Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Handel zagraniczny
Sylabus przedmiotu Formy i metody wymiany międzynarodowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Formy i metody wymiany międzynarodowej | ||
Specjalność | Międzynarodowe stosunki ekonomiczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Marketingu, Gospodarki i Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
W-2 | Opanowanie podstaw z zakresu makro, mikroekonomii, |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych |
C-2 | zrozumienie przez studentów mechanizmów handlu miedzynarodowego |
C-3 | Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego |
C-4 | opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Transakcje specjalne w handlu zagranicznym | 2 |
T-W-2 | Leasing jako specyficzna forma finansowania i obrotu | 1 |
T-W-3 | Międzynarodowe joint ventures jako przemysłowa kooperacja kapitałowa z zagranicą | 2 |
T-W-4 | Factoring | 2 |
T-W-5 | Forfaiting | 2 |
T-W-6 | Franchising | 2 |
T-W-7 | Obrót licencjami i know-how | 1 |
T-W-8 | Międzynarodowe transakcje ekonomiczne – zagadnienia wprowadzające | 1 |
T-W-9 | Formy handlu zagranicznego | 1 |
T-W-10 | Rynek międzynarodowy i jego rodzaje. | 1 |
T-W-11 | Regulacje w handlu zagranicznym | 1 |
T-W-12 | Handel Elektroniczny w biznesie międzynarodowym | 1 |
T-W-13 | Usługi B2B w skali miedzynarodowej | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | obecnośc na zajęciach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia końcowego. | 42 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | metody problemowe: wykład problemowy |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | wykład informacyjny |
M-5 | wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/6_W01 Zna metody realizacji transakcji na rynkach zagranicznych | E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-12, T-W-9, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2 |
E_1A_D9/6_W02 Student rozpoznaje i definiuje odstawowe kategorie związane z formami wymiany międzynrodowej | E_1A_W05, E_1A_W01, E_1A_W06 | — | C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-12, T-W-9, T-W-13, T-W-2 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
E_1A_D9/6_W03 ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych | E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W05, E_1A_W01, E_1A_W04 | — | C-4 | T-W-10 | M-4, M-5 | S-1 |
E_1A_D9/6_W04 Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego | E_1A_W02, E_1A_W15, E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W13, E_1A_W14 | — | C-4, C-3 | T-W-11 | M-4, M-5 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/6_U01 Dobiera w sposób świadomy formy uczestnictwa w handlu zagranicznym | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U10 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-W-13 | M-3, M-2, M-1 | S-2 |
E_1A_D9/6_U02 analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze międzynarodowych transakcji gospodarczych | E_1A_U01, E_1A_U02 | — | C-1 | T-W-8, T-W-12, T-W-9 | M-3 | S-1 |
E_1A_D9/6_U03 potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U09, E_1A_U10, E_1A_U05 | — | C-4 | T-W-10 | M-5 | S-1 |
E_1A_D9/6_U04 Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U05 | — | C-4, C-3 | T-W-11 | M-4, M-5 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/6_K01 potrafi pracować w grupie | E_1A_K06, E_1A_K04, E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03 | — | C-2, C-4 | T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-2 | M-3, M-5 | S-1 |
E_1A_D9/6_K02 ma świadomość ważności problemów ekonomicznych | E_1A_K04, E_1A_K02, E_1A_K03 | — | C-4, C-3 | T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-W-10 | M-4, M-5 | S-1 |
E_1A_D9/6_K03 Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze | E_1A_K04, E_1A_K02, E_1A_K03 | — | C-4, C-3 | T-W-13, T-W-12 | M-4, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/6_W01 Zna metody realizacji transakcji na rynkach zagranicznych | 2,0 | nie zna metod realizacji transakcji na rynkach zagranicznych |
3,0 | Zna metody realizacji transakcji na rynkach zagranicznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Zna metody realizacji transakcji na rynkach zagranicznych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Zna metody realizacji transakcji na rynkach zagranicznych w stopniu dobrym | |
4,5 | Zna metody realizacji transakcji na rynkach zagranicznych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Zna metody realizacji transakcji na rynkach zagranicznych w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D9/6_W02 Student rozpoznaje i definiuje odstawowe kategorie związane z formami wymiany międzynrodowej | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować podstawowych kategorii związanych z handlem zagranicznym |
