Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Rachunkowość:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | - |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą rachunkowości, jej zakresem przedmiotowym i podmiotowym oraz ogólnymi zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych przez jednostki gospodarcze |
C-2 | Przygotowanie studentów do ujmowania księgach rachunkowych procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie, tj. do ewidencji składników majątku i kapitałów oraz ustalania wyniku finansowego |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności generowania i prezentacji informacji w systemie rachunkowości, a także wstępnej interpretacji informacji zestawianych w podstawowych elementach sprawozdania finansowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Funkcje i zasady rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości | 2 |
T-A-2 | Klasyfikacja aktywów i pasywów. Budowa bilansu | 4 |
T-A-3 | Interpretacja zmian w składnikach bilansu (wstępna ocena sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa) | 4 |
T-A-4 | Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych. Poprawa błędów księgowych | 4 |
T-A-5 | Kolokwium | 2 |
T-A-6 | Przychody i koszty ich osiągnięcia oraz wynik finansowy jednostki. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach wynikowych | 6 |
T-A-7 | Ustalanie wyniku finansowego i sporzadzanie rachunku zysków i strat | 4 |
T-A-8 | Wybrane ewidencje problemowe | 2 |
T-A-9 | Kolokwium | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | System rachunkowości - istota, funkcje, zasady i techniki rachunkowości, krajowe i międzynarodowe regulacje rachunkowości. Zakres przedmiotowy i podmiotowy rachunkowości | 2 |
T-W-2 | Majątek przedsiębiorstwa i jego podział. Treść i układ bilansu | 4 |
T-W-3 | Operacje gospodarcze i ich wpływ na bilans. Budowa i systematyka kont księgowych. Zasady funkcjonowania kont księgowych. Plan kont. Podzielność i łączenie kont. Błędy księgowe i zasady ich pioprawy | 2 |
T-W-4 | Przychody i koszty - pojęcie, systematyka i wpływ na wynik finansowy | 2 |
T-W-5 | Zasady funkcjonowania kont wynikowych. Ewidencja kosztów i przychodów | 3 |
T-W-6 | Wynik finansowy. Warianty ustalania wyniku finansowego | 1 |
T-W-7 | Budowa i zakres informacyjny rachunku zysków i strat | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach - praca indywidualna i grupowa | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu i rozwiązywanie zadań problemowych | 40 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 20 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Czytanie zalecanej literatury przedmiotu | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu, egzaminu i udział w egzaminie | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | objaśnienie i wyjaśnienie pojęć i zasad rachunkowości |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe - indywidualne i grupowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnej i grupowej pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych, w tym: indywidualne i grupowe rozwiązywanie zadań problemowych, udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwia pisemne obejmujące zadania problemowe w zakresie ewidencji operacji gospodarczych i sporządzenia w podstawowym zakresie sprawozdań finansowych (bilans i rachunek zysków i strat) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B7_W01 Student zna istotę rachunkowości, jej funkcje, zasady, zakres podmiotowy i przedmiotowy, a także regulacje prawne kształtujące system rachunkowości | E_1A_W01, E_1A_W08, E_1A_W10, E_1A_W11 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-3, S-1 |
E_1A_B7_W02 Student objaśnia zasady dokumentacji, ujęcia w księgach rachunkowych i prezentacji w sprawozdaniach finansowych informacji o sytuacji majątkowej i kapitałowej oraz o wyniku finansowym | E_1A_W02, E_1A_W06, E_1A_W08, E_1A_W11 | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B7_U02 Student posługuje się narzędziami rachunkowości ujmując w księgach rachunkowych operacje dotyczace procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie i prezentuje informacje z rachunkowości w sprawozdaniach finansowych zgodnie z obowiązujacymi w tym zakresie regulacjami | E_1A_U05, E_1A_U11, E_1A_U20, E_1A_U06, E_1A_U02, E_1A_U08 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B7_K01 Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów dotyczących gospodarowania majątkiem przedsiębiorstwa w odniesieniu do norm prawa bilansowego | E_1A_K02, E_1A_K05, E_1A_K06 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6 | M-2, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B7_W01 Student zna istotę rachunkowości, jej funkcje, zasady, zakres podmiotowy i przedmiotowy, a także regulacje prawne kształtujące system rachunkowości | 2,0 | Student nie zna istoty i zasad rachunkowości wynikajacych z regulacji prawnych |
3,0 | Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia niektóre zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia jej zakres | |
3,5 | Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia i objaśnia niektóre zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia jej zakres | |
4,0 | Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia i objaśnia większość zasad i funkcji rachunkowości oraz przedstawia zakres podmiotowy i przedmiotowy | |
4,5 | Student definiuje pojęcie rachunkowości, wymienia i objaśnia zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia zakres podmiotowy i przedmiotowy | |
