Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Handel zagraniczny

Sylabus przedmiotu Współczesne koncepcje i metody zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne koncepcje i metody zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakrsu zarządzania oraz wybranych zagadnień z zakresu polityki społecznej i gospodarczej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pozyskanie wiedzy nt. założeń i umiejętności stosowania wybranych koncepcji i metod zarządzania w podejmowaniu decyzji gospodarczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT.2
T-P-2Analiza interesariuszy.3
T-P-3Koncepcja modelu biznesowego przedsiębiorstwa.3
T-P-4Strategiczna karta wyników.3
T-P-5Społeczna odpowiedzialność biznesu.1
T-P-6Zarządzanie poprzez wartości.2
T-P-7Analiza sieci społecznych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Przygotowanie do zajęć32
A-P-2Praca w grupach nad projektem18
A-P-3Indywidualne opracowanie eseju6
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe (projekt)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Projekt
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O16_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji
E_1A_W06, E_1A_W15C-1T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-P-5, T-P-4, T-P-7, T-P-6M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O9_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania.
E_1A_U19, E_1A_U15C-1T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-6, T-P-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O16_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji
2,0Student nie jest w stanie tłumaczyć najważniejszych aspektów dotyczących zarządzania, uwarunkowujących decyzje gospodarcze.
3,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze.
3,5Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce.
4,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.
4,5Student jest w stanie w sposób pełny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.
5,0Student jest w stanie w sposób ponadprzeciętny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O9_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania.
2,0Student nie umie analizować czynników wpływających na zarządzanie w organizacji.
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji w zakresie zarządzania.
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie w zakresie strategii zarządzania.
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie mając na uwadze najważniejsze czynniki wpływające na zarządzanie w organizacji.
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania.
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji, oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości.

Literatura podstawowa

  1. Martyniak, Z., Organizacja i zarządzanie. 70 problemów teorii i praktyki, Aktykwa, Kraków-Kluczbork, 2001
  2. Kaplan R., Norton D., Strategiczna karta wyników, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Hiam, A., Dyrektor zarządzający, Narzędzia i metody wspomagające podejmowanie decyzji, ABC, Kraków, 2001

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT.2
T-P-2Analiza interesariuszy.3
T-P-3Koncepcja modelu biznesowego przedsiębiorstwa.3
T-P-4Strategiczna karta wyników.3
T-P-5Społeczna odpowiedzialność biznesu.1
T-P-6Zarządzanie poprzez wartości.2
T-P-7Analiza sieci społecznych.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przygotowanie do zajęć32
A-P-2Praca w grupach nad projektem18
A-P-3Indywidualne opracowanie eseju6
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O16_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie wiedzy nt. założeń i umiejętności stosowania wybranych koncepcji i metod zarządzania w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Treści programoweT-P-2Analiza interesariuszy.
T-P-3Koncepcja modelu biznesowego przedsiębiorstwa.
T-P-1Charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT.
T-P-5Społeczna odpowiedzialność biznesu.
T-P-4Strategiczna karta wyników.
T-P-7Analiza sieci społecznych.
T-P-6Zarządzanie poprzez wartości.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe (projekt)
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie tłumaczyć najważniejszych aspektów dotyczących zarządzania, uwarunkowujących decyzje gospodarcze.
3,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze.
3,5Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce.
4,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.
4,5Student jest w stanie w sposób pełny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.
5,0Student jest w stanie w sposób ponadprzeciętny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O9_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U19Interpretuje wybrane problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii
E_1A_U15Włada słownictwem specjalistycznym w języku obcym z zakresu ekonomii zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie wiedzy nt. założeń i umiejętności stosowania wybranych koncepcji i metod zarządzania w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Treści programoweT-P-2Analiza interesariuszy.
T-P-3Koncepcja modelu biznesowego przedsiębiorstwa.
T-P-5Społeczna odpowiedzialność biznesu.
T-P-4Strategiczna karta wyników.
T-P-6Zarządzanie poprzez wartości.
T-P-1Charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe (projekt)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie analizować czynników wpływających na zarządzanie w organizacji.
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji w zakresie zarządzania.
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie w zakresie strategii zarządzania.
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie mając na uwadze najważniejsze czynniki wpływające na zarządzanie w organizacji.
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania.
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji, oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości.