Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Podstawy wiedzy technicznej z budownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy wiedzy technicznej z budownictwa
Specjalność Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości i Agrobiznesu
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą obiektów budowlanych oraz prawa budowlanego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj klasyfikacją obiektów budowlanych, warynkami tecnicznymi jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacją budowlaną, głównymi konstrukcjam ii ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi elementów obiektów budowlanych i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym, obowiążkami uczestników procesu budowlanego oraz zasadami eksploatacji obiektów budowlanych ( prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego. przeglądy technicze, remonty, zuzycie techniczne obiektu budowlanego )

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczno- budowlany a wykonawczy.Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych; oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych, warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Rodzaje przeglądów technicznych budynków. Prowadzenie książki obiektu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budynków ze względu na materiał i technologię wykonania. Główne elementy konstrukcyjne budynków. Elementy wykończenia budynków. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. wymagania cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynków. Remont a modernizacja. Opłacalność remontów.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna studentów - rozszerzenie tematyczne wykładów o podaną literaturę10
A-W-3przygotowanie referatu w formie multimedialnej5
A-W-4przgotowanie do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacje i praca studenta

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D10/4_W01
Ma podstawową wiedzę techniczną z zakresu budownictwa i jej ekonomiczne aspekty oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W01C-1T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D10/4_U01
Wykorzystuje zdobytą wiedzę do roztrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U10, E_1A_U03C-1T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D10/4_K01
Uczenia się przez całe życie
E_1A_K01C-1T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D10/4_W01
Ma podstawową wiedzę techniczną z zakresu budownictwa i jej ekonomiczne aspekty oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu podstaw budownictwa, nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć dotyczących budownictwa ogólnego, procesu inwestycyjnego w budownictwie i zagadnień dotyczących eksploatacji obiektów budowlanych
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy; w zakesie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia liczne błędy w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy ; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał; w zakresie wyrażania wiedzy popełania drobne błędy w treści i języku: w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie.
4,0Student w zakresie do wiedzy opanował prawie cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował niemal całość treści programowych: w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie.
4,5Student w zakresie do wiedzy opanował cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował całość treści programowych, w zakresie wyrażania wiedzy, bez trudnośie się posługuje zdobytą wiedzą; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student w zakresie do wiedzy opanował cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował bez zastrzerzeń całość treści programowych, w zakresie wyrazania wiedzy, bez trudności posługuje się zdobytą wiedzą; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D10/4_U01
Wykorzystuje zdobytą wiedzę do roztrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z budownictwa.
3,0Student w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, zdobytą wiedzę w stopniu dostatecznym wykorzystuje w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Dodotkowo przy pomocy nauczyciela potrafi przyjać niektóre rozwiązania techniczne z zakresu budownictwa dotyczace jego pracy zawodowej.
3,5Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Samodzielnie potrafi przyjąć niektóre rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
4,0Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Umie organizować pracę własną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjąć odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
4,5Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Umie organizować pracę wlasną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjac odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
5,0Student zdobytą wiedzę potrafi biegle wykorzystywać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Umie organizować pracę włsną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjąć odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zkresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D10/4_K01
Uczenia się przez całe życie
2,0Student nie jest świadomy konieczności uczenia się przez całe życie.
3,0Student jest świadomy konieczności uczenia sie przez całe życie w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest świadomy i rozumie potrzebę konieczności uczenia się przez całe życie.
4,0Student jest świadomy i rozumie potrzebę konieczności uczenia się przez całe życie w stopniu dobrym.
4,5Student jest świadomy i rozumie potrzebę konieczności uczenia się przez całe życie oraz wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy.
5,0Student jest swiadomy i rozumie potrzebę konieczności uczenia się przez całe życie w stopniu bardzo dobrym. Wykazuje ciekawość poznawczą. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się od innych.

