Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Projektowa pracownia kierunkowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister sztuki | ||
Obszary studiów | sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowa pracownia kierunkowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl>, Agnieszka Spiegelhalter <aspiegelhalter@zut.edu.pl>, Artur Świtalski <aswitalski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 15,0 | ECTS (formy) | 15,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość wzorniczego warsztatu projektowego, zarówno tradycyjnego (np. rysunek prezentacyjny), jak i współczesnego (np. oprogramowanie 2 i 3D). Zainteresowanie problematyką współczesnego wzornictwa, świadomość istnienia różnych dyscyplin i specjalizacji w jego obszarze. Podstawowa wiedza z obszaru historii cywilizacji oraz sztuki. Pogłębione umiejętności oraz zainteresowania w obszarze specjalizacji wybranej pracowni. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przypomnienie, podsumowanie i poszerzenie wiedzy z zakresu wzornictwa |
C-2 | Przypomnienie, podsumowanie i doskonalenie zdolności posługiwania się kluczowymi dla wzornictwa umiejętnościami projektowym |
C-3 | Wyćwiczenie u studenta umiejętności samodzielnej realizacji złożonego projektu wzorniczego, zarówno na poziomie warsztatowym, jak i teoretycznym |
C-4 | Doskonalenie u studenta umiejętności sprawnego prezentowania złożonego projektu wzorniczego, kompletnego pod względem treści opracowania, poprawnego metodycznie oraz czytelnego oraz atrakcyjnego wizualnie |
C-5 | Wpojenie studentowi świadomości potrzeby stałego weryfikowania i doskonalenia swych kompetencji zawodowych, np. w związku z poszukiwaniem pracy lub wyborem studiów drugiego stopnia |
C-6 | Wyćwiczenie u studenta nawyku skutecznego, racjonalnego działania w życiu zawodowym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza metodycznych dróg rozwiązywania zadań projektowych | 5 |
T-P-2 | Metody prowadzenia badań na potrzeby projektowania wzorniczego | 6 |
T-P-3 | Metody ewaluacji projektowej | 5 |
T-P-4 | Wybrane zagadnienia wzornicze w kontekście gospodarczym, społecznym i historycznym | 4 |
T-P-5 | Analiza pola problemowego prowadząca do wybóru tematu projektu semestralnego j oraz definicja problemu projektowego stanowiącego temat projektu semestralnego; studia wstępne oraz redefinicja problemu | 14 |
T-P-6 | Metodyczne prowadzenie procesu projektowego pod nadzorem prowadzącego skutkujące określeniem zdań do realizacji w toku pracy samodzielnej (zespołowej bądź indywidualnej), takich jak: poszukiwanie i weryfikacja danych, rozwijanie i uzupełnianie umiejętności itp. | 26 |
60 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Analiza metodycznych dróg rozwiązywania zadań projektowych | 6 |
T-P-2 | Metody prowadzenia badań na potrzeby projektowania wzorniczego | 10 |
T-P-3 | Metody ewaluacji projektowej | 10 |
T-P-4 | Wybrane zagadnienia wzornicze w kontekście gospodarczym, społecznym i historycznym | 4 |
T-P-5 | Analiza pola problemowego prowadząca do wybóru tematu projektu semestralnego j oraz definicja problemu projektowego stanowiącego temat projektu semestralnego; studia wstępne oraz redefinicja problemu | 10 |
T-P-6 | Metodyczne prowadzenie procesu projektowego pod nadzorem prowadzącego skutkujące określeniem zdań do realizacji w toku pracy samodzielnej (zespołowej bądź indywidualnej), takich jak: poszukiwanie i weryfikacja danych, rozwijanie i uzupełnianie umiejętności itp. | 35 |
75 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Analiza metodycznych dróg rozwiązywania zadań projektowych | 10 |
T-P-2 | Metody prowadzenia badań na potrzeby projektowania wzorniczego | 12 |
T-P-3 | Metody ewaluacji projektowej | 8 |
T-P-4 | Wybrane zagadnienia wzornicze w kontekście gospodarczym, społecznym i historycznym | 5 |
T-P-5 | Analiza pola problemowego prowadząca do wybóru tematu projektu semestralnego j oraz definicja problemu projektowego stanowiącego temat projektu semestralnego; studia wstępne oraz redefinicja problemu | 10 |
T-P-6 | Metodyczne prowadzenie procesu projektowego pod nadzorem prowadzącego skutkujące określeniem zdań do realizacji w toku pracy samodzielnej (zespołowej bądź indywidualnej), takich jak: poszukiwanie i weryfikacja danych, rozwijanie i uzupełnianie umiejętności itp. | 45 |