5,0 | Student definiuje pojęcie rachunkowości w szerokim i wąskim zakresie, wymienia i objaśnia zasady i funkcje rachunkowości oraz przedstawia zakres podmiotowy i przedmiotowy w odniesieniu do regulacji prawa bilansowego | |
E_1A_B7_W02 Student objaśnia zasady dokumentacji, ujęcia w księgach rachunkowych i prezentacji w sprawozdaniach finansowych informacji o sytuacji majątkowej i kapitałowej oraz o wyniku finansowym | 2,0 | Student nie potrafi omówić zasad dokumentacji, ewidencji księgowej i prezentacji w sprawozdaniach finansowych informacji o sytuacji majątkowej i kapitałowej oraz o wyniku finansowym |
3,0 | Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku i kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia zasady funkcjonowania kont księgowych bilansowych i wynikowych, sposób dokonywania zapisów księgowych oraz omawia w sposób syntetyczny budowę i zasady sporządania bilansu i rachunku zysków i strat | |
3,5 | Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku i kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia budowę, zasady funkcjonowania kont księgowych bilansowych i wynikowych, zna podstawę i sposób dokonywania zapisów księgowych, zasady poprawy błędów księgowych oraz przedstawia w sposób syntetyczny budowę i zasady sporządania bilansu i rachunku zysków i strat | |
4,0 | Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku i kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia budowę, zasady funkcjonowania kont księgowych bilansowych i wynikowych, podstawę i sposób dokonywania zapisów księgowych, zasady poprawy błędów księgowych, prezentuje warianty sporządzania wyniku finansowego oraz przedstawia w sposób syntetyczny budowę i zasady sporządania bilansu i rachunku zysków i strat | |
4,5 | Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku uwzględniając formę organizacyjno-prawną jednostki, omawia szczegółowo poszczególne kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia budowę i zasady funkcjonowania kont księgowych, rozróżnając je pod względem rodzaju, stopnia szczegółowości i funkcji, prezentuje sposób dokonywania zapisów księgowych i zasady poprawy błędów księgowych, prezentuje warianty sporządzania wyniku finansowego oraz przedstawia w sposób syntetyczny budowę i zasady sporządania rocznego sprawozdania finansowego | |
5,0 | Student definiuje i klasyfikuje składniki majątku uwzględniając formę organizacyjno-prawną jednostki, omawia szczegółowo poszczególne kategorie kształtujące wynik finansowy, omawia budowę, zasady funkcjonowania kont księgowych, rozróżnając je pod względem rodzaju, stopnia szczegółowości i funkcji, prezentuje sposób dokonywania zapisów księgowych, zasady poprawy błędów księgowych i sposoby weryfikacji stanu składników majątku , prezentuje warianty sporządzania wyniku finansowego oraz przedstawia ogólną charakterystykę rocznego sprawozdania finansowego omawiając zakres informacyjny, sposób sporządzania, budowę i powiązania bilansu oraz rachunku zysków i strat |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B7_U02 Student posługuje się narzędziami rachunkowości ujmując w księgach rachunkowych operacje dotyczace procesów gospodarczych zachodzących w przedsiębiorstwie i prezentuje informacje z rachunkowości w sprawozdaniach finansowych zgodnie z obowiązujacymi w tym zakresie regulacjami | 2,0 | Student nie potrafi ująć w księgach rachunkowych operacji gospodarczych oraz zaprezentować wygenerowanych na ich podstawie informacji w sprawozdaniach finansowych |
3,0 | Student ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat, przy czym proponowane przez niego rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
3,5 | Student ujmuje w księgach rachunkowych większość operacji bilansowych i wynikowych oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat | |
4,0 | Student prawidłowo ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na ich podstawie sporządza zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych | |
4,5 | Student prawidłowo ewidencjonuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych, sporządza na podstawie zapsiów w ksiegach rachunkowych zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat oraz interpretuje zawarte w nich informacje | |
5,0 | Student rozwiązuje wszystkie, stanowiące przedmiot zajęć, problemy dokumentacyjne, ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w przedsiębiorstwie dobierając właściwe metody i narzędzia i analizując w tym zakresie normy prawne, a także interpretuje uzyskane wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B7_K01 Student posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania problemów dotyczących gospodarowania majątkiem przedsiębiorstwa w odniesieniu do norm prawa bilansowego | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe | |
4,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidowe rozwiązania i potrafi je zaprezentować | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- Winiarska K. (red.), Podstawy rachunkowości, Wolters Kluwer, Kraków, 2012
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowośc jednostek gospodarczych, PWE, Warszawa, 2012, I
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość. Zasady prowadzenia według znowelizowanych regulacji krajowych i międzynarodowych. Część I, Ekspert, Wrocław, 2009
Literatura dodatkowa
- Winiarska K. (red.), Zbiór zadań z podstaw rachunkowości, Wolters Kluwer, Kraków, 2012
- Nowak E., Rachunkowość. Kurs podstawowy, PWE, Warszawa, 2011
- Sawicki K. (red.), Podstawy rachunkowości, PWE, Warszawa, 2009, VI
- Nadolna B. (red.), Przewodnik z podstaw rachunkowości, AR w Szczecinie, Szczecin, 2005