Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Plastyka - rysunek:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister sztuki | ||
Obszary studiów | sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Plastyka - rysunek | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Blekiewicz <zblekiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mikołaj Jerczyński <mjerczynski@zut.edu.pl>, Szymon Olbrychowski <solbrychowski@zut.edu.pl>, Arkadiusz Polewka <apolewka@zut.edu.pl>, Joanna Tokarczyk <jtokarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Biegłość manualna potrzebna do rozwiązywania własnych problemów artystycznych podbudowana wiedzą warsztatową. |
W-2 | Umiejetność przenoszenia wiedzy na praktykę artystyczno - projektową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Doskonalenie umiejetności konstruowania i analizowania w zróżnicowanych sytuacjach otoczenia. |
C-2 | Indywidualna i świadoma budowa form plastycznych w oparciu o wiedzę techniczną oraz aspekt historyczny. |
C-3 | Przygotowanie do profesjonalnej, twórczej działalności w kolejnych latach edukacji oraz praktyki zawodowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Cykl ćwiczeń wprowadzających - sprawdzenie poziomu umiejętności szybkich notacji rysunkowych z użyciem różnorodnych narzędzi rysunkowych / format A3/. | 3 |
T-P-2 | Kompozycja otwarta, zamknięta - światłocień. Światło a ekspresja formy / format B1/. | 6 |
T-P-3 | Faktura - zróżnicowanie materii, opracowanie detalu. Dyptyk. Praca zakomponowana w kwadracie. Minimum boku 70 cm. | 6 |
T-P-4 | Studium - akt we wnętrzu z atrybutem. Anatomia, gest, światłocień jako czynniki budujące obraz.Technika mieszana, format B1. | 6 |
T-P-5 | Realizacja tematu na hasło / zamówienie inwestora/. Cykl prac - projekty wstępne, opracowania autorskie, powiększenie, próbka technologiczna. Opracowanie i realizacja w wybranej technice rysunkowej wraz z autoprezentacją. | 12 |
T-P-6 | Konstrukcja - szybki zapis zastanej formy,cykl 5-8 prac. Szkicownik format A4, flamaster, długopis. | 3 |
T-P-7 | Tryptyk - zapis czasu i przestrzeni w wybranej technice rysunkowej. Forma narracyjna z wykorzystaniem wybranego przedmiotu. Format 50x50 cm. | 6 |
T-P-8 | Przegląd. Podsumowanie autoprezentacja, ocena. | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna. | 6 |
A-P-2 | Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna. | 12 |
A-P-3 | Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna. | 12 |
A-P-4 | Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna. | 12 |
A-P-5 | Uczestnictwo na zajęciach. Praca własna. | 24 |
A-P-6 | Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna. | 6 |
A-P-7 | Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna. | 12 |
A-P-8 | Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna. | 6 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny, pogadanka. |
M-2 | Metoda problemowa - klasyczna metoda problemowa. |
M-3 | Metody aktywizujące - metoda sytuacyjna. |
M-4 | Metoda praktyczna - pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, symulacja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Uczestnictwo w zajęciach i indywidualnych korektach, przygotowanie do ćwiczeń. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Jest sumą oceny formującej oraz wyniku autoprezentacji prac semestralnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_B01_W01 posiada w pełni ukształtowaną wrażliwośc plastyczną podbudowaną wiedzą z zakresu teorii plastyki i estetyki | Wz_2A_W01 | — | C-2, C-3 | T-P-8 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_B01_U01 w oparciu o poznane środki kreacji artystycznej potrafi w sposób profesjonalny zaprezentowaći omówić własne realizacje plastyczne | Wz_2A_U08 | — | C-2, C-3 | T-P-8 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_B01_K04 korzystając z doświadczenia zawodowego jak i życiowego potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę dokonań własnych i innych osób | Wz_2A_K04 | — | C-3 | T-P-8 | M-3, M-4 | S-2 |
Wz_2A_B01_K06 korzystając z umiejetności nabytych w czasie studiów oraz prowadzenia własnej działalności projektowej przestrzega zasad ochrony własności intelektyalnej i zasad etyki zawodowej w trakcie współpracy z kooperantami | Wz_2A_K06 | — | C-1, C-3 | T-P-8 | M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_B01_W01 posiada w pełni ukształtowaną wrażliwośc plastyczną podbudowaną wiedzą z zakresu teorii plastyki i estetyki | 2,0 | |
3,0 | Posługuje się intuicją w tworzeniu swojej kreacji artystycznej - w sposób wybiórczy korzysta z wiedzy zdobytej na zajęciach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_B01_U01 w oparciu o poznane środki kreacji artystycznej potrafi w sposób profesjonalny zaprezentowaći omówić własne realizacje plastyczne | 2,0 | |
3,0 | Potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się warsztatem twórczym nie wzbogacając środków ekspresji.Pracuje niesystematycznie co ma negatywne odzwierciedlenie w prezentacji własnego dorobku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_B01_K04 korzystając z doświadczenia zawodowego jak i życiowego potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę dokonań własnych i innych osób | 2,0 | |
3,0 | W wyniku mało systematycznej pracy jak i miernego doswiadczenia zawodowego nie jest w pełni przygotowany do przeprowadzenia analizy dorobku własnego oraz innych osób. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Wz_2A_B01_K06 korzystając z umiejetności nabytych w czasie studiów oraz prowadzenia własnej działalności projektowej przestrzega zasad ochrony własności intelektyalnej i zasad etyki zawodowej w trakcie współpracy z kooperantami | 2,0 | |
3,0 | W wyniku małej aktywności projektowo - zawodowej nie w pełni zna i przestrzega zasad etyki zawodowej i prawa ochrony własności intelekyualnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J.Barcsay, Anatomia dla artystów, Arkady, Warszawa, 2007
- E.Gombrich, Sztuka i złudzenie, PIW, Warszawa, 1986
- K.Tessing, Techniki rysunku, WAF, Warszawa, 1982
- R.Smith, Tajemnice warsztatu artysty, Muza, Warszawa, 1994
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Sztuka świata, Arkady, Warszawa, 1996
- J.Berger, Sposoby widzenia, Aletheia, Warszawa, 2009