Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Plastyka - malarstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister sztuki
Obszary studiów sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Plastyka - malarstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Blekiewicz <zblekiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opracowanie funkcji i bryły produktu i obiektu przestrzennego. Wybór obiektu architektonicznego do działania malarskiego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Włączenie czynników kształtu, koloru, faktury i ekspresji do całościowego projektu produktu, akcentu przestrzennego bądź akcentu malarskiego w architekturze. Dopełnienie wartości estetycznych i wyrazowych projektu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-11. Opracowanie projektu koncepcyjnego kolorystyki produktu (powstajacego w pracowni kierunkowej) 2. Opracowanie kolorystyki do obiektu przestrzennego stanowiącego akcent w środowisku architektonicznym, urbanistycznym lub krajobrazowym (współpraca z pracownią rzeźby) 3. Akcent malarski w architekturze- projekt koncepcyjny do wybranego projektu studenckiego z kierunku: Architektura45
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach, prezentowanie koncepcji.45
A-P-2Praca własna45
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wprowadzający, opis, inscenizacja, korekta, przegląd indywidualny i zbiorowy, wystawa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Korekty przejściowe i eliminacja błędów (ocena formująca). Analiza końcowa pracy, argumentacja decyzji końcowych - wystawa (ocena podsumowująca).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_B03_W01
W wyniku autopsji student potrafi opisać zjawisko wzrokowe, scharakteryzować jego cechy kształtowo - kolorystyczne, wskazać czynniki wiodące i drugorzędne, zaproponować inne rozwiązania.
Wz_2A_W03, Wz_2A_W07C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_B03_U01
W wyniku zajęć w programie malarstwa projektowego student powinien zdobyć umiejętności: - uważnego i wrażliwego odkrywania potrzeb, czynników kolorystycznych w produkcie, w przestrzeni, miejscu egzystowania - testowania i ujawniania tych potrzeb - wielowariantowego projektowania koncepcyjnego i realizacyjnego zjawisk kolorystycznych - współpracowania w zespołach branżowych, projektowych i wykonawczych - organizowania wystaw, pokazów i prelekcji ukazujących najnowsze osiągnięcia projektowe w zakresie sztuki użytkowej - posługiwania się nowymi mediami i narzędziami do pracy projektowej i wykonawczej
Wz_2A_U03, Wz_2A_U04C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_B03_K01
W wyniku realizowanego programu malarstwa projektowego student powinien wykazać się profesjonalną umiejętnością tworzenia sztuki użytkowej według zapotrzebowań społecznych. Proponować nowe rozwiązania użytkowe i estetyczne w różnych dziedzinach zycia. Twórczo reagować na trendy i mody w zasięgu krajowym i międzynarodowym. Znać i stosować zasady prawa autorskiego. Kreatywnie propagować osiągnięcia sztuki wzorniczej.
Wz_2A_K06, Wz_2A_K02C-1T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_B03_W01
W wyniku autopsji student potrafi opisać zjawisko wzrokowe, scharakteryzować jego cechy kształtowo - kolorystyczne, wskazać czynniki wiodące i drugorzędne, zaproponować inne rozwiązania.
2,0
3,0Znajomość pojęć plastycznych, umiejętność ich właściwego używania. Poprawne opisywanie zjawisk wizualnych. Dostrzeganie i ujawnianie logiki związków formalnych. Proponowanie niektórych własnych związków form wizualnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_B03_U01
W wyniku zajęć w programie malarstwa projektowego student powinien zdobyć umiejętności: - uważnego i wrażliwego odkrywania potrzeb, czynników kolorystycznych w produkcie, w przestrzeni, miejscu egzystowania - testowania i ujawniania tych potrzeb - wielowariantowego projektowania koncepcyjnego i realizacyjnego zjawisk kolorystycznych - współpracowania w zespołach branżowych, projektowych i wykonawczych - organizowania wystaw, pokazów i prelekcji ukazujących najnowsze osiągnięcia projektowe w zakresie sztuki użytkowej - posługiwania się nowymi mediami i narzędziami do pracy projektowej i wykonawczej
2,0
3,0Umiejętność ciągłego obserwowania zjawisk wizualnych w rzeczywistości i wykorzystywania ich w pracy twórczej. Proponowanie różnych rozwiązań kolorystycznych w nowych zadaniach sztuki użytkowej. Profesjonalne przedstawianie własnych propozycji projektowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_B03_K01
W wyniku realizowanego programu malarstwa projektowego student powinien wykazać się profesjonalną umiejętnością tworzenia sztuki użytkowej według zapotrzebowań społecznych. Proponować nowe rozwiązania użytkowe i estetyczne w różnych dziedzinach zycia. Twórczo reagować na trendy i mody w zasięgu krajowym i międzynarodowym. Znać i stosować zasady prawa autorskiego. Kreatywnie propagować osiągnięcia sztuki wzorniczej.