3,0 | Porafi przytoczyć podstawowe definicje | |
3,5 | W kreatywny sposób podchodzi do definicji. Potrafi wskazać przebieg cyklu transakcji handlu zagranicznego. | |
4,0 | Sprawnie porusza się w zagadnieniach handlu zagraniczego.Potrafi analziować przebieg cyklu transakcji handlu zagraniczego | |
4,5 | Potrafi krytycznie analiować zapisy umów handlowych | |
5,0 | Potrafi dokonać wyboru odpowiedzniej formy zawarcia kontraktu. Swobodnie porusza się pośród uznasów handlowych. Zna korzyści z korzystania z różnych form płatności w handlu zagraniacznym | |
E_1A_D9/6_W03 ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych | 2,0 | nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych |
3,0 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym | |
4,5 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D9/6_W04 Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego | 2,0 | nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego |
3,0 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym | |
4,5 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/6_U01 Dobiera w sposób świadomy formy uczestnictwa w handlu zagranicznym | 2,0 | Nie dobiera w sposób świadomy form uczestnictwa w handlu zagranicznym |
3,0 | Dobiera w sposób świadomy formy uczestnictwa w handlu zagranicznym w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Dobiera w sposób świadomy formy uczestnictwa w handlu zagranicznym w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Dobiera w sposób świadomy formy uczestnictwa w handlu zagranicznym w stopniu dobrym | |
4,5 | Dobiera w sposób świadomy formy uczestnictwa w handlu zagranicznym w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Dobiera w sposób świadomy formy uczestnictwa w handlu zagranicznym w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D9/6_U02 analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze międzynarodowych transakcji gospodarczych | 2,0 | NIe potrafi samodzielnie analizować i wyciągać wnioski z obserwacji bieżących tendencji w handlu zagranicznym |
3,0 | Potrafi samodzielnie analizować i wyciągać wnioski z obserwacji bieżących tendencji w handlu zagranicznym | |
3,5 | Potrafi samodzielnie analizować i wyciągać wnioski z obserwacji bieżących tendencji w handlu zagranicznym, potrafi okreslić części skladowe cyklu transakcji handlu zagranicznego | |
4,0 | Analizuje poszczególne elementy cyku transakcji handlu zagraniczego. Potrafi przedstawić formy wymiany międzynarodowej | |
4,5 | Potrafi ocenić przydatność różnorodnych instrumnetów finansowych jako form płatności w HZ | |
5,0 | Potrafi dokonać analizy zapisów kontraktu, wybrać odpowiedzni sposób platności i zadbać o jej przebieg przy wykorzystaniu zwyczajów handlowych | |
E_1A_D9/6_U03 potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne | 2,0 | nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne |
3,0 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym | |
3,5 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym | |
4,5 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D9/6_U04 Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu | 2,0 | Nie identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu |
3,0 | Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu dobrym | |
4,5 | Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/6_K01 potrafi pracować w grupie | 2,0 | Nie potrafi pracować w grupie |
3,0 | Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym | |
3,5 | Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań | |
4,0 | Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu | |
4,5 | Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami | |
5,0 | Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy | |
E_1A_D9/6_K02 ma świadomość ważności problemów ekonomicznych | 2,0 | Nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych |
3,0 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dobrym | |
4,5 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D9/6_K03 Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze | 2,0 | Student nie Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze |
3,0 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu więcej niż dostateczny | |
4,0 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dobrym | |
4,5 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu wieciej niż dobrym | |
5,0 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- R. Ludwikowski:, Handel międzynarodowy z wyborem źródeł., Warszawa, 2009
- K. Białecki, W. Januszkiewicz, L. Oręziak, Leksykon handlu zagranicznego, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- B. Stępień (red.), Transakcje handlu zagranicznego, PWE, Warszawa, 2008