90 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w wykładach wprowadzających oraz sesjach rozwiązywania problemów | 60 |
A-P-2 | Uczestnictwo w korektach projektu semestralnego | 10 |
A-P-3 | Analiza źródeł, lektura literatury przedmiotu | 20 |
A-P-4 | Samodzielne przygotowywanie projektu semestralnego | 30 |
A-P-5 | Praca nad projektem semestralnym w trakcie zajęć - konsultultacje z prowdzącym oraz innymi uczestnikami kursu; udział w korektach prac innych uczestników kursu (zwłaszcza w przypadku zbierzności tematu lub metody projektowej) | 30 |
150 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w wykładach wprowadzających oraz sesjach rozwiązywania problemów | 60 |
A-P-2 | Uczestnictwo w korektach projektu semestralnego | 10 |
A-P-3 | Praca nad projektem semestralnym w trakcie zajęć - konsultacje z prowdzącym oraz innymi uczestnikami kursu; udział w korektach prac innych uczestników kursu (zwłaszcza w przypadku zbierzności tematu lub metody projektowej) | 15 |
A-P-4 | Analiza źródeł, lektura literatury przedmiotu | 5 |
A-P-5 | Samodzielne przygotowywanie projektu semestralnego | 30 |
120 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w wykładach wprowadzających oraz sesjach rozwiązywania problemów | 30 |
A-P-2 | Uczestnictwo w korektach projektu semestralnego | 15 |
A-P-3 | Analiza źródeł, lektura literatury przedmiotu | 30 |
A-P-4 | Praca nad projektem semestralnym w trakcie zajęć - konsultultacje z prowdzącym oraz innymi uczestnikami kursu; udział w korektach prac innych uczestników kursu (zwłaszcza w przypadku zbierzności tematu lub metody projektowej) | 45 |
A-P-5 | Samodzielne przygotowywanie projektu semestralnego | 60 |
180 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny z elementami wykładu informacyjnego |
M-2 | Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem |
M-3 | Metoda projektów łączona z metodą tekstu przewodniego, służąca werbalizacji działań projektowych i okołoprojektowych |
M-4 | Film, zwykle o charakterze popularno-naukowym, również fragmenty fabuł |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu semestralnego, zarówno strony formalnej, jak i merytorycznej zawartości opracowania |
S-2 | Ocena podsumowująca: Omówienie i ocena formalnych i merytorycznych elementów prezentacji projektu semestralnego |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta |
S-4 | Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat i wygłoszonej w trakcie zajęć |
S-5 | Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów raportu przygotowanego na wskazany temat |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C26_W01 zna kluczowe dla wzornictwa przemysłowego systematyczne metod projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym | Wz_2A_W02, Wz_2A_W03 | — | C-1 | T-P-1 | M-1, M-2 | S-5, S-1 |
Wz_2A_C26_W02 rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności | Wz_2A_W02, Wz_2A_W07 | — | C-1 | T-P-1 | M-1, M-2 | S-5, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C26_U01 potrafi samodzielnie formułować i stosować projektowe kryteria decyzyjne | Wz_2A_U03, Wz_2A_U02 | — | C-2, C-3 | T-P-2, T-P-5 | M-3, M-2 | S-5, S-1, S-3 |
Wz_2A_C26_U02 potrafi samodzielnie ustalić kryteria oceny i w oparciu o nie dokonać ewalucaji własnego projektu | Wz_2A_U03, Wz_2A_U04 | — | C-2, C-3 | T-P-3 | M-3, M-2 | S-5, S-1, S-3 |
Wz_2A_C26_U03 potrafi samodzielnie zaplanować, przygotować i dokonać próbnej publicznej prezentacji własnej pracy dyplomowej | Wz_2A_U09, Wz_2A_U10 | — | C-4 | T-P-6 | M-4, M-3 | S-2, S-4 |
Wz_2A_C26_U04 potrafi we współpracy z innymi podmiotami realizować i kierować zadaniami leżącymi w zakresie kompetencji projektanta form przemysłowych | Wz_2A_U05, Wz_2A_U06 | — | C-6 | T-P-6 | M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_2A_C26_K01 interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi) | Wz_2A_K01 | — | C-5 | T-P-4 | M-4, M-2 | S-2, S-3 |
Wz_2A_C26_K02 samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności | Wz_2A_K02 | — | C-6 | T-P-6 | M-4, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Wz_2A_C26_K03 posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i pracy zespołowej przy realizacji działań wspólnych | Wz_2A_K05, Wz_2A_K03 | — | C-6 | T-P-6 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C26_W01 zna kluczowe dla wzornictwa przemysłowego systematyczne metod projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym | 2,0 | nie potrafi wypowiedzieć się na temat żadnej metody projektowej |