2,0
3,0Poprawne przedstawianie propozycji z zakresu sztuki użytkowej. Znajomość i stosowanie zasad etyki zawodowej. Dbałość o aktualizowanie swoich umiejętności projektowych i wykonawczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, 2011
  2. Bożena Kowalska, Polska awangarda malarska, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Ryszard Topkarczyk, Ekrany rzeczywistości, 2010
  2. A. Mikołajczyk, J. Rybakowski. Z. Rytka, Energie przekazu, 2011
  3. Bożena Kowalska, Polska awangarda malarska, PIW, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-11. Opracowanie projektu koncepcyjnego kolorystyki produktu (powstajacego w pracowni kierunkowej) 2. Opracowanie kolorystyki do obiektu przestrzennego stanowiącego akcent w środowisku architektonicznym, urbanistycznym lub krajobrazowym (współpraca z pracownią rzeźby) 3. Akcent malarski w architekturze- projekt koncepcyjny do wybranego projektu studenckiego z kierunku: Architektura45
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach, prezentowanie koncepcji.45
A-P-2Praca własna45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_B03_W01W wyniku autopsji student potrafi opisać zjawisko wzrokowe, scharakteryzować jego cechy kształtowo - kolorystyczne, wskazać czynniki wiodące i drugorzędne, zaproponować inne rozwiązania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W03rozumie zależności między teoretycznymi i praktycznymi aspektami wzornictwa oraz wykorzystuje tę wiedzę dla dalszego rozwoju projektowego
Wz_2A_W07zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
Cel przedmiotuC-1Włączenie czynników kształtu, koloru, faktury i ekspresji do całościowego projektu produktu, akcentu przestrzennego bądź akcentu malarskiego w architekturze. Dopełnienie wartości estetycznych i wyrazowych projektu.
Treści programoweT-P-11. Opracowanie projektu koncepcyjnego kolorystyki produktu (powstajacego w pracowni kierunkowej) 2. Opracowanie kolorystyki do obiektu przestrzennego stanowiącego akcent w środowisku architektonicznym, urbanistycznym lub krajobrazowym (współpraca z pracownią rzeźby) 3. Akcent malarski w architekturze- projekt koncepcyjny do wybranego projektu studenckiego z kierunku: Architektura
Metody nauczaniaM-1Wykład wprowadzający, opis, inscenizacja, korekta, przegląd indywidualny i zbiorowy, wystawa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Korekty przejściowe i eliminacja błędów (ocena formująca). Analiza końcowa pracy, argumentacja decyzji końcowych - wystawa (ocena podsumowująca).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość pojęć plastycznych, umiejętność ich właściwego używania. Poprawne opisywanie zjawisk wizualnych. Dostrzeganie i ujawnianie logiki związków formalnych. Proponowanie niektórych własnych związków form wizualnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_B03_U01W wyniku zajęć w programie malarstwa projektowego student powinien zdobyć umiejętności: - uważnego i wrażliwego odkrywania potrzeb, czynników kolorystycznych w produkcie, w przestrzeni, miejscu egzystowania - testowania i ujawniania tych potrzeb - wielowariantowego projektowania koncepcyjnego i realizacyjnego zjawisk kolorystycznych - współpracowania w zespołach branżowych, projektowych i wykonawczych - organizowania wystaw, pokazów i prelekcji ukazujących najnowsze osiągnięcia projektowe w zakresie sztuki użytkowej - posługiwania się nowymi mediami i narzędziami do pracy projektowej i wykonawczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U03jest zdolny do formułowania i metodycznego stosowania zaawansowanych kryteriów projektowych i podejmowania na ich podstawie złożonych decyzji projektowych
Wz_2A_U04potrafi samodzielnie przewidywać oraz oceniać rezultat swoich działań projektowych w kontekście estetycznym, społecznym i prawnym
Cel przedmiotuC-1Włączenie czynników kształtu, koloru, faktury i ekspresji do całościowego projektu produktu, akcentu przestrzennego bądź akcentu malarskiego w architekturze. Dopełnienie wartości estetycznych i wyrazowych projektu.
