Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Plastyka - rysunek:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister sztuki
Obszary studiów sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Plastyka - rysunek
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Blekiewicz <zblekiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mikołaj Jerczyński <mjerczynski@zut.edu.pl>, Szymon Olbrychowski <solbrychowski@zut.edu.pl>, Arkadiusz Polewka <apolewka@zut.edu.pl>, Joanna Tokarczyk <jtokarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Biegłość manualna potrzebna do rozwiązywania własnych problemów artystycznych podbudowana wiedzą warsztatową.
W-2Umiejetność przenoszenia wiedzy na praktykę artystyczno - projektową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Doskonalenie umiejetności konstruowania i analizowania w zróżnicowanych sytuacjach otoczenia.
C-2Indywidualna i świadoma budowa form plastycznych w oparciu o wiedzę techniczną oraz aspekt historyczny.
C-3Przygotowanie do profesjonalnej, twórczej działalności w kolejnych latach edukacji oraz praktyki zawodowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Cykl ćwiczeń wprowadzających - sprawdzenie poziomu umiejętności szybkich notacji rysunkowych z użyciem różnorodnych narzędzi rysunkowych / format A3/.3
T-P-2Kompozycja otwarta, zamknięta - światłocień. Światło a ekspresja formy / format B1/.6
T-P-3Faktura - zróżnicowanie materii, opracowanie detalu. Dyptyk. Praca zakomponowana w kwadracie. Minimum boku 70 cm.6
T-P-4Studium - akt we wnętrzu z atrybutem. Anatomia, gest, światłocień jako czynniki budujące obraz.Technika mieszana, format B1.6
T-P-5Realizacja tematu na hasło / zamówienie inwestora/. Cykl prac - projekty wstępne, opracowania autorskie, powiększenie, próbka technologiczna. Opracowanie i realizacja w wybranej technice rysunkowej wraz z autoprezentacją.12
T-P-6Konstrukcja - szybki zapis zastanej formy,cykl 5-8 prac. Szkicownik format A4, flamaster, długopis.3
T-P-7Tryptyk - zapis czasu i przestrzeni w wybranej technice rysunkowej. Forma narracyjna z wykorzystaniem wybranego przedmiotu. Format 50x50 cm.6
T-P-8Przegląd. Podsumowanie autoprezentacja, ocena.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna.6
A-P-2Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna.12
A-P-3Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna.12
A-P-4Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna.12
A-P-5Uczestnictwo na zajęciach. Praca własna.24
A-P-6Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna.6
A-P-7Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna.12
A-P-8Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna.6
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny, pogadanka.
M-2Metoda problemowa - klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody aktywizujące - metoda sytuacyjna.
M-4Metoda praktyczna - pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, symulacja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w zajęciach i indywidualnych korektach, przygotowanie do ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Jest sumą oceny formującej oraz wyniku autoprezentacji prac semestralnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_B01_W01
posiada w pełni ukształtowaną wrażliwośc plastyczną podbudowaną wiedzą z zakresu teorii plastyki i estetyki
Wz_2A_W01C-2, C-3T-P-8M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_B01_U01
w oparciu o poznane środki kreacji artystycznej potrafi w sposób profesjonalny zaprezentowaći omówić własne realizacje plastyczne
Wz_2A_U08C-2, C-3T-P-8M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_B01_K04
korzystając z doświadczenia zawodowego jak i życiowego potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę dokonań własnych i innych osób
Wz_2A_K04C-3T-P-8M-3, M-4S-2
Wz_2A_B01_K06
korzystając z umiejetności nabytych w czasie studiów oraz prowadzenia własnej działalności projektowej przestrzega zasad ochrony własności intelektyalnej i zasad etyki zawodowej w trakcie współpracy z kooperantami
Wz_2A_K06C-1, C-3T-P-8M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_B01_W01
posiada w pełni ukształtowaną wrażliwośc plastyczną podbudowaną wiedzą z zakresu teorii plastyki i estetyki
2,0
3,0Posługuje się intuicją w tworzeniu swojej kreacji artystycznej - w sposób wybiórczy korzysta z wiedzy zdobytej na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_B01_U01
w oparciu o poznane środki kreacji artystycznej potrafi w sposób profesjonalny zaprezentowaći omówić własne realizacje plastyczne
2,0
3,0Potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się warsztatem twórczym nie wzbogacając środków ekspresji.Pracuje niesystematycznie co ma negatywne odzwierciedlenie w prezentacji własnego dorobku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_B01_K04
korzystając z doświadczenia zawodowego jak i życiowego potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę dokonań własnych i innych osób
2,0
3,0W wyniku mało systematycznej pracy jak i miernego doswiadczenia zawodowego nie jest w pełni przygotowany do przeprowadzenia analizy dorobku własnego oraz innych osób.
