Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Organizacja handlu i usług
Sylabus przedmiotu Statystyka w biznesie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka w biznesie | ||
Specjalność | Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstawowych zagadnień ze statystyki opisowej, podstaw ekonometrii, a także ogólna wiedza ekonomiczna. |
W-2 | Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel i programem Statgraphics. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad organizacji statystyki publicznej w Polsce i na świecie. |
C-2 | Nabycie umiejętności wyszukiwania danych statystycznych, budowania własnych baz danych w oparciu o dostępne informacje statystyczne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie i realizacja badań statystycznych. Weryfikacja i analiza dostępnych baz danych statystycznych. | 2 |
T-L-2 | Polskie klasyfikacje statystyczne. Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych. | 2 |
T-L-3 | Pierwotne i wtórne źródła danych staystycznych. | 2 |
T-L-4 | Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat. | 2 |
T-L-5 | Weryfikacja i analiza statystyk ONZ. | 2 |
T-L-6 | Niepubliczne źródła danych statystycznych | 2 |
T-L-7 | Organizacja badań staystycznych w Unii Europejskiej i na świecie. | 2 |
T-L-8 | Praca projektowa | 4 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Studia literaturowe | 12 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-3 | Wykonanie prac domowych | 14 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolkwium. | 16 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkładami i pytaniami kontrolnymi. |
M-2 | Ćwiczenia realizowane w oparciu o Internetowe źródła danych statystycznych wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z pracy projektowej sprawdzającej umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D8/3_W01 Student wyjaśnia podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, omawia polskie i międzynarodowe zasady tworzenia klasyfikacji publicznych. | E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W05, E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W08 | — | C-1 | T-L-6, T-L-3, T-L-2 | M-1 | S-1 |
E_1A_D8/3_W02 Student opisuje zasady organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie | E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W05, E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W08, E_1A_W09 | — | C-1 | T-L-5, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D8/3_U01 Student analizuje i weryfikuje dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U12, E_1A_U16, E_1A_U14, E_1A_U15, E_1A_U13 | — | C-2 | T-L-8, T-L-1, T-L-6, T-L-4 | M-2 | S-2 |
E_1A_D8/3_U02 Student projektuje, realizuje oraz weryfikuje informacje otrzymane w wyniku przygotowania własnego projektu badawczego. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U06, E_1A_U08, E_1A_U07, E_1A_U09, E_1A_U14, E_1A_U15, E_1A_U05, E_1A_U13 | — | C-2 | T-L-8, T-L-1, T-L-6, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D8/3_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej | E_1A_K06, E_1A_K04, E_1A_K05, E_1A_K10, E_1A_K09, E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03 | — | C-2 | T-L-8, T-L-1, T-L-6, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D8/3_W01 Student wyjaśnia podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, omawia polskie i międzynarodowe zasady tworzenia klasyfikacji publicznych. | 2,0 | Student nie potrafi wyjaśnić podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, nie potrafi omówić polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych |
3,0 | Student posiada wąską wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych | |
5,0 | Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych | |
E_1A_D8/3_W02 Student opisuje zasady organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie. |
3,0 | Student posiada wąską wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie. | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie. | |
5,0 | Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D8/3_U01 Student analizuje i weryfikuje dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych. | 2,0 | Student nie potrafi analizować i weryfikować danych statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych. |
3,0 | Student potrafi analizować i weryfikować przy pomocy nauczyciela niektóre dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych. | |
3,5 | Student potrafi analizować i weryfikować przy pomocy nauczyciela większość danych statystycznych dostępnych w polskich i zagranicznych bazach statystycznych. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie analizować i weryfikować większość danych statystycznych dostępnych w polskich i zagranicznych bazach staystycznych. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie analizować i weryfikować dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie i bezblędnie analizować i weryfikować dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych. | |
E_1A_D8/3_U02 Student projektuje, realizuje oraz weryfikuje informacje otrzymane w wyniku przygotowania własnego projektu badawczego. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować własnego projektu badawczego. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować przy pomocy nauczyciela pewneetapy przygotowywanego projektu badawczego. | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować przy pomocy nauczyciela większość etapów przygotowywanego projektu badawczego. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować większość etapów przygotowywanego projektu badawczego. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować poszczególne etapy przygotowywanego projektu badawczego. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie oraz bezbłędnie zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować poszczególne etapy przygotowywanego projektu badawczego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D8/3_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej | 2,0 | Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualną analizę dostępnych baz danych staystycznych a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualną analizę dostępnych baz danych staystycznych oraz zorganizować grupowy projekt badawczy | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych |
Literatura podstawowa
- Luszniewicz A., Statystyka społeczna, PWE, Warszawa, 1982
- Panek T., Szulc A. (red), Statystyka społeczna. Wybrane zagadnienia, SGH, Warsyawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Gołata E., Metody i źródła pozyskiwania informacji w statystyce publicznej, UE, Poznań, 2009
- Roeske-SłomKa I., Prace statystyczne i demograficzne, UE, Poznań, 2006