Treści programoweT-P-11. Opracowanie projektu koncepcyjnego kolorystyki produktu (powstajacego w pracowni kierunkowej) 2. Opracowanie kolorystyki do obiektu przestrzennego stanowiącego akcent w środowisku architektonicznym, urbanistycznym lub krajobrazowym (współpraca z pracownią rzeźby) 3. Akcent malarski w architekturze- projekt koncepcyjny do wybranego projektu studenckiego z kierunku: Architektura
Metody nauczaniaM-1Wykład wprowadzający, opis, inscenizacja, korekta, przegląd indywidualny i zbiorowy, wystawa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Korekty przejściowe i eliminacja błędów (ocena formująca). Analiza końcowa pracy, argumentacja decyzji końcowych - wystawa (ocena podsumowująca).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność ciągłego obserwowania zjawisk wizualnych w rzeczywistości i wykorzystywania ich w pracy twórczej. Proponowanie różnych rozwiązań kolorystycznych w nowych zadaniach sztuki użytkowej. Profesjonalne przedstawianie własnych propozycji projektowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_B03_K01W wyniku realizowanego programu malarstwa projektowego student powinien wykazać się profesjonalną umiejętnością tworzenia sztuki użytkowej według zapotrzebowań społecznych. Proponować nowe rozwiązania użytkowe i estetyczne w różnych dziedzinach zycia. Twórczo reagować na trendy i mody w zasięgu krajowym i międzynarodowym. Znać i stosować zasady prawa autorskiego. Kreatywnie propagować osiągnięcia sztuki wzorniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_K06zna i potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu prawa autorskiego oraz ochrony własności intelektualnej i zarządzania zasobami własności intelektualnej, przy współpracy z indywidualnym odbiorcą i firmami
Wz_2A_K02samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza swoje działania zawodowe oraz pozazawodowe, świadomie poszerza swoją wiedzę i umiejętności, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Cel przedmiotuC-1Włączenie czynników kształtu, koloru, faktury i ekspresji do całościowego projektu produktu, akcentu przestrzennego bądź akcentu malarskiego w architekturze. Dopełnienie wartości estetycznych i wyrazowych projektu.
Treści programoweT-P-11. Opracowanie projektu koncepcyjnego kolorystyki produktu (powstajacego w pracowni kierunkowej) 2. Opracowanie kolorystyki do obiektu przestrzennego stanowiącego akcent w środowisku architektonicznym, urbanistycznym lub krajobrazowym (współpraca z pracownią rzeźby) 3. Akcent malarski w architekturze- projekt koncepcyjny do wybranego projektu studenckiego z kierunku: Architektura
Metody nauczaniaM-1Wykład wprowadzający, opis, inscenizacja, korekta, przegląd indywidualny i zbiorowy, wystawa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Korekty przejściowe i eliminacja błędów (ocena formująca). Analiza końcowa pracy, argumentacja decyzji końcowych - wystawa (ocena podsumowująca).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Poprawne przedstawianie propozycji z zakresu sztuki użytkowej. Znajomość i stosowanie zasad etyki zawodowej. Dbałość o aktualizowanie swoich umiejętności projektowych i wykonawczych.
3,5
4,0
4,5
5,0