Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Mikroekonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikroekonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Błażej Suproń <Blazej.Supron@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka w zakresie szkoły średniej; elementarna wiedza na temat funkcjonowania gospodarki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych |
C-2 | poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej |
C-3 | zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomoca polityki państwa |
C-4 | zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w tym działania rynku |
C-5 | zapoznanie studentów z teorią konsumenta i producenta wraz z przygotowaniem ich do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr | 3 |
T-A-2 | Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. | 3 |
T-A-3 | Narzędzia i metody analizy ekonomicznej. | 3 |
T-A-4 | Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy. | 3 |
T-A-5 | Braki równowagi rynkowej i jej zmiany - modele graficzne i zadania. Analzia dynamiczna rynku - model pajęczyny. | 3 |
T-A-6 | Elastyczność popytu i podaży - zadania. | 3 |
T-A-7 | Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta. | 3 |
T-A-8 | Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie. | 3 |
T-A-9 | Teoria kosztów w w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny. | 3 |
T-A-10 | Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej. | 3 |
T-A-11 | Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu. | 3 |
T-A-12 | Ziemia i renta gruntowa. | 3 |
T-A-13 | Rynek kapitału - zadania. | 3 |
T-A-14 | Ekonomia dobrobytu. | 3 |
T-A-15 | Prezentacje studentów na zadane tematy. | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. | 2 |
T-W-2 | Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny. | 2 |
T-W-3 | Analiza statyczna rynku. | 2 |
T-W-4 | Elastyczność popytu i podaży - zagadnienia teoretyczne. | 2 |
T-W-5 | Teoria wyboru konsumenta. | 2 |
T-W-6 | Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy. | 2 |
T-W-7 | Koszty produkcji w krótkim i długim okresie. | 2 |
T-W-8 | Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej. | 2 |
T-W-9 | Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu. | 2 |
T-W-10 | Rynki czynników wytwórczych. | 2 |
T-W-11 | Zatrudnienie i płace na rynku pracy. | 2 |
T-W-12 | Kapitał rzeczowy. | 2 |
T-W-13 | Teoria podziału. Dochody i poziom życia. | 2 |
T-W-14 | Społeczne aspekty mikroekonomii. | 2 |
T-W-15 | Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 45 |
A-A-2 | przygotowanie do kolokwiów | 10 |
A-A-3 | przygotowanie do ćwiczeń | 30 |
A-A-4 | przygotowanie prezentacji | 10 |
A-A-5 | przygotowanie eseju | 15 |
A-A-6 | udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem prezentacji, eseju. | 10 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 45 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | dyskusja |
M-3 | rozwiązywanie zadań |
M-4 | objaśnienie, wyjaśnienie |
M-5 | prezentacje studentów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego |
S-2 | Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów |
S-3 | Ocena formująca: ocena samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji |
S-4 | Ocena formująca: ocena rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych |
S-5 | Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie |
S-6 | Ocena formująca: ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
S-7 | Ocena formująca: ocena z wykonanej prezentacji na zadany temat |
S-8 | Ocena formująca: ocena z przygotowanego eseju na zadany temat |
S-9 | Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń |
S-10 | Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B5_W01 student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W08 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-14 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-7, S-8, S-9, S-10 |
E_1A_B5_W02 student ma wiedzę o funkcjonowaniu systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W05 | — | C-2, C-3 | T-W-15, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-6, S-8, S-9, S-10 |
E_1A_B5_W03 student ma wiedzę w zakresie funcjonowania mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowania rynku | E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W06 | — | C-3, C-4, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-9, S-10 |
E_1A_B5_W04 student potrafi charakteryzować struktury rynkowe i wyłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach | E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W08 | — | C-4, C-5 | T-W-8, T-W-9, T-A-10, T-A-11 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-5, S-6, S-7, S-9, S-10 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B5_U01 student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-15 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-4, S-7, S-8, S-9, S-10 |
E_1A_B5_U02 student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych | E_1A_U02, E_1A_U07 | — | C-4, C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-13, T-W-14, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-15 | M-2, M-4, M-5 | S-1, S-4, S-5, S-6, S-9, S-10 |
E_1A_B5_U03 student ma umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji mulimedialnych | E_1A_U14 | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-A-15 | M-5 | S-7, S-9 |
E_1A_B5_U04 student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (esej, referat) na podstawie przeczytanej literatury | E_1A_U13 | — | C-2, C-3, C-4 | T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-A-2, T-A-14 | M-2, M-4 | S-2, S-3, S-4, S-8, S-9 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B5_K01 ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu | E_1A_K10 | — | C-2, C-4, C-5 | T-W-13, T-W-15, T-A-2, T-A-8, T-A-10, T-A-11 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-8, S-10 |
