Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Język obcy - niemiecki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister sztuki | ||
Obszary studiów | sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Język obcy - niemiecki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Bomba <Robert.Bomba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl>, Dorota Karelus <Dorota.Karelus@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | niemiecki |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego. |
C-2 | Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
lektorat | ||
T-LK-1 | Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu: Pojęcie „ Design „ ( Die Bezeichnung „ Design „ ) a. Wzornictwo przemysłowe ( Industrialdesign ) b. Wzornictwo reklamy ( Kommunikationsdesign ) c. Akcesoria ( Accessoires ) d. Otoczenie, antropometria ( Ambiente, Antropometrie) e. Art Deco, CAD / CAM ( Art. Deco, Projektowanie sterowane komputerowo, Komputerowe wspomaganie wytwarzania Typy czytania - strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien) | 12 |
T-LK-2 | Całościowy wizerunek firmy / rozpoznawalność marki ( Corporate Design ) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv) | 3 |
T-LK-3 | Prawo własności intelektualnej do projektu wzoru / zarejestrowany wzór ( Eingetragenes Design ) a. Ergonomia ( Ergonomie ) b. Funkcjonalizm ( Funktionalismus ) c. Imitacja ( Imitation ) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen) | 2 |
T-LK-4 | Projektowanie interfejsu ( Interface Design , dt.: Schnittstellendesign ) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut) | 3 |
T-LK-5 | Projektowanie wnętrz ( Interior Design, dt.: Gestaltung von Innenräumen ) a. krótkie serie ( Kleinserie ) b. Logo ( Logo ) c. Kultura jedzenia na przestrzeni wieków w Niemczech. Co i jak podawać ? ( Tischkultur in Deutschland ) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen) | 2 |
T-LK-6 | Nowe wzornictwo ( Neues Design ) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.) | 2 |
T-LK-7 | Kierunek sztuki wykorzystujący odpady do tworzenia rzeczy użytecznych,elementów wyposażenia,ozdób wnętrz ( Recyclingdesign ) a. Przetwarzanie wtórne odpadów celem otrzymania produktów o wyższej wartości niż surowce do niego użyte ( Upcycling ) | 3 |
T-LK-8 | Walter Gropius - Architekt Strategie czytania tekstów fachowych (Lesestrategien) | 1 |
T-LK-9 | La Corbusier, Antonio Gaudi -Architekci /Architekten/ | 1 |
T-LK-10 | Gerrit Thomas Rietveld, Frank Lloyd Wright -Architekci /Architekten/ | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
lektorat | ||
A-LK-1 | Przygotowanie się do zajęć | 30 |
A-LK-2 | Zajęcia praktyczne | 45 |
A-LK-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-LK-4 | Przygotowanie sie do egzaminu | 8 |
A-LK-5 | Egzamin | 2 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | zajęcia praktyczne |
M-2 | praca w grupach |
M-3 | prezentacja |
M-4 | dyskusja |
M-5 | praca z tekstem |
M-6 | słuchanie ze zrozumieniem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: prezentacja |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_A01-N_W01 posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów | Wz_2A_W01 | — | C-1 | T-LK-3, T-LK-4, T-LK-7, T-LK-2, T-LK-8, T-LK-6, T-LK-5, T-LK-1, T-LK-9, T-LK-10 | M-2, M-3, M-1, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_A01-N_U01 potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością | Wz_2A_U09 | — | C-1 | T-LK-3, T-LK-4, T-LK-7, T-LK-2, T-LK-8, T-LK-6, T-LK-5, T-LK-1, T-LK-10, T-LK-9 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1 |
Wz_2A_A01-N_U02 posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny | Wz_2A_U09 | — | C-2 | T-LK-3, T-LK-4, T-LK-7, T-LK-2, T-LK-8, T-LK-6, T-LK-5, T-LK-1, T-LK-9, T-LK-10 | M-1, M-5, M-6 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_A01-N_K01 ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych | Wz_2A_K02 | — | C-2 | T-LK-3, T-LK-4, T-LK-7, T-LK-2, T-LK-8, T-LK-6, T-LK-5, T-LK-1, T-LK-10, T-LK-9 | M-3, M-1, M-4, M-6 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_A01-N_W01 posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_A01-N_U01 potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Wz_2A_A01-N_U02 posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_A01-N_K01 ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych | 2,0 | |
3,0 | Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Universität Augsburg, Corporate Design Richtlinien, Univerlag Augsburg, www.uni augsburg de/edu
- MD Moebel Interior Design – Internationale Zeitschrift für Einrichtungsbereich, 2002
- Heinz Habermann, Kompendium des Industrie-Design: Von der Idee zum Produkt Grundlagen der Gestaltung, Springer, 2003
- Marion Godau, Produktdesign: Eine Einführung mit Beispielen aus der Praxis, Birkhäuser, 2011
- Christian Scheier, Dirk Held, Dirk Bayas-Linke, Johannes Schneider, Codes: Die geheime Sprache der Produkte, Haufe-Lexware, 2012
- Jana Zahorcowa, Deutsch für Architekten und Bauplaner, Wydział Architektury Słowackiego Uniwersytetu Technicznego - Bratysława, 2011