3,5
4,0
4,5
5,0
Wz_2A_B01_K06
korzystając z umiejetności nabytych w czasie studiów oraz prowadzenia własnej działalności projektowej przestrzega zasad ochrony własności intelektyalnej i zasad etyki zawodowej w trakcie współpracy z kooperantami
2,0
3,0W wyniku małej aktywności projektowo - zawodowej nie w pełni zna i przestrzega zasad etyki zawodowej i prawa ochrony własności intelekyualnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J.Barcsay, Anatomia dla artystów, Arkady, Warszawa, 2007
  2. E.Gombrich, Sztuka i złudzenie, PIW, Warszawa, 1986
  3. K.Tessing, Techniki rysunku, WAF, Warszawa, 1982
  4. R.Smith, Tajemnice warsztatu artysty, Muza, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Sztuka świata, Arkady, Warszawa, 1996
  2. J.Berger, Sposoby widzenia, Aletheia, Warszawa, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Cykl ćwiczeń wprowadzających - sprawdzenie poziomu umiejętności szybkich notacji rysunkowych z użyciem różnorodnych narzędzi rysunkowych / format A3/.3
T-P-2Kompozycja otwarta, zamknięta - światłocień. Światło a ekspresja formy / format B1/.6
T-P-3Faktura - zróżnicowanie materii, opracowanie detalu. Dyptyk. Praca zakomponowana w kwadracie. Minimum boku 70 cm.6
T-P-4Studium - akt we wnętrzu z atrybutem. Anatomia, gest, światłocień jako czynniki budujące obraz.Technika mieszana, format B1.6
T-P-5Realizacja tematu na hasło / zamówienie inwestora/. Cykl prac - projekty wstępne, opracowania autorskie, powiększenie, próbka technologiczna. Opracowanie i realizacja w wybranej technice rysunkowej wraz z autoprezentacją.12
T-P-6Konstrukcja - szybki zapis zastanej formy,cykl 5-8 prac. Szkicownik format A4, flamaster, długopis.3
T-P-7Tryptyk - zapis czasu i przestrzeni w wybranej technice rysunkowej. Forma narracyjna z wykorzystaniem wybranego przedmiotu. Format 50x50 cm.6
T-P-8Przegląd. Podsumowanie autoprezentacja, ocena.3
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna.6
A-P-2Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna.12
A-P-3Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna.12
A-P-4Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna.12
A-P-5Uczestnictwo na zajęciach. Praca własna.24
A-P-6Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna.6
A-P-7Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna.12
A-P-8Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna.6
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_B01_W01posiada w pełni ukształtowaną wrażliwośc plastyczną podbudowaną wiedzą z zakresu teorii plastyki i estetyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W01ma szczegółową wiedzę w obszarze wzornictwa oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu zaawansowanym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Cel przedmiotuC-2Indywidualna i świadoma budowa form plastycznych w oparciu o wiedzę techniczną oraz aspekt historyczny.
C-3Przygotowanie do profesjonalnej, twórczej działalności w kolejnych latach edukacji oraz praktyki zawodowej.
Treści programoweT-P-8Przegląd. Podsumowanie autoprezentacja, ocena.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa - klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody aktywizujące - metoda sytuacyjna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Jest sumą oceny formującej oraz wyniku autoprezentacji prac semestralnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posługuje się intuicją w tworzeniu swojej kreacji artystycznej - w sposób wybiórczy korzysta z wiedzy zdobytej na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_B01_U01w oparciu o poznane środki kreacji artystycznej potrafi w sposób profesjonalny zaprezentowaći omówić własne realizacje plastyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U08posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej umożliwiających swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
Cel przedmiotuC-2Indywidualna i świadoma budowa form plastycznych w oparciu o wiedzę techniczną oraz aspekt historyczny.
C-3Przygotowanie do profesjonalnej, twórczej działalności w kolejnych latach edukacji oraz praktyki zawodowej.
Treści programoweT-P-8Przegląd. Podsumowanie autoprezentacja, ocena.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa - klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody aktywizujące - metoda sytuacyjna.
M-4Metoda praktyczna - pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, symulacja.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo w zajęciach i indywidualnych korektach, przygotowanie do ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się warsztatem twórczym nie wzbogacając środków ekspresji.Pracuje niesystematycznie co ma negatywne odzwierciedlenie w prezentacji własnego dorobku.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_B01_K04korzystając z doświadczenia zawodowego jak i życiowego potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę dokonań własnych i innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_K04przejawia nawyk krytycznego myślenia i refleksji
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie do profesjonalnej, twórczej działalności w kolejnych latach edukacji oraz praktyki zawodowej.
Treści programoweT-P-8Przegląd. Podsumowanie autoprezentacja, ocena.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące - metoda sytuacyjna.
M-4Metoda praktyczna - pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, symulacja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Jest sumą oceny formującej oraz wyniku autoprezentacji prac semestralnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku mało systematycznej pracy jak i miernego doswiadczenia zawodowego nie jest w pełni przygotowany do przeprowadzenia analizy dorobku własnego oraz innych osób.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_B01_K06korzystając z umiejetności nabytych w czasie studiów oraz prowadzenia własnej działalności projektowej przestrzega zasad ochrony własności intelektyalnej i zasad etyki zawodowej w trakcie współpracy z kooperantami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_K06zna i potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu prawa autorskiego oraz ochrony własności intelektualnej i zarządzania zasobami własności intelektualnej, przy współpracy z indywidualnym odbiorcą i firmami
Cel przedmiotuC-1Doskonalenie umiejetności konstruowania i analizowania w zróżnicowanych sytuacjach otoczenia.
C-3Przygotowanie do profesjonalnej, twórczej działalności w kolejnych latach edukacji oraz praktyki zawodowej.
Treści programoweT-P-8Przegląd. Podsumowanie autoprezentacja, ocena.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa - klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody aktywizujące - metoda sytuacyjna.
M-4Metoda praktyczna - pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, symulacja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Jest sumą oceny formującej oraz wyniku autoprezentacji prac semestralnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku małej aktywności projektowo - zawodowej nie w pełni zna i przestrzega zasad etyki zawodowej i prawa ochrony własności intelekyualnej.
3,5
4,0
4,5
5,0