Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Język obcy - angielski:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister sztuki
Obszary studiów sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język obcy - angielski
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Obstawski <Andrzej.Obstawski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Bomba <Robert.Bomba@zut.edu.pl>, Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl>, Dorota Karelus <Dorota.Karelus@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK2 30 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu: Dysonans w dizajnie: forma a funkcja. (Design dissonance: form vs function.) Techniki i strategie czytania tekstów fachowych. Struktura tekstu fachowego. (Strategies and techniques of reading professional texts. Professional text structure)4
T-LK-2Jak dobierać kolory w projekcie. Koło barw. (How to choose colours for a design project. Colour wheel.) Budowa zdań w tekstach fachowych. Strona bierna i formy pokrewne. (Sentece structure in professional texts. Passive and related forms).4
T-LK-3Jak dobierać kolory w projektowaniu marki. (How to choose colours for a branding project.)2
T-LK-4Fonty w aplikacjach przeznaczonych dla dzieci. (Typography in applications for children.) Zdania złożone, spójniki i łączniki międzyzdaniowe. (Complex sentences, conjuctions and conjunctive adverbs.)3
T-LK-5Jak tworzyć ilustracje. (How illustration works) Zdania względne (Relative sentences)4
T-LK-6Projektowanie logo – 10 najczęściej popełnianych błędów. (Logo design -10 biggest mistakes.) Związki frazeologiczne w publikacjach naukowych (Collocations and idioms in scientific papers)3
T-LK-7Jak tworzyć komiksy w internecie. (How web comics work.)3
T-LK-8Jak powstają komputerowo animowane postacie – Pixar. (Animating characters with a computer – Pixar.) Prezentacja i ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadniania swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionego rozwiązania. (Presentation and evaluation of one’s viewpoint conducted in the form of questions and discussion. Speculation on the advantages and disadvantages of the demonstrated solution.)4
T-LK-9Projektowanie a ergonomia. (Design and ergonomics.)3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Przygotowanie się do zajęć30
A-LK-2Zajęcia praktyczne45
A-LK-3Udział w konsultacjach5
A-LK-4Przygotowanie sie do egzaminu8
A-LK-5Egzamin2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: prezentacja
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_A01-A_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
Wz_2A_W01C-1T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8, T-LK-9M-1, M-2, M-3, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_A01-A_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
Wz_2A_U09C-1T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8, T-LK-9M-4, M-1, M-2, M-3S-1
Wz_2A_A01-A_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
Wz_2A_U09C-2T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8, T-LK-9M-1, M-5, M-6S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_A01-A_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
Wz_2A_K02C-2T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8, T-LK-9M-4, M-1, M-3, M-6S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_A01-A_W01
posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_A01-A_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
Wz_2A_A01-A_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_A01-A_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Reiss, E., Design dissonance: when form and function collide, www.uxmatters.com
  2. Snider, L., How to choose colours for a design project, www.digitalartsonline.co.uk
  3. Snoad, L., How to choose colours for a branding project, www.digitalartsonline.co.uk
  4. Brain, M., How illustration works, www.howstuffworks.com
  5. Naranjo-Bock, C., Effective use of typography in applications for children, www.uxmatters.com
  6. Brandweiner, N., The biggest mistakes logo designers make, www.creativebloq.com

Literatura dodatkowa

  1. Openshaw, S., Ergonomics and design – a refference guide, Allsteel Inc., 2006, pozycja dostępna online: www.allsteeloffice.com
  2. Strickland, J., How Web comics work, www.howstuffworks.com
  3. Lasseter, J., Tricks to animating characters with a computer, www.siggraph.org

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu: Dysonans w dizajnie: forma a funkcja. (Design dissonance: form vs function.) Techniki i strategie czytania tekstów fachowych. Struktura tekstu fachowego. (Strategies and techniques of reading professional texts. Professional text structure)4
T-LK-2Jak dobierać kolory w projekcie. Koło barw. (How to choose colours for a design project. Colour wheel.) Budowa zdań w tekstach fachowych. Strona bierna i formy pokrewne. (Sentece structure in professional texts. Passive and related forms).4