3,0 | potrafi wypowiedzieć się na temat przynajmniej jedej wybranej przez siebie metody projektowej | |
3,5 | potrafi wypowiedzieć się na temat przynajmniej dwóch wybranch przez siebie metod projektowych oraz zestawić je ze sobą | |
4,0 | potrafi wypowiedzieć się na temat przynajmniej trzech wybranch przez siebie metod projektowych oraz zestawić ze sobą dwie wybrane przez siebie | |
4,5 | potrafi wypowiedzieć się na temat przynajmniej trzech wskazanych przez prowadzącego metod projektowych oraz zestawić ze sobą dwie wybrane przez siebie | |
5,0 | potrafi wypowiedzieć się na temat przynajmniej trzech wskazanych przez prowadzącego metod projektowych oraz zestawić ze sobą dwie wskazane przez prowadzącego | |
Wz_2A_C26_W02 rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności | 2,0 | nie potrafi wypowiedzieć się na temat żadnego zagadnienia z zakresu teorii twórczości |
3,0 | potrafi wypowiedzieć się na temat wybranego zagadnienie z zakresu twórczości | |
3,5 | potrafi wypowiedzieć się na temat przynajmniej jednej z wybranych koncepcji twórczości | |
4,0 | potrafi wypowiedzieć się na temat przynajmniej dwóch koncepcji twórczości oraz scharakteryzować wskazane dwa inne zagadnienia | |
4,5 | potrafi wypowiedzieć się na temat przynajmniej trzech koncepcji twórczości oraz scharakteryzować wskazane trzy inne zagadnienia | |
5,0 | potrafi wypowiedzieć się na temat przynajmniej trzech koncepcji twórczości oraz scharakteryzować wskazane trzy inne zagadnienia, potrafi umieść przynajmniej jedno zagadnienie w hipotetycznym przykładzie przypadku projektowego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C26_U01 potrafi samodzielnie formułować i stosować projektowe kryteria decyzyjne | 2,0 | nie potraf formułować i stosować żadnego kryterium decyzyjnego, wszelkie decyzje projektowe pochodzą od prowadzącego |
3,0 | potrafi formułować i stosować jedynie podstawowe kryteria decyzyjne, potrzebuje przy tym znacznej pomocy prowadzącego | |
3,5 | potrafi formułować i stosować jedynie podstawowe kryteria decyzyjne, lecz nie potrzebuje przy tym znacznej pomocy prowadzącego; bądź też: potrafi formułować i stosować rożne kryteria decyzyjne, jednak potrzebuje przy tym znacznej pomocy prowadzącego | |
4,0 | potrafi formułować i stosować rożne kryteria decyzyjne, jednak potrzebuje przy tym pomocy prowadzącego | |
4,5 | potrafi formułować i stosować rożne kryteria decyzyjne, a potrzebuje przy tym jedynie nieznacznej pomocy prowadzącego | |
5,0 | potrafi formułować i stosować rożne kryteria decyzyjne, i nie potrzebuje przy tym żadnej pomocy prowadzącego | |
Wz_2A_C26_U02 potrafi samodzielnie ustalić kryteria oceny i w oparciu o nie dokonać ewalucaji własnego projektu | 2,0 | nie potraf formułować oraz stosować żadnego kryterium ewaluacji własnego projektu, a wszelkie decyzje projektowe pochodzą od prowadzącego |
3,0 | potrafi formułować oraz stosować jedynie podstawowe kryteria ewaluacji własnego projektu i potrzebuje przy tym znacznej pomocy prowadzącego | |
3,5 | potrafi formułować oraz stosować jedynie podstawowe kryteria ewaluacji własnego projektu, jednak nie potrzebuje przy tym znacznej pomocy prowadzącego; bądź też potrafi formułować i stosować rożne kryteria decyzyjne, jednak potrzebuje przy tym znacznej pomocy opiekuna pracy dyplomowej | |
4,0 | potrafi formułować oraz stosować rożne kryteria ewaluacji własnego projektu, jednak potrzebuje przy tym pomocy prowadzącego | |
4,5 | potrafi formułować oraz stosować rożne kryteria ewaluacji własnego projektu, a potrzebuje przy tym jedynie nieznacznej pomocy prowadzącego | |
5,0 | potrafi formułować oraz stosować rożne kryteria ewaluacji własnego projektu, i nie potrzebuje przy tym żadnej pomocy prowadzącego | |
Wz_2A_C26_U03 potrafi samodzielnie zaplanować, przygotować i dokonać próbnej publicznej prezentacji własnej pracy dyplomowej | 2,0 | student nie jest w stanie zaplanować i przygotować prezentacji projektu semestralnego |
