadznych zajęć student objaśnia redukcję zatrudnienia oraz opisuje jej alternatywy
E_2A_W02, E_2A_W05C-1, C-4T-W-6, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-4S-2, S-3, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zastosować procedurę i podstawowe narzędzia restrukturyzacji i racjonalizacji zatrudnienia oraz dokonuje oceny efektów ich zastosowania
E_2A_U18, E_2A_U02, E_2A_U10C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3
E_2A_D2/5_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedurę i narzędzia outplacementu
E_2A_U01, E_2A_U12C-2, C-3T-A-3, T-W-8, T-W-2, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/5_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student charakteryzuje rolę restrukturyzacji zatrudnienia, definiuje zasady i warunki jej przeprowadzania.
2,0
3,0Student objaśnia podstawową rolę restrukturyzacji zatrudnienia definiuje główne zasady i warunki jej przeprowadzenia
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_D2/5_W02
W wyniku przeprowadznych zajęć student objaśnia redukcję zatrudnienia oraz opisuje jej alternatywy
2,0
3,0Student objaśnia redukcję zatrudnienia oraz jej główne przyczyny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zastosować procedurę i podstawowe narzędzia restrukturyzacji i racjonalizacji zatrudnienia oraz dokonuje oceny efektów ich zastosowania
2,0
3,0Sudent zna przebieg procesu restryukturyzacji oraz wskazuje wybrane działania uzupełniające restrukturyzacji zatrudnienia
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_D2/5_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedurę i narzędzia outplacementu
2,0
3,0Student zna procedurę outplacementu, rozumie jego istotę.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Marciniak J., Optymalzacja zatrudnienia, Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Kraków, 2009
  2. Sidor-Rządkowska M., Zwolnienia pracowników a polityka personalna firmy, Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Kraków, 2010
  3. Lachiewicz S., Zakrzewska-Bielawska A. (red), Restrukturyzacja organizacji i zasobów kadrowych przedsiębiorstwa, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2005
  4. Borowiecki R., Wysłocka E., Analiza ekonomiczna i ocena ekspercka w procesie restrukturyzacji przedsiębiorstw, Diffin, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Egeman E., Restrukturyzacja i kierowanie zatrudnieniem, Poltext, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Restrukturyzacja zatrudnienia - narzędzia i procedury4
T-A-2Redukcja zatrudnienia4
T-A-3Procedura i efektywność outplacementu4
T-A-4Prawne aspekty redukcji personelu4
T-A-5Ocena efektywności restrukturyzacji zatrudnienia4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Optymalizacja a restrukturyzacja zatrudnienia2
T-W-2Proces restrukturyzacji i rola kierownika w procesie zmian zatrudnienia4
T-W-3Alternatywy dla redukcji zatrudnienia2
T-W-4Racjonalizacja - działania uzupełniające3
T-W-5Redukcja zatrudnienia i przyczyny zwolnień pracowniczych3
T-W-6Zatrzymywanie wartościowych pracowników w organizacji2
T-W-7Prawne aspekty redukcji zatrudnienia2
T-W-8Outplacement2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Czytanie zalecanej literatury10
A-A-3Przygotowanie prezentacji na temat przeprowadzonych działań restrukturyzacyjnych zatrudnienia w polskich przedsiębiorstwach20
A-A-4Konsultacje w sprawie przygotowywanych prac2
A-A-5Przygotowanie i prezentacja zagadnień związanych z realizowanym tematem8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do egzaminu15
A-W-3Egzamin2
A-W-4Czytanie zalecanej literatury23
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D2/5_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student charakteryzuje rolę restrukturyzacji zatrudnienia, definiuje zasady i warunki jej przeprowadzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
E_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie roli restrukturyzacji zatrudnienia w działalności organizacji
C-2Zapoznanie z zasadami i warunkami przeprowadzania podstawowych procesów restrukturyzacyjnych w zatrudnieniu
Treści programoweT-W-1Optymalizacja a restrukturyzacja zatrudnienia
T-W-2Proces restrukturyzacji i rola kierownika w procesie zmian zatrudnienia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z przygotowanej pracy z zakresu przeprowadzonych działań restrukturyzacyjnych zatrudnienia w polskich przedsiębiorstwach
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
S-1Ocena formująca: Ocena z prezentacji zagadnień związanych z realizacją tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student objaśnia podstawową rolę restrukturyzacji zatrudnienia definiuje główne zasady i warunki jej przeprowadzenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D2/5_W02W wyniku przeprowadznych zajęć student objaśnia redukcję zatrudnienia oraz opisuje jej alternatywy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
E_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie roli restrukturyzacji zatrudnienia w działalności organizacji
C-4Zapoznanie z alterantywnymi działaniami wobec zwolnień pracowników
Treści programoweT-W-6Zatrzymywanie wartościowych pracowników w organizacji
T-W-3Alternatywy dla redukcji zatrudnienia
T-W-5Redukcja zatrudnienia i przyczyny zwolnień pracowniczych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z realizacji zadań na zajeciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z przygotowanej pracy z zakresu przeprowadzonych działań restrukturyzacyjnych zatrudnienia w polskich przedsiębiorstwach
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
S-1Ocena formująca: Ocena z prezentacji zagadnień związanych z realizacją tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student objaśnia redukcję zatrudnienia oraz jej główne przyczyny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D2/5_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zastosować procedurę i podstawowe narzędzia restrukturyzacji i racjonalizacji zatrudnienia oraz dokonuje oceny efektów ich zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U18Potrafi weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami i warunkami przeprowadzania podstawowych procesów restrukturyzacyjnych w zatrudnieniu
C-3Wykształcenie umiejętności stosowania podstawowych procedur w działaniach restrukturyzacyjnych w obszarze kapitału ludzkiego
Treści programoweT-A-1Restrukturyzacja zatrudnienia - narzędzia i procedury
T-A-2Redukcja zatrudnienia
T-A-5Ocena efektywności restrukturyzacji zatrudnienia
T-W-4Racjonalizacja - działania uzupełniające
T-W-7Prawne aspekty redukcji zatrudnienia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z realizacji zadań na zajeciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z przygotowanej pracy z zakresu przeprowadzonych działań restrukturyzacyjnych zatrudnienia w polskich przedsiębiorstwach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sudent zna przebieg procesu restryukturyzacji oraz wskazuje wybrane działania uzupełniające restrukturyzacji zatrudnienia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D2/5_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedurę i narzędzia outplacementu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami i warunkami przeprowadzania podstawowych procesów restrukturyzacyjnych w zatrudnieniu
C-3Wykształcenie umiejętności stosowania podstawowych procedur w działaniach restrukturyzacyjnych w obszarze kapitału ludzkiego
Treści programoweT-A-3Procedura i efektywność outplacementu
T-W-8Outplacement
T-W-2Proces restrukturyzacji i rola kierownika w procesie zmian zatrudnienia
T-W-7Prawne aspekty redukcji zatrudnienia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z realizacji zadań na zajeciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z przygotowanej pracy z zakresu przeprowadzonych działań restrukturyzacyjnych zatrudnienia w polskich przedsiębiorstwach
S-1Ocena formująca: Ocena z prezentacji zagadnień związanych z realizacją tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna procedurę outplacementu, rozumie jego istotę.
3,5
4,0
4,5
5,0