T-LK-3Jak dobierać kolory w projektowaniu marki. (How to choose colours for a branding project.)2
T-LK-4Fonty w aplikacjach przeznaczonych dla dzieci. (Typography in applications for children.) Zdania złożone, spójniki i łączniki międzyzdaniowe. (Complex sentences, conjuctions and conjunctive adverbs.)3
T-LK-5Jak tworzyć ilustracje. (How illustration works) Zdania względne (Relative sentences)4
T-LK-6Projektowanie logo – 10 najczęściej popełnianych błędów. (Logo design -10 biggest mistakes.) Związki frazeologiczne w publikacjach naukowych (Collocations and idioms in scientific papers)3
T-LK-7Jak tworzyć komiksy w internecie. (How web comics work.)3
T-LK-8Jak powstają komputerowo animowane postacie – Pixar. (Animating characters with a computer – Pixar.) Prezentacja i ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadniania swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionego rozwiązania. (Presentation and evaluation of one’s viewpoint conducted in the form of questions and discussion. Speculation on the advantages and disadvantages of the demonstrated solution.)4
T-LK-9Projektowanie a ergonomia. (Design and ergonomics.)3
30

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Przygotowanie się do zajęć30
A-LK-2Zajęcia praktyczne45
A-LK-3Udział w konsultacjach5
A-LK-4Przygotowanie sie do egzaminu8
A-LK-5Egzamin2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A01-A_W01posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W01ma szczegółową wiedzę w obszarze wzornictwa oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu zaawansowanym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu: Dysonans w dizajnie: forma a funkcja. (Design dissonance: form vs function.) Techniki i strategie czytania tekstów fachowych. Struktura tekstu fachowego. (Strategies and techniques of reading professional texts. Professional text structure)
T-LK-2Jak dobierać kolory w projekcie. Koło barw. (How to choose colours for a design project. Colour wheel.) Budowa zdań w tekstach fachowych. Strona bierna i formy pokrewne. (Sentece structure in professional texts. Passive and related forms).
T-LK-3Jak dobierać kolory w projektowaniu marki. (How to choose colours for a branding project.)
T-LK-4Fonty w aplikacjach przeznaczonych dla dzieci. (Typography in applications for children.) Zdania złożone, spójniki i łączniki międzyzdaniowe. (Complex sentences, conjuctions and conjunctive adverbs.)
T-LK-5Jak tworzyć ilustracje. (How illustration works) Zdania względne (Relative sentences)
T-LK-6Projektowanie logo – 10 najczęściej popełnianych błędów. (Logo design -10 biggest mistakes.) Związki frazeologiczne w publikacjach naukowych (Collocations and idioms in scientific papers)
T-LK-7Jak tworzyć komiksy w internecie. (How web comics work.)
T-LK-8Jak powstają komputerowo animowane postacie – Pixar. (Animating characters with a computer – Pixar.) Prezentacja i ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadniania swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionego rozwiązania. (Presentation and evaluation of one’s viewpoint conducted in the form of questions and discussion. Speculation on the advantages and disadvantages of the demonstrated solution.)
T-LK-9Projektowanie a ergonomia. (Design and ergonomics.)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena podsumowująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A01-A_U01potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U09umie samodzielnie przygotować i referować rozbudowane opracowania pisemne dotyczące zagadnień z obszaru wzornictwa wykorzystując do tego celu podstawowe ujęcia teoretyczne; w obszarze zawodowym umie konstruować w języku ojczystym i wybranym nowożytnym wypowiedzi ustne i pisemne na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu: Dysonans w dizajnie: forma a funkcja. (Design dissonance: form vs function.) Techniki i strategie czytania tekstów fachowych. Struktura tekstu fachowego. (Strategies and techniques of reading professional texts. Professional text structure)
T-LK-2Jak dobierać kolory w projekcie. Koło barw. (How to choose colours for a design project. Colour wheel.) Budowa zdań w tekstach fachowych. Strona bierna i formy pokrewne. (Sentece structure in professional texts. Passive and related forms).
T-LK-3Jak dobierać kolory w projektowaniu marki. (How to choose colours for a branding project.)
T-LK-4Fonty w aplikacjach przeznaczonych dla dzieci. (Typography in applications for children.) Zdania złożone, spójniki i łączniki międzyzdaniowe. (Complex sentences, conjuctions and conjunctive adverbs.)
T-LK-5Jak tworzyć ilustracje. (How illustration works) Zdania względne (Relative sentences)
T-LK-6Projektowanie logo – 10 najczęściej popełnianych błędów. (Logo design -10 biggest mistakes.) Związki frazeologiczne w publikacjach naukowych (Collocations and idioms in scientific papers)
T-LK-7Jak tworzyć komiksy w internecie. (How web comics work.)