E_1A_B5_K02 student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności | E_1A_K01, E_1A_K03 | — | C-2, C-4, C-1 | T-A-13, T-A-6, T-A-15 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-9, S-10 |
E_1A_B5_K03 student posiada kompetencje współpracy w grupie | E_1A_K02 | — | C-2, C-4, C-5 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-6, T-A-15 | M-2, M-3, M-5 | S-2, S-4, S-5, S-7 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B5_W01 student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy nt. najważniejszych problemów ekonomicznych w ujęciu mikroekonomicznym. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał , - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową obojetność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku; jakość wypowiedzi częsciowo błędna. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna. | |
4,0 | Student: - wzakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował prawie poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; wypowiedzi są na ogół poprawne. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy ui sposobu wypowiedzi - wypowiada się bez trudności dość swobodnie. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawośc poznawczą, - w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa prawidłowego języka . | |
E_1A_B5_W02 student ma wiedzę o funkcjonowaniu systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej | 2,0 | Student nie zna podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści prgramowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnmych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi w przeważającej części błędna. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresiestosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy ujawnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi jest częściowo błędna. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokłądnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzu są przeważnie poprawne. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie tresći programowe, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - wypowiada się bez trudności, z pewną swobodą. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - wypowiada się swobodnie, pewnie i używajac poprawnego języka. | |
E_1A_B5_W03 student ma wiedzę w zakresie funcjonowania mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowania rynku | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy nt. funkcjonowania mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowania rynku. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił podstawowy materiał, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojęność i średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnai wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował prawie poprawnie cały materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści materiału prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; wypowiedzi są przeważnie poprawne. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści materiału dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada sie bez trudności, w miare swobodnie. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił bardzo dobrze wszytkie treści materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się pewnie, prawidłowo i poprawnym językiem. | |
E_1A_B5_W04 student potrafi charakteryzować struktury rynkowe i wyłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy nt. struktur rynkowych i zachowań przedsiębiorców (podejmowania decyzji dospodarczych) w różnych typach struktur rynkowych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową obojętność i średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w tresci i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w tresci i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie poprawna. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe okładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w miarę swobodnie, bez trudności i poprawnie. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w swobodnie, bez trudności i poprawnym językiem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B5_U01 student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi. |
3,0 | Student potrafi posługiwać się z wydatną pomocą nauczyciela z użytkowaniem podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych. | |
3,5 | Student potrafii posługiwać się z pomocą nauczyciela z podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie posługiwać się w stopniu większym niż podstawowy pojęciami i kategoriami ekonomicznymi. | |
5,0 | Student posiada znaczny zakres pojęć i kategorii ekonomicznych, którymi się samodzielnie posługuje w sposób poprawny i swobodny. | |
E_1A_B5_U02 student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych | 2,0 | Student nie posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych. |
3,0 | Student posiada ograniczoną umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych w postawowym zakresie, wymagającą wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych na podstawowym poziomie, wymagajacej pewnej pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student posiada pełną umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych na podstawowym poziomie w sposób samodzielny. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne w odniesieniu do całosci materiału i swobodnie wypowiadać się na ten temat. | |
5,0 | Student rozumie zjawiska społeczno-ekonomiczne w aspekcie mikroekonomicznym i potrafi je samodzielnie analizować, wykraczając poza materiał programowy. | |
E_1A_B5_U03 student ma umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji mulimedialnych | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przygotowywać wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
