Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Sylabus przedmiotu Podstawy ochrony własności intelektualnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ochrony własności intelektualnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy przedsiębiorczości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość istoty, rodzajów zmian oraz czynników determinujących rozwój przedsiębiorstw |
C-2 | Umiejętność klasyfikowania elementów własności intelektualnej |
C-3 | Znajomość elementów własności przemysłowej i umiejętność wskazania cech charakterystycznych oraz różnic między nimi, a także specyfiki praw wyłącznych do tych elementów |
C-4 | Znajomość składników własności literackiej i artystycznej i aspektów autorskich praw osobistych i majątkowych |
C-5 | Znajomość podmiotów działających na rzecz rozwoju organizacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Czynniki determinujące rozwój przedsiębiorstw | 2 |
T-A-2 | Ogólne zagadnienia własności intelektualnej | 1 |
T-A-3 | Wynalazki jako podstawowy rodzaj inwencji skodyfikowanych | 2 |
T-A-4 | Wzory użytkowe i wzory przemysłowe, topografie układów scalonych, projekty racjonalizatorskie | 2 |
T-A-5 | Znaki towarowe i oznaczenia geograficzne | 2 |
T-A-6 | Ochrona produktów regionalnych i tradycyjnych | 2 |
T-A-7 | Wybrane podmioty działające na rzecz rozwoju organizacji | 2 |
T-A-8 | Własność literacka i artystyczna | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Udział w zaliczeniu | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-A-4 | Realizacja prezentacji, studium przypadku | 10 |
A-A-5 | Udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem prezentacji, studium przypadku | 5 |
A-A-6 | Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury | 18 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Pogadanka |
M-3 | analiza studiów przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku |
S-3 | Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji |
S-4 | Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia z wszystkich ocen formujących) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A9_W01 Wiedza z zakresu składników własności intelektualnej | E_1A_W14 | — | C-1, C-4, C-3 | T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-8, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A9_U01 Posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi kategoriami z zakresu własności intelektualnej | E_1A_U02, E_1A_U14 | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-8, T-A-3, T-A-5 | M-3 | S-3 |
E_1A_A9_U02 potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu własności intelektualnej | E_1A_U05, E_1A_U10 | — | C-4, C-3, C-2 | T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-8, T-A-3, T-A-5, T-A-6 | M-2 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A9_K01 Umiejętność pracy w grupie | E_1A_K02 | — | C-4, C-5, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-8 | M-3 | S-2 |
E_1A_A9_K02 Umiejętność przewidzenia konsekwencji podejmowania określonych działań | E_1A_K04, E_1A_K09 | — | C-1, C-4, C-3 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A9_W01 Wiedza z zakresu składników własności intelektualnej | 2,0 | Student nie potrafi wymienić składników własności intelektualnej |
3,0 | Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich | |
3,5 | Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich w stopniu ponad dostatecznym | |
4,0 | Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady | |
4,5 | Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać liczne przykłady | |
5,0 | Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady, dokładnie orientuje się w aspektach praw osobistych i majątkowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A9_U01 Posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi kategoriami z zakresu własności intelektualnej | 2,0 | Student nie potrafi klasyfikować elementów własności intelektualnej |
3,0 | Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej | |
3,5 | Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia niektórych z nich | |
4,0 | Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia większości rozwiązań | |
4,5 | Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz płynnie wskazać potencjalne efekty z wdrożenia wielu rozwiązań | |
5,0 | Student klasyfikuje elementy własności intelektualnej, dokładnie zna różnice między własnością przemysłową a własnością literacką i artystyczną oraz potrafi zidentyfikować potencjalne korzyści z wykorzystania poszczególnych składników własności intelektualnej | |
E_1A_A9_U02 potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu własności intelektualnej | 2,0 | Student nie potrafi klasyfikować elementów własności intelektualnej |
3,0 | Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej | |
3,5 | Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia niektórych z nich | |
4,0 | Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia większości rozwiązań | |
4,5 | Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz płynnie wskazać potencjalne efekty z wdrożenia wielu rozwiązań | |
5,0 | Student klasyfikuje elementy własności intelektualnej, dokładnie zna różnice między własnością przemysłową a własnością literacką i artystyczną oraz potrafi zidentyfikować potencjalne korzyści z wykorzystania poszczególnych składników własności intelektualnej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A9_K01 Umiejętność pracy w grupie | 2,0 | Nie potrafi pracować w grupie |
3,0 | W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym | |
3,5 | W grupie zajmuje się bardziej zaawansowanymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym | |
4,0 | Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu | |
4,5 | Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami | |
5,0 | Potrafi prezentować i bronić swoich poglądów | |
E_1A_A9_K02 Umiejętność przewidzenia konsekwencji podejmowania określonych działań | 2,0 | Nie potrafi przewidywać skutków podjętych działań |
3,0 | W ograniczony sposób przewiduje efekty podjętych działań | |
3,5 | W stopniu ponad dostatecznym przewiduje efekty podjętych działań | |
4,0 | Sprawnie antycypuje skutki podjętych lub zaniechanych działań | |
4,5 | W stopniu ponad dobrym przewiduje efekty podjętych działań | |
5,0 | Przekonywująco uzasadnia potrzebę podjęcia określonych działań |
Literatura podstawowa
- M. Zajączkowski, Podstawy innowatyki i ochrony własności intelektualnej, Lega, Szczecin, 2005
- T. Szymanek, Prawo własności przemysłowej, EWSPiA, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- R. Mazur, Jesteś innowacyjny? Natura współczesnych innowacji, „Top Logistyk”, Poznań, 2008, 2/2008.
- R. Mazur, Inwentorzy. Czynniki rozwoju innowacji, „Top Logistyk”, Poznań, 2008, 3/2008.