T-LK-8Jak powstają komputerowo animowane postacie – Pixar. (Animating characters with a computer – Pixar.) Prezentacja i ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadniania swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionego rozwiązania. (Presentation and evaluation of one’s viewpoint conducted in the form of questions and discussion. Speculation on the advantages and disadvantages of the demonstrated solution.)
T-LK-9Projektowanie a ergonomia. (Design and ergonomics.)
Metody nauczaniaM-4dyskusja
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A01-A_U02posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U09umie samodzielnie przygotować i referować rozbudowane opracowania pisemne dotyczące zagadnień z obszaru wzornictwa wykorzystując do tego celu podstawowe ujęcia teoretyczne; w obszarze zawodowym umie konstruować w języku ojczystym i wybranym nowożytnym wypowiedzi ustne i pisemne na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.
Treści programoweT-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu: Dysonans w dizajnie: forma a funkcja. (Design dissonance: form vs function.) Techniki i strategie czytania tekstów fachowych. Struktura tekstu fachowego. (Strategies and techniques of reading professional texts. Professional text structure)
T-LK-2Jak dobierać kolory w projekcie. Koło barw. (How to choose colours for a design project. Colour wheel.) Budowa zdań w tekstach fachowych. Strona bierna i formy pokrewne. (Sentece structure in professional texts. Passive and related forms).
T-LK-3Jak dobierać kolory w projektowaniu marki. (How to choose colours for a branding project.)
T-LK-4Fonty w aplikacjach przeznaczonych dla dzieci. (Typography in applications for children.) Zdania złożone, spójniki i łączniki międzyzdaniowe. (Complex sentences, conjuctions and conjunctive adverbs.)
T-LK-5Jak tworzyć ilustracje. (How illustration works) Zdania względne (Relative sentences)
T-LK-6Projektowanie logo – 10 najczęściej popełnianych błędów. (Logo design -10 biggest mistakes.) Związki frazeologiczne w publikacjach naukowych (Collocations and idioms in scientific papers)
T-LK-7Jak tworzyć komiksy w internecie. (How web comics work.)
T-LK-8Jak powstają komputerowo animowane postacie – Pixar. (Animating characters with a computer – Pixar.) Prezentacja i ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadniania swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionego rozwiązania. (Presentation and evaluation of one’s viewpoint conducted in the form of questions and discussion. Speculation on the advantages and disadvantages of the demonstrated solution.)
T-LK-9Projektowanie a ergonomia. (Design and ergonomics.)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena podsumowująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_A01-A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_K02samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza swoje działania zawodowe oraz pozazawodowe, świadomie poszerza swoją wiedzę i umiejętności, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.
Treści programoweT-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu: Dysonans w dizajnie: forma a funkcja. (Design dissonance: form vs function.) Techniki i strategie czytania tekstów fachowych. Struktura tekstu fachowego. (Strategies and techniques of reading professional texts. Professional text structure)
T-LK-2Jak dobierać kolory w projekcie. Koło barw. (How to choose colours for a design project. Colour wheel.) Budowa zdań w tekstach fachowych. Strona bierna i formy pokrewne. (Sentece structure in professional texts. Passive and related forms).
T-LK-3Jak dobierać kolory w projektowaniu marki. (How to choose colours for a branding project.)
T-LK-4Fonty w aplikacjach przeznaczonych dla dzieci. (Typography in applications for children.) Zdania złożone, spójniki i łączniki międzyzdaniowe. (Complex sentences, conjuctions and conjunctive adverbs.)
T-LK-5Jak tworzyć ilustracje. (How illustration works) Zdania względne (Relative sentences)
T-LK-6Projektowanie logo – 10 najczęściej popełnianych błędów. (Logo design -10 biggest mistakes.) Związki frazeologiczne w publikacjach naukowych (Collocations and idioms in scientific papers)
T-LK-7Jak tworzyć komiksy w internecie. (How web comics work.)
T-LK-8Jak powstają komputerowo animowane postacie – Pixar. (Animating characters with a computer – Pixar.) Prezentacja i ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadniania swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionego rozwiązania. (Presentation and evaluation of one’s viewpoint conducted in the form of questions and discussion. Speculation on the advantages and disadvantages of the demonstrated solution.)
T-LK-9Projektowanie a ergonomia. (Design and ergonomics.)
Metody nauczaniaM-4dyskusja
M-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
M-6słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena podsumowująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0