3,0 | Student potrafi przy wydatnej pomocy nauczyciela przygotować wystapienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. | |
3,5 | Student potrafi przy pomocy nauczyciela przygotowac wystapienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. | |
4,0 | Student potafi samodzielnie przygotować wystapienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, korzystając ze wskazówek nauczyciela. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wybrać temat w ramach zasadniczych tresci programowych i przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej bez wskazówek nauczyciela. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wybrać temat także spoza materiału programu zasadniczego i przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej bez wskazówek nauczyciela. | |
E_1A_B5_U04 student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (esej, referat) na podstawie przeczytanej literatury | 2,0 | Student nie potrafi zaprezentować poglądów ekonomicznych w formie pisemnej (referat) na podstawie przeczytanej literatury. |
3,0 | Student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (referat) na podstawie przeczytanej literatury przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (referat, esej) na podstawie przeczytanej literatury przy pewnej pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (referat, esej) na podstawie przeczytanej literatury wykorzystując wskazówki nauczyciela. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (eseju) w zakresie materiału objętego programem, korzystając z literatury. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (eseju) w zakresie materiału wychodzącego poza program, korzystając z literatury. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B5_K01 ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu | 2,0 | Student nie wykazuje świadomości ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu. |
3,0 | Student wykazuje świadomości ważności niektórych problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w badzo małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela. | |
3,5 | Student wykazuje świadomość ważności problemów niektórych ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela. | |
4,0 | Student samodzielnie wykazuje świadomość ważności większości problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w znacznym stopniu. | |
4,5 | Student samodzielnie wykazuje w dużym stopniu świadomość ważności problemów ekonomicznych (w ramach materiału programu) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu. | |
5,0 | Student samodzielnie wykazuje bardzo dużą świadomość ważności problemów ekonomicznych (wykraczajacych poza program) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu. | |
E_1A_B5_K02 student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności | 2,0 | Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności. |
3,0 | Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy znacznej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy pewnej pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązującego programu bez inspiracji nauczyciela, kierując się własną ciekawością poznawczą. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczajacym poza obowiązujący program bez inspiracji nauczyciela, kierując się własną ciekawością poznawczą i zainteresowaniami. | |
E_1A_B5_K03 student posiada kompetencje współpracy w grupie | 2,0 | Student nie posiada kompetencji do współpracy z innymi uczestnikami zajęć, nie wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania, nie potrafi zaplanować i wykonać przydzielonych obowiązków w ramach zespołu. |
3,0 | Student w elementarnym, ograniczonym zakresie posiada kompetencje do współpracy w grupie. W ograniczonym stopniu wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania. W sposób nieudolny planuje i wykonuje pracę w ramach przydzielonych obowiązków w zespole. | |
3,5 | Student planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym etapie jej tworzenia w ramach zadań przydzielonych przez zespół. | |
4,0 | Student potrafi specyzować cele własnej pracy i rozdziela lub pomaga rozdzielić zadania pozostałym członkom zespołu. Potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań w grupie. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdzieleniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zaplanować, specyzować cele i rozdzielić zadania oraz panować nad współpracą (motywować, nadzorować i kontrolować) członków zepołu oraz nad terminowością i sposobem prezenacji wyników. |
Literatura podstawowa
- Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2007
- Czarny B., Rapacki R., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2002
- Czarny E., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2006
- Łącka I., Worobjow L., Mikroekonomia, Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
- Łącka I. (red.), Mikroekonomia. Zbiór zadań, Wydaw. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2008
- Marciniak S. (red.), Makro- i mikroekonomia. Podstawowe problemy, PWN, Warszawa, 2007
- Milewski R., Kwiatkowski E., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2006
- Rekowski M., Wprowadzenie do mikroekonomii, Akademia, Poznań, 2009
- Nasiłowski M., System rynkowy. Podstawy mikro- i makroekonomii, Key Text, Warszawa, 2007
- Samuelson W.F., Marks S.G., Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa, 2008
- Krugman P., Wells R., Mikroekonomia, Wydawnctwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Kamerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C., Ekonomia, Bernardinum, Pelplin, 1999
- Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, t. 1, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- Samuelson W.F., Marks S.G., Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa, 2008