3,0 | student z trudem planuje i przygotowuje prezentację projektu semestralnego, prezentuje go w nieatrakcyjnej formie i w nieciekawy sposób | |
3,5 | ||
4,0 | student planuje i przygotowuje prezentację projektu semestralnego przy niewielkiej pomocy prowadzącego, prezentuje go poprawnej formie i w poprawny sposób | |
4,5 | ||
5,0 | student planuje i przygotowuje prezentację projektu semestralnego samodzielnie, prezentuje go w atrakcyjnej formie i w interesujący sposób | |
Wz_2A_C26_U04 potrafi we współpracy z innymi podmiotami realizować i kierować zadaniami leżącymi w zakresie kompetencji projektanta form przemysłowych | 2,0 | student nie potrafi realizować żadnych zadań projektanta w zespole projektowym |
3,0 | student realizuje zadania projektanta w zespole projektowym, wymaga jednak stałej pomocy i nadzoru | |
3,5 | ||
4,0 | student realizuje zadania projektanta w zespole projektowym, wymaga jednak częściowej pomocy i nadzoru | |
4,5 | ||
5,0 | student realizuje zadania projektanta w zespole projektowym, wymaga przy tym sporadycznej, doraźnej pomocy i nadzoru |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_2A_C26_K01 interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi) | 2,0 | student wykazuje brak jakiegokolwiek zainteresowania poszerzaniem swojej wiedzy i umiejętności |
3,0 | student wykazuje bardzo nikłą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności | |
3,5 | ||
4,0 | student przejawia przeciętną inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności | |
4,5 | ||
5,0 | student w stale, autonomicznie poszerza swoją wiedzę i umiejętności | |
Wz_2A_C26_K02 samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności | 2,0 | student nie potrafi określić techniczych warunków realizacji projektu semestralnego lub też nie potrafi uzyskać dostęp do określonych materiałów i technologii; lub też działania studenta w oczywisty sposób są nieracjonalne ekonomicznie oraz niezgodne z zasadami racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych |
3,0 | student ze znaczną pomocą prowadzącego określa techniczne warunki realizacji projektu semestralnego, a następnie jest nieefektywny w uzyskiwaniu dostęp do określonych materiałów i technologii; lub też działania studenta w dużym stopniu są nieekonomiczne oraz znacząco niezgodne z zasadami racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | student z pomocą prowadzącego określa techniczne warunki realizacji projektu semestralnego, a następnie uzyskuje dostęp do określonych materiałów i technologii; działania studenta są poprawne ekonomiczne oraz dostatecznie zgodne z zasadami racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych | |
4,5 | ||
5,0 | student autonomicznie, bez pomocy prowadzącego określa techniczne warunki realizacji projektu semestralnego, a następnie uzyskuje dostęp do określonych materiałów i technologii; działania studenta są przy tym ekonomiczne oraz zgodne z zasadami racjonalizacji i optymalizacji procesów technologicznych | |
Wz_2A_C26_K03 posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i pracy zespołowej przy realizacji działań wspólnych | 2,0 | student nie potrafi funkcjonować w zespole |
3,0 | student z dużymi trudnościami funkcjonuje w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | student poprawnie funkcjonuje w zespole | |
4,5 | ||
5,0 | student bezproblemowo funkcjonuje w zespole |
Literatura podstawowa
- Turkka Keinonen, Roope Takala (red.), Product Koncept Design, Springer, Berlin, Heidelberg, 2006, Egz. dostępny u prowadzącego
- Jonathan Cagan, Craig M. Vogel, Creating Breakthrough Products, Prentice-Hall, New Jersey, 2002, I., Egz. dostępny u prowadzącego
- Gerhard Heufler, Design Basics, Niggli, Sulgen, Zurich, 2004, III., Egz. dostępny u prowadzącego
Literatura dodatkowa
- Fulton Suri J., IDEO, Thoughtless Acts?, Chronicle Books, San Francisco, 2005, Egz. dostępny u prowadzącego
- Richard Morris, Projektowanie produktu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2009, Egz. dostępny u prowadzącego
- Tom Kelley, The Art of Innovation, Currency and Doubleday, Nowy Jork, 2001, I., Egz. dostępny u prowadzącego
- Edward Nęcka, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2005
- Edward Nęcka i inni, Trening twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2005