Literatura podstawowa

  1. Lichołai L., Budownictwo Ogólne, tom 3 - Elementy budynków, podstawy projektowania, Arkady Sp. z o.o., Warszawa, 2008
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. z póżniejszymi nowelizacjami, w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2002
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 z póżniejszymi nowelizacjami, w sprawie szczególowego zakresu i formy projektu budowlanego, 2003
  4. Kietlińki W., Wożniak C., Janowska J., Proces Inwestycyjny w Budownictwie, Oficyna Wydawnicza PW, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Pyrak S., Włodarczyk W., Konstrukcje budowlane. Posadowienie budowli, Konstrukcjie murowe i drewniane., WSiP, Warszawa, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczno- budowlany a wykonawczy.Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych; oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych, warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Rodzaje przeglądów technicznych budynków. Prowadzenie książki obiektu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budynków ze względu na materiał i technologię wykonania. Główne elementy konstrukcyjne budynków. Elementy wykończenia budynków. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. wymagania cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynków. Remont a modernizacja. Opłacalność remontów.30
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna studentów - rozszerzenie tematyczne wykładów o podaną literaturę10
A-W-3przygotowanie referatu w formie multimedialnej5
A-W-4przgotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D10/4_W01Ma podstawową wiedzę techniczną z zakresu budownictwa i jej ekonomiczne aspekty oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj klasyfikacją obiektów budowlanych, warynkami tecnicznymi jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacją budowlaną, głównymi konstrukcjam ii ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi elementów obiektów budowlanych i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym, obowiążkami uczestników procesu budowlanego oraz zasadami eksploatacji obiektów budowlanych ( prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego. przeglądy technicze, remonty, zuzycie techniczne obiektu budowlanego )
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczno- budowlany a wykonawczy.Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych; oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych, warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Rodzaje przeglądów technicznych budynków. Prowadzenie książki obiektu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budynków ze względu na materiał i technologię wykonania. Główne elementy konstrukcyjne budynków. Elementy wykończenia budynków. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. wymagania cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynków. Remont a modernizacja. Opłacalność remontów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-3prezentacje i praca studenta
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu podstaw budownictwa, nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć dotyczących budownictwa ogólnego, procesu inwestycyjnego w budownictwie i zagadnień dotyczących eksploatacji obiektów budowlanych
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy; w zakesie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia liczne błędy w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie
3,5Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy ; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał; w zakresie wyrażania wiedzy popełania drobne błędy w treści i języku: w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie.
4,0Student w zakresie do wiedzy opanował prawie cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował niemal całość treści programowych: w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie.
4,5Student w zakresie do wiedzy opanował cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował całość treści programowych, w zakresie wyrażania wiedzy, bez trudnośie się posługuje zdobytą wiedzą; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student w zakresie do wiedzy opanował cały materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował bez zastrzerzeń całość treści programowych, w zakresie wyrazania wiedzy, bez trudności posługuje się zdobytą wiedzą; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D10/4_U01Wykorzystuje zdobytą wiedzę do roztrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj klasyfikacją obiektów budowlanych, warynkami tecnicznymi jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacją budowlaną, głównymi konstrukcjam ii ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi elementów obiektów budowlanych i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym, obowiążkami uczestników procesu budowlanego oraz zasadami eksploatacji obiektów budowlanych ( prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego. przeglądy technicze, remonty, zuzycie techniczne obiektu budowlanego )
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczno- budowlany a wykonawczy.Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych; oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych, warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Rodzaje przeglądów technicznych budynków. Prowadzenie książki obiektu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budynków ze względu na materiał i technologię wykonania. Główne elementy konstrukcyjne budynków. Elementy wykończenia budynków. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. wymagania cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynków. Remont a modernizacja. Opłacalność remontów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-3prezentacje i praca studenta
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z budownictwa.
3,0Student w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, zdobytą wiedzę w stopniu dostatecznym wykorzystuje w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Dodotkowo przy pomocy nauczyciela potrafi przyjać niektóre rozwiązania techniczne z zakresu budownictwa dotyczace jego pracy zawodowej.
3,5Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Samodzielnie potrafi przyjąć niektóre rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
4,0Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Umie organizować pracę własną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjąć odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
4,5Student zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Umie organizować pracę wlasną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjac odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zakresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
5,0Student zdobytą wiedzę potrafi biegle wykorzystywać w dylematach i problemach pojawiających się w pracy zawodowej. Umie organizować pracę włsną i zespołu. Potrafi myśleć analitycznie oraz przyjąć odpowiednie rozwiązania techniczne i prawne z zkresu budownictwa dotyczące jego pracy zawodowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D10/4_K01Uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z budownictwa ogólnego, tj klasyfikacją obiektów budowlanych, warynkami tecnicznymi jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, dokumentacją budowlaną, głównymi konstrukcjam ii ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi elementów obiektów budowlanych i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlanym, obowiążkami uczestników procesu budowlanego oraz zasadami eksploatacji obiektów budowlanych ( prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego. przeglądy technicze, remonty, zuzycie techniczne obiektu budowlanego )
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczno- budowlany a wykonawczy.Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych; oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych, warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Rodzaje przeglądów technicznych budynków. Prowadzenie książki obiektu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budynków ze względu na materiał i technologię wykonania. Główne elementy konstrukcyjne budynków. Elementy wykończenia budynków. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. wymagania cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynków. Remont a modernizacja. Opłacalność remontów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-3prezentacje i praca studenta
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy konieczności uczenia się przez całe życie.
3,0Student jest świadomy konieczności uczenia sie przez całe życie w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest świadomy i rozumie potrzebę konieczności uczenia się przez całe życie.
4,0Student jest świadomy i rozumie potrzebę konieczności uczenia się przez całe życie w stopniu dobrym.
4,5Student jest świadomy i rozumie potrzebę konieczności uczenia się przez całe życie oraz wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy.
5,0Student jest swiadomy i rozumie potrzebę konieczności uczenia się przez całe życie w stopniu bardzo dobrym. Wykazuje ciekawość poznawczą. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się od innych.